روايات

رواية بلوة حياتي الفصل الأول 1 بقلم سارة

رواية بلوة حياتي الفصل الأول 1 بقلم سارة

رواية بلوة حياتي البارت الأول

رواية بلوة حياتي الجزء الأول

بلوة حياتي
بلوة حياتي

رواية بلوة حياتي الحلقة الأولى

تبدأ الحكاية بولد وبنت قاعدين جنب بعض في مواصلة عامة
عٌمَر في نفسه:يعيني عليك يا عٌمَر ماكنش يومك تركب مواصلة عامة بسبب تحدي تافه بينك وبين صاحبك
فريدة جنب عٌمَر وهي تعبانة جدا وفجأة فقدت وعيها وبقت علي كتف عمر 🥺
عٌمَر في نفسه: ماكنش يومك يا عٌمَر دلوقتي تم التحرش بيك في مواصلة عامة مش ذنبي اني قمور بس متوصلش بالبنات للدرجة دي “إن بعد الظن اثم يا عٌمَر”
فضل ساكت كام دقيقة وقرر يبعد البنت عنه ذات رائحة البحر اللي ثبتت في دماغه…
عٌمَر:يا آنسة لو سمحتي ممكن تبعدي
فريدة……
عٌمَر: لأ حضرتك انا مش هستحمل اتفضلي قومي من علي كتفي اياكش كنت جوزك عشان تعملي كده
فريده ….
عمر قرر يفوقها ويلمس وجهها
عمر:فوقي حضرتك….نهار اسود البنت مولعة
عٌمَر:افتحي عينك لو سمحتي *مفيش رد*
عٌمَر:يا عم وقف الميكروباص ده فيه جثة هنا “دم عٌمَر خفيف جدا”
السواق:نهار اسود جثة مين يا ابن الناس
عٌمَر:مش عارف اللي جنبي سخنة ومغم عليها
السواق: طيب يا بني هنروح بيه اقرب مستشفى
وصلو عند المستشفى وعمر شالها ونزلها وبعد ما نزلو شاف وشها الابيض زي بياض الثلج والباهت من التعب شفايفاها اللي بقت صفراء بس هي مازالت تتمتع بجمالها حتي وهي تعبانة لسا زي حورية البحر زي شخصية الكارتون اريال
بعدين ما عمر سابها في المستشفى ومشي ليكتب القدر اقداراهم هما الاثنين في اليوم ده
*بعد اسبوعين*
عٌمَر:خلاااص يا ماما انا جاي مش هتاخر مسافة الطريق
_…….
فريدة:هو يوم اسود من اوله شنطي اتسرقت تليفوني عااااا …كويس ان الفيزا كارت في جيبي انا هسحب فلوس عشان ما اتاخرش علي اول يوم شغل
عٌمَر في الطريق ومرة وحدة عربيته عطلت 🤣
عٌمَر:انا صاحي مش متفائل اصلا ودلوقتي كملت والعربية عطلت اعمل ايه دلوقتي هو يوم اسود 🙄
عٌمَر مشي عشان يوقف تاكسي وفي نفس الوقت فريده بتدور علي تاكسي والاتنين وقفو التاكسي سوي وكل واحد منهم ركب من طرف
فريده:عفوا حضرتك انا اللي وقفت التاكسي الاول
عٌمَر: لا انا وقفته الاول ….انتي طلعتي منين بس يا ربي
فريده:لاء انا وقفته الاول ومعلش ياريت تنزل عشان هتاخر علي اول يوم شغل
عٌمَر:يا محاسن الصدف وانا هتأخر علي الاجتماع وهفلس الشركة
فريده:ياريت تتفضل يا استاذ تنزل وتخلي عندك ذوق
عٌمَر:ذوووووق؟!!!!
فريده:بيقولو السيدات اولا 😏
عٌمَر:الله الله انتو بتطلبو المساواة بين الرجال والسيدات مالكم دلوقتي مش المفروض يكون فيه مساواة 😑
سواق التاكسي:ما تخلصونا بقي 😐
فريده:خليه ينزل وليك مني 10 جنيه زيادة 😏😉
عٌمَر:بقي كده طب عند بقي ليك مني اجرة 500 جنيه اهو عند بقي 😛
فريده:خمس…خمس..مية…جنيه
سواق التاكسي:اتفضلي يا آنسة لو سمحتي
فريده:بقي كده الفلوس عمتك ماشي
سواق التاكسي:معلش يا بنتي والله اكل العيش بقي
فريده:شكرا للانسانية 😪(بدراما وكوميديا كده😂)
عٌمَر مبسوط كده وبيبص ليها نظرة الانتصار *حاكم هو شاب كده بيحب التحدي اوي ومش متعود علي الخسارة عٌمَر هو شاب عنده 27 سنة طويل بعضلات قمحاوي كده عنيه بتكون في البحر زراقاء وفي الغابة خضراء هو عنيه كده مميزة وفريدة من نوعها 😊 وشعره بني 😃*
عٌمَر:بدينا اليوم مع حية حمراء بقي نعمل ايه 😂 *فريده بنوتة كيوت 20 سنة بشرتها بيضة جدا عينيها زرقاء شعرها احمر+هي محجبة بس عٌمَر قال حية حمراء عشان كانت لابسة احمر هو مش شاف شعرها*
فريده:هيجي يوم وانتقم منك يا مز انت 😂💔 *فريده ركبت تاكسي تاني ووصلت الشركة اللي هتشتغل فيها وكان القسم اللي هتشتغل فيه في الدور الرابع 🙄 ركبت فريده الاسانسير واذا ب عٌمَر بيدخل الاسانسير 😍*
عٌمَر:هي شغلانة بقي انتي تاني ايه اللي جابك هنا
فريده: الله ايه ده احنا هنتجوز في المستقبل 😂
عٌمَر:افندم؟!!!!!!!
فريده:استني اصل بيحصل معانا زي اللي بيحصل في المسلسلات بالظبط ايوة زي مسلسل “الحب لا يفهم الكلام” بالظبط
عٌمَر:نعم يا اختي؟!!!
فريده:انت المدير صح 😄 متقوليش عرفتي ازاي اصل مراد كان المدير وبعيد عنك هو وحياة بردو اتخانقو علي تاكسي وبعدين اتقابلو في الاسانسير واتخانقو وهو كان المدير ف اكيد انت المدير صح 😂💔
عٌمَر:انتي متاكدة انك بتتكلمي عربي صح اصل مفهمتش حاجة!!!
فريده:بقولك احنا هنحب بعض وهنتجوز في المستقبل 😂💔
عٌمَر:لاء وربنا مجنونة 😂 مدير مين وبتاع مين انتي بتحلمي صح 😂💔
فريده:يعني انت مش المدير عااااا 😢
عٌمَر:بسخرية ايوة انا مش المدير بس ….
فريده: لا بس ولا حاجة اسكت خالص اوعي تاخد عليا انا فكرت نفسي هعيش قصة حب رومانسية زي المسلسلات
عٌمَر:بجد همووووت مش قادر دانتي طلعتي بلوة

فريده:ايوة انا بلوة انا بلوة حياتك 🙄
عٌمَر:اعوذ بالله يا شيخة بلوة حياتي انا بعيد يارب
فريده:سلامة عقلي هو انا نسيت ان عندي حبيب ولا ايه من كتر ما بتفرج علي مسلسلات ولا ايه 😂💔
عٌمَر:عندك حبيب !!!!!!
فريده:انت مالك 😏
عٌمَر:لا اصل سمعتك وانتي بتتكلمي 😉
فريده:ايه ده هو انا فكرت بصوت عالي 😨
عٌمَر:مش ملاحظة حاجة !!!!
فريده:ايه؟!!
عٌمَر:احنا بقالنا ساعة هنا بنرغي والاسانسير مش بيتحرك
فريده:بجد يا سواااادي
عٌمَر:متخافيش فريق الصيانة هيتصرف بسرعة
فريده مين قالك اني خايفة لحسن تكون انت الخايف 😏
عٌمَر:انت يا بت انتي اخرسي خالص عشان بجد انتي بلوة
فريده:اولا انا ليا اسم وهو فريده …ثانيا انا مش بلوة 😒
عٌمَر:طب يا ست فريده اسكتي عشان مليت منك*عٌمَر في نفسه انا سعيد جداً مع إني بتخانق بس حاسس بإحساس مختلف انا…انا…معجب بيها 🤫*
فريده:لا اله الا الله علي اساس انا هموت عشان اتكلم معاك ادي يا سيدي اهو سكت 😌
عٌمَر:انا عارف مش هتسكتي 5 ثواني علي بعض *في نفسه لأ انا ابدا مش معجب بيها 😂💔*
فريده فعلا مش عارفة تسكت 😂💔 بدأت تهمهم
عٌمَر:قسما بالله كنت عارف …انطقي اتكلمي
فريده: شوفت انت خايف عشان كده عايزني اتكلم صح 😂
عٌمَر:ليه يا ربي كده بس انا كنت عملت ايه يعني عشان اقابل البلوة دي 🙄*وسكت ومش ادها إهتمام وفي ثواني الصمت استنشق رائحة البحر عقله افتكر أول مرة شافها وهي تعبانة وابتسم*
هوب الاسانسير اشتغل 😃 والاتنين طلعو
عٌمَر راح الاجتماع+عٌمَر مش بيشتغل في الشركة اصلا دي شركة والدته واخته شركة ازياء أما عٌمَر فهو عنده شركة مشتركة مع صديقه وهي شركة تسوق ملابس واكسسوارات عبر الانترنت وهي شركة ناجحة جدا عالميا عٌمَر دارس إدارة واعمال أما فريده فهي فنون جميلة
شهد اخت عٌمَر:اخيراا يا عمورة دخلنا في صفقة عمل سوي يا اخي انا ابتديت انسي إني عندي أخ من كتر مانت بعيد عننا
زينب ام عٌمَر: مبسوطه جدا يا حبيبي بعد ما خلاص هشتغل معاك وطبعا كده انت أسهم الشركة هتزيد عندك وكمان عندي انا ليا عملائي وانت كمان المشروع المشترك بينا ده هيرفعنا اكتر 🙂♥️
عٌمَر: ماما شهد انا مش بدخل اي صفقة غير وانا واثق إنها في صالحي وانا واثق إن عملنا مع بعض هيكون حلو جدااا بس بردو حضرتك لازم تختاري مصممين موهبين جدا مش عايز يكون في مجال للمنافسة مع أي شركة تانية
زينب: اكيد يا حبيبي في مجموعة مصممين جديدة طبعاً هختبرهم وإن شاء الله مش هيكون في مجال للمنافسة
عٌمَر:اه يا ماما عشان خاطري في حية حمراء كده النهاردة أول يوم شغل ليها اكيد من ضمن المصممين الجديدة بلاش تشغيلها عشان دي بلوة 🤦 *عمر عمل كده عشان ما ميكونش فيه مجال للحب في حياته*
عٌمَر مشي وزينب بدأت تختبر المصممين الجديدة شافت فريده اللي كان قصده عليها عٌمَر وقررت إنها مش هتوظفها 💔
بالرغم من إن فريده كانت اكتر بنت موهبة بين الجميع الي إن زينب مقبلتهاش عشان خاطر عٌمر وبس فريده اتكسرت جدا لان هي امل امها واختها الصغيرة بعد ما أمها تعبت خلاص ومش حمل شغل أو تعب
عدي شهرين**
فريده بدأت في شغل وكانت جارسونة في كوفي شوب قريب من الجامعة بتاعتها طبعاً ده العمل الوحيد اللي طلع قدام فريده وهي مش سعيدة لأن شغفها كله كان في الأزياء
عٌمَر كان عنده اجتماع مهم ويشاء القدر إنه يكون الاجتماع في الكوفي شوب اللي بتشتغل فيه فريده
فريده راحت عشان تشوف طلباته الغربية بقي إن فريده مش افتكرت عٌمَر بس عٌمَر فاكرها واول ما شافها من بعيد اتعرف عليها 😅 *ليه بقي فريده بتحب حد تاني فهي بعد لقائها مع عٌمَر هو لقاء انتهي خلاص عقلها لا فكر في عٌمَر بعدها ولا قلبها أما عٌمَر فاكرها لان هي من أول لحظة قابلها فيها ضافت لحياتها مزيج خاص كده هي كانت أول وفي اللقاء التاني وقت التاكسي كانت أول حد مش مهتم لجماله وجذابيته وهي كمان ضافت لحياته المتعة وده نادراً لما بيحصل وأول مرة حس بيها بالمتعة لحظة لقائه مع فريده وقت خناقته وهزاره مع اخوه وباباه وهما متوفين متوفي + عٌمَر فريده مش غابت عن باله طول الشهرين دول*
فريده خدت طلباتهم وانتهي اجتماع عٌمَر ونادي علي فريده 😃😅
عٌمَر:ازيك يا بلوة 😂
فريده:نعم؟!!!
عٌمَر: معقولة مش فاكرني انا اللي هتكوني بلوة حياته 😂💔
فريده:اهاااا افتكرت يا نحس حياتي
عٌمَر:نحس؟!!!!!
فريده:اه نحس انا بقول إني مش اتقبلت في الوظيفة اللي بحبها بسببك انت جبت النحس لحياتي الوظيفة والشركة دي كانت حلمي من الطفولة 😔
عٌمَر:انا آسف لو كنت سبب في حزنك 💔 ….فكي يا بلوة حياتي وممكن النهاردة يكون يوم حظك كل شيء وارد 👌
فريده:ياريت+عايز تطلب حاجة
عٌمَر:لأ بس كنت عايز اسلم عليكي (بصوت منخفض) عشان انتي بلوة حياتي الحلوة وكمان معجزتي
فريده: معجزة؟!!!
عٌمَر:لاء كنت بقول إني لازم امشي دلوقتي -وقام يمشي-
فريده:هوب هوب بقولك ادعي إن النهاردة يكون يوم حظي والا هكون بلوة حياتك وافضل أدعي عليك يا نحس حياتي 😂💔
عٌمَر:لاء انا بأكد ليكي إنه هيكون يوم حظك +آسف لو كنت سبب في حزنك دلوقتي 🙂💔
فريده: آسف إيه يا بني انا بهزر معك طبعاً انت مش نحس ولا حاجة لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا
عٌمَر:مع ذلك آسف نتقابل تاني قريب إن شاء الله سلام
فريده:سلام
عٌمَر راح شركة والدته وطلب ملف فريده وكل التصاميم اللي كانت عامله وهو انبهر جدا لان هي كانت موهوبة جدا استني كام ساعة وبعدين طلب من مساعدة والدته تكلم فريده وتقولها…
المساعدة:الو آنسة فريده معايا
فريده:أيوة مين
المساعدة انا بتصل عليكي من شركة ***للموضة
فريده دقات قلبها بتسرع:أيوة وبعدين
المساعدة:انا بكلم حضرتك دلوقتي والسيدة زينب بتقدم اعتذارها ليكي لأنها مكنتش مركزة وكان عندها ضغط عمل فرفضت حضرتك عن العمل وبعد مراجعة تصاميمك حضرته وظفتك في الشركة وتقدري تبدأي عمل من الأسبوع المقبل
انتهت المكالمة فريده بتنهي آخر يوم عمل في الكوفي شوب بسعادة
عمر سعيد جداً لأنه خلاص هينهي حزن فريده +هو حاسس إنه بيحبها لكن عٌمَر مش عارف اخر الطريق اللي دخل فيه ومش عارف قد إيه هيحزن بس كمان سعيد
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بلوة حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *