روايات

رواية ليلة بكى فيها الحاضرون الفصل الثالث عشر 13 بقلم محمد طه

رواية ليلة بكى فيها الحاضرون الفصل الثالث عشر 13 بقلم محمد طه

رواية ليلة بكى فيها الحاضرون البارت الثالث عشر

رواية ليلة بكى فيها الحاضرون الجزء الثالث عشر

ليلة بكى فيها الحاضرون
ليلة بكى فيها الحاضرون

رواية ليلة بكى فيها الحاضرون الحلقة الثالثة عشر

_سامر ياخد السكي،نه…هد،بحه
_ضحي تاخد من إيده السكينه…يا رياسه..
كل اللي إنته عايزه هيحصل..
بس بعد إذنكو خلو السكي،نه دي معايه
_(سامر يسيبلها السكي،نه ويتصل بسليم)_
_سامر…أيوه يا سليم أنا سامر
_سليم…سامر أنته فين
_سامر…هقولك بعدين.. المهم دلوقتي
_سليم يقاطعه…المهم دلوقتي إن أنا مش فاهم حاجة..
هوه فيه إيه بينك وبين أبوك
_سامر…لما أقابلك هقولك كل حاجه..
المهم إنك تاخد بالك من سهام..
واللي تطلبه منك تنفذو..من غير ما ترجعلي..
ولو فيه أي حاجة كلمني على الرقم اللي بكلمك منو ده
_سليم…إطمن مراتك ف عنيا
_(تنتهي المكالمه)_
_عادل…إنته واثق ف اللي إسمه سليم ده
_سليم…إطمنو سليم أنا واثق فيه..
وإلا ما كنتش كشفتلو نفسي..
المهم دلوقتي..أنا عايزكم تروحوا قدام النيابة..
وأول ما يخرجو..أنته يا عادل عليك مراقبة نعمان باشا..
وإنتي يا ضحي تخليكي ورا سهام تأمنيها من بعيد لبعيد..
لحد ما أتواصل مع سهام ونشوف هنبدأ بمين
_(في النيابة)_ (مكتب الظابط)_
_(يخرج صديقه خالد ويدخل صديقه كمال)_
_الظابط…بطاقتك
ويقرأ الإسم..كمال
_الظابط…الأستاذ كمال صاحب أكبر وأفخم مطعم..
ف المحافظة ولا نقول ف الجمهورية كلها
_(كمال يبتسم ويقلق من كلام الظابط)_
_(الظابط يكمل بسؤال)_
_الظابط…منين المصدر
_كمال يعرق ويرد بتوتر…نتمني إن حضرتك تشرفنا..
عشان نعمل مع حضرتك الواجب
_الظابط…منين المصدر
_كمال يخرج منديل عشان ينشف العرق…على حد علمي..
إن حضرتك مش الجهه المختصه للأسئلة دي ولا إيه
_الظابط…عندك حق..أنا أشوف زميلي ف الجهه المختصه..
وأشكرلو ف المطعم بتاعك..
وساعتها بقي هيطلب دليفري..
وأنته اللي هتجيبو بنفسك..
ووقتها بقي يسألك نفس السؤال..
ها.. إيه رأيك.. جهه مختصه وقانوني
_(كمال يذداد عرقه ويذداد توتر ويرتبك ومش قادر يرد)_
_الظابط بابتسامه خفيفه…إيه يا أبو كمال..
دا أنا كنت بهزر معاك
_بقلم…محمد طه عبد المجيد
_(كمال يبلع ريقه بعد أن فقد أعصابه)_
_الظابط…إيه اللي تعرفه عن سامر
_كمال…أعرف إنو صاحب صاحبه..
وجدع ومفيش حد بيلجأ ليه ف حاجه..
ويردو مكسور الخاطر
_الظابط…سامر كان بيشرب أو بيتعاطي حاجه
_كمال…إحنا أصحاب بقالنا سنين..
عمري ما شوفته ماسك سيجاره..بالعكس..
دا كان بينصحنا بعدم الشرب
_الظابط…شرب إيه بالظبط
_كمال بارتباك.. أ.أ.أ.شرب السجاير حضرتك
_الظابط…إنته إتقدمت لأخته
_كمال باستغراب…ما شاءالله حضرتك عارف كل حاجه
_الظابط…وطبعاً العروسه رفضت لأسباب خاصه بيها
_كمال…تمام حضرتك
_الظابط…إمضي على أقوالك واتفضل..
ومفيش سفر خارج البلاد لحد القضيه ما تخلص..
واستنا برا
_(خارج مكتب الظابط)_
_(أبو سامر يروح يقف جنب سهام ويتكلمو بصوت واطي)_
_سهام…مش قولتلك يمكن أطلع بسبع ترواح
_نعمان…بقو سته.. وأنا نفسي طويل..
ومعاكي لحد ما أجيب آخر روح
_سهام بابتسامه سخرية…أنته وشطارتك بقي يا نع نع
_نعمان…لأ من ناحية الشطارة إطمني..
أنا شاطر أوي وهبهرك..إنتي واللي وراكي
_سهام تستهزء بيه وتبص وراها على الحيطه…
إيه هتبهر الحيطه
_نعمان بغضب…أوعدك إني هخليكي تندمي..
على الدقيقه اللي شوفتيني فيها إنتي واللي معاكي
_سهام…وطي صوتك بس لحد يسمعك..
أنته مش واخد بالك إحنا فين..
لما نخرج من هنا اللي تقدر عليه اعملوا يا نع نع
_نعمان…إنتي طلعتيلي منين وعايزه مني إيه
_سهام برومانسيه…تتجوزني…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ليلة بكى فيها الحاضرون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *