رواية قلوب حطمها العشق الفصل الأول 1 بقلم إيمان جمال
رواية قلوب حطمها العشق الفصل الأول 1 بقلم إيمان جمال
رواية قلوب حطمها العشق البارت الأول
رواية قلوب حطمها العشق الجزء الأول
رواية قلوب حطمها العشق الحلقة الأولى
زين صفي الدين: طويل وبشرته بيضا وعيونه عسلية وجذاب وشعره لونه بني، ومحامي شاطر وعنده 26 سنة بيشتغل في مكتب محاماه كبير ورغم مكانته الاجتماعية والمادية الا انه حابب يشتغل في المكتب دا عشان دا المكتب الخاص بأستاذه اللي كان بيدرسله في الجامعة، ابو زين طلب منه كتير يشتغل في الشركة ويهتم بفلوسه بس زين رفض، زين شخصيته غامضة يخلي اللي ادامه مايعرفش هو عاوز ايه او بيحب ايه، دايما بيتعامل بجدية وخصوصا في الشغل ومش شاغل دماغه بالارتباط هو جرب من سنة بس فشل ومن ساعتها وهو مش شاغل دماغه غير بالشغل وبس، عنده صاحب قريب منه اوي ويكون ابن عمه اسمه خالد
كاميليا مراد الكيلاني: بنت رقيقة وطيبة بس خجولة جداااا ومش بتعرف تتكلم مع اي حد غريب عنها علاقتها بالناس مش كتير، رغم انها محبوبة من كل اللي يعرفها بس هي بتحب تكون في حالها ودمعتها قريبة جدا، بشرتها بيضا وشعرها اسود طويل ودايما سايباه على ضهرها هي مش محجبة وعيونها بني غامق وعندها نغزة في اسفل دقنها، عندها 24 سنة وعندها اخت اسمها ندى
هشام: ابن عم كاميليا، بتتكسف تتكلم معاه جدا هما دايما اخوات واصحاب وفي سنها بس هو اتخرج من كلية الإعلام وعنده قناة كبيرة، وهما ساكنين في نفس البيت الكبير وفي الشقة اللي قصادهم، هشام شخصية هادية ومحترم وبيحب كل الناس، طويل ومهتم بالرياضة وبيروح الچيم دايما وعنده اصحاب كتير، وفي نفس عمرها)
يذيد صفي الدين: اخو زين، واستاذ في الجامعة في كلية العلوم، عنده 25 سنة، كان متفوق جدا في دراسته وعشان كدا اول ما اتخرج بقى دكتور في الجامعة، شخصيته مرحة وبيحب الناس، في الجامعة بيكون صارم جدا لكن مع اخوه واهله حاجة تانية خالص، هو اقصر حاجات بسيطة من زين وبشرته خمرية وعيونه عسلي فاتح وشعره اسود
خالد عز الدين: ابن عم زين ويذيد، اتخرج من كلية الهندسة واشتغل في مجموعة شركات العيلة بتاعتهم، طويل وبشرته بيضا وشعره بني فاتح ولون عيونه الاصلي اخضر بس بتتغير في لون الشمس، خالد شخصيته مرحة جدا وبيحب الهزار والضحك وقريب من زين اوي وبيحبه جدااااا، ابوه توفى لما كان عنده 15 سنة، وعمه اللي رباه واعتبره ابنه وعنده اخت اصغر منه ب 7 سنين وعندها 19 سنة واسمها ليلى وفي اولى كلية علوم، محبوبة من الكل جدا وجواها حب لزين بس محدش يعرف عنه اي حاجة، مش طويلة اوي وبشرتها بيضا وشعرها اشقر وعيونها خضرا
ندى مراد الكيلاني: اخت كاميليا، بنت شقية اوي وبتحب الضحك والهزار ولسانها اطول منها😂 وقصيرة اصحابها مسمينها شبر ونص، شعرها قصير لحد رقبتها ولونه بني وبشرتها بيضا وملامحها هادية ولون عنيهااسود، مجتهدة جدااا وبتحب دراستها وهي دلوقتي في اولى جامعة كلية العلوم
صافي مصطفى: صاحبة كاميليا الانتيم وبتحبها جدااااااا والاتنين دخلوا حقوق ذي بعض بس صافي اكتفت بالدراسة ومحبتش تشتغل، بنت هادية، شعرها اسود طويل وعيونها بنية وبشرتها خمرية، ومش طويلة اوي، من عيلة كويسة وباباها توفى وعايشة مع مامتها
هاجر: بنت جميلة وفرفوشة بس غيورة وجواها شوية حقد تبان كويسة بس هي العكس وبتحب زين و مالهاش اصحاب كتير عشان كدا هي قريبة من زين، بشرتها مش بيضا اوي وشعرها مجعد مش طويل ولونه اسود
نور: بنت عمهم اخت هشام، بنت جميلة وهادية وقريبة منهم اوي وطيبة وبتحبهم جدا، بس بتحب الهدوء، بنت ملامحها هادية وبشرتها بيضا وعيونها خضرا وشعرها اسود غامق هو في الاصل اشقر بس هي بتحب اللون الاسود وعشان كدا غيرت لونه وفي سن كاميليا، اتخرجت من كلية الهندسة بس محبتش تشتغل
هاني: شاب بسيط ومتفوق جداااا في شغله اتخرج من كلية الهندسة واشتغل في شركة صفي مع خالد صاحبه، طويل وبشرته بيضا وعيونه بنية وشعره اسود
باقي الشخصيات هنعرفها في الاحداث
#الفصل_الأول
#رواية_قلوب_حطمها_العشق
#بقلم_ايمان_جمال
___________________________________
النهاردة اول يوم دراسي في الترم الأول
الصباح ابتدى وندى صحيت اول حد في البيت، ودخلت الحمام وبدأت تجهز وبتصحي في كاميليا
كاميليا بنوم: يابنتي سبيني انام شوية
ندى: قومي يالا عشان تشوفيني وانا ماشية
كاميليا فتحت عنيها وبصتلها: الله حلوة سبيني انام بقا
ندى بتشد الغطا من عليها: ياكسلانة قومي
كاميليا بزهق: عاوزة ايه؟
ندى: ممكن تيجي معايا
كاميليا بصتلها برفع حاجب: ليه ان شآء الله
ندى: عشان متوترة
كاميليا قامت من على السرير: حاضر ياستي ندى خرجت تصحي مامتها وباباها وكاميليا فتحت البلكونة تشم ريحة الهوا الصبح، واقفة وشعرها طاير من الهوا ومغمضة عيونها ومبتسمة
_صباح الورد
كاميليا اتفاجأت بالصوت اللي هي دايما عارفاه وكان هشام ابن عمها وبتبص جمبها شافته واقف في بلكونة اوضته
كاميليا بخجل: صباح الخير
هشام: صاحية بدري ليه؟
كاميليا: هروح مع ندى الجامعة
هشام ضحك: هي متوترة ولا ايه؟
كاميليا: ايوا شوية
كاميليا سمعت ندى بتنادي عليها من جوا
كاميليا: بعد اذنك
كاميليا استأذنت ودخلت وهشام واقف مكانه
(هشام: ابن عم كاميليا، بتتكسف تتكلم معاه جدا هما دايما اخوات واصحاب وفي سنها بس هو اتخرج من كلية الإعلام وعنده قناة كبيرة، وهما ساكنين في نفس البيت الكبير وفي الشقة اللي قصادهم، هشام شخصية هادية ومحترم وبيحب كل الناس، طويل ومهتم بالرياضة وبيروح الچيم دايما وعنده اصحاب كتير)
كاميليا دخلت المطبخ تساعد مامتها في تجهيز الفطار
أمل(ام كاميليا): طلعي الجبنة واللانشن عالترابيزة ياكوكي
كاميليا: حاضر ياماما
كاميليا بتجهز ترابيزة الفطار وشوية ومراد طلع من اوضته وقعد معاهم
مراد: ها ياندى جاهزة؟
ندى: ايوا يابابا
كاميليا: شفت يابابا عاوزاني اروح معاها
أمل ضحكت: انتي كنتي ذيها كدا ولا نسيتي
كاميليا بإبتسامة: لا فاكرة ياماما
مراد طلع من جيبه فلوس: دا مصروفك ياندوش
ندى: الله عليك يامراد
أمل بجدية: بت اسمه بابا
ندى: عديها بقا يا أمل ياقمر
مراد ضحك: هتفضلي شقية لحد امتى
ندى بتفكير: والله على حسب بقا
كاميليا قامت تلبس عشان تروح مع اختها، لبست بنطلون چينز وعليه بلوزو بيضا بكوم ولبست كوتشي ابيض وسابت شعرها على ضهرها، ندى كانت لابسة بلوزة حمرا بكم ولابسة بنطلون اسود وكوتشي ابيض وسابت شعرها القصير نازل واخدت شنطتها وخرجت مع اختها، وقابلوا هشام خارج من باب شقتهم
ندى بمرح: صباح الخير يا إتش
هشام: صباح الورد، ها جاهزة؟
ندى بكل ثقة: طبعا
هشام ضحك: طب وواخدة كاميليا ليه
ندى بغضب: هتبتديها رخامة بقا عالصبح
هشام: لا ياندوش تعالوا اوصلكم معايا
كاميليا بأدب: لا انا هوصلها بعربيتي
هشام: ذي ماتحبه
هشام نزل واخد عربيته من الجراچ ومشي وكاميليا خرجت عربيتها وندى ركبت جمبها ومشيوا
ندى: هتروحي مقابلة الشغل؟
كاميليا: ايوا بعد الضهر ان شآء الله
ندى: يابنتي ماتبتدي مع بابا وعمو في الشركة وخلاص
كاميليا: لا ياندى لازم تدريب وانا محتاجة للتدريب
ندى: ماشي
(على الرغم من حالتهم المادية الكويسة الا ابوهم وعمهم حابين بيت العيلة وعاوزين يقعدوا فيه هو بيت كبير وبجنينة واسعة وفيها حمام سباحة صغير بس في الجنينة الخلفية)
نيجي بقا لعيلة صفي الدين، زين صحي وصلى ولبس هدومه ونزل يفطر مع ابوه واخوه وولاد عمه ومرات عمه
زين: صباح الخير
صفي: صباح النور
زين: امال فين يزيد؟
خالد: خرج ما انت عارف ان النهاردة اول يوم دراسي
ناريمان: هترجع على العشا يازين؟
زين: لا ياطنط انا هروح اسكندرية عشان عندي قضية ومش عارف هرجع الليلادي ولا لا
صفي: خد مفاتيح الشقة اللي في العجمي اقعد فيها
زين: حاضر يابابا
خالد: يعني انت مش هتروح المكتب النهاردة؟
زين: لا هيكون بكرة ان شآء الله
ناريمان: طب خلي بالك وانت سايق
زين: حاضر
ليلى نزلت وفرحانة انها داخلة الجامعة، هي دلوعة البيت وشقية
ليلى: صباح الخير
صفي: صباح الورد على لولتي
ليلى باست عمها وقعدت جمب زين ومتحمسة جدا
زين: ها جاهزة؟
ليلى: جدااا
خالد: طب يالا عشان اوصلك معايا قبل ما اروح الشركة
ليلى بصت لزين: ممكن يازين توصلني انت
زين بأسف: معلش ياليلى انا لازم اتحرك لإسكندرية دلوقتي عشان عندي محكمة
ليلى زعلت بس في نفس الوقت هو مشغول: خلاص ماشي
خالد اخد ليلى يوصلها وزين شرب قهوته واخد عربيته ومشي وفي الطريق كلم زمليته اللي معاه في المكتب واسمها هاجر وفتح الاسبيكر
زين: صباح الخير
هاجر: صباح الخير يازين
زين: نزلتي ولا لسة؟
هاجر: لا لسة بجهز وخمس دقايق وهتحرك
زين: تمام انا في طريقي لإسكندرية وهاجي بكرة
هاجر: خلاص ماشي
زين: لو حاجة حصلت بلغيني
هاجر: حاضر
هاجر خلصت المكالمة ووقفت ادام المرايا تظبط نفسها
(هاجر زميلة زين في الشغل علاقتهم قوية جدا عشان كانوا سوا في الجامعة واتخرجوا سوا، زين بيحترمها وهي قريبة منه جدا وكانت معاه في معظم الاوقات حتى كانت معاه في وقت ماحب لأول مرة، هاجر بنت جميلة وفرفوشة وبتحب كل الناس واجتماعية جدا، بس مالهاش اصحاب كتير عشان كدا هي قريبة من زين، بشرتها مش بيضا اوي وشعرها مجعد مش طويل ولونه اسود)
كاميليا وصلت ندى الجامعة بس مادخلتش معاها جوا وودعتها عند البوابة
ندى: انا متوترة ياكاميليا
كاميليا: ماتقلقيش ياحبيبتي ان شآء الله هيكون يوم حلو، وبعدين فين ندى الشقية اللي مش بيهمها حاجة
ندى بكل ثقة: موجودة وهتشوفي
كاميليا ضحكت: طب يالا انزلي
ندى نزلت من العربية ودخلت الجامعة وماشية متوترة بس بانت قوية ومش فارق معاها وبتبص تشوف الساعة في التليفون خبطت في حد
ندى بعصبية: مش تفتح يا اعمى انت
الشخص دا وقف مستغرب ان الكلام له هو وقلع نضارته الشمسية وبيبصلها وساكت ومشي
ندى بغضب: ايه قلة الذوق دي
بعد ما الشخص دا كان ماشي رجع وبصلها تاني: انتي بتكلميني انا؟
ندى بعصبية: لا قليل الزوق وكمان معندكش دم
قرب منها ووقف ادامها وبكل برود: ابقي شوفي مين فينا اللي ماشي مش بيبص ادامه
سابها ومشي وهي متعصبة اوي من اللي حصل وسألت عن المدرج اللي هتحضر فيه ودخلته وقعدت في اول صف وشوية ودخلت ليلى وقعدت جمبها والاتنين مايعرفوش اي حد من اللي قاعدين وفجأة دخل الدكتور اللي هيشرحلهم اول محاضرة في اول ترم ليهم وعادة بتكون تعارف بس
الدكتور دخل ومسك المايك واتكلم بكل ثقة: انا اسمي يذيد صفي الدين الدكتور اللي هيشرح ليكم مادة الكيميا العضوية
ندى قاعدة مصدومة عشان دا الدكتور اللي هزأته من شوية وطبعا ليلى تكون بنت عمه، يذيد قرب من اول صف وواقف ادام ندى اللي مش عارفة ترفع وشها
يذيد: دلوقتي هتعرف عليكم عشان اعرف اسمائكم
ندى بصوت واطي: روحتي بلاش ياندى
يذيد سمعها وابتسم وبصلها: انتي اسمك ايه؟
ندى بتوتر: انا؟!
يذيد: ايوا
ندى وقفت: اسمي ندى مراد الكيلاني
يذيد: اممم اسم حلو اتفضلي اقعدي
ندى قعدت ومتوترة اوي من الموقف اللي حصل مابينهم من شوية
يذيد مش بيحب العلاقات الشخصية في الدراسة واتعامل مع ليلى كأنها طالبة عنده وبس وهي عارفة طباعه كويس ومش بتضايق من كدا، يذيد فضل يتعرف عليهم وعلى كل اللي موجودين ووقت المحاضرة خلص وهو خرج
ندى اتنهدت براحة: اخيرا خرج
ليلى بإستغراب: انتي مضايقة منه؟
ندى استغربت ان ليلى بتكلمها وبصتلها: بتكلميني انا؟
ليلى: ايوا
ندى بتوتر: معلش اصل الدكتور دا باين عليه رخم اوي
ليلى محبتش تعرفها انه ابن عمها: انتي باين عليكي بنوتة عسل
ندى ابتسمت: وانتي كمان
ليلى: ايه رأيك نكون اصحاب
ندى: اكيد
ليلى: انا اسمي ليلى
ندى: وانا ندى
ليلى: بقولك تعالي نطلع نفطر في كافتيريا الكلية قبل المحاضرة التانية
ندى: اوك ماشي
البنات خرجوا وطلبوا فطار وقاعدين ياكلوا ويذيد قرب عليهم وكان معاه الجدول الخاص بالمحاضرات
يذيد: ليلى دا الجدول بتاعك
ندى اتفاجأت بيه وكمان يعرف ليلى
ليلى: شكرا يا يذيد
يذيد برخامة: اسمها دكتور ياست ليلى احنا هنا في الجامعة
ليلى ضحكت: حاضر يادكتور
يذيد بص على ندى ومشي
ندى بتوتر: انتي تعرفيه؟
ليلى: ايوا يابنتي دا ابن عمي
ندى: اوبس بجد انا اسفة ان قولت عليه رخم
ليلى ضحكت: عادي هو فعلا كدا
ندى: اصل حصل موقف كدا قبل المحاضرة
ليلى: موقف ايه؟
ندى حكتلها اللي حصل وليلى بتضحك
ليلى: يالهوي كل دا اتقال ليذيد
ندى بتلقائية: ايوا
ليلى فضلت تضحك جامد وندى مستغربة
ندى: ايه يابنتي في ايه؟
ليلى: تعرفي ان مافيش حد يقدر يعمل اللي انتي عملتيه دا معاه
ندى بسخرية: ليه يعني؟
ليلى: يابنتي ابن عمي دا شخصية كدا مش مفهومة سواء هي او اخوه زين، الاتنين شخصيتهم غامضة شوية تلاقيهم هزار وضحك وشوية تلاقي سكوت وبس
ندى: ليه كل دا؟
ليلى: سيبك الوقتي منه وخلينا في الأكل
البنات قعدوا ياكلوا سوا ويتكلموا لحد ما معاد المحاضرة التانية جه
نيجي لكاميليا واقفة ادام مرايتها في اوضتها متوترة اوي وبتتكلم مع نفسها: اهدي وبطلي توتر، انتي داخلة على شغل وحياة تانية لازم تكوني واثقة من نفسك وتثبتي قدراتك ادام نفسك قبل غيرك كوني قوية
كاميليا بتحاول تقوي نفسها بس هي عارفة انها مش بتعرف تتعامل مع حد وبتتكسف وبتتوتر بسرعة، مسكت تليفونها ورنت على صافي صاحبتها
صافي: ايوا ياكوكي
كاميليا بتوتر: انتي فين؟
صافي: في البيت
كاميليا: ماتقومي تلبسي وتيجي معايا
صافي ضحكت: يابنتي بطلي توتر بقا
كاميليا: مش عارفة والله، وبحاول اكون كويسة
صافي: كوكي حبيبتي طلاما قبلتي تنزلي تدربي يبقى لازم تبعدي التوتر والخوف عن حياتك انتي لسة هتتعامل مع ناس
كاميليا: ربنا يستر بقا
صافي: هيسترها ياحبيبتي انتي بس خليكي قوية وثقي في نفسك
كاميليا: حاضر
صافي: يالا هقفل معاكي ولما تخلصي عرفيني او ابقي تعاليلي بعد ماتخلصي
كاميليا: حاضر
كاميليا قفلت مع صافي وبتجهز لبسها، لبست بلوزة لونها أبيض وعليها بنطلون چينز ولبست جزمة برقبة (بوت) مش طويل وشعرها كالعادة نازل على ضهرها واخدت شنطتها وخرجت من اوضتها وباباها كان في الشركة ومامتها في المطبخ بتجهز الغدا
كاميليا دخلت المطبخ: ماما انا نازلة
عفاف: ماشي ياحبيبتي خليكي قوية
كاميليا بإبتسامة توتر: حاضر
كاميليا خرجت من البيت ونزلت ركبت عربيتها واتحركت لمكان المكتب اللي هتدرب فيه، هي عرفت المكتب دا عشان رئيس المكتب استاذ في جامعة الحقوق وهي متحمسة جدا انها تدرب عنده لانها كانت بتحب تحضر محاضراته ايام دراستها، شوية ووصلت تحت المكتب وركنت عربية وفضلت شوية فيها تهدي نفسها وتاخد نفسه وطلعه تاني لحد ماحست نفسها في راحة ونزل وطلعت فوق، كل خطوة ليها بتخطوها بتردد وكأنها عاوزة تنزل جري تاني، كاميليا طلعت لحد فوق وقابلت هاجر وراحت وقفت ادامها
كاميليا: مساء الخير (طبعا احنا الضهر)
هاجر: مساء النور، اقدر اساعدك بإيه؟
كاميليا بتوتر: انا كنت جايا عشان مقابلة الشغل
هاجر بجدية: اسمك ايه؟
كاميليا: كاميليا مراد الكيـ…….
كاميليا كانت لسة هتكمل اسم العيلة بس حبت انها ماتقولش عشان مايكونش في واسطة
هاجر بجدية: كملي بقية الإسم
كاميليا بتوتر: هو لازم؟
هاجر بإنفعال: حضرتك جايا لشغل يبقى لازم نعرف كل التفاصيل
كاميليا بأسف: متأسفة، اسمي كاميليا مراد الكيلاني
هاجر: تمام اتفضلي اقعد لحد ما الاستاذ يجي
كاميليا قعدت وبتبص حواليها بتوتر رغم ان مكانش فيه غيرها هي وهاجر في الاوضة دي الا انها كانت متوترة جامد، شوية وجه عادل
(عادل: محامي معاهم في المكتب، شخصية مرحة وعلى عكس اللي موجودين تماما، بيحب الضحك والحياة وبيكره اي نكد، طويل وجسمه رياضي وبيحب يلبس تيشرتات وبناطيل ومش بيحب لبس البدل)
عادل لهاجر: الاستاذ وصل ياهاجر؟
هاجر: لا لسة
عادل بيبص على كاميليا اللي بتبص في الأرض وبتفرك في ايديها من كتر التوتر واتكلم بصوت واطي: هي مين دي؟
هاجر بصت عليها ورجعت بصت في الملف اللي ادامها: دي محامية جديدة
عادل: ومالها باين عليها التوتر كدا ليه؟
هاجر: عادي ياعم سيبك
عادل: طيب
عادل راح عند كاميليا ووقف ادامها: انتي جديدة معانا؟
كاميليا بصتله بتوتر: ان شآء الله
عادل: طب انا هعمل قهوة تحبي اعملك معايا؟
كاميليا: لا متشكرة
عادل: لا لازم تشربي حاجة
كاميليا بخجل: لا متشكرة
عادل محبش يضايقها وسابهم وراح الاوضة التانية، شوية ووصل الاستاذ كمال ودخل مكتبه وهاجر دخلت وراه
كمال: هي هالة لسة ماوصلتش؟
هاجر: لا لسة
كمال: طب كلميها شوفيها فين عشان ماينفعش التأخير دا هي المفروض سكرتيرة المكتب مش انتي
هاجر: معلش حضرتك عارف انها بتكون في محاضرات وغصب عنها
كمال بعصبية: يبقى مكانتش تشتغل، المهم عملتي ايه في القضية اللي في ايدك؟
هاجر: بشتغل عليها
كمال: انا عاوز نتيجة كويسة
هاجر: حاضر
كمال: زين فين؟
هاجر: النهاردة عنده قضية في اسكندرية
كمال: اه صح نسيت، في حد بارة؟
هاجر: ايوت بنت جديدة
كمال: تمام دخليها وخليهم يعملولي قهوتي
هاجر: حاضر
هاجر خرجت وسمحت لكاميليا تدخل، كاميليا دخلت بكل توتر ودا باين عليها جامد، كمال رفع عينه ليها وشايف توترها
كمال: اتفضلي اقعدي
كاميليا قعدت وساكتة خالص
كمال: فين ملفك؟
كاميليا سلمته الملف الخاص بيها وبدراستها، كمال ماسك الملف بيقلب فيه ولفت نظره اسمها
كمال: انتي بنت مراد الكيلاني؟
كاميليا: ايوا
كمال ابتسم: تعرفي ان انا ووالدك اصحاب جدا؟
كاميليا بتوتر وأدب: للأسف لا
كمال: طب هو عارف انك جايا تدربي عندي؟
كاميليا بتردد: الحقيقة ا….ا…..ا..
كاميليا من كتر توترها معرفتش تتكلم
كمال بهدوء: كملي كلامك
كاميليا بخجل: انا معرفتوش لسة عشان مش بحب الواسطة في الشغل
كمال ضحك: ولا انا واعتبريني ماعرفتش اي حاجة
كاميليا: حاضر
كمال: بصي ياكاميليا شغلنا دا عاوز ثقة وانك ماتكونيش متوترة كدا
كاميليا: انا متأسفة وهحاول اكون احسن
كمال: انا متأكد من دا، تقدري تستلمي التدريب من بكرة لو حبيتي
كاميليا بإبتسامة: متشكرة اوي
كاميليا خلصت كلام معاه وخرجت من المكتب بتتنفس براحة كأنها كانت بطلع في الروح وخرجت من المكتب ونزلت ركبت عربيتها وراحت لبيت صافي صاحبتها
نرجع لندى، خلصت المحاضرات وخارجة من الجامعة وليلى جمبها
ليلى: هتروحي مع حد؟
ندى: لا هركب تاكسي
يذيد ركب عربيته وشافهم واقفين وراح عندهم
يذيد: يالا ياليلى عشان اوصلك معايا
ليلى: حاضر……ليلى بصت لندى: تعالي نوصلك معانا
ندى: لا انا هركب تاكسي
يذيد: تعالي معانا نوصلك
ندى: لا متشكرة
ندى سابتهم ووقفت تاكسي وليلى ركبت مع يذيد ومشيوا
يذيد: بقيتوا اصحاب؟
ليلى: ايوا
يذيد: تمام
ليلى ضحكت: بس ايه الموقف اللي حصل مابينكم الصبح دا؟
يذيد ضحك: دي بنت مجنونة
ليلى: بس باين عليها طيبة
يذيد: بلاش تاخدي على حد بسرعة كدا
ليلى: حاضر
شوية ووصلوا الڤيلا وليلى من اول ماوصلت وهي بتحكي عن اللي حصل في يومها وبتحكي عن ندى وفرحانة جدا
ناريمان: طب يالا اطلعي غيري هدومك عشان نتغدا
ليلى: حاضر
ليلى طلعت اوضتها ويذيد طلع اوضته وقعد على سريره وطلع من جيب بدلته انسيال صغير وبيفتكر اللي حصل
*فلاش باك *
بعد ما ندى مشيت متعصبة بعد الموقف اللي حصل يذيد بص عليها تاني يشوفها بس لقاها بعدت بس لاحظ حاجة بتلمع مكان ماهي كانت واقفة وراح اخده وكان انسيال
*عودة من الفلاش باك*
يذيد ابتسم: لما نشوف ام لسان طويل دي هتاخده ازاي
ندى وصلت بيتها ودخلت اوضتها عشان تغير هدومها وبترفع ايديها عشان تظبط شعرها لاحظت ان الانسيال مش في ايديها فضلت تدور عليه في شنطتها وزعلانة انه ضاع اوي وخصوصا ان دي هدية مامتها في عيد ميلادها اللي فات، ندى غيرت هدومها وطلعت قعدت ادام التليفزيون وباين عليها الزعل
عفاف: في ايه مالك؟
ندى بحزن: انسيالي ضاع
عفاف: ماتزعليش ياحبيبتي كويس انك بخير
ندى: بس دي هديتك ليا وانا هزعل اول لو مش لاقيته بجد
عفاف: دورتي عليه كويس؟
ندى: ايوا وممكن يكون وقع مني في الكلية انا هسأل عليه بكرة
عفاف: ياحبيبتي ماتتعبيش نفسك وهجيبلك واحد تاني
ندى: لا انتي عارفاني ان مش بحب حاجة تضيع من حاجتي وخصوصا لو الحاجة دي غالية عندي
عفاف: ماشي
الباب خبط وكانت مرات عمها واسمها سهام وندى فتحتلها
سهام: عاملة ايه ياندوش
ندى: الحمدلله ياطنط اتفضلي
سهام دخلت وشافت عفاف قاعدة عند التليفزيون وراحت قعدت جمبها: ايه يافوفا هنروح بالليل الفرح؟
عفاف: اه ان شآء الله
ندى: فرح مين؟
عفاف: فرح ميادة جارتنا انتي نسيتي
ندى: اوبس انا نسيت خالص
سهام: هتروحي معانا؟
ندى: اه ان شآء الله
سهام: طب كويس مش بنت عمك اللي مش راضية تروح معانا
ندى: انا هروح اقنعها
ندى راحت شقة عمها وضربت الجرس ونور فتحتلها
(نور: بنت عمهم اخت هشام، بنت جميلة وهادية وقريبة منهم اوي وطيبة وبتحبهم جدا، بس بتحب الهدوء، بنت ملامحها هادية وبشرتها بيضا وعيونها خضرا وشعرها اسود غامق هو في الاصل اشقر بس هي بتحب اللون الاسود وعشان كدا غيرت لونه وفي سن كاميليا، اتخرجت من كلية تربية رياضية عشان كانت بتحب تمارس الرياضة)
ندى: ايه يابنتي فينك
نور: موجودة اهو تعالي
ندى دخلت وقعدت معاها: كدا ماتسأليش عليا وتعرفي عملت ايه النهاردة في اول يوم جامعة
نور: معلش والله يابنتي اتلبخت في كذا حاجة كدا
ندى: ولا يهمك، المهم عاوزين نروح الفرح معاهم
نور بتبصلها اوي: هي ماما قالتلك اني مش عاوزة اروح صح؟
ندى: ايون
نور: وانا مش راحة
ندى: ليه بس يابنتي
نور: كدا وخلاص
ندى: لسة بتفكري فيه؟
نور اتنهدت بحزن: مش صعب عليا ياندى دا اول حب في حياتي وصعب اني انسى
ندى: بس مش يستاهلك والله
نور دموعها نزلت: انا مش عارفة ليه بعد عني انا عملت ايه انا كنت بتمنى رضاه
ندى زعلانة عشانها: ياحبيبتي انسيه
نور: مش قادرة
ندى: هنروح الفرح ونغير جو
نور: مش هقدر ياندى
ندى: ايه يابنتي دا هو اخو العروسة امال لو كان العريس كنتي عملتي ايه
نور: كنت مت ياندى
ندى: بعد الشر عنك، لازم تكوني قوية ومافيش حاجة تكسرك وتزعلك
نور: هي كاميليا جات ولا لسة؟
ندى: لا لسة بس هي عند صافي
نور: ماشي
ندى: بصي انا هروح شقتنا وهاجيلك نلبس سوا
نور: طيب
ندى مشيت من عند نور، ونور دخلت اوضتها وقعدت على سريرها تفتكر في حبها
(نور حبت ابن جيرانهم وهو حبها جدا بس في سر في الموضوع وبعد عنها وهي ماتعرفش السبب، اسمه هاني شخصيته محترمة جدا)
نور بحزن: ليه سبتني، ليه بعدت عني انا عملتلك ايه
نور فضلت تعيط وزعلانة عاللي هي فيه
هشام رجع من الشغل ووقف عربيته تحت البيت ونزل منها واتقابل مع هاني في الشارع
هشام: مبروك ياهاني عقبالك
هاني: الله يبارك فيك عقبالك
هشام: ربنا يخليك
هاني ساكت وباين عليه الحزن وهشام ملاحظ دا
هشام: لسة واخد على خاطرك مني؟
هاني بصله واتكلم بحزن: ليه وهو انت كنت قولت حاجة تزعل او حاجة غلط
هشام: انا طلبت منك تبعد عنها عشان مصلحتكم انتوا الاتنين
هاني بصله وسابه ومشي وحزين على حب عمره، هشام فضل واقف شوية زعلان بس هو فاكر انه عمل الصح
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قلوب حطمها العشق)