روايات

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الثاني 2 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الثاني 2 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها البارت الثاني

رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء الثاني

قلوب أرهقها نبضها
قلوب أرهقها نبضها

رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة الثانية

صعد بيجاد وعلي وجه ابتسامة غريبة لا يعلم سببها
دخل بيجاد غرفته و عينيه بتلمع من كترة الاعجاب بمسك
فقال في نفسة وهو يبتسم :
-ياتري مين دي بجد سبحان من خلق في ابدع بجد تخطف القلب خطف هو في جمال كده
وفي الاسفل في حجرة المطبخ وفقت مسك وعلي وجهها نفس الابتسامة الغريبة وهي ايضا لا تعلم سببها
انتبهت لها فاطمة فقالت لها بسخرية:
– خير يا ست الحسن والجمال لو جاية تدلعي خدي بعضك وروحي احسن مش ناقصين عطله. الشغل فوق راسنا وانتي عمالة توزيعي ابتسامات خير مش ناقصين دلع
احمر وجه مسك و أدمعت عيونها من إهانة فاطمة لها التي بدورها وتعمدت أن تحسسها أنها جاية تخدم عندهم
لاحظت مروة تعمد إهانة فاطمة لمسك
فقالت مروة بعنف:
– جر ايه يا فاطمة في اية انتي ملكيش نزعقي معاها هي كانت عاملت ايه مسك كتر الف خيرها جاية تساعدنا هي مش مجبره علي كده
التفتت لها فاطمة ورفعت حاجبها وقالت :
– خير يا مروة في ايه انتي بدافعي قوي كده ليه دي حتة خدامة لا راحت ولا جت جاية تخدم عندنا في ايه
كشرت مروة عن أنيابها وقالت بحده:
– انتي مصدقة نفسك مسك مش خدامة يا فاطمة مسك صاحبتي وانتي عارفة ده كويس و اذا وافقت أنها تيجي تساعدنا ده كرم منها مش فرض عليها
ولسة فاطمة حترد عليها سبقتها مسك وقالت بصوت باكي:
– خلاص يا ست مروة انا حشتغل اهو الست ام فرح عندها حق احنا جاين هنا علشان نشتغل وبس
و في الاعلي وبالأخص داخل غرفة بيجاد فقد انتهي من تبديل ملابس وعلي وجه نفس الابتسامة وخفقان في قلبه غريب استخرب بيجاد من حاله و ردد داخل نفسة
– ااايه يا عم بيجو وفوق لنفسك لسة الواد امجد بيحسدك ااايه يا عم السنجله چنتله ولا ايه حتنخ لاء اجمد كده انت كده ملك زمانك بتسافر وتروح وتيجي براحتك
بس بردو البت ااايه ااايه هو في جمال كده. بس لاء ولو حريتي بالدنيا واللي فيها عبيط انا علشان اققع في المصيده دي لا والله ما يحصل
نظر لنفسة في المرءاه بعدم اكتراث و خرج واغلق الباب خلفه ونزل وتوجه لا اردي اتجاه المطبخ
وقف علي باب ال مطبخ . وبداء يتحدث بمرح معتاد ولكنه وقف متثبت مكانه
فكانت مسك عينها مليانه دموع وبتشتغل في الاكل و هي غير مبالية بكل ما حولها وكأنها فصلت نفسها عن كل الحاضرين معاها
دخل بيجاد وغمز بعينيه لمروة في ايه
غمزت مروة وهي بتشاور يعنيها اتجاه فاطمة أنها السبب
تحدث بيجاد بصوت عالي لكي يلفت نظرها وقال بمرح
– بت يا مر مر بعتي الشاي للمندرة لحسن ابوكي الحاج لو اتاخرنا عليه انتي عارفة حيعمل فينا ايه
انتبهت مسك لدخوله جرت جابت طرحة بسرعة ولبستها علي رأسها
ابتسم بيجاد لحركتها العفوية وأعجب بيها قوي
غمزت له مروة فاهي تعلم أنها حجة لكي يدخل المطبخ فقالت مروة وهي تبتسم :
-من زمان يا بيجو وزمنهم شربوا كمان انت لسة فاكر صباحووووووو بقي
خبط بيجاد علي رأسها وقال:
– تمام كده عقبالك يا مفعوصة لما نرتاح منك وعقبال بناتك يا ام فرح
أجابت فاطمة باستهزاء:
– عقبالك انت يا بيجاد لما ربنا يهديك يا خويا هو انت ايه اللي دخلك هنا مش بعاده يعني تخش مطبخ ايه حصل علشان بيجاد باشا يتنازل ويخش مطبخ
أجاب بيجاد بنوع من الوحده:
– هو ايه اللي مش بعاده يا فاطمة منا متعود انزل اعمل فطاري وشاي بتاعي كل يوم وهو في ايه ولا هو كلام وبس
انقذت مروة الموفق في تعلم عندما يحتد صوت بيجاد في الكلام فقالت:
– خلاص يا بيجو بقي عدي اليوم ورح شوف ابوك ليكون عاوز حاجة اطلع يلا بقي وما تشبكش معاها هي شكلها بيتلكك وعاوزة تمسك في خناق اي حد
هو بيجاد راسه وقال :
ماشي يا مرمر علشان خاطرك حعديها ومال عليها وبصوت واطي قولي بقي القطة اسمها ايه
ضحكت مروة :
بعينك خليك كده بس قولي ايه سر الاهتمام غريب ده يخيبك ليكون دق
-اتصدقي بالله انا غلطان اني بتكلم مع عيله زيك وحعرف اسمها لوحدي بس قوليلي ايه سبب دموع اللي في عنيها دي لتكون البومة مرات اخوكي السبب
قالت مروة :
بزمتك هو في غيرها اكيد هيا اكلت البت اكل وحسستها أنها بتشتغل عندنا وانت عارف مرات اخوك لما تلاقي حد ضعيف بتعمل ايه بس للاسف دخلت سكه غلط علشان مسك حد جامد مش ضعيف بس هي اشترت خاطري ومرتضتش ترد عليها
زفر بيجاد انفاسة وقال:
ينهار هي القطة اسمها مسك يالهوي علي روايح جنه يالهوي حتي اسمها مميز شبها
قالت مروة ضاحكة:
– هو انا اندبيت كالعاده صح
بيجاد هز راسه موافق:
– فاقوا علي ارتفاع صوت فاطمة وهي بتوبخ مسك بصوت عالي هز اركان المكان
فاطمة بعصبية مبالغ فيها:
– انتي يا زفتة يا مسك انتي اااايه مش بتفهمي مش عارفة تشتغلي جاية ليه ولا هي بلاوي وبس حاجة تقرف بجد اوووف
زفرت مسك اخر نفس في قوة تحملها و صبرها وقالت بحده :
بقولك ايه يا ام فرح انا لو سكاتلك ده مش ضعف مني ولا قلت حيله انا بس عاملة احترام للبيت اللي انا فيه لكن أقسم بالله كلمة كمان مش حتعجبني مش حسكتلك اولا انا مش جاية هنا خدامة والكل يعرف كده انا هنا جاية شارية خاطر مروة مش اكتر
والتفتت مسك تكمل شغلها و هي بتغلي من غيظ
فاطمة بحده :
ولا عشنا وشوفنا الخدمات بقا ليهم حس يتكلموا بيه
التفتت ليها مسك وعنيها فيها دموع محبوسة وقالت لها بغضب:
أن خرج العيب من اهل العيب ما بيبقاش عيب
و تركت ما كانت تعمله وعدلت طرحتها علي رأسها:
– يلاذن يا مروه والف مبروك لاخوكي متزعليش مني مش حينفع اقعد اكتر من كده علشان مشكلة ما تكبرش
قالت مروة بغضب عارم:
– جري ايه يا فاطمة أنتي مالك ومال مسك من ساعة ما جت وانتي مش عتقاها في ايه
هي كانت عملتلك ايه ولا انتي لازم اي حد تطفشي يالهوي اللي حيدور وراكي حيليكي مش طايقة نفسك اصلا.
قالت فاطمة بسخرية وانتصار :
– وانا بردو حطت راسي براس شغاله في ايه يامروة هو خلاص حتنزل مستويا لكده
مسك بصت لفاطمة بقرف ثم التفت لمروة وقالت:
– بلاذن باجماعة
وفجاءة بيجاد. اتكلم
– آنسة مسك ثانية من فضلك لو سمحتي
تحكمت مسك في الدموع التي تكاد تنهمر من الاحرج خفضت راسها لاسفل خوف أن يري دموعها وقالت :
نعم استاذ بيجاد :
بيجاد بلهفة واضحة في صوته
– اولا بعتزلك من اللي حصل وياريت ما تمشيش وانتي زعلانه كده حقك علينا كلنا
ثم التفت لمروة
– خديها علي اوضتك يا مروة لحد ما تهدي وبعدين تشوف هي عاوز. ايه تمشي ولا تكمل اليوم معانا
قالت مسك متشبثة برأيها :
لاء معلش استاذ بيجاد انا لازم امشي
ببحاد بحده:
وانا قلت تطلعي فوق مع مروة لحد ما تهدي
رفعت مسك رسها فجاءة بتحدي والتقت عيونهم لأول مرة وقد تناسوا من حولهم لعشق العيون لغه لا يفهما سوي العاشقين
لا حظت مروة انجاذبهم وكأن عيونهم بها مغناطيس انجذب كل منهم الآخر بدون اراده منهم
مروة بمكر :
ااحم ااحم ها قلتي ايه يا مسك حتطلعي معايا فوق ولا ايه
انتبهت مسك لنفسها :
-هاه بتقولي ايه يا مروة
أجابت مروة :
اهلا حمد الله على سلامة انتي وصلتي لا يا قلب مروة مش بقول حاجة كنت بكح حتعملي ايه حتطلعي معايا ولا ايه
مسك بلغبطة وارتباك واضح:
لاء لاء انا حروح شكرا يا مروة بس انا لازم اروح حالا
مروة بضحك علي منظر مسك المرتبك وعلي شده احمرار وشها من الخجل
-مروة ماشي يا مسك روحي احسن حالاتك صعبة
جرت مسك بسرعة خارج السرايا حتي من كثرة ارتباكها نسيت تبلغ مرات ابوها أنها مروحة وعلي وشها ابتسامة وقلبها بيخفق بشده وشها من كتره الخجل شديد الحمره
مالت مروة علي بيجاد اللي كان في عالم تاني وقالت برخامة عليه
– بيجو بيجو هالوووو انت يابني سافرت لحد فين
بيجاد بهيام
اااااايه يا مروة في ايه اقسم بالله انتي فصلان خير نعم عاوزة ايه انطقي
مروة بضحك:
اهدي شوية يا عم بابور انت في ايه حالك اتشقلب كده ليه ايه ياعم اجمد كده امال ايه السنجله چنتلة وكلام اللي قرفنا بية وتريقت علي امجد أنه حيتجوز خير يا ابو عموا ايه اللي حصل بس
ببحاد بتنهيده :
– والله منا عارف يابت مرمر معرفش ايه حصلي اول ما بصيت في عينيها كان كهربه لمست جسمي كله رعشة غريبة كده ايه تفسيره ده
التفتت مروة ليه وسندت عليه وامتزجت الجد مع سخرية
و بغمزة من عنيها يكونش يكون اسمة ايه ده اللي بيخلي القلب ينبض ولا انت رايك ايه بيجو
بيجاد وهو في حاله هيام:
– مش عارف والله يا مفعوصة انا اول مرة يحصلي كده انا بيجاد اللي لفيت دنيا اول مرة يحصلي كده بجد شعور غريب مش لاقيله معني
الاتنين نسوا أن في بومة واقفة بتسمعهم فاقوا علي خبط علي ترابيزة
فاطمة بصياح
– ااااايه ااايه منك ليها فوقوااااا انتو عارفين بتكلموا عن مين دي بنت كلاف البهايم يعني لو قفت علي تراطيف صوابعك ابوك الحاج استحاله يوافق فوق كده يا بيجاد افندي وخليك في سنجله بتاعتك بدل ماتفوق وانت واقع علي جدور رقبتك كده
بيجاد بقرب:
– الله ينكد عليكي يا بعيده انتي علطول منكده علينا كده
مروة مالت علي بيجاد وقالت بصوت منخفض.
صدق ماجد لما سماها بومة
ضحكوا الاتنين معا في صوت واحد
فاطمة بكيد :
– اضحكوت اضحكوا انتوا فاكرني بهزر بس كلام ده بكرة افكرك بيه وبكرة تقول ام فرح قالت
دخلت عليهم عواطف وهي حاملة العيش اللي خبزته وقالت وهي عينيها تدور في كل أنحاء المكان :
– اده امال فين اللي تنشك في قلبها البت مسك راحت فين البت دي مشفتهاش يا ام فرح
فاطمة بغضب:
انا روحتها يا عواطف البت مش بتاعت شغل دي جاية تدلع هنا
خبطت عواطف علي صدرها:
-يخيبك بت من دون البنات عملت ايه المنيله دي اكيد كانت بتدلع ماهي وش فقر زي امها.
فاطمة بمكر :
-بصراحة. مش نافعة في شغل خالص انا مش عارفه انتي ايه اللي خلاكي تجبيها معاكي واقفة ترغي مع الكل غير المياعه بتاعتها بصراحة يا عواطف مكنش ليكي تحبيها والبيت في شباب و انتي عارفه مياعتها
مروة بعصبية :
فاطمة ايه كلام اللي انتي لتقوليه ده عيب عليكي والله
التفت فاطمة ليها و ببرود تام قالت :
– ليه هو انا بكدب ولا اكنش بكدب و التفت لبيحاد
متقول اللي حصل يا بيجاد قول انت اللي حصل لعواطف علشان مروة محسساني أن انا الساحرة الشريرة اللي يفتري علي بت
بيجاد بتعجب:
– هو ايه يعني اللي كان حصل لكل ده يا فاطمة انا مش فاهمك بصراحة
فاطمة بتعجب
– انت كمان دي هي لسة قالبه عليك صنية العصير كلها ايه محصلش ده كمان
خبطت عواطف علي صدرها مرة أخرى :
– يالهوي البت مسك قالبت العصير عليك سامحني يابني امسحها فيا انا دي بت مايعه وانا حعرف شغلي معاها لما اروح ونبي ومن نبي النبي نبي لبيتهالك مضروبه علقة ما اخدهاش حرامي في جامع
بيجاد انتفض من مكانه وقال بعصبية
– حيلك حيلك هو في اايه وتضربي مين وليه
عواطف :
– حضرب اللي تنشك مسك علي قلت حياها معاك
بيجاد :
ومين قالك انها هي اللي غلطانه أنا اللي غلطان الست ام فرح كانت هنا ماشفتش اللي حصل الانسة مسك كانت خارجة من مطبخ وشايله صنية عصير و كانت تقيله وانا كنت داخل مطبخ مستعجل ماشوفتهاش انا اللي خبط فيها مش هي علي فكرة
عواطف بمحايلة:
-حقك عليا أنا امسحها فيا
بيجاد بنفاذ صبر ؛
/مافيش حق علي حد مجرد موقف وعدي وغلط عندي انا
ثم التفت لمروة بزهق وقال :
-انا رايح عند ابوكي علشان لو قاعدت اكتر من كده حرتكب جريمة اوووف
وعند مسك دخلت مسك البيت و هي في عالم تاني خالص
لمحتها عطر وهي داخله استعجبت من رجعها بدري فقالت لها عطر بتعجب
– مسك بت يا مسك انتي اية اللي رجعك بدري
ومسك وكأنها في عالم تاني وكان عطر هوا مش واقفة أمامها
جذبتها عطر من يدها وهي تصيح
بت مالك في ايه هيمانه كده ليه يخربيت عقلك فوقي يا مسك مالم
مسك بهيام كبير :
/ يالهوي يالهوي يا عطر هو في كده والله ما في
عطر بتعجب:
/
هو ايه اللي في كده مالك ووشك احمر كده ليه في ايه بقي انطقي ورجعتي بدري ليه
مسك بنفس الحاله :
قمر قمر مافيش كده انا مشوفتش كده قبل كده
عطر وهي تلوح بيدها اتجاه مسك وقالت
في ايه يا هبلة اخواتك هو مين ده اللي قمر انطقي بقي
مسك :
تعالي نقعد وانا ححكيلك كل حاجة
قالت عطر بفضول ؛
وماله وادي قاعدة
جلست عطر و جلست مسك بجوارها تقص عليها كل ما حدث داخل دوار العمده
شهقت عطر وقامت من مكانها مناقضة:
يالهوي بتقولي اخو مروة يعني ابن عمده لا يا مسك فوقي بالله عليكي بلاش نبص لفوق فوقي الله يسترك احنا مش قد ناس دي هما فين واحنا فين
مسك بلغبطة:
هو انا قلت ايه يا عطر لكل ده انا بحكيلك اللي حصل انا غلط في ايه بس وايه يعني ابن عمده هو احنا قليلين احنا بنات زي القمر ومتعلمين
عطر بتحذير
اه يا مسك قليلين احنا ولاد كلاف البهايم يا مسك وهما أسياد البلد فوقي لنفسك بدل ما تمشي ورا عواطفك وتفوقي علي قلم يعلم عليكي وانتي اللي حتكوني خسرانه
مسك بحزن
هو انا عملت ايه لكل ده بس
عطر بشفقة علي حال اختها
منا بفوقك علشان متعمليش من اولها كده حطي قدامك كلامي ده كويس وتفكريش في موضوع ده خالص لأنه مينفعش بكل طرق
فاقت مسك علي كلام عطر من حاله اللي هي فيها و هزت راسها لعطر وتركتها و كانت داخلة غرفتها ولكنها وقفت من جملة عطر التي كانت تقول لها :
– بت يا مسك قلتي للعقربه انك مروحة
خبطت مسك علي رأسها:
– اوووف يالهوي انا نستها خالص يا دي النيله حاتيجي تعملهلنا حافله انا زاي نستها خالص
عطر بسخرية
اهلا ناستي مين يا شملوله اشربي بقي اللي حيحصلك لما ترجع دي لما حتصدق بقي وتهيص
التفت ليها مسك وقالت بتحدي :
– طظ عارفه يعني ايه طظ اعلي ما في خيلها تركبه خليها بي تقول معايا كلمة وانا ورحمة امي لا طلع عليها القديم والجديد وانا اصلا عفاريت دنيا بتتنطط قدامي لوحدها
في دخلت عواطف عليهم قالت :
-اهلا بلغندورة ايه يابت تهاني اللي عملتيه ده انتي ازاي يابت تمشي من غير ما تقوليلي ها وايه المياعة اللي عملتيها مع ابن عمده ازاي توقعي عليه العصير ايه عاوزة تلفتي نظرة ليكي ولا ايه إنما حقيقي بنت تهاني صح بس حتقول ايه اقفي القدرة على فومها تطلع البت لامها
ومن هنا دقت صافرة الانذار فقد تعدت عواطف جميع الخطوط من هنا قامت مسم مسرعة و بنفاذ صبر تنقد علي عواطف محستش بنفسها جرت مسك عليها جابتها من شعرها و اوقعتها علي الارض بحركة غير متوقعة لدرجة أن عطر واقفت في حالة من زهول من اللي عملته مسك
وقعت عواطف علي الارض وفوقيها مسك
مسك بغضب :
كام مرة قلتلك بلاش تجيبي سيرة امي علي لسانك ده ياحرباية و بدأت في شد شعرها وعواطف بتصرخ امي خط احمر فاهمة حسك عينك تاني تجيبي سيرتها امي
امي ماتت وارتاحت من اشكلكم مرة تانية مش حيحصلك خير لو اسم امي جه علي لسانك فاهمة ولا مش فاهمة
دخل والدهم علي صوات عواطف كل هذا وعطر مازلت في حالة من زهول وكأنها مغيبة
تابعوني في البارت قادم ياتري حيتعمل ايه في مسك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *