رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الخامسة 5 بقلم أسماء عبدالعظيم
رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الخامسة 5 بقلم أسماء عبدالعظيم
![]() |
رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الخامسة 5 بقلم أسماء عبدالعظيم |
رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الخامسة 5 بقلم أسماء عبدالعظيم
التلفون رن تاني اتنهدت وحطت ايديهاا علي قلبهاا وردت
_بتوت.. ايي ايوه عايز ايه
_ابتسم…بقاا كده بتقفلي في وشي يا نانسي
_بتوتر.. اهه عايز اي بقا عايزه انام وبعدان بلاش نانسي دي
_تنامي ايه الساعه لسه 10
_عشان المقابله بكره انت نسيت ولا ايه
_بتذكر.. اه صح كنت ناسي.. ابتسم.. طب خلاص تصبحي على خير
_وهو انت هتقفل وتسبني
_بستغراب..الله مش انتي الي قولتي انك عايزه تنامي
_ولو تمسك فيااا تقولي متناميش خليكي معايا
_يا الله..وابتسم..خلاص ياحبيبتي خليكي معاياا متناميش
_انت اتجننت عيزني منمش وتروح علياا الشغلانه يا عدو النجاح
_لا إله الا الله روحي يا اسماء نامي يلا
_ماشي
_سلام
_تصبح على خير
_ابتسم…وانتي من اهلي
_اسماء
_هه.. نعم يا ماما في حاجه
_مش هتكلي يا بنتي
_لا ياماما انا تعبت انهارده عيزه انام علشان هروح الشركه بكره
_بخضه.. هتروحي تهببي ايه وانتي كده
_لا تقلقي بنت ب 100 راجل يا حجه دي عضت كلب
_امها بضحك… 100 راجل ايه اتنيلي.. تلاقيكي فرجتي عليكي الشارع كلوو
فلاش باك
_تاكس تاكس
التاكس بيسبهاا وبيمشي بيعدي واحد غيره وبيمشي
_اوف ولا واحد كده عايز يقف ايه النحس ده يا ربي
بيجي كلب من ورهاا وبيقرب منهاا
_برعب..كلب لطيف لطيف والله
الكلب بيقرب منهاا جريت عدت الشارع
_يا رب ونبي يا رب ميعدي ده شكلو مصتقصدني
الكلب بيعدي النحيه التانيه الي هي واقفه فيهاا بترجع تعدي النحيه التاني و بتمشي وتسيبه وهو بيمشي ورهاا بتمد وهو ماشي برضوا راحت جريت وهو جري ورهاا
_بصريخ…. عاااااا الحقونييي كلب كلب
محدش بيلحقهاا وهي بتفضل تجري برضوا وهو بيجري ورهاا لحد ما مسكهاا من رجلهاا عضهااا
_بصريح ودموع… عااااا الحقونيي وبتضرب فيه برجلهاا راح جه واحد نزل من العربيه بتعته ضربه بطوبه من الارض والكلب جري
_بخوف.. انتي كويسه يا انسه
_بدموع.. لا لا ده غضني عضني عاااا الحقني
_طب تعالي طيب اوديكي المستشفى
_بعياط.. لا احمد انا عايزه احمد ودينيي عند احمد
_بهدوء.. طب احمد ده فين طيب قوليلي واديكي عنده
_بعياط.. وقفلي تاكسي طيب عايزه تاكسي
_حاضر حاضر اهدي اهدي بس
وقفلها تكسي ومشيت وطبعاا احنا عرفين الباقي
بااك
_هااا روحتتيي فين يا مسطوله
_بتوهان.. هاا لا مفيش حاجه
_طب اتخمشي يا اختي اتخمشي
_هتخمش اهوو هتخمش
عند احمد بعد ما خلص شغل ورجع البيت
_السلام عليكم
_وعليكم السلام يا ابني اتأخرت لي كده
_احمد بتعب..اصل من الصبح كنت مع اسماء في المستشفى
_بخضه…ليه مالهاا حصلها حاجه
_متقلقش وضحك..عضه كلب
_ابوه بضحك..كلب عضه كلب
_بضحك..تخيل وقعت قلبي وجت لحد المكتب عشان عضه كلب
_ابوه بيحاول يكتم الضحكه… يا عيني عليك يا ابني
_ده انا حالي يصعب علي الكافر والله يا بابا
_ابوه بجديه..لو مش مستريح قولي يا ابني وننهي الموضوع.. ده انت ابني الوحيد برضوا
_ ابتسم بسخريه… ابنك الوحيد..طب وليان
_بغضب… احمد ميت مره اقولك متجش السيره دي تاني
_بستغراب… بابا دي اختي
_لا انت ابني الوحيد ليان مش اختك
_احمد بغضب…لا اختي ولو حضرتك مش قادر تتقبل ان امي اتطلق وراحت اتجوزت غيرك وخلفت منه تبقي غلطان ليان اختي وانا اخوهاا واحنا الاتنين ملناش غير بعض مش كفاياا عشت طول عمري وحيد كمان عايز تحرمني من اختي
_قرب علي ابوه وباس راسه..اتمني تفهم الموضوع…واه هكلم عمي عشان نعجل موضوع الفرح هيبقي الشهر الجي..تصبح علي خير
_اتنهد بحزن…عمرك ما هتفهم يا ابني عمرك
الصبح طلع علي الجميع
_صباح الخير يا ست الكل
_صباح النور
_هو بابا نزل
-من بادري
_بخضه.. امال الساعه كام
_تسعه
_يالهووي يالهوي يالهوي
_ايه في ايه
_وهي بتجري… اتأخرت اتأخرت
وجرييت لبست بسرعه واخدت ال Cv ونزلت ركبت تاكسي ونزلهاا قدام الشركه
_واوو بقاا انا هشتغل في كل الشركه الاقمر دي
ودخلت تسأل
_السلام عليكم
_الموظفه بأبتسامه… وعليكم السلام اؤمري
_ابتسمت.. كان عندي معاد انترفيو عشان الوظيفه
_يبقي الطابق الاخير مكتب المدير
_المدير بنفسه هو الي بيعمل الانترفيو
_ابتسمت.. اه
_طيب شكراا عن اذنك
وركبت الاسنسير وطلعت ووصلت قدام المكتب بتاع المدير وملقتش حد قاعد علي مكتب السيكرتير وقفت موظف كان ماشي
_لو سمحت
_اؤمري
_هي فين السكرتيره الي هناا
_مفيش خبطي وادخلي.. انتي الي جايه للوظيفه صح
_ابتسمت.. اه
_ابتسم..هتتقبلي عشان احنا مش لقيين سكرتيره بقالناا كذا يوم
_بجد..شكراا ليك
خبطت ودخلت وكان قاعد مديلهاا ضهره
_احم السلام عليكم
_وعليكم السلام اتفضلي اقعدي
حركه سلو موشن كده وهو بيلف بلكرسيي
_ بصدمه.. اييه.. انت
_ اييه… انتيي
عند احمد في المكتب قاعد وقدامه ورق كتير
_يا باشاا يا باشااا
_نعم يا محمد في ايه
_في واحده بره وقالت انهاا عايزه تقابل حضرتك
_بخضه.. مش معقول كده بقاا يا تراا جايه بمصايبه ايه انهارده.. هي بتاعت امبارح
_لا يا بيه
_اتنهد بأرتياح…. دخلهاا وهي دخلت
_السلام عليكم
_وعليكم السلام.. اؤمري بلاغ تحرش ولا محضر ولا بلاغ عن ايه
_حضرتك مش فكرني ولا ايه
_بصلهاا بستغراب.. لا بصرحه مش واخد بالي
_ابتسمت بسخريه.. احم انا الممرضه بتاعت امبارح مش فكرني ولا ايه يا حضرت الظابط
_استغرب اكتر… ممرضه ممرضه ايه معلش مش فاكرك
_بخبث.. انا روان الممرضه الي مرات حضرتك طردتهاا امبارح من الاوضه
_احمد بأحراج… احم معلش نسيت تعتزلك علي الموقف امبارح..انا اسف بنيابه عنهاا
_بصتله بحزن ثعباني كده..اسفك مش مقبول
_بستغراب وغضب …افندم وانتي مين يعني مش كفايا اني بعتزرلك
_بتوترا..احم لا مش قصدي وابتسمت بحزن قصدي تعزمني علي الغدا الاول وانا هقبل اسفك
_علفكره انا مش مطر اني اعمل كده عادي
_بس انا عايزه ان حضرتك تعزمني
_ب لا مبلاه..اتفضلي اطلعي بره مش عايز اشوفك هنا تاني
_ابتسمت بخبث..هتندم
_بغضب…اطلعي بره..مش وحده وس..هي الي علي اخر الزمن تخليني اندم
_سلام يا حضرت الظابط وافتكر انك انت كمان هتندم علي الاهانه دي
_داهيه تاخدك
في الشركه
_بصدمه… اييه انت
_اييه انتي
_مش انت الي وقفتلي التاكسي
_وانتي البنت بتاعت الكلب
_بتعمل ايه هناا
_بتعملي ايه هناا
_استناا هو انت صاحب احمد
_وانتي خطيبه احمد
_اه انا خطيبته
_واه انا صاحبه وابتسم..ومدير الشركه
_اها وخده بالي زياد مش كده
_ابتسم وضربت الشمس في وشه مع جمال عيونه الخضرا…اه وانتي
_ابتسمت..اسماء
_اتشرفت بمعرفتك مكنتش اعرف ان احمد زوقه حلو كده
_ابتسمت بخجل..شكراا ربناا يخليك
_ابتسم.. نتكلم جد شويه
_بجديه…اتفضل.
_ال Cv بتاعك
_اتفضل.. واخده مضلهاا عليه من غير ما يشوفه
_بستغراب… هو انت مش هتشوفه وبعد كده ترمي وتقولي نشوفك السنه الجايه يا انسه
_زياد بضحك..لا يا ستي انتي اتعينتي خلاص
_بفرحه..بجد
_ابتسم… اه بجد
_طب انا اتعينت فين ولا هعمل ايه محتاجه حد يفهمني
_انتي يا ستي هتكوني السكرتيره بتاعتي وهتجيلك مها تفهمك النظام ايه
_مهاا دي مين
_ابتسم..السكرتيره الاقديمه بتاعتي بس عشان هتتجوز وكده جوزهاا قلهاا مفيش شغل بعد الجواز
_اممم تمام جدا هستلم الشغل امتي بقاا
_ابتسم.. دلوقتي لو حبه
_بجد.. متحمسه جدا جداا
_اطلعي مهاا وصلت بره
_ابتسمت..شكراا لحضرتك يا فندم
وطلعت لقد مهاا جت وفهمتهاا كل الشغل وهي فهمت وابتدت فعلاا تفهم بسرعه وعدا الوقت عليهم
_اما ارن علي احمد بقاا افرحه..ولا ثواني وهو ميتكلمش ليه يعنيي انا الي كل مره بكلم
اترجعت عن مكلمتهاا ليه وفضلت قاعده مستنيه يرن ومرنش
_لا كده كتير اكيد عنده شغل بس اطمن انا عليه
_….
لقي الرقم ابتسم ودر…
_ايه يا احمد كل ده عشان ترد
_معلش يا حبيبتى مأختش بالي من التلفون
_حست ان في حاجه مش طبيعيه ..احمد مالك في ايه
_مفيش يا اسماء شويه مشاكل كده في الشغل بس
_طب اي هم شركني طيب
_ابتسم..مش لازم المهم طمنيني عليكي عامله ايه
_ابتسمت..انا الحمد لله بخير..واتقفلبت في الشغل
_بجد طب الحمدلله
_هو انت بتعمل ايه كده
_ولا حاجه بكلم الاقمر
_ابتسمت.. وهو ده وقتو وقته يا زفت
_هو ايه الي ده وقته يا انسه اسماء
_استاذ زياد..راحت مززله التلفون من علي ودنهاا
_هي مهاا مقلتلكيش ولا ايه
_ استغربت.. مقلتش
_ان كل حاجه هناا ليها نطام حتي المكلمات مبتبقاش غير وقت البريك
_بأسف..انا اسفه يا فندم ..بس مهاا مقلتش
_ابتسم..ولا يهمك وعلفكره يعني ده معاد الانصراف
_ بزهول.. بجد
_اه والله انتي مش واخده بالك ان مفيش غيرك هناا
_بصت حوليهاا ينهار اسود علي غبائي معرفش اتلهيت في الورق الي حضرتك بعته وكمان كنت بكلم احمد محستش بحاجه
_طب يلا قبل ما الشركه تتقفل انزلي معاياا
_ماشي ثواني
_رفعت التلفون..ايوه يا احمد هكلم لما اروح
_تمام خلي بالك من نفسك
_ابتسمت…لا تقلق هجيلك وانا متجبسه المرادي
_ضحك..مجنونه والله
وقفلت معاه ولمت حجتهاا ونزلت معاه ووقفت تستني تاكسي
_بيكلمهاا من جوه العربيه.. مستنيه تاكسي
_اه
_طب تعالي اوصلك بدل العذاب ده
_ربنا يخليك هستني تاكسي احسن
_لا والله ما يحصل ده انتي حتي امانه عندي
_ابتسمت..اذا كان كده ماشي
وركبت معاه وصلهاا لحد البيت وشكرته وطلعت
_سمووو عليكووو
_وعليكم السلام يا بومه يلا الاكل هيبرد
_اه ونبي لحسن ميته من الجوع مأكلتش حاجه طول اليوم
قلعت طرحتها ورمتهاا وقعدت تاكل
_عملتي ايه انهارده
_بسعاده.. استلمت الشغل في الشركه
_بجد
_اه بجد بس المدير طلع عيني والله
_احسن ملكيش انتي غير المرمطه
_اه والله مرمطني هات الورقه دي ودي دي
_ابوها كبت الضحكه..عشان تقولي حقي برقبتي وعايزه اشتغل يابابا اشتغل..اشتغلي يا اختي
_هو حقي برقبتي وكل حاجه بس انا داخله انام دلوقتي يا حج
_تنامي فين يا بومه انتي الي عليكي الدور انهارده في المواعين
_حجه انزلي من علي دماغي انا هدخل انام جود لاك
وسبتهم ودخلت تنام
_والله بنتي دي هبله
_انت لسه واخد بالك
قطعهم صوت التلفون بيرن
_الو السلام عليكم
_اذيك يا عمي
_الحمد لله يا ابني انت عامل ايه
_بخير والله
_ديماا
_عمي كنت محتاج اخد رأيك كده في حاجه
_اؤمرني يا ابني
_بتوتر.. كنا يعني محتاجين نأجل موضوع الفرح
_لي يا ابني حصل حاجه لقدر الله
_بتسرع… لا لا محصلش حاجه بس انا كنت مسافر الشهر الجاي ده يعني و محتاجهاا معاياا
_بحيره.. بس يا ابني
_مبسش يا عمي انا عارف انك محتار في حوار الجهاز ده وبتاع بس انا مش عايز جهاز ولا حاجه انا شقتي جاهزه من كلو وكل حاجه جديده كمان عيزهاا بشنطت هدومهاا ولا اقولك متجبش هدومهاا كمان انا ممكن اشتريهالهاا
_انت فاجأتني والله بس هرد عليك طيب كمان اسبوع حتي اكون اخت رأيهاا ورأي امهاا
_ابتسم.. براحتك طبعاا يا عمي
_مع السلام يا ابني
_في حاجه ولا ايه
_بحيره.. ده احمد بيقول انه عايز الفرح الشهر الجاي وكان مش عايز جهاز شقته كامله
_طب انت هتعمل ايه
_مش عارف… بس اهم حاجه اني هاخد رأيهاا الاول ولو هي مش موافقه يبقاا نفضهاا سيره
_طب انا هدخل اقولهاا
_لا مش دلوقتي نقولها الصبح دي راجعه من الشغل تعبانه
_خلاص ماشي
في مكان تانيي
_كل المعلومات الي طلبتيهاا
_بخبث.. عن الاتنين
_اه كل حاجه عيب عليكي يعني
_ماشي امسك
_كام دول
_خمس بواكي
_تسلم الايادي
_يلا اتكل انت وحسك عينك حد يعرف بحوار ده
_عيب عليكي.. سرك في بير سلام يا ابله
_سلام يا اخوياا.. وكملت بخبث.. يا انا يا انت يا حضرت الظابط
يتبع..
لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عوض من الله للكاتبة ندى حافظ.