روايات

رواية 30 يوم حياة الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة البارت الرابع والعشرون

رواية 30 يوم حياة الجزء الرابع والعشرون

رواية 30 يوم حياة
رواية 30 يوم حياة

رواية 30 يوم حياة الحلقة الرابعة والعشرون

عدي الوقت بسرعه جهز زين ولبس وفضل مستني وعد لحد ما اخيرا خرجت
وعد….بأبتسامه و احراج انا جاهزه
زين….اخيرا
وعد…انا متأخرتش علي فكره
زين…ماشي ياستي يلا بينا
مديحه…خلي بالك منها يازين
زين…في عيني يا امي هتطلعوا لادهم وتوته امته
مديحه الساعه الوقت سته هدخل البس زمان سهير هتعدي عليا الوقت
زين…ماشي يا امي خدي منه معاكي متسبيهاش لوحدها
منه…لا انا عايزه اطلع معاكو انتو احنا متفقين الكبار يطلعوا واحنا نطلع شباب مع بعض كده😉😉
زين…قصدك ان مديحه كبرت
منه…لا طبعا دي لسه موزه شباب اطلع منها انت متوقعناش في بعض
مديحه…بكاشه اوي البت دي
زين…بضحك ماشي ياستي هظبط مع الشباب واعرفك وانتوا اتفقوا مع بعض عشان بصراحه انا عايزكم كلكم تبقوا موجودين عشان الحفله اللي هتتعمل عليكم
منه…لا بقولك ايه احنا اتفقنا اني احكيلك وابقي براءه
زين…وانا قولتلك انتي وحظك
منه…قول انك عفيت عني احسن اقول لادهم وهيما
زين…طب جربي كده تقوليلهم وحيات امي لا ععفي عنهم واعلقك انتي ادامهم😡
وعد….بضحك احسن😛
ضحك زين علي وعد
منه…كده ياوعد انا حبيبتك وصحبتك
وعد…لا مش خبيتي عليا تستاهلي
منه ..ماشي ياجزمه😡
وعد…😂😂

 

 

 

 

زين…يلا ياوعد البت دي هتأخرنا
وعد…يلا عايزه حاجه ياخالتو
مديحه…لا ياحبيبتي اتبسطي
وعد…باستها وباست منه وخرجت مع زين.
وعد…هو احنا هنروح فين وهنمشي ازاي
زين…هنروح فين دي سبيها الوقت خليها مفجأه اما هنمشي ازاي احنا مش هنمشي احنا هنركب العربيه يلا اطلعي
وعد….احنا هنركب العربيه اللي كنا راكبنها امبارح
زين…اه مالك مستغربه ليه
وعد…مش المفروض كنت سلمتها الفرح خلص خلاص
زين….اه بس انا مأجرها انهرده كمان عشان كنت عامل حسابي اننا نخرج مع بعض يلا بقي اركبي ركبت وعد وركب زين واتحركوا بالعربيه
وعد…هو انا ممكن أسالك سؤال
زين…طبعا
وعد…هو انت ليه مش عندك عربيه مع انك يعني شغلك كله فالعربيات وانت بتحب العربيات جدا وكنت بسمعك كتير بتقول ناس بيجو يعرضوا عندك عربيات تبيعهالهم ليه مشتريتش حتي عربيه مستعمله
زين…كل دي أسأله🙄
وعد…بضحك خلاص رد علي اي واحد فيهم
زين…بحب لا ياستي هرد علي كله اولا مش عشان شغلي كله فالعربيات يبقي لازم يبقي عندي عربيه وفعلا انا بحب العربيات جدا وبحب اشوف ايه احدث حاجه نزلت وايه الامكانيات الخلوه في كل عربيه بس برده انا مليش فالمستعمل يمكن عدي عليا مستعمل كتير وحالته حلوه جدا بس انا مش مع المبدأ ده انا بحب الجديد..مشترتش ليه بقي انا يمكن كنت بفكر ويمكن بردو قبل ما اخد خطوه كتب الكتاب دي كان ممكن بس الوقت لا
وعد…مش فاهمه تقصد ايه
زين…يعني انا معايا فلوس ياوعد اجيب شقه واجيب عربيه بس لو جبت عربيه مش هنفرش الوقت الشقه فا انا مأجل موضوع العربيه ده وزي ماقولتلك لو كنت فاتحتك فالموضوع ده ياوعد وحسيت انك رافضه كنت هشتري العربيه ومكنتش هفكر خلاص فالشقه بس الوقت الموضوع اتغير
وعد…اممم تقصد تقول ان انا اللي خليتك متجبش العربيه🤨
زين…ايوه طبعا
وعد…نعمم😳
زين…بضحك لان الوقت اني ابقي معاكي وبسرعه ده اهم من العربيه
وعد…طب ولو كنت رفضت ليه بتقول كنت هتجيبها ومكنتش هتفكر فالشقه
زين…عشان انا يوم ما هجيب شقه يا وعد هجيبها عشان انتي هتعيشي معايا فيها بس لو انتي مش معايا يبقي الشقه ملهاش لزوم
وعد…بمشاغبه ايه مكنتش هتتجوز يعني

 

 

 

 

زين…زين مينفعش يتجوز اي بنت غير وعد
أبتسمت وعد لزين بحب ووشها احمر.
ركن زين العربيه وبصلها بحب يلا انزلي
وعد…انزل فين
وعد…انزلي بس هتعرفي الوقت
نزلت وعد وهي الفضول هيقتلها مش شايفه اي حاجه فالشارع مميزه كله محلات وزحمه ناس وطريق رايح جاي
مسكها زين من ايدها وراحوا علي مكان المحلات
وعد…زين احنا رايحين فين
زين…تعالي بس يلا
وقف زين ادام محل دهب وبص لوعد…يلا
وعد…بعدم فهم يلا ايه
زين…ادخلي اختاري شبكتك ياعروسه😉
وعد…😳شبكتي انا
زين…اه شبكتك انتي انتي مش عروسه ولا ايه
وعد…ايوه بس
زين…بس ايه في عروسه تكتب الكتاب وهي لسه ملبستش شبكه ولا حتي لبست دبله
وعد…بلغبطه ايوه يا زين بس انا يعني مش عايزه حاجه والله
زين…هو ايه اللي مش عايزه حاجه والله احنا هنفاصل🤨
مرات زين تلبس احلي شبكه انتي متجوزه اي حد ولا ايه🤨 يلا ادامي
أبتسمت وعد بحب ودخلت معاه وهي محرجه ومش علي بعضها ولا جه في بالها اصلا موضوع الشبكه ولاحتي انها مش لابسه دبله
دخل زين وسلم علي الصائغ واعد هو ووعد.
الصائغ أؤمرني اساعدك ازاي
زين…الامر لله انا معرفش فالحوار ده خالص فا هسيبها هي تختار
الصائغ طيب يعني حضرتك عايز هديه ولا ايه بالظبط
زين…انا عايز احلي شبكه عندك وبصراحه انا معرفش الشبكه بتبقي عباره عن ابه غير ان بيبقي في دبل فالاول خلينا نبدأ بالدبل وبعد كده هي تعيش بقي
الصائغ…بتفهم تمام لنا كده فهمت عموما في تشكيله حلوه لسه جايه من يومين وليه حتي متعرضتش هوريكم الاول الدبل وبعد كده هفرجكم عالشبكه
زين…بأبتسامه معاك كل الوقت
قام الصائغ يجيب طلب زين وفضلت وعد بصاله وبتدعك ايدها في بعض بتوتر
زين…وعد مالك متوتره ليه
وعد…زين ممكن طلب
زين…عيوني
وعد…انا مش عايزه شبكه والله العظيم كفايه عليا اني البس دبلتك واي فاوس تانيه وفرها للشقه والحجات اللي لسه هتيجي
زين….وعد شبكتك هتيجي وزي ما لنتي هتختاريها زيك زي اي عروسه فالدنيا اما الشقه فا طلعيها من دماغك انا عامل حسابي عليها وحتي الشبكه فلوسها ملهاش علاقه بالشقه
وعد…ماشي تمام بس الفلوس دي ممكن تخليها لاي حاجه في تجهيز الشقه عشان خاطري
زين…عشان خطري انتي ريحيني واختاري عشان لو مختارتيش هختار انا واعملي حسابك مش هنخرج من هنا غير وانتي جايبه اللي انا عايزه فهمتي🤨

 

 

 

 

الصائغ قطع كلامهم ورص ادامهم كذاعلبه للدبل وابتدا زين يتفرج هو ووعد وعد كانت مكسوفه جدا لاكن زين حاول يخرجها من المود ده لحد ما اخيرا اختارت
وعد…طيب شوف دي
زين…حلوه بس خفيفه اوي وممكن تتكسر بسهوله
وعد…بقله حيله يا زين
زين…اختاري عدل ياوعد عشان خاطري يلا بقي مش عايزين نتأخر
بصي دي كده
الصائغ …انا شايف انها حلوه اوي وبعدين دي موديل جديد
زين…ها ياوعد ايه رأيك
وعد…حلوه اوي
زين…بأبتسامه تمام هناخدها اختاري معايا بقي دبله.
حطت وعد ايدها بسرعه علي واحده عجبتها من اول ماشافتها انا عجباني دي اوي حساها أستايلك وبردو براحتك
زين…بأبتسامه وهناخد دي كمان.
الصائغ تمام هشيل العلب دي واجبلكم أطقم الشبكه تختارو منها
زين…تمام معلش تعبناك
الصائغ…لا ابدا تعبكم راحه ربنا يتمملكك بخير
زين…دبلتك عجبتك
وعد…حلوه اوي
زين…مبروك عليكي ياقلبي
وعد…الله يبارك فيك
رجع تاني الصائغ وحط ادامهم علب كتير بأشكال دهب تجنن
زين…يلا بقي اختاري اللي يعجبك
بصت وعد عالعلب بقله حيله ومكانتش عارفه تختار كلهم احلي من بعض
زين…ايه اختاري
الصائغ…لو مش عجبينك في تشكيله تانيه احلي
وعد…لا بالعكس حلوين اوي بس مش عارفه اختار
زين…طيب شوفي ده كده حاسس انه هادي
وعد…حلو اوي بس انا شايفه ممكن اجيب خاتم وبس يازين
زين…بجديه وعد اختاري لو سمحت
خدت وعد نفس طويل وبصتله ماشي يا زين ده حلو
زين…اكيد ولا عايزه تريحيني وخلاص
وعد…لا والله ابدا هو عجبني اصلا اكتر واحد
أبتسم زين…طيب الحمد لله وبص للصائغ وده كمان مع الدبل..عايز بقي انا اشوف سلسله كويسه
وعد…بصتله ليه سلسله

 

 

 

 

زين…لا دي انا عايزها
بصتله وعد وسكتت بس الفضول كان هيموتها وتعرف لمين بس اتحرجت تسأله
رجع الصائغ ومعاه السلاسل فضل زين يختار لحد ما وقع عينه علي سلسله علي اد الرقبه عجبته وبص عالدلابات عجبه قلب بيتقسم نصين
زين…هو ده علي بعض كده
الصائغ …لا ممكن تاخد نص واحد وفي منه كمان فضه لو تحب
زين…في من ده فضه
الصائغ… ايوه اهو هو ده
زين…يعني ممكن اخد نص فضه ونص دهب
الصائغ …طبعا اللي يريحك
زين…حلو اوي كده تمام عايز بقي الدبل يتكتب عليها تاريخ بتاخد وقت
الصائغ لا خالص يعني ممكن ساعه ونص بالكتير هبعت حد الصاغه بسرعه يطبعهم اكتبلي بس هنا التاريخ
زين…تمام احسب بقي كل ده
حسب الصائغ كل حاجه اختاروها وقاله عالمبلغ
وعد…تنحت😳 وبقت مضايقه جدا
زين…بأبتسامه تمام طلع شنطه صغيره كانت في ايده وفتحها طلع منها رزمتين فلوس واداهم للصائغ يعدهم
الصائغ تمام ورجعله جزء من الفلوس
زين…ايه ده
الصائغ…ده تخفيض بسيط من المحل عشان حضرتك اول مره تتعامل معانا وعشان اي شبكه بتعدي مبلغ معين بنعمل عليه تخفيش
زين…بأبتسامه شكرا ليك
الصائغ…العفو والف مبروك هلفلك الشبكه حالا مبروك ياعروسه
وعد…بأبتسامه ميرسي.

 

 

 

 

خرج زين ووعد من المحل بعد ما خدو الشبكه واتفقو مع الصائغ انهم هبرجعو يخدوا الدبل بعد كام ساعه
راحوا عالعربيه ومشي زين وطول الطريق وعد ماسكه الشنطه بتاعت الشبكه مبتسمه وساكته لحد ما وصل زين لمطعم عالنيل
زين…يلا ياستي وصلنا
وعد…زين انا بقول كده كفايه ويلا نروح
زين…هو ايه اللي كفايه احنا لسه خرجنا وبعدين انا ميت من الجوع انتي مش جعانه ولا ايه
وعد…زين انت مش شايف انت صرفت فلوس اد ايه
زين…هو انتي ممكن تنسي حوار الفلوس ده انهرده خالص وعد انا مبسوط اوي وعايزك انتي كمان تتبسطي ولو عالفلوس ياستي فالفلوس دي انا اللي جبتها عشان اعرف اتبسط بيها
وعد…حاضر يازين
زين…اضحكي بقي
وعد…أبتسمت بحب لزين انا بحبك اوي يازين
زين….يااااه اخيرا ضحكلها بحب وانا بموت فيكي ياقلب زين
وعد…طيب يلا
زين…استني افتحي الشنطه بتاعت الشبكه هاتي منها العلبه الصغيره
وعد….اتفضل
زين…خدها منها زين مسألتنيش يعني دي بتاعت مين
وعد…عادي يعني انت ماقولتش قولت بس انك عايزها
زين…وليه مسألتنيش مش عايزه تعرفي
وعد…لا بس محبتش تشوفي بتدخل في حاجه متخصنيش
زين…انتي مفيش حاجه متخصكيش ياوعد وبعدين مش يمكن اكون جايبها لعروسه تانيه
وعد…كشرت وشها عروسه مين😡
زين…دي عروسه زي القمر لو شوفتيها هتحبيها اوي
وعد…بأبتسامه لا والله طب ما تعرفني عليها
زين…ياسلام بس كده انتي تؤمري..فتح زين العلبه وركب فيها نص القلب الدهب وطلع من جيبه ميداليه مفاتيحه ركب فيها نص القلب الفضه وبصله وقرب منها لبسها السلسله ورجع بصلها وهو بيغمزلها😉 شوفتي العروسه الحلوه دي
وعد…حطت ايدها عالسلسله وهي مبرقه😳🙄 زين بتاعت مين دي
زين…قولتلك بتاعت عروستي وادي عروستي لبستها

 

 

 

 

وعد…زين كده بجد مش هينفع انت صممت تجبلي الشبكه والدبله واختارتهم تقال خالص واديك شوفت انت دفعت اد ايه دي ايه لزومها بقي.
زين…الشبكه والدبله دول شبكتك ياوعد وكان لازم يجولك يا احلي عروسه اما دي بقي هديت عيد ميلادك اكيد منستهوش
وعد…عيد ميلاد مين😳
زين…عيد ميلادك ايه نستيه ولا ايه
وعد…عيد ميلادي انا وانت لا مش ناسيه بس مش مركزه فالتاريخ انا جبتلك هديتك انا ومنه من قبل فرح توته وادهم بس وسكتت شويه وبصت فالموبايل 😳😳هو كان امبارح
زين…بأبتسامه امم بس انا كنت مشغول الفتره اللي فاتت مع ادهم حقك عليا
وعد…زين هو احنا اتجوزنا في نفس يوم عيد ميلادنا
زين…ضحك انتي لسه واخده بالك🤨
وعد…أبتسمت اه والله العظيم
زين…طب ايه رأيك عجبتك المفجأه
وعد…طبعا انا والله مخدتش بالي يعني نتجوز في نفس يوم فرح ادهم وتوته ونفس يوم عيد ميلادي انا وانت انا مبسوطه اوي دي احلي ذكري في حياتي كلها😍
زين….انا مبسوط اوي عشان انتي مبسوطه ياوعد
وعد….ربنا يخليك ليا ❣️
زين…ويخليكي ليا يابنت عمري يلا بقي ندخل
وعد…بفرحه يلا
…………..
عند توته وأدهم…
صوت الزغاريط كان مسمع الشارع كله
توته…وحشتيني يا امي
سهير…وخداها في حضنها انتي اللي وحشتيني يانور عيني البيت وحش اوي من غيرك
توته…والنبي ايه ياسوسو مش بردو كنتي عايزه تكسري ورايا قله
سهير…لا يا اختي البيت من غيرك ملهوش طعم
توته…نورتوني كلكم والله
فاطمه…مبروك يابت ياتوته احلويتي الله اكبر

 

 

 

 

توته…ليه بقي ياست بطوط وانا كنتي وحشه
فاطمه…فشر كنتي قمر وبقيتي قمرين
روحيه…مبروك يابت ياتوته عقبال عوضك
توته…حبيبتي ياروحيه منوراني وفرحانه انك طلعتي معاهم بس بقولك ايه وقربت منها وهي بتزغزها من جمبها كنتي مولعاها امبارح فالفرح
روحيه…ضحكت من حركتها يابت اختشي والنبي صحيح
توته…اه والله كنت بترقصي وسط الشباب ومش همك حد
نعمه…روحيه خلاص باظت بتدخل اي فرح تهز
مديحه…ربنا يفرحها يارب
ناريمان…مبروك ياتوته عقبال مانفرح بعوضك يارب
توته…يارب يا ابله ناريمان ادعولي والنبي
فاطمه…متقلقيش يابت ربنا هيراضيكي ياتوته ويفرح قلبك الابيض
مديحه…توته دي جدعه وحنيه الدنيا فيها وربنا هيفرح قلبك يابت
سهير…ياااااااارب ده هيبقي احلي يوم في حياتي كلها وانا شايله عوض توته علي ايدي
توته…بتمني ياااارب هما فين البنات مجوش معاكم ليه
مديحه…قالوا متفقين يطلعولكم مع بعض هما والشباب
توته….اه صح
فالوقت ده خرج أدهم
أدهم…سلام عليكم منورين جميعا
مديحه…مبروك يا ادهم
ادهم…الله يبارك فيكي يا مديحه
فاطمه…مبروك ياحبيبي ربنا يجعل حياتكم الجديده كلها بركه وخير
ادهم…الله يخليكي يا بطوط عقبال ماتفرحي بعدوله والواد كيمو ومنار
فاطمه…يارب ياحبيبي
ناريمان…مبروك يا ادهم الف مبروك
ادهم…الله يخليكي يا ام مريم
نعمه…عقبال مانشيل عوضك يا رب يا ادهم
ادهم…حبيبتي يانعمه عقبال صالح ولاحه يارب
نعمه…يارب ياحبيبي
ادهم…منوره ياروحيه
روحيه….انت مين يا ولا

 

 

 

 

ضحكوا كلهم
أدهم…بضحك انا العريس يا روحيه
روحيه…مبروك ياولا
ادهم…كنتي مولعاها انتي أمبارح
توته…مانا لسه بقولها
أدهم…روحيه خلاص عيارها فلت مبقاش ليها ظابط ولا رابط
روحيه…بضحك اختشي ياوالا مش فرحانه
أدهم…ربنا يفرح قلبك ويروق بالك
وبص لتوته…ايه ياتوته انتي مقدمتيش حاجه هنبتديها توفير ولا ايه
سهير…انا عارفه يا اخويا ريقي نشف من الزغاريط والبت مناولتنيش كوبايه مايه🤔
توته…بضحك يالهوي يا اما انا اقدر والله فرحتي بيكم نستني انا راحه اهو
سهير…استني اجي معاكي اساعدك واشيل الحاجه دي فالتلاجه
أدهم…ايه ده كله ياسهير التلاجه مليانه
سهير…ديما عامر يارب دي حاجه بسيطه ألحاجه اللي هناك دي ست مديحه وست فاطمه وست نعمه وست ناريمان وروحيه هما اللي جابوها
ادهم….ايه ده كله بس والله ماينفع كده
توته….ايه كل ده صحيح أشحال ان مكنتوش فرشتو معايا وشايفين الحاجه اد ايه
فاطمه…با اختب الله اكبر ربنا يكتر خيركم ويرزقكم
نعمه….دي حاجه بسيطه باولاد وانتو عرسان محتاجين تتغذوا
ضحكت توته وقامت دخلت المطبخ هي وسهير وفضل ادهم معاهم بره.
توته…أتأخرتي ليه كده يا اما
سهير…والنبي كنت عايزه اجيلك من بدري بس اخواتك قالولي ميصحش دول عرسان
توته…ودول ايش فهمهم بتسمعي كلامهم يا اما بردو
سعير…يابت مانا جتلك اهو المهم طمنيني
توته…بعدم فهم اطمنك علي ايه
سهير…شوفو البت هتعمل هبله

 

 

 

 

توته…والنبي يا اما ما فهماكي
سهير…يابت عملتي أيه طمنيني
توته…فهمت قصد سهير اتحرجت ووشها احمر…ياما ايه اللي بتقوليه ده
سهير…يابت بلي ريقي بكلمه
توته…بأبتسامه الحمد لله تمام يا أما.
وفالوقت ده سابت سهير اللي في ايدها وفصلت تزغرط تزغرط ادهم وستات الحاره فهموا حس ادهم بألاحراج قام يفتح البلكونه والشباك بحجه انه يدخل الهوا وهو كان محرج…
……….
خلص اليوم ورجع زين ووعد فرجوهم عالشبكه كانت وعد محرجه وخايفه مديحه تضايق من اللي زين جابه ده كله لاكن مديحه كانت طايره من الفرحه وفضلت هي ومنه يزغرطولهم ابتسمت وعد براحه
عدي يومين كل حاجه ماشيه طبيعيه توته وادهم غرقانين فالعسل زين ووعد طايرين من السعاده الشباب والبنات كل واحد فيهم مستقر مع خطيبته
اتصل ادهم علي زين وهو فالشغل
زين…ياعرييييس ليك وحشه ياواطي
ادهم…وحشتني ياض انتو ايه مصدقتوا خلصتوا مني ولا ايه
زين…لا ياراجل ولا انت اللي مصدقت اتجوزت
ادهم…طب بقولك ايه انا زهقان ماتكلعوا انهرده نأعد مع بعض
زين…بضحكايه لحقت زهقت ولا ايه. توته مارست مهامها الزوجه عليك
توته…من بعيد اتلم يازين انا سمعاك
ادهم…بضحك متخبطتش انا فاتح الاسبيكر
زين…حبيبتي ياتوته مبروك ياعروسه
توته…الله يبارك فيك ياعريس
زين…لحقتي تزهقي الواد يا توته
توته…والله ابدا اسأله بس بصراحه لنا كمان زهقانه
زين….الله ربنا يبشركم بكل خير
ادهم…بضحك ياض الجواز حلو مفيش كلام بس الاعده تزهق انت عارفني مكنتش بأعد وهي كمان مكانتش بتأعد ده حتي يوم اجازتنا كنا بنقضيه كلنا مع بعض وماشوفناكوش من يوم الفرح بقالنا اربع ايام اهو اتفق بقي مع الشباب واطلعوا انهرده وتوته هتكلم اخواتها والبنات وتعالو نسهر سوا
توته…اه ومتتعشوش هعشيكم انا يازين
زين…بقولك ايه كله إلا العشا انا طول اليوم باكل اي حاجه فا مش ناقصين وجع بطن لو ملكيش فالاكل بلاش
توته…شايف صاحبك
أدعم…معلش زله لسان يا معلمه

 

 

 

 

 

زين…بضحك خلاص هقول انا الوقت للعيال وهنطلعلك بليل
توته…بقولك ايه عشان كمان نتفرج مع بعض عالفرح
زين…ايه ده جبتوه
ادهم…اه الواد هيما راح حابهولنا امبارح هو والصور وتوته مرضيتش تفتحه غير واحنا كلنا مع بعض
زين…تصدق ياض يا ادهم اخوك ده واطي مجابليش صوري انا ووعد ليه
ادهم….ياعم هيما كان تحت واحنا بنتصور ميعرفش انك اتصورت اصلا لو يعرف كان جابهملك
زين…ظلمته كنت ناوي انكد عليه يلا فلت مني ابن الجزمه
ضحك ادهم وتوته
ادهم…يلا هنستاكم بليل واعملوا حسابكم السهره صباحي
زين…مش صباحي اوي يعني في شغل وبعدين انت عريس واللي عندم دم احسن من اللي عنده فلوس ولا ايه
ادهم…بضحك لا با اخويا ملكش انت دعوه اطلع ومتتحججش
زين…بضحك ماشي ياصاحبي اشوفك بليل
توته…متتأخروش يازين بدل ما اقتل ادهم من كتر الزهق
ادهم…سامع حياتي امانه في ايدك يا صاحبي مفتريه وتعملها
زين…ماشي مش هتأخر وهطلع انقذك😂😂
ادهم… سلام يا صاحبي
زين…سلام ياحبيبي…
عامر…بتكلم مين قفشتك وهروح اقول لمراتك
زين…ايه يا ابن المجانين سرعت اهلي
عامر…اتخضيت يبقي بتعمل حاجه غلط وانا مش هسكت عالغلط وهدخل لوعد ومديحه الست الكمل دي
زين..قفشه من قفاه خد ياض هنا رايح فين وربنا اقتلك فيها
عامر…بضحك ايه ياعم بهزر ابو اللي يهزر معاك ياوحش
زين…ايوه كده😒😒 بقولك ايه
عامر…قول ياقلب اخوك
ايهاب….أس اس السلام عليكم

 

 

 

زين…كنت فين ياض
ايهاب…لسه جاي انا وعامر من الشغل بس كنت بكلم حسنييييي
زين…ماشي يا اخويا المهم ادهم لسه قافل معايا وعايزنا نطلعلو بليل
ايهاب…في حاجه ولا ايه
زين…لا بيقول زهقان
عامر…احييييه هو لحق عرفتوا اني انا صح بلا جواز بلا هم
زين…خبطوا علي دماغو اتنيل انت انا ليا معاك اعده أصلا …بيقول زهقان هو وتوته وهنطلع نأعد معاهم ونتعشي سوا وجابوا الفرح عايزنا نشوفه مع بعض
ايهاب…طيب اشطه انا معنديش مانع وكويس معندي اي حاجه بليل
عامر…ولا انا
زين…خلاص يبقي نطلع بليل وهقول لباقي العيال الوقت
ايهاب…ماشي هطلع انا بقي اخد دش وانام شويه
عامر…وانا كمان
زين…لا استني انت عايزك
ايهاب…طيب هخلع انا سلام
زين…عمر هات كرسي لعامر
عمر…عيني ياعم زين
أتفضل
عامر…ازيك ياض ياعمر
عمر…الحمد لله ياعم عامر
زين…اعد
عامر…في ايه مش مرتاحلك🧐🧐
زين….مضايق منك
عامر…ليه بس عملت ايه
زين…عشان مكبر لنت من موضوع الجواز
عامر…اه انت كتبت الكتاب وهتبتدي تتكلم زيهم بعقل والجواز مهم والحوارات دي
زين…لا يا اخويا مش هتكلم زيهم بس عايزك تفكر
عامر…يا جدع افكر ايه بس هي ناقصه هم

 

 

 

 

زين…طيب ممكن سؤال
عامر…اتفضل انت ياض حبيت قبل كده وخدت علي قفاك وجاتلك عقده مثلا
عامر…بضحك لا والمصحف اطفحها
زين…طيب امال ايه بس
عامر…والله يازين زي ماقولتلك انا مبفكرش في اي حاجه غير الشغل الوقت عايز احط رجلي عالطريق اللي انا مخططله وبعد كده اي حاجه تانيه تيجي بعد كده ويمكن يازين لو كنت حبيت كان الموضوع اتغير ونظرتي اتغيرت بس انت عارف انا مفيش حد
زين…مش يمكن عشان انت مدورتش
عامر…ومش هدور يا زين الحب بيجي في لحظه ومن غير استأذان ولا حتي من غير مجهود اننا ندور عليه
زين…ايوه ياعامر بس
قاطعه عامر ما تجيلي دوغري يا عم عندك عروسه ولا ايه😉😉😉
زين….اه عندي
عامر…هو ده اللي بقوله ومين بقي تعيست الحظ دي🤔
زين…منار
عامر…🧐منار مين
زين…لا بروح امك انت هتستعبط ولا ايه منار بنت حاج سعيد
سكت عامر وملامحه اتغيرت
زين…ايه سكت واتغيرت كده ليه
عامر…بلاش يازين وبلاش الكلام فالموضوع ده اصلا

 

 

 

 

زين…ايوووووه افهم بقي
عامر…والله مافي حاجه بس انتوا مش فاهمين حاجه منار دي اختي يا زين مش اكتر من كده ولا انا هقدر اشوفها غير كده
زين…انتو مين وهو حد قالك حاجه
عامر…لا واقصد انت يعني ووو 🙄 منار يازين
زين…😳هي منار قالتلك حاجه
عامر…لا طبعا بس انا عارف يازين ان منار بتحبني ومن زمان كمان
زين…مش فاهم
عامر…بص يازين انت عارف اني مبفكرش في حوار الجواز ومنار بالنسبالي مش اكتر من اختي وبس ومقدرش اخليها اكتر من كده عشان منار اخت صحابي يا زين عادل وكيمو وخصوا كيمو مقدرش اخون ثقتهم فيا واكلم اختهم واستغفلهم
زين…ومين قالك تكلمها ولا تمشي معاها لو انت حاطط الموضوع في دماغك هتطلبها رسمي وبكده مش هتخون ثقتك فيهم وبعدين ما هيما قبل ما يطلب منه ويلبسها الدبل كنت عارف انهم بيحبوا بعض وهيما قاللي انه بيحب منه قبل ما يخطبها بكتير وانتوا كنتوا عارفين وعندك ايهاب اخوك ماهو بيحب رحاب بقاله كتير وبرده قبل ما يطلبها ولاحه وشهد اختك يعني الحوار ادامنا يا صاحبي واحنا مفيش خد فينا طبعه الخيانه او اللعب ببنات الناس
عامر…عارف يا زين بس مش قادر زي ماقولتلك عمري ما فكرت في منار بالطريقه دي منار انا اكبر منها ب3 سنين كنا مع بعض في مدرسه واحده اه كنت اكبر منها بس طول عمرنا صحاب وبهزر ونضحك سوا مش عارف اشوفها غير اختي
زين…بس انا كنان لاحظت انها بتحبك يا عامر
عامر…عارف يازين ودي اكتر حاجه تعباني مش عايزها تتعذب عشان هي تستاهل حد يحبها بجد
زين…طب ما تدي نفسك فرصه ياعامر البت بتشوفك بتتغير يا عامر ويمكن انا حاسس بيها عشان لحد من اسبوع تقريبا كان حالي نفس حالها بالظبط وكنت شايف اني بحب ومتعلق بحد انا مش في دماغه اصلا
عامر…مش عارف يازين صدقني
زين…هسيبك تفكر يا عامر وصدقني لو خدت خطوه فالموضوع ده تبقي امك دعيالك
عامر…بقولك ايه هو كيمو او عادل عارفين اللي انت بتقوله ده
زين…بجديه لا طبعا انت عبيط هما هيدللوا علي اختهم ولا ايه اصحي ياض دي الف واحد يتمناها
عامر…طيب الحمد لله

 

 

 

 

زين..فكر عشان خاطري
عامر…هحاول يازين انا اصلا بتعمد أعاملها علي انها اختي وبس عشان تنساني وتفقد الامل وتشوف نصيبها
زين…وهي مش هتعمل كده يا عامر اللي بيحب ياعامر ومتمسك باللي بيحبه عمر الامل ما بيتقطع عنده صدقني انا
عامر….ان شاء الله يا زين
زين…يلا اطلع ونتقابل بليل
عامر…ماشي يلا سلام
زين…سلام…واعد زين بقله حيله يفكر هيقول ايه لكيمو😔

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية 30 يوم حياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *