رواية في فناء منزلنا الحلقة الأولى 1 بقلم حبيبة محمد
رواية في فناء منزلنا الحلقة الأولى 1 بقلم حبيبة محمد
![]() |
رواية في فناء منزلنا الحلقة الأولى 1 بقلم حبيبة محمد |
رواية في فناء منزلنا الحلقة الأولى 1 بقلم حبيبة محمد
.. انتي كويسه .. وريني ايدك لو متعوره او حاجه .
= لا ..لا انا كويسه …
انتي مين … معتقدش اني شغلت بنت شابه قبل كدا عندي
= لا لا انت مشغلتنيش انا …
اومال انتي مين ودخلتي هنا ازاي..
= انا …انا بنت.. المو….ثانيه قبل ما اكمل كلامي مين حضرتك..
انا صاحب القصر … اسمي ادهم..اكبر منك ب ٥ سنين تقريبا انتي شكلك صغير ..
= لا انا عندي ٢٠ سنه … انت عندك ٢٥ ؟
اه عندي ٢٥… انتي مين بقا
= امي الطباخه الجديده الهنا…
Flash back…………….
اصحي … اصحي بقا .. بصي يا نور ده اول يوم
شغل ليا في القصر …. لو مصحيتيش.. مش هيبقا ليا شغل .. ترضيها لأمك يا حبيبتي …..
هيحح طب وانا مالي يا ماما ..انا كمان ورايا شغل ..
=ازاي يعني اومال مين هيساعدني اول يوم ليا في القصر..
= طيب يا ماما هلبس اهو وهاجي…
___
بعد وصولهم للقصر
ماما : الله بصي يا بنتي القصر كبير اوي ازاي ..
= اه جميل اوي بس يارب الناس الجواه يكونوا كويسين..يلا ندخل.. ؟
ماما: يلا
___
دخلت امي لشغلها بس انا رفضت… استنتها برا لحد ما يوافقوا علي شغلها ….
___
مااما: ادخلي يا بنتي ..وافقوا علي شغلي ..
=بجد كويس ..اروح شغلي بقا؟
ماما: يلا يا نور بلاش مياعه تعالي ادخلي …
___
عند دخولنا للمطبخ لتجهيز الطعام…
ماما: هطلع الاكل للسفره برا وهجهز الدنيا وانتي اهتمي بالمطبخ عقبال ما اجي ….
___
ظلت نور تعمل بالمطبخ… حتي وصلت للاطباق وبدأت غسلها..لاكن انزلق منها طبق بدون قصد منها…. نزلت نور حتي تنظف الارض من الزجاج….. وعند وجودها في الارض ….دخل .. ادهم صاحب القصر … انتي كويسه ….
___
back
ادهم: اه يعني انتي بنت الطباخه الجديده …
نور …اه
ادهم = انا اعتقد اني وظفت مامتك بس ..مفتكرش اني وظفتك انتي جايه بمناسبه اي …
نور= اا….اا. انا همشي .
ادهم= لا لا مقصدش تمشي.
نور: عارفه انك متقصدش… انا ورايا شغل مش اكتر
ذهبت نور بخجل …. لما فعله ادهم معها لاكن لم تتذكر الأمر بعد ثواني… لإنها قابلت صديقتها..)
___
مريم : انتي اي الجايبك في المكان الكله قصور ده ؟
نور: هفهمك تعالي …
مريم: قبل ما تفهميني… هنروح فين
نور بأبتسامه: هنكون هنروح فين يعني يا مريم بطلي غباء ..هنروح الشركه..
مريم: طب والكليه ؟
نور بسخريه : مفيش كليه انهارده..يا بنتي انتي في اي مالك ع الصبح …اه فهمت عشان مفطرتيش…تعالي افطرك..
____
ادهم: حضرتك عارفه الوجبات الهتقدميها كل يوم صح ؟
صفاء ام نور: اه اه عارفه
ادهم: تمام مش هعطلك..هروح علي شغلي ..حضرتك عايزه حاجه ؟
صفاء: لا يا بني اتفضل
___
نور : اظن انتي كالتي…ودماغك مفتحه خلاص ..
مريم: اه الحمد لله ????
نور: كويس اوي .. يلا بقاا عشان الحق الشغل .. وبعدين ده اول يوم ليا في الشركه ومش عايزه اضيع الفرصه
مريم: متقلقيش… استاذ عادل كويس جدا …وهيقبل بيكي في الشغل….
نور: عرفتي منين
مريم بضحك : يووه هو انا هفوق … انتي دماغك هتنام في اي انهارده … انتي ناسيه اني بقالي سنتين في الشغل ده ..
نور : اه صح …ييييي بنسي..
___ مريم= وصلنا علي فكره
___
ادهم: تقدر تقولهم يأجلوا الاجتماع انهارده يا عادل ؟
عادل: مش هينفع خالص …لازم تروح الاجتماع..
ادهم: طيب بص هيجيلي شويه اوراق مهمه هبعتهالك بعد شويه علي مكتبك…خليك موجود عشان الاوراق دي مهمه ولازم انت التستلمها..
عادل: ماشي..بس هروح مكتبي دلوقتي عشان في انسه جديده هتشتغل مساعده عندي
ادهم: عادل انا مش عايزك تدخل موظفين كتير الشركه
عادل: معلش هي دي آخر واحده المهم هروح دلوقتي.
___
مريم: ادخلي المكتب بكل ثقه ومتخافيش خالص
نور بتوتر: لا لا خايفه
مريم: كفايه دعك في صوابعك هوا هياكلك.. ادخلي يلا
نور: طيب متزوقينيش…
___
عادل: اتفضلي يا انسه نور ..
نور: ازي حضرتك يا استاذ عادل ..
عادل: بصي انتي جديده وكل حاجه بس انا مبحبش الرسميات… انا مش كبير عشان تقوليلي حضرتك واستاذ…انا في سنك
نور بأبتسامه : ماشي
عادل: عارف انك جايه تقدمي علي شغل وورق شغلك عندي…وتقدري تشتغلي من انهارده معانا …
نور بأبتسامه: بجد
عادل: بجد … ودلوقتي بقا بما انك المساعده بتاعتي .عايزك تروحي تجيبي اوراق مهمه من استاذ ادهم…
نور : تمام بس فين مكان المكتب
ادهم: آخر الطرقه شمال
___
ذهبت نور بأبتسامه علي وجهها لاكن عندما كانت تطرق الباب..في نفس اللحظه خرج ادهم……. واصتدموا في بعض لاكن وجوههم كانت عكسيه.. :
نور: مس تحاسب
ادهم : مش تحاسبي انتي
___
لاكن عندما ابتعدا عن بعض …..
نور: ااا..انت ؟
ادهم: انتي ؟
يتبع..
لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية احببت خادمة للكاتبة حبيبة محمد.