روايات

رواية شمس الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أمل السيد

رواية شمس الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أمل السيد

رواية شمس البارت الحادي والعشرون

رواية شمس الجزء الحادي والعشرون

رواية شمس الحلقة الحادية والعشرون

عمار خد نفس: أنا لو فكرت في يوم من الأيام أني هتجوز مش هختار غير واحدة بس لو فكرت أتجوز هتكون أنتِ يا شمس
َ شمس بصيت له بعين ضيقه: هتتعب قوي يبقى عمرك ما هتتجوز يا دكتور
اخش أنام
عمار: شمس استني أفهمك
شمس: بلا شمس بلا قمر
عمار بمحاولة تهدي : أنتِ متعصبة ليه أنا بهزر معاكي أنتِ بتحبي عاصم وأنا بحب ولاء
شمس: أنتم بمجرد الست ما تختفي من حياتكم بتحبه غيرها قليل الراجل اللي يعيش على ذكرى زوجته
عمار: وأنتِ شايفاني أنهى راجل
شمس: غامض قوي
عمار: إيه هو الغامض فيا
شمس: ولاء زمانها صحيت هروح أشوف
عمار : تعب كتير معاكي قوي يا شمس بس تستاهلي
أنتِ تشرقي كل يوم وتزيد نورك في كل صباح شمس خطفت قلبي والآن أنا بحبك يا شمس ربنا يستر منك
ماعرفش حبيتك إزاي ولا أمتي بس اللي أعرفه إني بحبك
لكن مش هقدر أقول لك بس هيجي يوم وأنتِ اللي هتقولي لي فيها الكلمة دي
دخل أوضها وهو يفكر في شمس
ونام
عند شمس في اوضتها
طيب فكري معايا ولاء أبوكي قال كده ليه هو ممكن يكون بيفكر فيا لا أنا لازم أبعد عنه خالص ولا أنتِ إيه رأيك
بتبص عليها لقيتها نامت
شمس: هو أنتِ جايه تنامي دلوقتي يا بنت أبوكي
أنا فعلا لازم أبعد عن عمار الفترة دي تصرفاته ومش عاجباني
وكمان خلية يتجوز من حد تاني بس إزاي اخليه يعمل كده ما فيش غير حل واحد إني اتط.لق منه
هنام دلوقتي بكره يحلها ألف حلال
الصباح
شمس قامت راحت تشوف حماتها بس لقيت عمار يفطر أمه
عمار: صباح الخير شموسه
شمس بحدة: اسمي أم أنس لو ناسي يا أبو ولاء تنادي لي بأنس مكنت تتعب نفسك أنا كنت هفطرها تأخرت بس شوية
عمار أتضايق من مهاجمتها:
حاضر يا أم أنس اللي أنتِ عاوزاه
صحيت بدري قلت أشيل حمل فطار عندك النهارده محبتش أتعبك عيونك تحتها أسمر شكلك نمتيش كنت بتفكري في إيه
شمس : روح شرب ميه أصلي زورانه
بعد شمس مشيت عمار ضحك
أم عمار: بتضحك على إيه
عمار: بقيت مهتم بشخص كده وحابب أعرف كل تفاصيله
أم عمار: شمس قصدك عليها مش كده
عمار: أيوه بحبها بس هي رفضاني
أم عمار: ليه أنتَ قلت لها إنك تحبها
عمار: حاجة زي كده بس هي عنيدة لما تقرر حاجة تفضل عليها زي جوازها من عاصم إن هي تفضل مرتبطة بي وأنا مش هقدر أجبرها إن هي تحبني
يفضل حبها في قلبي كفاية إن هي تأخد بالها من بنتي وعمرها ما اشتكت أنا عارف إني مش هلاقي واحدة زي شمس واحدة وما فيش منها
أم عمار: طيب ما تقول لها كل اللي أنتَ حاسس بيه مش يمكن تفهمك
عمار: تلميح صغير مني خليها تتعصب أنا مش عاوزه أخسر شمس كفاية إن هي جنبي وشايفها
أم عمار : قول لها وريح نفسك من التعب ده كله
عمار بتريح: حاضر هقول لها بس ضامن النتيجه وعارفها كويس بس هحاول
عند غزل
غزل: مش قلتلك يا معاذ ما تلعب مع البنت السو”دة دي
نغم: هي مين دي اللي سو”ده طلعه لعمتها زيها بلاش نلقح كلام ملهوش فايدة
غزل: هي مين دي اللي سو”داء ده حتى عموري أول ما شافني اتجوزني على طول مش واحدة كانت هتتجوز بس للأسف ما حصلش نصيب قام أخويا لبس فيها ما جابتش غير بنت واحدة
نغم: غزل اتلمي وخلي يومك ده يعدي على خير الحكاية مش ناقصاكي
غزل: ومين سمعك هي مش ناقصة فعلا أنا جايه أشوف أمي هي فين أمي
نغم: عايزة إيه غزل صحاب وانتهت الصحوبيه اللي كانت بينا وما تنسيش أنتِ كنت آية الماضي بيجي حد يرش عليه حبة ملح عشان يوجع
أم غزل: اهدي يا نغم واشوفي أنتِ وراكِ إيه
نغم: رايحة بس هي اللي ابتدت
أم غزل: معلش. في إيه وأنتِ تفضلي كده حطها في دماغك سيبيها
غزل: الصحوبيه اللي كانت بينا رميتها وما سالتش سالتش عنها مش طايقاها كنت بشوف غدر الصحاب
جربته بيو”جع قوي مش مصدقة إن دي نغم اللي كنت بشاركها كل حاجة
يطلع منها كل ده
أم غزل: نغم مرات اخوكي
لو مش حابه تكلميها تجاهليها لكن مش كده كل ما تشوفيها تعملي فيها كده وهي طبعا مش هتسكت
غزل: هو أنا لي أخ أول مرة أسمع منك
أم غزل: جايه عايزة إيه
غزل: جاي أقعد معاكي ولا أنتِ
تكر…..شيني
أم غزل: مرات عمك جيت أهي اقعدي معاه
غزل: مش بتقني
أم غزل: ولا أنا مش أنتِ بنتي
أم عمرو: ابنك ما راحش المدرسة النهارده ليه
غزل: تعبان يا حماتي
أم عمرو: طيب ما تاخدي تكشفي عليه
بدل مأنتِ قاعدة كده تتكلمي في كلام ملوش لازمة
غزل: أما أبوه يجي بالليل
أم عمرو: نفسي أفهم ابني عايش معاكي ازاي ومستحملك أنا لو منه نسيب لك البيت واط.فش
غزل: لا ما هو طف.شان
أم غزل: عنده حق حد يشوف الخل.قة دي يقعد في البيت يابت غيري من نفسك شوية ومن شكلك
غزل: على فكرة الخ.لقة اللي مش عاجباكي دي أنتِ اللي جايبها
أم عمرو: أمك قصدها طريقة كلامك تحسينها شوية لبسك تغيري منك شوية
غزل: يعني أعمل إيه يعني ارقص في الشارع
أم غزل: لا يا ضنايا ارقصي لجوزك بدل ماهو طف.شان يفطر عند أمة واخدة أنتِ بالك
غزل: راحت عليا نومه وبعدين أنا حامل محتاجه راحة وإيه يعني يأكل عند أمة مش هي اللي والده ولا الاقيه عند باب جامع
أم عمرو: الله يكون في عونك يا ابني عايش مع مرات أب ودرة في الوقت ذاته أنا ماشية لحسن ضغطي
عالي
أم غزل : خديني معاكي دماغي قام عليا
غزل: أنتوا الخسرانين
نغم: محتاجه انفض المكان اللي أنتِ قاعده فيه
غزل: قائمة يا أم حنين وسايبها لك تعملي فيها ما بدالك
عمار رجع بدري من المستشفى بيدور على شمس ما لقيها سمع صوت المية جايه من الحمام خش اوضها غير هدومه وراح على أوضة أمة بس هو طالع شاف شمس وشعرها نازل على وشها بين قط ميه بس هي ما خدتش بالها أن عمار واقف بيبص لها بإعجاب شمس لسه هتلفت وشها عمار راجع لورا عشان شمس ما تشوفوش بعدين دخل أوضة أمة
عمار: عاملة إيه
أم عمار : الحمد لله
عمار: اخدت الأدوية واكلتي
أم عمار : ايوه شمس ما سابتنيش أكلتني وادتني الدواء
عمار بدأ يفتكر شكل شمس وسرح فيها من غير ما ياخد باله شمس دخلت وهو سرحان فيها
شمس: أنتِ إيه اللي رجعك بدري كده مش في العادة يعني ترجع بدري دايما ترجع متأخر
عمار كان سرحان فيها ومش بيرد عليها شمس بقت تهز فيه علشان يرد عليها
عمار: شمس
شمس: أنتِ سرحان في إيه أنا مش بكلمك مش بترد عليا
عمار بتوهان: فيكي أنتِ خطفتي قلبي مني وأنا مش حاسس تعملي فيا إيه تاني
شمس بغضب: الكلام ده لي أنا
اتخطيت حدودك يا عمار معايا تحلم بحاجة عمرك ما تطولها
عمار: هو أنا كلمتك أنا بكلم بنتي حبيبتي اللي خطفت قلبي كل يوم بتكبر وجمالها بيزيد ولا أنتِ غيرانه مش كده يا حبيبة بابا
شمس: افتكرت الكلام ليا أنا غير من طفله ليه مجنونه أنا يا رب تكبر وتبقى عروسة
عمار: هفسح لأولاد لو حابه تيجي معانا هنام شوية
وبطلي عصبية مش حلوة على صحتك بتخلي عقلنا يروح في حتة تانية واخده أنتِ بالك ممكن كمان شوية تصحيني لو ما فيهاش تعب عليكي
أم عمار: عمار بيحبك بجد أدي لنفسك فرصة تحبيه ما تضيعيش عمرك على ذكريات عمرها ما ترجع كملي حياتك
شمس: اللي كنت بفكر فيه صح أنا حياتي وقفت خلاص ما حدش ينتظر مني حاجة حياتي لأولادي وبس غير كده لا
أم عمار: وبعدين عيالك مش معتبرين عمار باباهم وأنتِ مامتهم تعملي كده فكري كويس تبقوا عيلة
شمس: أنا خدت قرار وعمري ما تراجع فيه لو ابنك عاوز يتجوز يعمل كده
بالليل في تمام الساعة 7:00 مساء
يبص لها باستغراب علامات تعجب على هدوءها غير العادة على طول لسانها مش بيخش بقها أستغرب من هدوءها
فيكي حاجة غريبة النهارده
غزل: عمرو هو أنا وحشة
عمرو: غريبة تسالي السؤال ده
مين قال لك إنك وحشة بالعكس أنتِ جميلة بتقولي اللي جواكي بعض الناس هيقول له عنك وحشة مش بتعرفي تخبي
غزل: يعني أنا مش وحشة في نظرك
عمرو: يوم كملش غير بيكي بغض النظر عن لسانك الطويل بس طبعك كده ما نقدرش نغيره فأنتي حلوة كده
ما يهمني رأي الناس عجباني بحبك كده
غزل: ما يهمني رأي حد غيرك وبعدين أنتَ عارف غصب عني والله اللي أنا بعمله
عمرو: عارف ومقدر وضعك وبعدين كلها شهرين ثلاثة وتولدي وترجعي لطابعك تاني والهرمونات تتغير ما يبقاش ليكي أي مبرر وتاخدي على دماغك
غزل: تمام
عمرو: إيه رأيك نطلع نتمشى شوية
غزل: موافقة
عند شمس
بتفكر إن هي تدخل تصحي عمار لكن في حاجة منعاها ومترددة إن هي تدخل تصحيه دخلت وفتحت الباب على وسعه
شمس: عمار إحنا بقينا بالليل أنتَ قلت لي اصحيك عمار اصحي
قربت منه وحطت أيديها على كتفه عمار فتح عينيه لقي وشها في وشه
مسك أيديها وبقت عينيه بصه لعينيها ومشاعره اللي بقت تتكلم
عمار: شمس أنا بحبك أوي ولما قلت لك مش هتجوز حد غيرك كنت بتكلم جد ماعرفش حبيتك إزاي عارف إنك ممكن تتضايقي مني أو تتعصبي
أنا مش عارف أنتِ ممكن تحبيني ولا لا زي ما حبيتك مش عاوزه أخسرك
شمس سمع كلام ما تتكلم
عمار شامم ريحة برفانها شمس اللي خليته في دنيا تانية شدها عليه وقرب
لشفا”يفها
شاف شمس مستسلمة قرب منها أكتر و……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية شمس)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *