رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الرابع عشر 14 بقلم نرمين قدري
رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الرابع عشر 14 بقلم نرمين قدري
رواية قلوب أرهقها نبضها البارت الرابع عشر
رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء الرابع عشر
رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة الرابعة عشر
مرت الايام سريعا وجاء يوم الزفاف و الكل يعمل على قدم وساق استعدا الزفاف العروسين لانه فرح كبير
جاءت الكوافيرة في بيت مسك وكانت مروة وندي معاهم
جهزوا العروستان وطلعوا في ابهي صورهم وكانو اجمل عروستين شافتهم البلد
جاء محمد وببجاد لأخذ العروستبن علي قاعة الفرح الذي صمم محمد دفع نصف مصاريفها .
تمت مراسم الزواج وكتب كتب كتاب مسك علي بيجاد لتبداء حياة أخرى لمسك يا تري ماذا مخبي الزمن لها
تم كتب الكتاب والفرحة تعم علي كل الانحاء وكانت مسك ايه من الجمال وعنيها بتلمع من فرحة ولكن عقلها كان مع المجهول الذي لا يعلمه سوي الله فاقت علي صوت بيجاد وهو يقول بحب:
معقول القمر ده كله ملكي انا ، ثم أمسك يدها وقال :
مسك انتي جميلة قوي بجد انا مش مصدق نفسي انك خلاص بقيتي مراتي بحبك قوي يا نبض قلبي وبهمس شديد ب ع ش ق ك
مسك :
حلوة قوي نبض قلبي دي بيجاد بجد جميلة قوي
بيجاد:
أيوة نبض قلبي وروحي وعشقي وكل حاجة ليا مسك انا بحبك قوي أنا عمري ما حبيت حد كده انتي ملكتيني بجد سيطرتي علي كل حاجة فيا ملكتي روحي وعمري حتي نبض قلبي بقا بينبض علشانك بحبك يا مسك ختامي
تدمع عين مسك من فرط المشاعر وتقول بحب
– يااااه علي الكلام الحلو ده كله ليا بجد كتير عليا قوي أنا اسعد حد في دنيا بيجاد انا بحبك قوي
ابتسم بيجاد وقال:
تعرفي يا مسك انا نفسي اعمل ايه
مسك باستفهاظ
خير ربنا يسترها عرفاك مجنون واللي بيطلع في دماغك بتعملوا
ضحك بيجاد بصوت عالي مما لفت نظر كل الموجودين وقال :
بصي يا بت الناس بيجاد لما يعوز حاجة ما بيتكلمش. بيجاد بينفذ علطوووول
وفجاءة حملها امام الجميع ولف بيها إعلانا عن عشقه لها
وقال وبصوت عالي. علي مسمع من الكل بحبك بحبك بحببببببببك يا نبض قلبي يا مسك ايامي كلها بعشقك يا بنت قلبي
مسك بخجل شديد :
بيجاد الله يخليك نزلني هموت من الكسوف الناس عمالة نبص علينا ونبي نزلني بقي كفايا
بيجاد بتحدي :
– لا مش منزلك واللي مش عجبه يمشي ده فرحنا احنا و نعمله بشكل اللي يعجبنا احنا واللي غيران مننا يعمل يحب زينا وانا بعشقك يا مسك بحبك بجنووووووون
انتشرت حاله تصفيق في القاعة من المعازيم
وفي من تمني لهم سعاده ومنهم من حسد مسك علي حب بيجاد لها ومنهم من حمل في قلبه حقد وغل وكان من نصيب فاطمة و احلام بنت خاله بيجاد
ملحوظه (احلام كانت بتحب بيجاد من صغرهم وهو مش شايفها اصلا) فحملت كل الكره والحقد والغل لمسك لأنها بتعتبرها غريمتها هي اللي اخدت بيجاد منها
ميلت احلام علي فاطمة
احلام بغل :
دي البت واكله عقله خالص انا عمري ما شوفت بيجاد كده ايه سحراله ولا ايه دي ولا عملاله عمل
فاطمة:
لا سحراله ولا نيله البت اهبل من كده بس هي حظوظ يارب ادينا حظ المعفنين و حظ بنت كلاف البهايم وضحكوا هما الاثنان بسخرية تامة
بداءت فقرة رقصت العروسان كل واحد اخد عروسته وبدأ يرقص ويتمايل بيها وكل واحد عينه تبعث إشارة حب لاخر اثناء الرقص قربت عطر من مسك
عطر :
,مش اخده بالك من صحبتك هتفرقع مكانها
مسك بشبه ابتسامة
واخده طبعا بس ياتري مين اللي جنبها عمالة تبصلي كل بصه وبصه كأني اخدت ورثها
عطر :
مش عارفه بس الغل باين علي وشها قوي بقولك ايه كبري دماغك واستمتعي دي ليلة العمر مروة واحده في عمرنا تعالي منضيعهاش في التفكير فيهم
قالت مسك و هي تتعلق برقية بيجاد
علي رايك انا هستمتع واغظيهم
اقترب محمد منهم بصوت منخفض
انهدو ربنا ما يحكمكم علي يتامى كفايا رغي بقا
مسك :
ارقص انت وخليك في حالك فاهم وغمزتله
جذبها بيجاد علية وقال
هو القمر مشغول عني في ايه ممكن افهم
مسك بدلع
بيجو هي مين دي اللي قاعده جانب فاطمة
التفت بيجاد بنظر علي التي تجلس بجوار فاطمة ثم زفر أنفاسه بملل قال :
اعوذو بالله من غضب الله يا ساتر
بضحك مسك بشدة علي طريقة بيجاد وقالت :
يااااه لدرجاتي مين دي انت شوفت شيطان ولا اية
بيجاد ضحك :
دي العو اللي بيخوفوا بيها العيال
مسك وقد فقد السيطرة على نفسها من كثرة الضحك :
لاء بجد مين دي اول مرة. اشوفها
بيجاد بقرف :
دي ابليس واتجسد فيها دي والعياذ بالله احلام بنت خالتي
مسك باستغراب:
طايب هي بتيصلي نظرات تخوف كاني اخدت منها رثها
بيجاد بجدية
انتي بتقولي فيها انتي عملتي اكتر انتي اخدتي منها حاجة بقلها ٨. سنين بتحارب عليها وفشلت وانتي في يومين بس شلتي الجمل بما حمل
رفعت مسك حاجبها وقالت :
اممممم فاهمت هي القطة كانت عينها منك صح. ولا ايه
هز بيحاد: رأسة وقال
صح بس هو ماكمنش هي لسة عينها مني و مستنية إشارة بص
مسك بابتسامة ساخره
وانا أن شاءالله هخزق عينيها متقلقش عليا
و أدارت وجهها اتجاهها ثم نظرت لبيجاد وقالت وهي تمسك وجه
– وانت تبص هنا عليا انا وبس
بيجاد:
اهلا دي القطة المغمضة بتعرف تخربش وانا معرفش اخاف انا بقي
مسك
وبتعض كمان ،بس هو مين قالك اني قطة مغمضة
لا انا علي اي حاجة تخصني ديب متقلقش عليا أسأل عواطف بعمل معاها ايه
أطلق بيجاد صافرة وقال
يا جامد انت ياجامد يسلملي المخربش
انتهت الرقصة وبدأت فقرات الفرح و الكل سعيد وكان فرح أهل البلد كلهم بيتحاكوا بجماله
قال محمد لبيجاد :
بيجاد ايه رايك تطلع يومين علي اسكندريه نفضي شهر العسل هناك مع بعض كده ولا كده احنا مسافرين اسكندرية دلوقتي لو حابب يلا
بيجاد :
لا مش هينفع انا حابب اقضي اول يوم هنا وبكرة أن شاء الله اجيب مسك و أجلكم نقضي يومين معاكم
هز محمد راسة
تمام ربنا يتمم لكم علي خير ومش هوصيك علي مسك خد بالك منها
هي بعد سفر عطر مش هيكون ليها حد متزعلهاش علشان ما تحسش بالوحده مسك علي. قد ما تبات بنت مخلصة وقوية هي حساسة جدا وضعيفة جدا جدا
وبلاش نظرة الغيرة. اللي في عينك دي يا بيجاد عارف مسك انا اللي مربيها هي وعطر علي ايدي ويدبعتبرها اختي وصاحبتي
بيجاد بغيرة واضحة ابتسم له وقال :
محمد انت بتوصيني علي روحي علي نبض قلبي
محمد:
ما قصدتش حاجة والله بس هي داخله على عايلة جديده بطباع جديده و مش الكل مرحب بيها عندكم وفي حاجة حابب اعرفهالك اوعي سامع اوعي مسك لما تزعل تنام اوعي تخليها تنام يا بيجاد افهم كلامي كويس
بيجاد قام عدل نفسة وبان عليه الاهتمام وقال :
خير ليه في ايه مش فاهم حاجة ايه المشكله لو نامت يعني
محمد
/ بص يا بيجاد واسمع الكلام ده واحفظه
مسك لما بتزعل قوي بتنام و مخها بيصورلها أن النوم هيخليها تهرب من الواقع فا بتخش في شبه غيبوبة بتقعد فيها يومين او تلاته علي حسب حجم المشكلة وجسمها بياخد وضع الجنين
بيجاد:
والحالة دي عندها من زمان
محمد/
من ساعة خبر وفاه والدتها مسك كانت معاها في المستشفى وهي اللي اخدت الصدمة
فاضلت ساكتة لحد ما روحت وما اتكلمتش مع حد اخدت بعضها ونامت فضلت نايمة خمس ايام متواصله
بيجاد باهتمام:
ماراحتش الدكتور
محمد
ازاي بقي لفينا علي دكاترة كتير وكلهم بيقولوا دي حاله نفسية للهروب من الواقع بالنوم ونصحونا ساعة المشكله تكون مسك تحت نظرنا ما تنمش لحد ما تتحل المشكله
قطع كلامهم دخول امجد
امجد
٠/خير يا عرسان حاطين راسكم في روس بعض ليه خيبة لتكونوا ندمتم علي العملتوه في نفسكم اوعوا بتفكروا تخلعوا اوعوا تعملوها لوحدكم من غيري انتم حرين يا نعيش عيشه فل يا نموت احنا الكل
بيجاد/
يابني اهدي علي نفسك انت لحقت انت عريس جديد لسة فين ندي تسمعك وانت بتقول كده
امجد
/ربنا يجعل كلامنا خافيف عليها
بس علي رايك السنجلة چنتله معرفش انت ايه اللي حاصلك يا ملك العزوبية. شكلنا حسدناك علي حريتك
بيجاد بتنهيده :
العشق اه العشق هو اللي غيرني الحب اللي بيوصل لدرجة العشق وانا عشقت اجمل قطة سيامي عشقت العشق علشنها
امجد
/يا لهوي يا بيجاد انا لو كانوا حلفولي علي الماية تجمد كنت استحاله اصدق ملك العزوبية يحب بشكل ده
والله ما كنت وصدقت انا بجد مش مصدق. لحد دلوقتي
قطع بيجاد كلامة
انا بجد حبيتها قوي يا امجد بقت بتجري في دمي وكياني بجد واللهي واللهي عشقها بقي محتل كل وجداني
دمعت عيون امجد علي عشق اخوه وإحساسه العالي ونظرة الشوق والحب والهفه اللي في عنيه
امجد/
ربنا يهنيكم ويبعد عنكم شر الساحرتان اللي عنيهم راشقه معاك
دخل ماجد عليم ايه يا شباب سايبين العرايس لوحدهم وواقفين تتكلموا في ايه اللي شاغلكم قوي كده
بيجاد/ لا خالص انا رايح لعروستي احسن تفتكر اني خلعت
قال امجد ضاحكا وهو يخبط كف علي كف :
الواد ده اتهبل خلاص هنسميه مجنون مسك ضحك الجميع علي كلام امجد
انتهي الفرح
ودعت مسك عطر بالدموع علي فراق نصها الاخر وهذة اول مرة بفترقوا فيها
وسافرت عطر الي الاسكندريه لكي تقيم فيها نظرا لظروف شغل محمد
دخلت مسك اغرفتها لكي تمنع الاحتكاك اجتنابا للمشاكل
ولكن في الاسفل ظل بيجاد وافق بجوار ماجد وأمجد
قال ماجد ممازحا:
ايه يا عريس ناوي ترفع راسنا ولا ااوعيك وارسيك علي الدور
ضحك بيجاد عليا وقال ساخرا
لا ونبي بزمتك اللي يتجوز الساحرة الشريرة هيعرف يوعي انت اللي عاوز اللي يوعيك
ماجد
أتصدق بالله أنك رخم لازم تفوقني علي المرار اللي انا فيه انا بعمل نفسب ناسي حرام عليك يا شيخ فوقتني من الحلم جميل ده
قال امجد
حد ينسي العو امنا الغوله بس قولي يا ميجو انت عينك كانت هتطلع علي صاحبة عطر ومسك
بيجاد/
اوبا اوبا اوعي تقول البت بتاعة اسكندرية اوعي تقول
امجد /
قلت ومشي الحال خلاص
قال ماجد/
انت مراقب تحركاتي ولا ايه خدوا بالكم يا عيال أنا الكبير اوعوا تنسوا
امجد / عيب عليك عينك كانت فضحاك حظك أن الساحرة كانت مركزه مع مسك مش معاك انت عينك كانت هتطلع علي البت تاكلها انت مش واخد بالك ولا ايه
ماجد
البت حلوة بجد بس هموت واعرف عنها كل حاجة
بيجاد /
واللي يجبلك عنها كل حاجة
ماجد/
احلف بالله عليك تعرف تجبلي كل حاجة عنها صح من مسك هتسالها يلا اطلع اسألها بسرعة واقف ليه
رفع امجد عينبة اتجاه ماجد وقال بجدية :
خير يا ماجد انت بتتكلم جد ولا ايه
هز ماجد راسة مؤكد :
اه علي فكرة بتكلم جد وجد الجد كمان
قال بيجاد/
ومراتك يا ماجد وعيالك انت ناسي انك متجوز مين وبنت مين وأبوها ممكن يعمل ايه
ماجد بقهر
مراتي مين مراتي هي فين مراتي دي . مراتي اللي ابويا اختارها و جوزهالي ومن غير حتي ما اقول راي إذا كانت عجباني ولاء اللي ابويا غصبني بعد شهر من جواز أن اخش عليها غصب عني مراتي الي حتي بتكره نفسها انا عمري ما حبتها ولا أتمنتها زوجة انا اكتر حد اتظلم فيكم في جوازي كلكم أختم اللي بتحبهم وانا ايه اتجوز دي يا ماجد حاضر لازم تكون بنت حسب ونسب حاضر ابوها هيسندنا في الانتخابات حاضر حاضر حاضر فين بقي ماجد من ده كله بيحس بايه شعورا فين اتجوزت واحده عبارة عن انسان الي معندهاش مشاعر ولا احاسيس كل تفكرها فلانه اجمل منها علانه جابت ده وهي لاء غير كده مافيش حاجة تانية تشغلها
كرهتها وكرهت نفسي وانا من حقي اعيش بقي لنفسي يومين العمر مرة واحده بس ملهوش اعاده
قال امجد بحزن علي اخيه
يااااه يا ماجد كل ده في قلبك وساكت يا حبيبي
ماجد بنفس نبرة القهر /
هتكلم اقول ايه ما انتم كلكم شايفين قدامكم الوضع واحنا بنتعامل مع بعض ازاي مافيش اي عاطفة بنا خالص
بيجاد /
خلاصة الكلام انت صح واعمل اللي قلبك يقولك عليه وانا هطلع البت لوحدها زمنها خللت و هجبلك الصبح الخبر اليقين عن مزه اسكندرية يلا سلام يا ال محمود
امجد بسخرية
اطلع يا خويا اطلع علله بس متكسفناش
قال بيجاد وهو يصعد الدرج و بصوت مسموع
عيب عليك يا امجد انا الكنج ولا ايه
امجد/
ح
هنشوف يا كنج ربنا يستر
ببحاد غمزله بعينه و طالع عيب تقول كده لبيجووو
طرق بيجاد الباب ثم دخل وجدها تجلس علي السرير و مازالت ترتدي فستان الزفاف
قال بيجاد مستفهما
عروستنا الحلوة قاعدة كده ليه مغيرتيش ليه انا كنت بأخر نفسي تحت قلت اسيبك براحتك تغيري علشان ما تتكسفيش
قالت مسك بخجل شديد واشد احمرار وجهها من الخجل
اصل اصل السوستة
بيجاد بيستعبط ثم غمز بعنيه لها وقال مداعبا
مالها ال سوسته ها ملها يا قلب بيجو مزعلاكي
وجهعا اذداد من الأحمرار وقالت بصوت يكاد مسموع: مش عارفه افتحها خالص واللهي حاولت مش عارفه
بيجاد وهو يضحك علي طريقتها الطفولية :
طايب بتحلفي ليه مصدقك والله لفي طايب كده لما نشوف سوسته النوتي دي مزعلاكي ليه
مسك بخجل :
بيجاد بس بقي بتكسف قوي
بيجاد/
يا قلب بيجاد وعمر بيجاد وروح بيجاد ونبضة اوعي تتكسفي مني انا وانت روح واحده ربنا يقدرني واسعدك يا مسك
مسك/
ويقدرني واكون ليك الزوجة الصالحة الي تصونك
بيجاد
/بحبك قوي قوي وشدها لحضنة ضمها بشده كأنه يبث لها مدي اشتياقة وحبه ليها وحنانه أنه يعشقها بكل جوارحه يعشقها عشق نادر الوجود
دمعت عيون مسك من شده الاحتواء لاول مرة تشعر بمعني كلمة الامان و الاطمئنان
حينا إذا اد ردكوا أن الونس ليس مجرد دبله في صباع ولكن هو عناق روح وجسد سويا
أنها رائحـــــــة_الحب لا يتنفسها غيــــــر القلوب الوفيــــــة ،لهــــــا في النفس لــــــذة ، وفي الــــــروح هـــــزة ، وفي القلب رجفــــــــــة وفي الاحســـــــــاس لهفة لا توصفها بكلمـــــــــات و لا أشعـــــــــار
ولكنهـــــــــا حين تقتـــــــــرب تعلن عن نفسهــــــــــا بوضوح
نعم إنه العشق يا ساده نعم لقد تسلل عشق مسك داخل قلب بيجاد يعلن عن مولود جديد وأنه إندماج أرواح
فتح بيجاد سحابة الفستان دون وعي من مسك لقد كانت مغيبة في شعورها باالامان و أسقط الفستان من عليها وبداء بضمها بشده
انتبهت مسك لنفسها وشهقت
مسك/ بخجل بيجاد انت عملت ايه
قطع كلامها بقبله شديده الجمت تفكيرها و بادلته نفس الشعر وكل واحد بيث الاخر مدي حبه واستياقة للآخر
وذهبا معا في عالم من الاحلام عالم لا يوجد فيه سواهم فاقت منها مسك علي صرخة اللم شديده
ابتسم بيجاد لانه جعلها زوجة إمام الله
مسك/ بدموع بيجاد ااه مش قادرة تعبانه قوي
ببحاد /حضنها بحنان شديد يا قلب بيجاد الف مبروووك يا حببتي
مسك /بيجاد الحقني بجد انا انا انا وغابت عن الوعي القي بيجاد نظرة اتجاه السرير وجد نز*يف شديد يغطي ملائة السرير
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)