رواية حياتي الفصل الخامس 5 بقلم إسراء درويش
رواية حياتي الفصل الخامس 5 بقلم إسراء درويش
رواية حياتي البارت الخامس
رواية حياتي الجزء الخامس
رواية حياتي الحلقة الخامسة
انا هقدم استقالتي…
بة: صباح الخير يا استاذة حور
حور: صباح الخير يا هوبا
هبة: استاذ اسر برة عاوز يقابل حضرتك
حور: آسر طيب مستنية ايه دخليه
هبة: تمام
اسر: صباح الخير يا استاذة حور ازيك
حور: صباح الخير يا باشمندس الحمد لله بخير اتفضل
تشرب ايه!!
اسر: لاء مش مهم
حور: مينفعش لازم تشرب ها قهوة؟!
حور: ماشي
ايوة يا هبة 2 قهوة مظبوط
ها خير يا بشمهندس
اسر: انتي كنت مختفية فين
حور: كنت برتب دماغي شوية
اسر: انتي بخير؟!
حور: اه يعني الحمد لله كله بيعدي
خير كنت عاوزني في ايه؟!
اسر؛ انا كنت جاي اقدم……
حور: تقدم ايه؟!
اسر: هو دبلتك فين؟!
حور: دبلتي؟! قلعتها
اسر: ممكن اعرف ليه؟!
حور: وده يخصك في ايه؟!
اسر: انا انا اسف مقصدتش والله اص…
حور: انفصلت!
اسر: انفصلتي عن زوجك؟!
حور: ايوة من 6 شهور بس كنت لسة مأعلنتش ده
اسر: بجد والله؟!
حور: وانا هكذب ليه؟!
اسر: انا انا انا اسف يعني اني فكرتك
حور: لاء ولا يهمك عادي المهم كنت عاوز تقدم ايه؟!
اسر: لاء اقدم ايه بقا ما خلاص
حور: هو ايه اللى خلاص مش فاهمة حاجة
اسر: مش مهم عن اذنك عشان اشوف شغلي
حور: ايه الهبل ده مجنون ده ولا ايه
______________________
كنت وقفة في شرفة غرفتي اللى بتطل على البحر
اسكندرية حلوة اوي بس انا اللي كنت حابسة نفسي
فلاش باااك
محمود: بلاش النهاردة يا حور
حور: لا يا بابا انا عاوزة اروح
هادية: بابا تعبان يا حور
حور: يشمعنى نور صاحبتي يا ماما
هادية: يا حبيبتي احنا معندناش مشكلة نوديكي بس بلاش النهاردة
حور: واللى عندي قولته يا ماما
محمود: خلاص يا حور هنروح الملاهي وامرنا لله
حور: بجد يا بابا
محمود: بجد يا قلب بابا
هادية: خد بالك وانت سايق يا محمود انت تعبان
محمود: كله فدى حور
هادية: خد بالك يا محمووووود محموووووووووووود اااااااااه
في المستشفي……..
الدكتور: البقاء لله يا ياسر بيه اخوك وزوجته توفوا
ياسر: ايه انت بتقول ايه لاء محمود اخويا لاء لاء يارب
فاطمة: لا إله إلا الله وحد الله يا ياسر متعملش كدا في نفسك ربنا يرحمهم
فاطمة: وبنتهم يا دكتور
لدكتور: بنتهم عندها شوية اصابات وكدمات
ربنا يصبركم
في غرفة حور………..
حور: لو سمحتي
الممرضة: نعم
حور: هم بابا وماما فين
الممرضة: تعيشي انتي يا حبيبتي
حور: يعني ايه اعيش انا يعني ايه ردي عليا
انتي اكيد بتكدبي عليا انتي كدابة اطلعي بره برااااا
لاء لاء بابا لاء يا ماما لاء
الدكتور: في ايه؟!
الممرضة: المريضة اللى جوة عرفت ان اهلها ماتوا وعمالة تكسر في الدنيا
الدكتور: اغبية مين قالها بسرعة ورايا نديها مهدئ
ياسر: حور مالها يا دكتور
الدكتور: للاسف عرفت بوفاة اهلها وعندها صدمة عصبية شديدة وكأنها خرجت برة الدنيا
ياسر: يعني ايه!!
الدكتور: يعني لازم تودوها مصحة نفسية
ياسر: مصحة؟!
الدكتور: ايوة
بعد سنتين……………
ياسر: ازيك يا حور
حور: الحمد لله يا عمو
ياسر: اتحسنتي اهو
حور: اه الحمد لله بقيت كويسه
ياسر: يلا عشان نروح بيتي
حور: ماشي يا عمو بس انا عاوزة اطلب منك طلب
ياسر: اطلبي يا حبيبتي
حور: اروح مقابر اهلي
ياسر: لاء ما يعني مش دلوقتي
حور: لو سمحت يا عمو ارجوك
الدكتور؛: وديها يا استاذ ياسر هي بخير
ياسر: الامر لله هوديكي
في المقابر…………..
حور: انا اسفة يا ماما واسفة يا بابا انا عارفة ان عمركم خلص بأمر من ربنا بس انا كنت سبب حقكم عليا ربنا يرحمكم يارب
يلا يا عمي
فاطمة: ازيك يا بنت الغالين الحمد لله على سلامتك
حور: الله يسلمك يا طنط
فاطمة: تعالي يا حبيبتي ارتاحي في غرفتك
حور: غرفتي؟!
فاطمة: اه غرفتك ظبطنهالك ارتاحي يلا لحد اما نجهزلك الاكل
حور: ماشي يا طنط شكرا
فاطمة: الدكتور قالك ايه يا ياسر
ياسر: قالي انها لسة عندها رهاب من الناس ومحتاجة لسة وقت ومينفعش نضغط عليها
باااك
ياسر: روحتي فين يا بنت الغالي
حور: انا هنا يا بابا
ياسر: زعلانة من احمد؟!
حور: لاء والله يا بابا هو اللى اتظلم مش انا
ياسر: انا مظلمتهوش انتي هدية والله هو اللى ميستاهلكيش
حور: هو مكنش عاوزني يا بابا
ياسر: بس انتوا كنتوا اصحاب
حور: واخوات مش زوجين
ياسر: بس انتي حبتيه
حور: انا غلطت
ياسر: الحب غلطة؟
حور: لو من طرف واحد يبقى اكبر غلطة
ياسر: حقك عليا ظلمتك
حور:بالعكس انت اجمل اب انا شوفته في حياتي انت فضلتني وانا مش بنتك على ابنك
ياسر: متقوليش كده انتي بنتي اكتر منهم يا حور
ربنا يباركلي فيكي يا حور
حور: ويباركلي فيك يا حبيبي
___________________
اسر: صباح الخير يا استاذة حور
حور: صباح الخير يا بشمهندس
اسر: تشربي قهوة
حور: ماشي يلا
اسر: اتفضلي
حور: شكراً ها عملت في حوار الشركة
اسر: جبت عنها كل المعلومات اللى حضرتك طلبتيها
حور: عال اوي وريني كده
تمام كدا نتوكل على الله ونمضي العقد ولا انت شايف ايه
بشمهندس بشمهندس يا بشمهندددددس
اسر: ايه نعم!!
حور: انت بتبصلي وانت متنح كدا ليه
اسر: متنح؟! لاء ولا حاجة سرحت شوية
حور: بقولك رايك اننا نمضي العقد؟
اسر: ايوة تمام توكلي على الله
حور: تمام
اسر: بس العقد هيتمضى في حفلة
حور: حفلة؟!
اسر: اه دي شركة كبيرة وده عقد كبير ولازم نحتفل بالشراكة
حور: لاء لاء انا بحب الزحمة وجو الحفلات ده
اسر: اهدي يا استاذة حور متقلاقيش انا هبقى معاكي
_________________
حور: انا خايفة يا بابا اوي
ياسر: متخافيش يا حبيبتي انتي قدها
حور: دي اول مرة احضر حفلة من يوم الحادثة وانت عارف: اني بتوتر من الناس
ياسر: بس عارف كمان انك قوية وقدها
حور: بجد
ياسر::بجد وبعدين اسر هيكون معاكي صح
حور: اه
ياسر: يبقى انا مطمن عليكي والسواق هيجيبك ويوديكي
حور: تعالى معايا
ياسر: مش هينفع عوزاهم يقولوا انك لسة طفلة ومش قدر المسؤولية
روحي يا حبيبتي وكله هيبقى تمام ويلت بقا عشان تجهزي
دخلت غرفتي وانا جوايا حاجة بتقولي اهربي انا مش قد الحوار ده الموضوع طلع كبير عليا اوي
الظاهر احمد كان عنده حق
فلاش بااااك
احمد: لازم تيجي معايا
حور: انا خايفه
احمد: انا زهقت منك ومن قرفك وطفولتك دي انا كان نفسي اتجوز واحدة سوية نفسياً نخرج سوا ونروح حفلات تقدر تعتمد على نفسها مش واحدة جبانة ومريضة انا تعبت منك انتي عبء وقرف انا هفضل شايله العمر كله
بااااك
مسحت دموعي وقررت اواجه خوفي واثبتله اني مش جبانة ولا مريضة
طلعت درس اسود منقوش بورود بينك وخمار بينك وشوز مريح عارفة انه مش لايق على جو الحفلات بس مش المهم المهم ابقى مرتاحة
نزلت وركبت العربية عشان اروح الحفلة
اسر: الو يا استاذة حور انتي فين
حور: انا وصلت يا بشمهندس ووراك اهو
آسر في نفسه ايه القمر ده سبحان الخلاق العظيم يخربيت هدوءك ورقتك اللى هتموتني دي
اتلم يا زفت وغض بصرك انت هتتهبل ولا ايه استغفر الله العظيم يارب
فاق آسر من شروده على صوت فرقعة صوابع
حور: انت ديما متنح كدا
آسر: احممم اتأخرتي ليه؟
حور: والله انا طول السكة وانا حساني عاوزة اهرب وخايفة
اسر: ممكن متخافيش
انا واثق انك قادرة تعملي اي حاجة وانا معاكي اهو مش هسيبك ولا لحظة متتوتريش ولا تقلقي ولو حسيتي انك مش قادرة تكملي قوليلي وانا هتصرف
حور: شكراً
آسر: على ايه بس
حور: على الدعم يا بشمهندس اللى ديما بتقدمهولي وانا في امس الحاجة ليه
اسر: احمم ده واجبي وممكن تبطلي تقوليلي بشمهندس
حور: اومال اقولك ايه؟!
اسر: اسر مثلا!
حور: مش هقدر
اسر: بصي نتفق اتفاق انتي تقوليلي يا اسر وانا اقولك يا استاذة حور
حور: ههه ماشي يا
اسر: يا ايه؟
حور: آسر
ابتسم ابتسامة بلهاء لما سمع اسمه منها
حور: احمم يلا بقا لنتأخر
اسر: يلا
مضيت العقد وكان يوم لطيف مكنتش خايفة لأول مرة آسر كان كل شوية يقف جنبي ويسألني لو كنت تعبانة او حابة امشي كان لما يلاقيني اتوترت يجيبلي حاجة اشربها ويقولي لو حابة نمشي اليوم كان لطيف بسبب وجوده
بعد مرور شهرين…………
اسر: صباح الخير يا حور
ايه ده بيتعيطي ليه؟!
حور: انا عكيت الدنيا يا آسر
اسر: في ايه بس؟!
كل حاجة ضاعت و………
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حياتي)