روايات

رواية اختطاف الفصل السابع 7 بقلم منصور سيد

رواية اختطاف الفصل السابع 7 بقلم منصور سيد

رواية اختطاف البارت السابع

رواية اختطاف الجزء السابع

رواية اختطاف الحلقة السابعة

وبعد أن أصبحت الفتحه يمكن أن يمروا منها ولكن لم تكمل فرحتهم فقد سمع جاسر صوت اسفل المبنى وهو صاعد لأسر بالأعلى ظننا منه انه بالأعلى فعاد فاسرع ونزل بنفسه للاسفل اعتقادا ان ضحى تختبيء هناك بالأسفل وفعلا عندما نزل وجدهم فظل يصيح على رجاله ليحضروا ليلحقوا بهم وهو يقول كنت متاكد انك وراء هروبها بس انت عارف يا اسر ان عمر ما حد هرب من هنا ابدا
اسر :عاوز مننا ايه احنا هنسبلك الدنيا وهنمشي
جاسر:تمشوا ضحكتني
بدأ جاسر ينده ويستدعى رجاله ولكن كانت رجاله مازالت تبحث عن ضحى حوالين المبنى
فاستغل اسر عدم استجابة احد لندائه وامسك فى جاسر وفال لضحى اهربي انتى بسرعه يا ضحى
مرت ضحى من الممر الذي قامه بفتح بين الصخور ودفع اسر جاسر على الأرض ومر خلفها
ومر خلفهم جاسر أيضا بعد ان يأس من سماع اى من رجاله له
ولم يستمروا كثيرا بالجرى حتى سمعت ضحى صوت اسر وهو يصرخ
فالتفتت خلفها لتنظر ماذا حدث فوجدت اسر يمسك قدمه ويصرخ لقد لدغه ثعبان
فعادت له لتسعفه وبدات فى اسعافه
فلحق بهم جاسر
وعندما راهم وراى اسر يصرخ ضحك ضحكت صخريه وقال مش قولت ليكم ما حدش بيهرب منى
واقترب من ضحى ودفعها بعيد عن اسر وقال له اتركيه فهذا عقاب من يخالفنى ويقف امامى
فقالت له ارجوك اتركنى لاسعف اخوك وافعل ماتريد بعد ذلك
قام جاسر بسحبها من شعرها ليعود بها ويترك اخوه اسر ليموت فى مكانه
ولكن فجأه صرخ جاسر وترك ضحى فعادت ضحى لأسر وقامت بأسعافه
فظل يستنجد جاسر بهم ارجوكى ماتسبينيش اموت ارجوكى
بعد ان اتطمئنت على اسر اتجهت لجاسر لتسعفه
اسر :وهو يتألم معقوله هتنقذيه بعد كل اللى عمله فيكى
ضحى؛اعمل ايه انت ناسي انى دكتوره وده واجبي
ماقدرش اشوف انسان يموت واقدر على اسعافه واتركه يموت مهما كان
اسر:وهو ده انسان دا انتى شوفتى الويل منه
جاسر ظل يتألم ويصرخ ارجوكوا ما تسبونيش اموت انا حاسس ان السم بيسير فى جسمى
حاولت ضحى ان تنقذه لكن كان سم الثعبان الذي قام بلدغه سريع السريان فى الجسم وبدأ يسير مفعوله بجسمه ولم تستطع ضحى فعل شيء ومات ببطىء أمام أعينهم
فقالت ضحى لأسر انا اسفه بجد ماقدرتش اعمل له حاجه
اسر؛انا عارف وهو ده كان هيكون مصيره فى اى يوم من الايام من اللى كان بيعمله
ضحى :طب يالا قوم اتسند عليا وخلينا نخرج من المكان المرعب والخطير ده
اسر:اقوم اروح على فين انا هرجع ما خلاص مابقاش فيه غيرى انا هرجع اغير كل شيء وبعدين انا هعمل ابه بره وانا لا معايا مال ولا املك عمل
ضحى يعنى ايه معقوله مش هتطلع معايا للدنيا
اسر:لا روحى انتى ياضحى انا حياتى هنا صعب ابدا حياه بره المكان ده
حاولت ضحى ان تقنعه ان يذهب معها ولكن دون اى فائده
فتركته ضحى لتذهب لأخيها
وفعلا تخطت الممر وخرجت إلى الشارع ولكن لم يكن معها اى نقود فكل ما كان معها كان فى غرفة جاسر ونسيت ان تطلب من اسر
فاوقفت سياره كانت تسير فى الطريق واوصلها إلى اقرب طريق بالعمار
واستطاعت العوده بعد ان استقلت سيارة أجره ودفعت له عندما عادت لشقتها ثم اخذت مال واسرعت إلى مدرسة أخيها فقالوا لها انهم اوصلوه إلى جارتهم بعد ان وجدوا عنوانه فى ملفه بالمدرس
فعادت ضحى لجارتها فوجدته عندهم فعلا فأخذته فى حضنها وهو يسألها سبتينى وروحتى فين ياضحى انا كنت خايف اوى
كنت خايف ما اشوفكيش تانى
افتكرت ضحى ما مرت به وقالت انت فعلا ماكنتش هتشونى تانى بس ربك اللى ستر وعدت ضحى لحياتها مره اخرى
وعاد اسر لمملكته
وبعد مرور فتره ليست بكثيره تفاجئت ضحى وهى نازله لعمالها بأسر واقف امامها بالشارع
ضحى :معقوله انا مش مصدقه عنيه انت عرفت عنوانى منين
أظهر لها شنطتها وبطاقتهاوتليوفنها وقال لها انتى نسيتى دول قولت ارجعهملك وارجع علطول ولف وأعطى لها ظهره
ليمشي
ضحى مسكت ذراعه :انت رايح على فين ما تسيبك من المكان الغريب بتاعك ده وتعالى عيش معانا هنا
لف اسر وهو يقول تتجوزيني ياضحى
ضحى:اتجوزك هو انت مش متجوز
اسر:قصدك كنت متجوز
ضحى:انت طلقتها
اسر:اول ما رجعت كنت جهزت كل حاجه واتفقت معها اسيب ليها اللى يخصها ويكفيها وابيع الباقى واشترت هى معظم ما أملكه ماهى كان عندها رصيد من عمليتها مع جاسر
وطلقتها وادينى أمامك بطلب ايدك هتدهانى ولا ارجع تانى
ضحى:ان كان على ايدى خدها اهى يا سيدي
اخوها كان واقف :مين ده يا ضحى
ضحى ده عمو اسر يا حبيبي
اسر :اخوكى ده مش كده
ضحى:ايوه
اسر حمله على ذراعه وامسك يد ضحى وقال تعالى معايا اوريكى المفاجئه اللى عملهالك واركبهم سيارته الفارها ووقف أمام فيلا كبيره ونزل وفتح الباب وقال لها ادخلى يا اميرتى
اخوها:وانا ياعمو الأمير صح
ونظر للحديقة وقال الله وجرى بالحديقه وهو سعيد يجرى ويلعب
وقضت اليوم كله معه فى الفيلا وحديقتها وقالت له انا همشي بقى فقال لها لا انتى هتباتى فى بيتك من النهارده
فقالت ازاى
فقال لها انتى خايفه منى ولا ايه
ضحى :اخاف منك ما انا كنت أمامك وبعدين انا مدينا ليك بحياتى
فقال:انتى ناسيه انك انقذتى حياتى انتى أيضا
يالا اتفضلى انتى هتنامى الدور الأعلى وانا هنام هنا فى الدور الاسفل
يالا اتفضلى على غرفتك
ضحى:وغرفتى دى أنهى غرفه فوق بقى
اسر:اختارى اللى تعجبك
صعدت ضحى ودخلت الغرفه ونامت واخوها فى حضنها
لتستيقظ على دق باب غرفتها فتحت وجدت اسر امامها فقال لها ممكن اوريكى حاجه من بلكونة الغرفه
فأخذها وفتح باب البلكونه لتجد بالأسفل كل مراسم الحفل مجهزه
فقال جاهزه ياعروسه لزفافك
فأرتمت فى حضنه
ولم يمر الكثير وحضر المأذون وكتب كتابهم واتصلت ضحى على زمايلها لتعزمهم على فرحها فى صباح نفس يوم الحفل
وفعلا أتوا هم غير مصدقين للامر وبدأ الحفل وتزوجوا .وانتهت قصتنا يارب تكون عجبتكم

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اختطاف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *