روايات

رواية نبض قلبي لك الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مارلي إيهاب

رواية نبض قلبي لك الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مارلي إيهاب

رواية نبض قلبي لك البارت الرابع والعشرون

رواية نبض قلبي لك الجزء الرابع والعشرون

رواية نبض قلبي لك الحلقة الرابعة والعشرون

كنت في وقت وحدتي قاعد بكتب احزاني و الامي علي ورقة بيضه وبخطط عليها بقلمي ما ليش حد يسمعني ويقول لي مالك وقت حزني ويقول لي ابكي وما تكتمش جواك ما ليش حد يسال عني لو غبت بالشهور ليه يا دنيا جيت على الدنيا وحيد ما ليش صاحب جدع ولا حتى منافق حاسس اني منبوظ وسط الخلق تعبان قوي نفسي اصرخ من الوجع بس برجع بكره واقول ربنا يعوضني خير اصبر وبكره هتنول ده حتى الصبر مفتاح الفرج
بقلمي مارلي إيهاب
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🙂🙂
بعد مرور سبع اشهر
كان عثمان قدر يقنع جميلة انها ترجع ليه ورجعت هي وبناتها وقعدوا في الشقة اللي كان يملكها اما هناء وسامية رفضوا الرجوع ليه مره اخري
وهو اتعلم الادب بعد ماشاف كره ولاده ليه بسبب اهمله ليهم وقرب من بناته اكتر و بيروح يشوف ولاده في البيت وبيحاول يقرب منهم وهما بيحاولوا يدوا فرصة لنفسهم يمكن ابوهم يكون اتغير
وفعلا في الشهرين اللي فاتوا اتأكدوا انه اتغير
وبقي علاقتهم بيه الي حد ما قوية
وهنا العيلة دي خلصت معانا في الرواية لكن
هتكلم عن العيلة دي وكل واحد فيهم
اولا عثمان واخد ان الشرع محلل ليه اربعة ونسي ان ربنا كمان حط شروط للجواز مره تانية
وكل ما واحدة ست تعجبه يروح متجوزها زي جحوده كده لما اتجوز علي هناء بعد تلات شهور بس ومفكرش في مشاعرها ابدا ولا قد ايه هتتوجع حتي لو وافقته علي اللي هو عاوزه و الجبروت الاكتر انه يقعدهم كلهم في نفس البيت ويفضل يتجوز ويخلف لغاية ما ببقي عنده 13 عيل ليه يعني وياريت كان بيهتم بيهم و بشئونهم
لا عثمان مكنش فارق معه غير نفسه ثم نفسه ثم نفسه ودلوقتي ندم وحس بغلطة وابتدا يقرب من ولاده كمان ويحتويهم وولاده بداء يتقبلوا في حياتهم
______________________________________
اما هناء كانت الغلطة من الاول انها قبلت ان جوزها يتجوز عليها اصلا مش يبقي ليها تلات شهور متجوزه وتقبل ان جوزها يتجوز عليها عادي وتقول شرع ربنا الغلطة كانت من الاول يمكن لو كانت رفضت من الاول كان اتغير او متجوزش او هي رفضت الطلاق وربنا عوضها خير
لكن هي فضلت مكمله قبلت ان جوزها اتنين يشاركوها فيه قبلت ان يكون ليها يوم متحدد ليها هي اللي قبلت بالإهانة والذل اه بنسبه ليا ده ذل وعدم احترام للست
وكمان بسبب عندها وانها مكملة علشان بتحبه
ولادها اتأذوا منها لانها صبرت و خلات ولادها يحسوا بالوحدة وانهم عايشين مع ابوهم زي مش عايشين مفيش اي تفاعل بينه وبينهم مفيش محبة
______________________________________
سامية…. الزوجة الثانية قبلت علي نفسها يتقال عليها خطافة رجاله وست مش محترمه ووحدة ****هي قبلت قبلت بجميع انواع الاهانة اللي اللي الزوجة التانية بيتقال عليها وقبلت علي غيرها انها يتكسر فرحتها وتتعذب وجوزها بيتجوز عليها بعد تلات شهور محستش بشفقة اتجاة الست دي اللي دخلت دمرت حياتها وبدل ما تكون اجمل واحسن شهور عمرها اول جوزها بقي اوحش ايام واتعس ايام حياتها
———————————————————–
جميله…. الزوجة التالته اللي قبلت انها تتجوز راجل متجوز اتنين غيرها و مخلف دسته عيال مهما كان جري وراها وحاول يقنعها انها تتجوزه كان ممكن ترفض بكل الطرق لغاية ما يقتنع انها مش هتوافق مش تقول بشروط ولو خالفها يطلقوا
هو اصلا ممكن يكون كان بيخونك مع ستات كتير وانتي متعرفيش
ويوم ما شاف واحده ست جميلة طلب يتجوزها
ورماها علي شانها انتي اللي عجبك انه بيجري وراكي ورا جمالك بس مهمكيش الاتنين اللي متجوزهم هيعانوا ازاي واولادهم
اللي منردهوش علي نفسنا منردهوش علي غيرنا
______________________________________
احمد صعبان عليا هو اخواته توصل ان علشان يلفت نظر ابوه ليه يمشي مع ناس وصحبه وحشة عشان يلفت نظر ابوه ويقوله انا موجود ليه مش شايفني ليه ليه بتوصلوا ولادكم للمرحلة دي ابن عايش مع ابوه في نفس البيت وابوه مش شايفه مش مهتم مش بيقوله رايح فين جاي منين قبلت مين مش بيشارك تفاصيل يومه وصلته انه مشي مع الشلة دي
طب افترض ابنك دخل في الغويط وشرب مخدارت والحاجات اللي الشباب بتضيع بعض بيها كنت هتستفاد ايه وهو ضحية ملهوش اي ذنب غير انه بيحاول يقرب من ابوه
اتقوا الله في ولادكم ومراتك
_____________________________________
اما ريهام وخالد فتحوا اتلية صغير علي قدهم وخالد كل يوم حبه بيزيد لريهام ونفسه يعترف ليها بما ان العدة بتاعتها خلصت بس خايف تبعد عنه خايف يقرب تبعد هي
ياتري يعترف ولا يسكت احسن
اما ريهام اعترفت لنفسها انها حبت خالد واعجابت بيه وبشخصيته ومستنيه يتكلم ويعترف بقي
وفرحت وحبها ليه زاد لما بداء يساعدها ويخليها تنجح وحتي الاتلية كتبه بإسمها وبقي شغال معها بس كل حاجه كتبها ليها
والفلوس بدات تجري في ايديها وبقي كل شوية يساعدها علي النجاح
وهو اشتغل في سوبر ماركت فتحه ليه يبقي دخل ليه وفي نفس الوقت بيساعدها في شغلها
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
اما عاصم اشتغل مع واحد صاحبه في محل العاب
والحمدلله ربنا كرمه وابتدا شغل والقرش يجري في ايده ومعدش محتاج حاجه من حد
ومراته بقت في احسن حال وكويسة جدا جدا
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
اما نور خلصت الامتحانات بتاعتها وجابت تقدير امتياز ودخلت كلية طب جراحة مخ واعصاب وبقت بتشتغل سكرتيرة في عيادة بليل علشان تساعد والدها في المصاريف
اما كارما اتنقلت لسنه تانية ثانوي وجابت في اولي امتياز زي اختها
__$$$$$$$
احمد كمان جاب تقدير جيد جدا ودخل طب اسنان
وبيحب نور وعاوز يتقدم ليها
هادي كمان جايب تقدير ممتاز ودخل كلية الشرطة
ومن ساعة اللي حصل من كارما وهو ماشي جنب الحيط لا وكمان حبها وحب شخصيتها ومستني يخلص كلية ويشتغل ويروح يتقدم ياتري يستحق فرصة وكلنا بنغلط ولا ميستحقش فرصة تانية
____________________________$$$_______
في بيت ممدوح كان يجلس علي السرير تعبان ومش قادر يقوم
عايدة بتعب…. يارجل قوم روح للدكتور بخيل علي نفسك كمان هتموت
ممدوح… لا دول شوية برد مش اكتر
عايدة بتعب…. برد ايه يارجل اللي ملازمك بقله مدة قوم اوديك للدكتور علي حسابي
ممدوح.. بدام علي حسابك ماشي انتي قبضتي الجمعية
عايدة… لا بس ابنك ادني فلوس قوم بقي
وفعلا قام معه ولبس ونزل وهو مش قادر يمشي معاها وركبوا وراحت للدكتور وكشف عليه
وطلب تحاليل وبعد ساعة ونص من الانتظار نتيجة التحاليل.
الدكتور بإسف….. مع الاسف سرطان في الدم وفي حالة متأخرة جدا حتي الكيماوي مش هينفع معه
عايدة صرخت بصدمه… ايه
ممدوح بصله بصدمه ودموع… ايه
الدكتور بحزن… مع الاسف يا حج المرض موجود بقاله شهرين وانتوا كسلتوا تكشفوا وتتأكدوا الحالة متأخرة جدا هتاخد علاج لان سنك ميستحملش الكيماوي بس العلاج برده علشان يخفف الالم شوية
ممدوح بدموع… يعني مش علشان يخليني كويس والورم يروح
الدكتور بحزن…. لا لان لو فكرنا حتي نعمل عملية هتموت فيها لان سنك كبير والحالة متأخرة دي مستبعد والكيماوي بردوه مش. هتستحملة لان سنك كبير مش قادمنا حاجه غير العلاج يخفف المك بس ده اللي نقدر نعمل بعتذر
ممدوح ساب مراته والدكتور وخرج بره
عايدة ببكى… طيب كده مفيش امل في نجاته
الدكتور بحزن…. مفيش شهرين وهيتوفي الحالة متستحملش اكتر من كده
عايدة انهارت واخدت الدواء ومسحت دموعها وخرجت كان يقف يبكي بشدة وحضنها وقال…. ربنا بينتقم مني علشان اللي عملته يا عايدة في ريهام ووكلت ورث اليتيم واني شمت في مرض وفاء وبهدلت ابني وخليته يتذل ليا ربنا بياخد حقهم مني يا عايدة
عايدة بدموع… اهدي يا خويا هما هيسامحوك وهيكونوا في ضهرك
ممدوح مشي وهي جنبة وكان بيبكي وركبوا وروحوا البيت وعايدة اشترت العلاج
وطلعم بيتهم ونايمته علي السرير واديته العلاج وخرجت تكلم ابنها
عايدة بدموع…. الو يا عاصم
عاصم بحب…. عامله ايه يا امي
عايدة بدموع… انا كويسة بس ابوك مش كويس ابوك عنده سرطان في الدم
عاصم بجحود….. وانا اعمله ايه يعني
عايدة بصدمه….. ده ابوك
عاصم بقسوة…. وانا ميشرفنيش انه ابويا بعد كل اللي عمله فيا بعد ذله ليا كان ممكن مراتي تموت لان فلوس العملية مجتش بجد بعد كل اللي عمله عايزني كمان ازعل عليه مع الاسف هو خسر حقه فيا كأبن حتي جنازته انا قولت قبل كده اني مش هحضرها مع السلامة
قفل ومامته بكت كانت عارفة ان اللي عمله ممدوح فيه كتير وليه حق يزعل
يارب افرجها من عند
______________________________________
ها ايه رايكم في البارت
ايه رايكم في رد فعل عاصم
وهل خالد يعترف بحبه ولا لاء
هل ممدوح يستحق المعامله دي من ابنه ولا هو مهما كان اب ومن حق الاب يطيعة في اي حاجه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نبض قلبي لك)

تعليق واحد

  1. هذا اب عاق بأولاده
    كما ان هناك عقوق الوالدين هناك عقوق الوالدين بابنائهم
    لكن الواجب على الابن أن يبر والديه مهما نال منهم من ظلم وعقود
    بالتوفيق عزيزتي مارلي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *