روايات

رواية بلوة حياتي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم سارة

رواية بلوة حياتي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم سارة

رواية بلوة حياتي البارت الثالث والعشرون

رواية بلوة حياتي الجزء الثالث والعشرون

بلوة حياتي
بلوة حياتي

رواية بلوة حياتي الحلقة الثالثة والعشرون

فارس:تمام بس بلاش تقتل عمر دلوقتي إحنا محتاجينه
فادي:مش هضمنلك انا مخطط اقتله وهو في السجن
فارس: فادي إنت سمعت انا قولت إيه انا محتاج عمر
فادي.في باله مش:والله انا مش هسمع كلامك تاني مش بعيد اخلص منك إنت كمان
~~~في المركز~~~
مهاب:يوسف امشي مع فريده دلوقتي لأن عمر هيطول في التحقيق
فريده:لأ مش همشي
يوسف.بص لمهاب بصة ومعانها إنه مش هيتحرك من مكانه
مهاب:تمام 🙂
وعدي كذا ساعة لحد ما تم التحقيق مع عمر
مهاب دخل وعرف إن عمر دلوقتي خد أربع أيام علي ذمة التحقيق حتي وجود دليل إدانته
عمر.بص لفريده: عايزك مش تخافي والله مش هيحصل حاجة
فريده.بعياط:انا عارفه إنك معملتش حاجة 😢
عمر:ما هي دي الحقيقة 🙂💔
وبعدين.بص ليوسف:خلي بالك منها ومن شهد بالله عليك دلوقتي
يوسف.بنظرة حزن:تمام
عمر: فريده عايز اقولك علي حاجة مهمة
فريده: إيه
عمر.همس في ودنها:…..
فريده:😳
عمر:يلا اوعديني 🙂
فريده.بتردد:و…وعد
عمر:انا واثق فيكي علي فكرة
فريده.بحزن: خلاص وعد 💔 بس إنت اوعدني إنك هتكون كويس
عمر.قبل جبيها: تمام…وعد
يوسف ومهاب مش فاهمين حاجه 😂
وخدو عمر الي الحجز 🙂
فريده.رجعت بيتها هي وعمر
في غرفة عمر وفريده
يوسف: يابنتي هتعملي هنا إيه تعالي البيت عشان ماما مش تقلق عليكي
فريده: لأ لأ بلاش عشان مش تقلق علي عمر دلوقتي أما نشوف هيحصل ايه
يوسف.قعد علي الكرسي:وانا هفضل معاكي
فريده:روح إنت يا أبيه عشان ماما واسيل
يوسف: واسيبك وفادي ولا فارس يأذوكي 😒
فريده: طب وهما هيعرفو مكاني إزاي
يوسف: صبرني يارب … يابنتي دول أعمامه يعني عارفين مداخل ومخارج البيت كويس
~~الباب خبط~~
وكانت شهد.شهد دخلت 🙂
شهد.راحت جنب فريده وبقلق:هو عمر فين؟!
فريده.مش عارفه ترد وتقولها إيه
يوسف:هيقعد أربع أيام علي ذمة التحقيق
شهد.عيطت:مستحيل ليه مطلعش هو أصلا برئ
فريده.حضنتها:متخافيش مش هيطول
وشهد مازالت بتعيط ويوسف بعيد ومحروق علي دموعها هو مش بيحب يشوف دموعها ابدا بيحترق من دموعها
يوسف.في نفسه: متعيطيش متعيطيش انا قلبي بيحرقني اوي …لو اقدر اجي واخدك في حضني بس مش ب ايدي
فريده.في نفسها وهي بتفتكر همس عمر:كان لازم أوعدك يعني كان لازم !!!
يوسف:انا خارج الجنينة شوية
شهد:استني…مفيش داعي انا هروح اوضتي
فريده: خليكي معايا
شهد: لأ انا محتاجة اكون لوحدي
شهد.رجعت اوضتها: يارب يارب عمر يطلع ده هو عيلتي الوحيدة 😢 يارب انا مبقاش ليا حد غيره ده حتي ماما عمرها ما كانت زي عمر وكمان يوسف خلاص مش بقي بتاعي خلاص مش بقي بيحبني
وركضت علي سريرها وهي بتعيط 💔
عند يوسف وفريده
فريده:هو حضرتك هتكلم مع شهد ايمتا
يوسف:انا هقولها بكرا 😌
فريده:بجد
يوسف:سارة هتسافر بكرا عشان سام راجع ومش هيسافر تاني
فريده: يعني هي مش هتعرفني عليه زي ما قالت؟!
يوسف: ياختييييي اتلهي ده معرفة زبااااااالة ينعل ابو شكله
فريده:بقي عندي فضول أعرفه
يوسف:خير يا رورو هو الواد اللي إسمه عمر قالك إيه
فريده: بتوتر:ااااا هيكون قالي ايه
يوسف:علي النعمة انا مش مرتحالك إنتي وهو
فريده:ليه بس
يوسف: عشان كان بارد علي عكس مانا متوقعه عمر كان المفروض يبقي عصبي وهايج مش بالبرود ده
فريده:حيلك حيلك هايج ايه هو تور بتروضه ده كيوت
يوسف.عمزها 😉:اوباااا بتدافعي عنه وكيوت لأ في جديد لازم اطلع عليه
فريده:فيه حاجة زي اعجاب 🙂
يوسف:علي بابا اكدبي غيرها بتحبي صح
فريده:مش عارفه
افتكرت كلام عمر لما قال …
عمر: الاعجاب بيكون دقة قلب سريعة الحب بيكون دقة عنيفة وكمان الحب يعني إن يوحشك اللي بتحبيه حتي وهو جنبك بيوحشك لما يبعد عنك كام ساعة تحسي قلبك مولع ومشتاق ليه ملامحه مش بتملي منها ابدا
فريده.في نفسها إنت فعلاً وحشتني جدآ وحاسة إن قلبي محروق من الاشتياق ليك …انا فعلاً بحبك إنت معاك حق انا فعلاً بحبك يا عمر
يوسف:تيرا تيرا تيرا را را
… بتفكري في إيه يا صغيرتي المدللة
فريده:احم مش بفكر في حاجة
يوسف: مش عليا يا بينوكيو منخيرك كبرت 😂
فريده: خلاص خلاص هو انا اااا انا
…انا فعلاً بحبه انا اتأكدت إني بحبه وحشني اوووووي 😢
يوسف.بحنان: حبيبتي كبرت وبتحب ،لا وبتحب مين صاحبي حبيبي اللي عارف هو قد ايه هيحبها ويحافظ عليها
فريده.حضنت يوسف:وربنا بحبك انت الحب الأول عيب عليك 😅
يوسف:يا كدابة طب مش بذمتك مش نفسك إن الواد عمر الرخم دلوقتي اللي تكوني في حضنه
فريده.بعدت عنه:اكون في حضن عمر بتاع إيه ده انا اخنقه
يوسف:حبيبي يا سيد وحشتني والله
فريده:واحد بيقولي سيد والتاني برعي إنتو إيه هاا إنتو إيه
يوسف.بدهشة:بيقولك برعي ؟!!
فريده:اه يرضيك يا أبيه ؟!
يوسف:لا طبعاً
فريده:حبيبي
يوسف: يرضيني…
فريده:نعععععااااام
يوسف.بضحك: حلو يابنتي الواد ده عنده زوق برعي أحسن من سيد
فريده:خفة مشاء الله أسيل بهتت عليك بسرعة
يوسف:يخربيت دي سيرة انا مش مصدق إن دي اختنا!!!
فريده:ههههه البت دي لو خدها عصام هيربيها ساعات بتمني اسلمها ليه ب ايديا
يوسف.انتهد ب آسف:انا آسف إني سبتكم ليه زمان لكن دلوقتي هو لا يجرأ إنه يرجع يتعرض لحد فينا تاني
فريده: ازاي ده كل شهر والتاني بيجي
يوسف:ضغط عليه في الموضوع اللي بيوجعه
فريده:!!!!!!
يوسف: الأملاك اللي جدي كاتبها ب إسمي 🙂
فريده: إيه ده هو فيه أملاك ب اسمك؟!!!
يوسف:اممممه ياستي ده كان عقاب ل هشام (ابوهم لكن محدش فيهم بيقول بابا غير أسيل أحياناً) عشان اتجوز واحدة مطلقة وكمان طلق ماما ف اتحرم من الميراث وجدي كتب نصيبه ب إسمي
فريده:وايه دخل عصام ب ده
يوسف: المحلات والأملاك دي هي اللي معيشاه!!!
فريده:خلي يشبع بيهم المهم يفضل بعيد عننا
يوسف:اممممه…بقولك قومي اعمليلي كوباية قهوة
فريده.بتمثل النعس: اعمل لنفسك
يوسف:انا بردو اللي أسيل بهتت عليا دي باهتة كسلها عليك
فريده: أبيه عمر بيعمل كل حاجة وحده وخليته هو اللي عمل الأكل قبل كده
يوسف: اضحك ولا ابين اسناني وحضرتك فين؟!!
فريده: لأ مانا مش بعرف اطبخ
يوسف:نععععااااام!!!
فريده: اهدي يا أبيه ده ده اللي عمر عارفه اصلي قولتله إني مش بعرف اطبخ
يوسف:وده ليه بقي ؟!
فريده:مش بيقولو إن الوصول لقلب الراجل من بطنه…وانا مش عايزة أوصل قلبه…بس هو قلبه طلع فاتح علي كله
يوسف: إنتي متأكدة إنك مش مخبية حاجة؟!
فريده.افتكرت همس عمر: لأ مش مخبية حاجة
يوسف:تمام هروح أعمل القهوة لنفسي
يوسف.طلع من الاوضة واتنهد بقلق: ياترى عمر مخطط لحاجة إزاي كان بارد كده وازاي فريده أصلا هادية ده
…انا كنت مفكر إنها هتقلبها عياط و ممكن كمان يحصلها انهيار عصبي
فريده.في الاوضة:عمر إنت فعلاً غريب هو فيه كده
فلاش باااااااااااااااك للي همسه عمر واللي خد وقت طويل
عمر.عطي فريده قلم في ايديها من غير ما حد يلاحظ وهمس في ودنها:
“بصي يا ستي…انا خايف تتعبي وتتوتري وإنتي خايفة عليا عشان كده هقولك على خطتي تطمني… القلم اللي معاكي ده أكيد فيه دليل براءتي تمام وانا دلوقتي عايز ابين لفادي وفارس إن انا خلاص وقعت في خطتهم وهما قدرو ينجحو…وهما هيغلطو وأقدر أخلص منهم وايوة القلم ده كان موجود في العربية ف متسجل اللي حصل في العربية صوت وصورة كمان انا عارف إن المخدرات اتحطت لما كنا جو الفيلا لأني تفقدت العربية كويس الصبح ف دلوقتي مستقبلي وحياتي بين إيدك وانا واثق فيكي …بحبك ⁦♥️⁩⁦♥️⁩ وخلي بالك من نفسك عشان خاطري وكمان يوسف ومهاب مش لازم يعرفو عشان مش هيوافقو علي الخطة مهما كلف الأمر …انا واثق فيكي يا حبيبتي⁦♥️⁩⁦♥️⁩ اوعديني مش هتقولي ليهم؟!”
فريده:😳
عمر:يلا اوعديني 🙂
فريده.بتردد:و…وعد
عمر:انا واثق فيكي علي فكرة
فريده.بحزن: خلاص وعد 💔بس إنت اوعدني إنك هتكون كويس
عمر.قبل جبيها: تمام…وعد
فريده.في نفسها: حرام عليك ليه عملت كده ليه مطلعتش معايا ليه كده انا مش قادرة اتنفس من غيرك
عمر.كان في الزنزانة وكان يعتبر سامع هي بتقول ايه:وانا كمان مش عارف اتنفس من غيرك (ما عليكم خيال عقيم).
يوسف.في الجنينة عشان يرد علي اتصال مهاب:نعم يا مهاب
مهاب:يوسف قولي هو عمر قايلك حاجة انا مش عارفها؟!.
يوسف: لأ خير فيه إيه
مهاب: لأ بس انا مش عارف حاسس إن دماغه فيها حاجة كان بارد أوي ومش فارق معاه اللي هيحصل
يوسف: إن جيت للحق فانا شاكك بردو
مهاب:شكلها خطة والرخم مش قايلنا
يوسف:هو مش قالك حاجة
مهاب: لأ بس قالي حاجة غريبة… إن فادي وفارس هيجو البيت ب أي شكل انا دلوقتي مشدد المراقبة علي البيت 🙂
يوسف:ربنا يسترها
مهاب:طب هقفل انا عشان لازم أتكلم مع سالي
يوسف:تمام وانا رايح اعمل قهوة
مهاب قفل مع يوسف ويوسف كان رايح المطبخ.وشهد كانت في المطبخ
يوسف.دخل وشاف شهد:يوسف آسف ممكن أرجع لما تخلصي
شهد: عادي مفيش داعي تعال
يوسف:كنت جاي اعمل قهوة
شهد:وانا مسألتكش !!!
يوسف.بعتاب:إنتي ليه عملتي كده
شهد.بصتله: عملت إيه
يوسف:ليه قولتي الكلام اللي جرحني ده ليه نهيتي علاقتنا كده!؟
شهد.بصوت متردد:ااا قصدك إيه
يوسف: قصدي رسالتك دي “”بص يا يوسف رجعت زي ما رجعتش مش هتفرق معايا انا بقول اللي بينا مكنش حب ده كان اعجاب مراهقين مش اكتر”
…بجد الرسالة دي حتي لو كانت عادية بس كسرتني جدا معقول حبي ليكي بالنسبة ليكي كان اعجاب وحبك ليا كان اعجاب مش حب
… حرام عليكي انا حبيتك اكتر من نفسي إنتي كنتي اول دقة قلب إنتي حبي الاول إنتي الأميرة المدللة اللي قلبي حبها
…هو انتي ليه عملتي كده وانا مش عارف ليه قلبي ده لسا بيحبك وهيموت عليكي
…لما شوفت الرسالة من 4 سنين فكرت واتكسر فكرته كرهك وفضلت واهم نفسي اني بكرهك
…لكن اعمل ايه انا مش عارف ليه لما شافك كان سعيد وحسيت إن الحياة رجعتله
…مع الأسف قلبي مقدرش يكرهك ومازال بيحبك حتى بعد ما كسرتيه لسا بيحبك لسا
شهد.كان فيه في داخله سعادة من كلام يوسف وحبه اللي لسا موجود.بس كان فيه كسرة وحزن عليه وكمان حيرة لأنها مش بعتت رسالة زي دي هي أصلا معرفتش توصله!!!
يوسف: ساكتة ليه
شهد.بصوت منخفض: رسالة إيه ؟!. وبعدين غمضت عنيها بألم وغصة في قلبها لأنها كده فهمت إن امها هي اللي عملت كده
شهد.في نفسها:عمرك ما هتتغيري هتفضلي هامك المكانة الاجتماعية علي رأي عمر حتي لو كانت المكانة المرموقة علي حساب حزن ولادك
…انا خلاص مبقتش قادرة أفهم إنتي اي نوع من الأمهات المفروض تهمك سعادتنا مش المكانة الاجتماعية!!!
يوسف: مش عارفه هتردي تقولي إيه
يوسف.قال كده وهو عنده أمل إنها تقول مش هي اللي بعتت المسدج وهي بتحبه زي ما هو بيحبها…
شهد بنظرة ثقة مع مزيج من التضاد (يعني العين بتحكي حاجة واللسان حاجة): أيوة انا اللي بعت المسدج
يوسف.سمع منها الجملة وهو شايف في عنيها عكس اللي قالته عنيها بتقوله “لأ مش انا إنتي ازاي تصدق إني أعمل كده انا بحبك ومستحيل اقول كده”
يوسف:تمام ولف وشه ومشي
شهد:انا آسفة إني كدبت عليك بجد آسفة 😢
يوسف.كان واقف برة بحيث يعرف رد فعلها بعد ما يمشي وشكوكه تتأكد وإن هي مش اللي عملت كده
شهد:ليه يا ماما بتعملي كده
يوسف.في نفسه:غبي غبي كان لازم أفهم إنها زينب من البداية كان لازم اعرف إن ده مش كلام الأميرة المدللة بتاعتي
يوسف.رجع:احم نسيت أعمل القهوة
شهد.وهي بتبعد نظرها: عادي اتفضل
يوسف.وهو بيعمل قهوة:هو انا لو اديتك فرصة هتوافقي
شهد.بدهشة: يعني إيه ؟!.
يعني: ممكن أنسي المسدج بتاعك وكلامك ونكمل من حيث ما وقفنا من أربع سنين
شهد: بجد!؟.
يوسف:بجد…لسا قايلك إن قلبي لسا بيحبك 🙂
شهد:هتنسي الكلام اللي قولته ليك بجد
يوسف:قلبي بيقول إن ده مش كلامك ورافض فكرة إنه يبعد عنك 🙂
شهد.بضيق:طب وسارة؟!.
يوسف:بنت خالتي واختي في الرضاعة هااا إيه تاني
شهد:اختك في الرضاعة حرام عليك …نكمل ..بس كنا واقفين لحد فين
يوسف:كنت هقولك… شهد انا بحبك تقبلي تتجوزيني
شهد:نعم
يوسف:بقولك بحبك وعايز اكمل حياتي معاكي تقبلي تتجوزيني
شهد:هو في حد بيطلب ايد حد في المطبخ ؟!… حرام عليك هتخلي الذكرى المميزة في المطبخ
يوسف:اومال اقول فين
شهد:تعال ورايا
يوسف.مشي وراها بضحك 😹
في الجنينة
شهد:يلا قول هنا وسط الزرع والورد والطبيعة
يوسف.بتصنع عدم الفهم: أقول إيه
شهد: اللي قولته في المطبخ 😏
يوسف: لأ صعب
شهد:ليه بس؟!
يوسف:كانت لحظة حماس وراحت 😹
شهد:افندم
يوسف:بقول صعب اقول تاني مش هقدر
شهد: إيه الصعب في كده طيب 😒
يوسف:هي كده صعبة
شهد: لأ مش صعبة ولا حاجة شوف… كده مثلاً… يوسف انا بحبك تقبل تتجوزني
يوسف:موافق 😂
شهد: عااااا خليتني انا اللي أكون عرضت عليك الزواج
يوسف:ههههه كان حد ضربك علي إيدك إنتي اللي قولتي يوسف تقبل تتجوزني وانا رديت عليكي 😂
شهد: مش عايزة اعرفك تاني
يوسف: خدي بس رايحة فين 😂
شهد مشيت
يوسف: مجنونة والله وبتزعل من اتفه الاسباب 😂
ورجع يوسف الاوضة كانت فريدة نايمة وهو طلع ينام في اوضة المكتب
عند مهاب وسالي 😂🔪
مهاب.دخل ومسك سكينة تقطيع فواكه: إنتي فين يا حبيبتي
سالي: عايز إيه ي… نهارك أسود إنت مالك فيه إيه
مهاب.كان موجه السكينة ناحيتها:عارفة إني مجنون وممكن اتهور صح ؟!.
سالي:اااا صح اااا
مهاب:تمام حلو أوي بص يا حبيبتي من هنا ورايح مفيش كلمة طلاق دي تاني
سالي: بس
مهاب قاطعها:لا بس ولا مبسش لو منفذتيش كلامي ممكن ادبحك واطلع اعضائك وابيعها ده حتي تجارة الأعضاء بتكسب
سالي.بدراما: مش عيب ظابط محترم زيك يقول كده هااا مش عيب
مهاب:هبقي تاجر أعضاء بفضلك يلا نلم الدور مش هيبقي هم عمر وهمك 😒
سالي:هو حصل إيه مع عمر صحيح
مهاب:انا دلوقتي بحل مشكلتي ماليش دعوة ب عمر إنتي مشكلتي 🙂
سالي:بس انا مش هقدر اسامحك
مهاب.قعد بندم وتأنيب ضمير:انا في البداية آسف بس لازم تعرفي إني بحبك وانا عمري ما قربت لغيرك
…انا بحبك انتي انا عارف إني غلط وكنت متغير معاكي من فترة لكن الإنسان بيغلط لكن صدقيني بحبك
…انا خلاص ندمت على كل حاجة عملتها بس انا مستحيل اقدر أعيش من غيرك انا بجد بحبك
… إنتي عارفه إنك كل حياتي انا آسف على كل حاجة فعلاً يا سالي ارجوكي انا محتاج فرصة واحدة بس ده كل اللي طالبه منك صدقيني
سالي:وانا موافقة إني اديك فرصة ودي مش ليك لوحدك دي عشان ابننا كمان
مهاب.بصدمة:ابننا؟!
سالي: أيوة انا حامل
مهاب: بجد انا مش مصدق ده أحلي خبر في حياتي وحضن سالي
في الصباح التالي في شركة عمر
يوسف: لأ مش ممكن
مهاب:هو ده اللي حصل تم مهاجمة عمر في السجن
فريده: لأ إنت أكيد بتهزر مستحيل
مهاب:هو ده اللي حصل اطعن بسلاح أبيض
فريده.بعياط:حصل كده بسببي لو مكنتش سمعت كلامه مكنش حصل كده كان لازم اقولكم
يوسف: تقولي إيه؟!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بلوة حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *