روايات

رواية حدث في ليلة ما الفصل التاسع 9 بقلم ميرفت السيد

رواية حدث في ليلة ما الفصل التاسع 9 بقلم ميرفت السيد

رواية حدث في ليلة ما البارت التاسع

رواية حدث في ليلة ما الجزء التاسع

حدث في ليلة ما
حدث في ليلة ما

رواية حدث في ليلة ما الحلقة التاسعة

(المواجهة )
رفعت تالين يدها وبكل غضب جذبت العقد المتدلي على صدر دوللي الي افتكرت ان تالين هاتضربها وصرخت
ازاحتها تالين من طريقها ودخلت المنزل لتجد زوجة ابوها تجلس مع بعض صديقاتها وتضحك والمدعوين لحفل عيد ميلاد دوللي يرقصون ويشربون على انغام الموسيقى الصاخبة
صرخة من دوللي جعلت الجميع ينتبه و
وتوقفت الموسيقى
اندفعت خديجة بغيظ وهي تقول لتالين :انتي
إيه اللي جابك هنا يا…
لتقاطعها منيرة: اتكلمي عدل ياعقربة دة بيتها وبيت ابوها
ضحكت دوللي وامها والجميع يراقب بصمت وبهمهات عما يحدث لتقول دوللي بكل تبجح:لا والله ابوها الي مش طايق يشوفها من مشيها وسمعتها
اقتربت منها تالين وهي تبتسم:الي فيها تجيبه فيك خلي غيرك يتكلم دة كل الشباب الي هنا حافظين الحسنات الي بجسمك
ليضحك الجميع على دوللي التي صرخت : عمي قاسم الحق بنتك جاية تتهجم علينا
تالين وهي تقترب من السفرة : هو انا لسة اتهجمت متستعجليش
اقترب فارس من تالين وهمس لها بشيء فقالت:تصدق انت صح
دوللي بعصبية:ياماما انتي هاتتفرجي كدة اعملي حاجة
تالين:انا الي هاعمل لتجد دوللي نفسها غارقة بالتورتة التي قذفتها بها تالين بوجهها فاغرقتها وضحك الجميع عليها وقامو بتصويرها وهي تصرخ وتبكي
تركتها تالين و صعدت للدور الاعلى حيث غرفتها حاولت دوللي اللحاق بها ولكن فارس منعها وقال #بقلم_مرفت_السيد بصوت عالي وهو يخرج سلاحه امام الجميع موجها كلامه للمدعوين :ياللا منك ليها الحفلة خلصت
فخرج الجميع وخديجة ودوللي يشتعلان غضبا وخديجة تساعد ابنتها على التخلص من التورتة العالقة بشعرها ووجهها وملابسها ثم جائته مكالمة فأجابها قائلا:تمام طيب هاتوها وتعالوا
نزل قاسم من غرفته وهو يصيح :في ايه ياعاصم انت جاي انت ومراتك وابنك ليه خير
عاصم:جرا ايه ياقاسم انت ناسي انه بيتي انا كمان ولاايه
قاطعهما دخول عصام وعمر زملاء فارس وبصحبتهم نور
اصفر وجه دوللي وامها بينما قال فارس وهو ينظر الى دوللي:بعد اذنك ياعمي اقعد وأهدا واسمع صاحبة دوللي عشان عندها كلام مهم لازم تعرفه
دوللي بعصبية:لا صاحبتي ولااعرفها
قاسم:لا صاحبتك وانا عارفها كويس بس مش فاهم #بقلم_مرفت_السيد في ايه
عاصم : دلوقتي هاتفهم كل حاجة
خديجة وهي تحاول ان تشتت انتباههم: الحق ياقاسم بنتك فوق وابن اخوك مانعنا نطلع وراها
منيرة:يعني هاتكون جاية تسرق دي حاجتها وجاية تأخذها شقاها وتعبها وحقهاالي انتي وبنتك عاوزين تسرقوه ياعقربة دةبيت ابوها
خديجة :وبيت جوزي وحقي وجوزي متبري منها
منيرة:لما يسمع الحقيقة هنشوف ساعتها هايتبرى من مين ياحرباية
نزلت تالين وهي تحمل حقائبها ليساعدها فارس بحملها ونظرت الى ابوها بنظرات عتاب ولوم ولكنه كان ينظر إليها بقسوة وهم بضربها وهو يقول:ليكي عين تيجي هنا بعد اللي عملتيه
فمنعه عاصم وهو يقول: بنتك اتظلمت
كانت تالين تقف بثبات وهي تبتسم بسخرية
قال فارس: لو سمحت ياعمي اسمع الي عندنا الاول بعدها الحكم ليك وانت ياعصام اقفل الباب كويس لو سمحت ونظر الى خديجة ودوللي بحدة واكمل قائلا ومحدش يخرج من هنا
ابتلعت خديجة ريقها بصعوبة وهي تمسك بيد دوللي التي كانت ترتجف من الخوف وهمست لها:مش قولتلك البت المدمنة دي هاتكشفنا
دوللي :اثبتي وبعدين انا هاتجنن تالين اخدت حاجتها وملحقتش اخبي الدهب بتاعها
خديجة:ياوكستي ربنا يستر
قاطعهما فارس: اتفضلو قربو هنا شوية اقعدو جنب نور
جلس الثلاثة بجوار بعضهم والباقيين جالسون حولهم وهم يطالعوهم بغضب عدا تالين فهي لاتنظر اليهم مطلقا ولكنها تجلس بجوار عمها وزوجته وكأنها تستمد الامان والقوة من جوارهما
اما قاسم فهو ينظر للجميع بعدم فهم وينظر لفارس بفضول
قال فارس: اسمحلي ياعمي اوصل الفون الي عليه فيديوهات تثبت براءة بنتك بالشاشة
قاسم:اتفضل ياابني
قام عصام بتوصيل الهاتف الى الشاشة وقام بتشغيلها ليشرح فارس لعمه كل ماحدث وكل الفيديوهات التي تثبت صحة اقواله واستمع قاسم لنور وهي تعترف على دوللي بكل ماحدث ولكنها اضافت بانها ذهبت الى اسر بمنزله فلم تجده وحاولت ان تعرف اسمه بالكامل او اسم قريبه لم تفلح فلقد اختفى تماما
فقال عصام: احنا هنعرف نوصله دة شغلنا
حتى انتهى من كلامه وقال :عرفت بقى ياعمي الحقيقة عرفت مين الي وقع بنتك
نظر قاسم الى خديجة ودوللي الي كان وشهم مخطوف ومش قادرين يدافعو عن نفسهم ولكن دوللي استجمعت شجاعتها وقالت:انت مصدق ياعمي دة كدب دة ظابط يعني يقدر يفبرك كل دة وتلاقيه ضاغط على نور ويستخدم سلطته عشان تعترف عليا
قاطعها صفعة مدوية من فارس وهو يسحبها من شعرها : جرا إيه ياروح امك انا لولا صاحبة الشأن رفضت كان زمانك مرمية عالبورش وساعتها #بقلم_مرفت_السيد هاتشوفي سلطتي بجد
عاصم:سيبها يابني دي متسواش

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حدث في ليلة ما)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *