روايات

رواية مختمرة بين يدي شيطان الفصل الثاني 2 بقلم إيمان عكاشة

رواية مختمرة بين يدي شيطان الفصل الثاني 2 بقلم إيمان عكاشة

رواية مختمرة بين يدي شيطان البارت الثاني

رواية مختمرة بين يدي شيطان الجزء الثاني

رواية مختمرة بين يدي شيطان الحلقة الثانية

ريحان :
سليمان: ريحان
ريحان : بس يا جدي انا معرفوش
سليمان :يا بنتي مانتي عارفه ان دي عادات وتقاليد عيلتنا ان البنت تتجوز ابن عمها
ريحان : لو علي كلام حضرتك يبقي المفروض رعد يتجوز علياء مش انا لان علياء الاكبر
سليمان : لا يا حبيبتي عمك حسن قبل ما يموت كتب وصيه انك انتي تكوني مرات رعد مش علياء
ريحان : طيب يا جدي الي تشوفه حضرتك
سليمان : ريحان انا مش عايز اجبرك علي حاجه يا بنتي لو انتي مش موافقه قولي
ريحان : لا يا جدي انا موافقه
سليمان : متاكده يا بنتي
ريحان : اه يا جدي
سليمان : طيب يا بنتي علي بركه الله فرحكم بعد اسبوع
ريحان : تمام يا جدي عن اذنك
سليمان : نادي بسمله وبسنت وياسين ومالك
وفعلا ذهبت ريحان
رعد : عن اذنك يا جدي
سليمان : اتفضل يا ابني
وذهب رعد
ريحان : يا رب ان كان ده خير ليا فقربه وان كان شر ابعده
وذهب لكي تناديهم لجدها
سليمان : اتفضل
ودخل كل من مالك وياسين وبسمله وبسنت
مالك : في ايه يا جدي ريحان قالتلنا ان حضرتك عايزنا
سليمان بصرامه : اسمعوني كويس ومش عايز اي اعتراض
ياسين : اتفضل يا جدي
سليمان : خطوبة ياسين و بسنت ومالك و بسمله مع فرح ريحان ورعد بعد اسبوع
الجميع في صدمه منهم السعيد ومنهم الحزين
بسنت : اه الكلام ده يا جدي
بسمله : احنا مش موافقين
ياسين : انا مش موافق
سليمان :وانت يا مالك مش هتقول حاجه علي العموم ده الي هيحصل ويلا اتفضلوا
خرج الجميع وهم في حزن وذهب ياسين وهو في قمه غضبه فهو يكره ان يجبره احد علي شئ والفتيات ذهبن في غضب ايضا الي غرفه ريحان ومالك ذهب خلف ياسين خوفا عليه
في المطبخ
كريمه : جهاد متعرفيش في ايه
جهاد : لا والله
كريمه :ربنا يستر ده العيال طلعين من المكتب وهم هيطقوا
في غرفه ريحان
بسنت : اوف ايه ده هو بالعفيه
بسمله: معرفش انا زهق من العادات المقرفه دي اوف بجد
ريحان : ملكم يا بنات
بسنت : جدو عايز يخطبني لياسين ومالك لبسمله
بسمله : بنات احنا لازم نعمل حاجه
ريحان : ده نصبنا يا بنات
بسنت : ريحان انتي مش ممكن تقبلي انك تتجوزي شخص متعرفوش
بسمله : اه يا ريحان انتي جواز مش زينا خطوبه وكمان احنا علي الاقل عرفين هنتخطب لمين لكن انتي لا
بسنت : ده لو الخطوبه دي تمت
بسمله : بتفكري في الي بفكر فيه
بسنت : توأمي طبعا
ريحان : ربنا يهديكم وينورلي طريقي
عند بطلنا
علي الهاتف
رعد بجديه : سيف دير كل حاجه عندك علشان انا هقعد اسبوع هنا
سيف : ليه في حاجه
رعد : فرحي بعد اسبوع
سيف : مبروك يا صحبي انا هكون عندك قبل الفرح بيوم
رعد : تمام سيف سلم البضايع انت بدالي سلام
سيف : تمام سلام
استوووب نعرف سيف ( سيف صديق رعد المقرب وهو في ٢٧ من عمره شاب وسيم وقوي جدا يعمل مع رعد ويعرف كل اعمال رعد او بمعني اخر هو بئر اسراره )
رعد : كلها اسبوع وهتبقي بين ايدي يا ملاكي
عند ياسين ومالك
مالك : اهدي يا ياسين
ياسين: انا عايز افهم بس هو ايه الهو بيعمله ده انا هروح اكلمه
مالك : اهدي بس يا ياسين ده جدك مهما كان
ياسين : اه مهو انتي فرحان طبعا هيجوزك لحبيبة القلب انا ماشي
مالك :طب استني انا هاجي معاك
وذهب ياسين ومالك للقصر
في القصر
بسنت : ها هنعمل ايه
بسمله : امال توأمي وطبعا علي الاساس فهمه انا بفكر في ايه
بسنت : خدني الحماس مش اكتر بس بجد هنعمل ايه
بسمله : بصي احنا كل واحده مننا تروح تتكلم مع ياسين ومالك وتفهمه ان هي مش عايزه ونروح كلنا نقنع جدي
بسنت : تمام فهمت
عند ريحان
ريحان : السلام عليكم ورحمةالله
نور : وعليكم السلام ورحمةالله وبركاته ريحان عامله ايه
ريحان : الحمد لله
نور : مالك يا ريحان
ريحان قالت لنور كل شئ
نور : طب انتي ليه مرفضتيش
ريحان : معرفش انا حسيت اني مرتاحه وكمان مش عايزه ازعل جدي
نور : طب انتي صليتي استخاره
ريحان : لا لسه
نور : طب صلي استخاره وادعي لو خير ربنا يقدمهولك ولو شر يبعدهولك
ريحان : حاضر هعمل كده وانشاء الله خير
نور : هسيبك وهكلمك تاني ماشي سلام
ريحان : في حفظ الله
استووووب نتعرف علي نور ( نور تكون صديقه حور المقربه وهي في نفس سنها وجميله جدا وهي ترتدي الخمار مثل ريحان وكانت معها في نفس الجامعه)
في المكتب
سليمان : انا اتكلمت مع الولاد
محمد : وكان رد فعلهم ايه
عماد : اكيد اتنرفزوا وكده بس كل ده هيفهموا لما يكبروا
محمد : بس ليه يا بابا ريحان لرعد المفروض علياء علشان هي الاكبر
سليمان : علشان اخوك حسن قبل مايموت كتب وصيه ان رعد يتجوز ريحان
محمد : فهمت
عماد : طب وعلياء
سليمان : بلال طلب ايدها
محمد : البشمهندس بلال
سليمان : اه
عماد : بصراحه هو شاب ممتاز واخلاقه عاليا
استووب نتعرف علي بلال ( بلال يكون صديق ياسين ومالك وهو عنده ٣٠ سنه وهو متدين )
محمد : اه انا عن نفسي موافق
سليمان : تمام كده كتب كتابها مع ريحان ومع خطوبه بسنت وبسمله
عماد : بس مش بعد اسبوع بدري اوي
سليمان : لا رعد استأذن يعملها بعد اسبوع علشان مش هيقدر يقعد هنا اكتر من كده
عماد : تمام
محمد : تعالي يا عماد نروح نفرح ام ياسين وام مالك
عماد : يلا
سليمان : محمد اندهلي علياء معاك
محمد : حاضر
وذهبوا لكي يخبروا كل من جهاد وكريمه وقد سعدوا جدا
عند كريمه وجهاد في الصالون
كريمه : مبروك يا جهاد
جهاد : الله يبارك فيكي ومبروك ليكي انتي كمان
كريمه : احنا معندناش وقت لازم نظبط كل حاجه معناش الا اسبوع
جهاد : انا عارفه هما مستعجلين علي ايه
عماد : علشان رعد مش هيقدر يقعد هنا اكتر من اسبوع علشان شغله
كريمه : ربنا معاه
جهاد :يارب
محمد : يلا احنا يا عماد علي شغلنا
عماد :يلا
اليوم التالي
عند ريحان
ريحان : الحمد لله صليت استخاره
نور : ها وحسه بقيه
ريحان : مرتاحه بس حلمت حلم غريب
نور : حلم ايه
ريحان: لما اشوفك هبقي اقولك
نور : ماشي يا حبيبتي
عند رعد في قصره يستيقظ ويدخل الحمام
زينب : يلا بسرعه رعد بيه صحي دلواقتي الفطار والقهوة تكون علي السفره حالا
الخدم : حاضر يا فندم
زينب تكون مربيه رعد من وهو صغير وكانت معه بعد موت والديه
وبعد فتره نزل رعد واكل طعامه وشربه قهوته وذهب الي الشركه
عند سيف في امريكا
(الحوار بالانجليزي)
سيف: اهلا جاك
جاك : مسيو سيف اهلا ولكن اين الشيطان
سيف : ليس هنا ولكني هنا مكانه بضاعه المخدرات سوف تصل في معادها المحدد
جاك : حسنا وماذا ن بضاعه السلاح
سيف : سوف تصل ايضا في وقتها
جاك: حسنا مسيو سيف ولكن هل الشيطان سوف يكون موجود
سيف : لا
جاك : حسنا الي اللقاء
سيف : الي اللقاء….

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مختمرة بين يدي شيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *