روايات

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها البارت السابع والعشرون

رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء السابع والعشرون

قلوب أرهقها نبضها
قلوب أرهقها نبضها

رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة السابعة والعشرون

فاطمة / هو انا اتكلمت بس كنت بقول علي الأصول أنه ما ينفعش…
اشجان/ قاطعتها بحده و انا بنتي ما اتعدتش الأصول انتم اللي اتعدتوها لما كنتم عاوزين تجوزها واحد اكبر منها و متجوز اتنين غيرها يبقي مين اللي بيعدي الأصول
محمود/مروة بالنسبالي ماتت و الأمر خلص محدش يفتح الموضوع ده تاني هنا وسا بهم وقام
اشجان/ بصوت تسمعة وهو ماشي متقولش كده علي بنتي تاني بنتي عايشة ومبسوطه والي انا عملته انا واخواتها ده الصح و انت اللي أجبرتنا نعمل كده مش حد تاني الراجل جالك من الباب واتقدم بما يرضي الله بس انت كأني فاطمة عملتلك غسيل مخ كلامها يتنفذ من غير اعتراض كأنه قرآن استغفر الله العظيم
لا يا حاج محمود لحد عيالي ولاء لازم أقف عيالي اللي يبصلهم بس اكله بستاني مفهوم و الكلام ده ليكم انتم الاتنين وانتي بلاخص يا فاطمة ابعدي شرك عن بنتي علشان انا اللي هقفلك فاهمة ثم نظرت لفاطمة بأحتقار وقرفة
واقتربت من امجد وبيجاد وقالت وبصوت مرتفع : ارفعوا راسكم انتم ما عملتوش حاجة غلط انتم عملتوا الصح وبصيتوا لمستقبل اختكم بدل ما كانت هتندفن مع راجل كبير
بيحاد /بس احنا اتهنا قدام مراتتنا يا امي شكلنا هيكون عامل ازاي قدمهم واحنا اضربنا قدمهم
امجد /يا امي ميصحش كده انا كلها كام شهر وهكون اب يا امي اعمل ايه اسيب البيت انا كمان
اشجان /اوعوا حد منكم يفكر يسيب البيت ايه هتسيبوا الجمل بما حمل لفاطمة ده تعبكم من صغركم انتم اللي عملتوا كل ده انتم اللي اشتغلتوا وتعبتوا لحد ما كونتوا كل ده فوقوا خلاص عدي وفات وده ابوكم وحقه عليكم وما تنسوش بردو الخبر جاله فجاءة وغير متوقع كمان رد فعله كان كمان غير متوقع هو فقد السيطرة علي نفسة وده أمر طبيعي ولا ايه
وفي الاسكندريه مدينة السحر والجمال والعشق والدلال
وبالاخص عند يوسف ومروة
استيقظت مروة وجدت نفسها في حضن يوسف اتكسفت ودفنت وشها في صدرو
فاق يوسف علي حركتها ضمها اكتر لحضنه
قال يوسف بحنان /عروستي وحببتي وبنتي مكسوفه من ايه بس ده يا حببتي أمر طبيعي انتي بقيتي خلاص مراتي وحببتي وبنت قلبي يعني ما فيش كسوف بنا صح يا عمري
مروة بخجل شديد /صح يا حبيبي بس اصل انا معرفش ازاي ده حصل
يوسف بضحك /هههههههههههه هو ايه اللي صح يا حبيبي يابنتي انتي حتموتي من كسوف وشك احمر شبه فراوليه
يا خرابيي هما اللي بيتكسفوا بيحلوا قوي كده اموت في الفراوله انا وضمها إليه قطعهم صوت رنين التليفون
يوسف/ مين بقي الغلس اللي بيتصل بينا دلوقتي
ماسكت مروة تليفون يالهوي يالهوي
يوسف/ بخضة في ايه يا مروة مين اللي بيتصل
مروة / ده ماجد ماجد يا يوسف هقوله ايه يالهوية
اتعدل يوسف في قاعدته وقال
هتقوليلوا ايه في ايه ما فهمتش بردو
مروه / هقوله انا عملت ايه معاك يا خرابيي لو يعرف مش حرد عليه احسن لا لازم ارد احسن ينزل وشوفني وانا كده
كل ده ويوسف بيتفرج عليها و غرقان ضحك
مروة / انت بتضحك ليه بتضحك ليه قولي اعمل ايه انا
يوسف بضحك ولا حاجة يا قلبي هاتي التليفون وانا اللي حتكلم ملكيش دعوه
مروة/ صح كده انت صح بس اوعي تحكيلوا حاجة
اخد يوسف التليفون من مروة وفتخ الخط
ماجد/مارو حبيبت اخوها الف مبروووك يا عمري
اجاب يوسف وهو يفتح الاسبيكر ايوا يا ماجد انا يوسف
ماجد/صباح الخير يا يوسف صباحية مباركة هي مروه لسه نايمة
يوسف / بضحك لا بس هههههههههههه هههههههههههه
ماجد/ في ايه يابني هتموت من الضحك
يوسف اصل اختك خايفة تكلمك اصلا هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه
ماجد/ انت عملت ايه في اختي انطق التار ولا العار انطق ولا اطلعلك بنفسي امو* تك انطق
مروة سمعت اطلعلك قالت :
لا خلاص خلاص انا هقول ما تطلعش لا لا
ماجد سمع كده مات ضحك هو كمان
ماجد /مالك يا حبيبت اخوكي بس الف مبروووك يا حببتي
مروة / اخدت التليفون من يوسف
مروه بخجل شديد أيوة يا ماجد انا واللهي ما عملت حاجة أنا ما كنتش عاوزة اقسم بالله
ماجد/ اهدي بس يا حبيبتي في ايه ده امر طبيعي يا قلب اخوكي الف مبروك يا حببتي
مروة /يعني انت مش زعلان مني صح قول انك مش زعلان
ماجد/هههههههههههه وهزعل منك ليه ده دلوقتي جوزك ياقلبي ويلا بقا اجهزوا علشان انا عازمكم علي الفطار برا
مروة معرفش ترد اه أو لا قالت ؛
خد يوسف قوله
يوسف/ اخد تليفون منها ايو يا ماجد خير
ماجد /قوموا يلا عزمكم علي الفطار برا
نظر لها يوسف بإعجاب وقال وهو يبعث لها قبله عبر الهواء:
ماشي يا كبير. ساعة ونكون جاهزنا
ماجد./ساعة ليه انا هموت من الجوع بقااا انا عريس يا ناس
يوسف /هههههههههههه منا عربس بردو الله
ماجد/هي نص ساعة يا هطلع اكلكم أنا يلا سلام بقا
قفل يوسف الخط مع ماجد وسحب مروة لحضنه تاني وقالها هو انا قلتلك أن بحبك قوي واحترامتك قوي لما ما اختيش القرار غير لما رجعتيلي
مروة/ دي الأصول يا حبيبي وانت جوزي وتاج راسي
يوسف /ايووووو اسكندراني يا جدع علي الكلام اللي يدوخ ده لا تعالي بقي لما اقولك كلمة سر
وعند ماجد دخل على هند المطبخ براحها و شلها فجاءة من وسطها
ماجد /الجميل بعيد عني بقاله ربع ساعة بيعمل ايه
هند / بخضة كده بردو يا ماجد خضتني بعملك نسكافيه نزلتي بقا
نزلها ماجد وشدها لحضنه ماشي يا قلبي روحي بقي اجهزي علشان حتنزل نفطر احنا ومروة ويوسف
هند /الله بجد ونبي
ماجد /بجد يا قلبي و دقاته
وفي البلد فاطمة عماله تاكل في نفسها وماسكت التليفون اتصلت بماجد
ماجد كان في حضن هند وفجاءة التليفون رن
نظر ماجد لهاوية المتصل وقال / اوف يا ساتر أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
هند مين ياقلبي اللي بيتصل
ماجد /خشي البسي يلا علي بال ما خلص
فاهمت هند أن التليفون من فاطمة
ماجد / الو أيوة يا فاطمة خيبة لأكون وحشتك
فاطمة /وحشتني ايه وكلام فارغ ايه احنا خلاص كبرنا علي كلام المايع ده
ماجد./طايب متصله ليه لو ما وحشتكيش
فاطمة /متصله علشان افهم ايه اللي عملتوا انت و المحترمين اخواتك
ماجد بنفاك صبر/ عملنا ايه يا فاطمة اخلصي ورايا شغل
فاطمة بعصبية انتم ازاي تسمحوا لنفسكم تجوزوا مروة لحد غريب وانت عارف ان شريف قايل عليها ها فاهمني انت ازي تعمل كده وحد من عيلتي هو اللي عاوز اختكم انتم كان هيحصلكم الشرف اختك كان هيرقصلها سعدها
بس هي وش فقر ملهاش في الطيب نصيب
ماجد./ خلصتي و لا لسه
فاطمة/ باستغراب خلصت ايه مش فاهمة
ماجد/خلصتي رغي عصبح ولا لسة
فاطمة /اه خلصت خير
ماجد/ بصي بقي انتي ملكيش صالح اختي تجوز اللي يعجبها انتي ملكيش دعوة احنا اخوات في بعض نعمل مع بعض اللي احنا عايزينه شيء ما يخصكيش فاهمة اه وقولي لشريف بتاعك ده طظ قولي له ماجد بيقولك طظ فيك و الحمد لله احنا في غنا عن السعد اللي يجي من نحيته
فاطمة / انا ماسمحلكش تقول كده علي حد من عايلتي
قطع كلامها وقال
فاطمة فاطمة
فاطمة/خير يا ماجد
ماجد/ انتي كمان طظ و مش طظ واخد مليون طظ فيكي و اقفلي الخط و عدي يومك ده و قفل السكة
فاطمة هتموت من الغيظ و ماشية تكلم نفسها طظ. انا قالي طظ ماشي يا ماجد ماشي أن ما وريتك طظ
عند مسك فوق في الاوضة
واخده بيجاد في حضنها وعمالة تلعب في شعرة بحنان شديد
مسك /حبيبي علشان خاطري ما تزعلش ده رد فعل لا اردي من بباك وحيات مسك عندك ما تزعلش نفسك
بيحاد/طايب بزمتك انا ينفع ازعل وانا في حضنك مسكي انتي حياتي وعمري ما بعرفش ازعل و انا جوا حضنك يا قلبي
وحط ايده علي بطنها يااه يا مسك نفسي قوي اشوف ابننا نفس اخده في حضني و اشم ريحتك فيه كده
مسك/ انا اللي هتجنن و اشم ريحتك فيه يا حبيبي تعرف يا بيجو انا حببته من قبل ما اشوفه علشان حته منك يا قلبي
ضمها بيجاد لحضنة وأخذ شفتيها في قبله طويله ينسي بيها العالم
طلعت مسك من حضنه وقالت له تعالي بقي لما اقولك علي حاجة بس ونبي مش تعارض
بيجاد/ ربنا يستر خير يا مسكي دخلتك بتقول أن موضوع مهم
مسك /بيجو انت عارف انا تعبت قد ايه علشان اخش الجامعة صح انا حاربت مع مرات ابويا وكنت بموت بين شغل البيت والمذاكرة بعد كل ده ما اخشش اخر سنه ليا و ترم واحد اللي فاضل ده ما يرضيش ربنا
بيحاد /امممم صح يا مسك وبعدين
مسك/ السنة دي اخر سنه ليها والامتحانات قربت خالص
بيحاد/ ها هاتي اخرك وبعدين اخلص
مسك / بيجاد متتكلمش كده انت عارف انا عاوزة ايه
بيجاد/ وانتي شايفة أن وضعك ده ينفع تخشي امتحاتان افرض تعبتي وانتي في اللجنه اعمل ايه انا لا يا مسك انسي موضع السنادي خالص عوضيها سنه جاية ان شاء الله تمام
غير كده انتي محتاجة شهاده في ايه ما خلاص بقي وانتي مش هتشتغلي
مسك / بعصبية وقد فقدت السيطرة علي نفسها وبداء صوتها يختنق بس ده ما كنش اتفقنا يا بيجاد انا اتفقت معاك أن هخش الامتحانات السنه دي
بيجاد/وانا ما قلتش حاجة بس جدت أمور حملك وتعبك
مسك / بس انا مش تعبانه وقدها وحقدر اخش الامتحانات
بيحاد/مسك الموضوع انتهي دخول امتحانات وانتي بالوضع ده لا انسي خالص انا ما عنديش استعداد اجازف بيكي و بابني
مسك /لا يا بيجاد مش هنسي لأن ده مستقبلي وانا اللي تعبت لحد ما وصلت لهنا ومش هتنازل عنه ولا عن حلمي أن اخد الشهاده
بيجاد/انتي مستقبلك معايا وبس يا مسك فاهمة
مسك / علي فكرة أنت اناني جدا بجد اناني قوي واختنفت بالدموع و سابته ونزلت تحت
بيجاد بغضب ماشي يا مسك مصممه تشوفي الوش تاني انا شكلي دلعتك كتير بس كده مش نافع
نزل هو كمان تحت كانو بيحضروا الغدا في مطبخ
دخلت مسك / سلام عليكم معلش اتاخرت ها فاضل ايه اعمله
ندي / اعملي انتي ملوخية بتطلع من ايدك حلوه
مسك /ماشي يا ندي حاضر
مسك واقفة في مطبخ شايطه و ندي ملاحظة ومش عاوزة تكلمه قدام فاطمه
وفاطمة متغاظه من الصبح من كلام ماجد ليها عاوز تطلع في أي حد
فاطمة باستفزازا واضح
و السنيوره بقي علي أيدها نقش الحنا علشان لسة نزله المطبخ دلوقتي بعد ما قربنا نخلص الغدا
لم تعنيها مسك باي رد عليها و ظلت تعمل الملوخية تجنبا للمشاكل
ولكن ظلت فاطمة كالعاده مصممة تعصبها بس حظها جاية في وقت غلط
فاطمة بسخرية / لتكوني فكرانه يابنت خدامين ابوكي انت تفضلي قاعده فوق متستته واحنا نخدمك لا فوقي انت بنت فايز كلاف البهايم يعني خدامة هنا فاهمة
نظرت لها مسك نظرة غضب شديده ثم لم تشعر بنفسها غير وهي ماسكة حلة الملوخيه ووقلبتهت كلها علي راسها وسابتها وطلعت من غير ولا كلمة
ندى/هههههههههههه بطني مش قادرة.ههههههه اه ياقلبي ولا بت ابوكي بجد يا مسك وبصت لفاطمة نظرة شماته و سابتها وطلعت
فاطمة يا ولاد ال.. ماشي يابنت كلاف البهايم يا انا يا انتي و حيات ولادي ما انتي مطوله هنا يومك قرب قوي يا بنت كلاف البهايم يا انا يا انتي و حا تشوفي فاطمة هتعمل ايه فيكي بس الصبر حلو كله بالصبر يا مسك الزفت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *