روايات

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الثلاثون 30 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الثلاثون 30 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها البارت الثلاثون

رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء الثلاثون

قلوب أرهقها نبضها
قلوب أرهقها نبضها

رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة الثلاثون

قفلت مروة مع مسك الخط وسرحت في نفسها يا تري يا حج محمود ناوي علي ايه شكلها مش خير انت عمرك ما بترميي كلمة مش قاصدها ربنا يستر بقا علي البنت المسكينة دي
دخل يوسف عليها وبيضحك وسحبها لحضنه وقال
– خير القمر بتاعي بيكلم نفسة ليه اتجنن اكتر ما هو مجنون و لا ايه
مروه /هاه لا مافيش يا يوسف كنت بكلم مسك و اسألها علي بيجاد كنت عاوزة اطمن علية
يوسف / ايه الاخبار وصل بسلامة خلاص
مروة/اه تمام الحمد لله يا يوسف وصل وكلم مسك من المطار
أخرجها يوسف من حضنه ونظر في عينيها
يوسف/ مالك يا مروة خير في ايه شكلك ما يطمنش في ايه يا قلبي مسك قالتلك حاجة زعلتك
مروة / انتبهت لنفسها لا ابدا يا حبيبي ربنا يخيب ظني انا هتنزل اطمن علي هند كانت تعبانه امبارح شوية
نزلت مروه عند هند وعقلها مشغول و تغمرها في اللي ممكن يحصل
وفي البلد
فاطمة واقفة تكلم نفسها بعصبية ولا عشنا و شفنا جه اليوم اللي نخدم احنا الخدامين بتوعنا زمن
محمود / جرا ايه يا فاطمة انجننتي وافقة بتكلمي مع نفسك ليه كده
فاطمة / و انا هعمل ايه يابا الحاج منا لوحدي و بصوت كله مسكنه البت روحية اجازة و ندي لسه ولده و الهانم علي ايديها نقش الحنا و انا لوحدي في شغل البيت بجد انا تعبت والله
محمود /ومسك مش بتساعدك ليه اطلعي ناديها بسرعة
طلعت فاطمة زقت باب الاوضة ودخلت بدون استأذنان
انتفضت مسك في قاعدتها
مسك بعصبية/ في حد ببخش علي حد كده انتي اتجننني ولا ايه يا فاطمة
فاطمة بحده :
جن لما يركبك يابت فوقي لنفسك ولا اجي افوقك وفاطمة حاف كده يا بنت كلاف البهايم قومي فزي اخلصي ورانا شغل كتير و لا هتقعد واحنا نخدم في الهانم
وضعت مسك ايديها علي بطنها لشعورها ببعض الالم
قامت مسك وقفت ببطيء
فاطمة بسخرية /لسة عليكي بدري ياختي متتحسوكيش فيها و يلا قدامي علي تحت
مسك في سرها اللهم اغزيك يا شيطان ماشي يا ام فرح انتزلي انتي و انا هحصلك علي طول
فاطمة / لاء رجلي علي رجلك يا انا يا انتي يا مسك
مسك كانت تعبانه معندها دماغ تجادل معاها
نزلت معاها وشعور الآلام بيزيد حاولت تتجاهل احساس الالم
وصلت مسك تحت و معاها فاطمة
محمود/ بسخرية. اخيرا ست الحسن و الجمال اخيرا شرفت خير يا عروسة مش عاوزة تخدمي في المطبخ ليه ليكون جديد عليكي واحنا مش عارفين و لتكون السرايا اللي انتي جاية منها فيها الخدم اللي كان بيخدم جناب البرنسيسة
مسك / ليه كل ده يا عمي انا غلط في ايه وانا عارفة مقامي كويس حضرتك اطمن
محمود / لما انتي عارفة مقامك كويس و عارفة احنا جيبينك منين ليه ما ترضيش نزلي تعملي حاجة في شغل البيت يبقي لا زم اتكلم ولما اجي الاقي فاطمة شغاله لوحدها يبقي لازم اتكلم و بزعيق اتفضلي خشي خلصي شغل المطبخ علشان فاطمة تعبت وهتطلع ترتاح
مسك /ترتاح من ايه هي عملت اصلا اية وانا حامل والحمل تا عبني قوي النهاردة بجد مش قادرة اشتغل
فاطمة بسخرية
بت لتكوني صدقتي نفسك الساتات هنا بطنها قدمها و بتنزل تشتغل في الغيط ولا انتي اخدتي علي الراحة بقا لا فوقي يا ماما و ارجعي لا صلك
دخلت اشجان علي صوتهم
اشجان / خير يا جماعة صوتكم عالي كده ليه في ايه بس
محمود/ تعالى يا ام ماجد شوفي مرات ابنك و دلعها
اشجان/ خير في ايه يا حاج ملها مسك
محمود / قاعده لا شغله ولا مشغله وعاوز الكل يخدمها
اشجان/ باستغراب جرا ايه يا حاج ده كلام حريم انت ايه دخلك انت و سطيهم من امتي انت بتنزل نفسك لكلام ده و مين عمل و مين سوا في ايه
محمود / فاطمة بتشتكي من شغل البيت كتير عليها وهي لوحدها شغاله
اشحان / والله جد فاطمة اشتاكلتلك ثم التفت لفاطمة وانتي من امتي بتشتكي يا فاطمة انتي بتاخدي حقك علطول مش مستنية حد يحبوا وشغل بيت ايه الي كتير انتي عملتي ايه اصلا دي روحية لسة جوا ما مشيتش بصت اشجان لمحمود روح انت يا حاج شوف مصالحك و سيب عليا انا مشاكل البيت والتنضيف
محمود/ ماشي يا حاجة لي يكون في معلومك احنا مش هنقعد تخدم و نصرف علي بنت كلاف البهايم وهي قاعده لا شغله ولا مشغله
مسك / وانا مش هقعد يا عمي هشتغل بلقمتي حاضر
اشجان/ ما تقوليش كده يا مسك انتي بنتنا وده بيتك يا حببتي
مسك/ بدموع كسرة عندك حق يا امي بيتي حاضر وسابتها و مشت و سا بتهم وافقين
بصت اشجان لمحمود وهزت رأسها دليل علي اعتراضها علي طريقته وسابته و ماشت وهي بتقول ما فيش فايده فيك يا محمود مش هتتغير بردو انت زي ما انت
اشتغلت مسك كل شغل البيت بمفردها و فاطمة لما صدقت بقت تزود الشغل عليها وهي مش بتتكلم تحط ليهم الاكل و ماقعدش تاكل استمر هذا الحال اسبوع كامل وهي بتشتغل شغل البيت كامل لوحدها غير اللي شغل اللي بتزوده عليها فاطمة
لاحظت ندي تعب مسك وهي بتفرش السفرة علشان الغدا
ندي /مسك مالك شكلك تعبان قوي في ايه مالك بس
مسك /بوهن شديد سلامتك يا ندوش مافيش حاجة انا كويسة يا حبيبتي
ندي/ لا في يا مسك أنا كمان ملاحظه انك مش بتقعدي تاكلي معانا في ايه وعيونك مليانه دموع كده ليه علي طول
لم تقدر مسك التحكم في دموعها وقالت وهي تتنفس بصعوبه :
بيجاد وحشني قوي يا ندي انا بموت من غيرة انا خلاص مش قادرة استحمل بعده اكتر من كده بجد خلاص انا حاسة هيجرالي حاجة قبل ما اشوفه بجد مش قادرة مش قادرة وانهارت في البكا
قالت ندي و عينيها دمعت علي مسك وحالها
يرجع بسلامة يا حبيبتي هوني علي نفسك يا مسك انتي حامل و الزعل غلط عليكي يا قلبي انتي دخلتي في شهر سابع ولا لسة
مسك / دخلت بقالي يومين بس تعبانه قوي يا ندي مش مستحملة خبط في ظهري شغال مش قادرة اقف بقالي كام يوم علي كده وفاطمة مش يترحم الله يسامحها
ندي/ الله لا يسامحها يا شيخة معلش تلاقي بس من المجهود بتاع طول اليوم حاولي كده تنامي علي ظهرك
دخلت فاطمة عليهم هي مين دي اللي تنام المطبخ لسة عاوز تنضيف و مواعين الغدا مين يعملها الا ترتاح قال
ندي/انا هعمل مكانها يا فاطمة سببها تريح شوية يا ساتر عليكي ربنا ما يحكمك علي يتامي يا شيخة ربنا قادر يا خد الحق
فاطمة/ماشي يا قلب حنون اشتغلي يا ختي مكانها المهم مش انا اللي اعمل و خلاص انا رايحة أكل
مسك /شوفتي يا ندي انا من ساعة ما سافر بيجاد وانا علي كده بجد تعبت مش قادرة بقي مش قادرة استحمل
ندي /معلش يا مسك استحملي فترة و تعدي انا هروح احسن سامعة لولو صاحت وبتعيط
ابتسمت ليها شبه ابتسامة و تحملت الالم وبدأت بحط الاكل علي سفرة
اشجان/ ما تيجي يا مسك تأكلي معانا يا حببتي من زمان ما قاعدتيش تاكلي معانا
مسك وقد وصل الالم أقصاه مش قادر اتحمل وبصوت عالي اااااه ااااه مش قادرة اااه بطني
جرت اشجان عليها في ايه يا مسك حاسة بابه لسة بدري عليكي يا حببتي
مسك /بصوات مش عارفه اااه ضرب في ظهري جاامد اااه أنا بولد
قام امجد بسرعة و أخدها ومعاه ندي علي مستشفي قاعدت ندي جنبها ورا وماسكة أيدها
مسك /ندي انا لو حصلي حاجة ابني امانه عندك تاخدي وأديه لعطر هي هتعرف تحبه بلاش ابني يتربي في البيت اللي كله كره ده ويا امجد قول لبيجاد أن انا بعشق التراب اللي هو بيمشي عليه بحبه و هفضل احبه علي طول اوعي تنسي يا امجد ابني يرح عند عطر
ندي /بس بقي يا مسك قطعتي قلبي عليكي هتقومي بسلامة ان شاء الله ابه اول واحده تولد في سابع
وصلوا المستشفى وولدت مسك ابنها في الشهر السابع
فاقت مسك/ من الولادة ابني ابني فين ابني يا ندي حد كلم بيجاد و قاله أنه بقي اب
ندي /امجد بيحاول يكلمة بس مش عارف يوصله وابنك بخير بس هيفضل شوية في الحضانه معلش حمد الله على سلامتك يا قمر
مسك /اسنديني عاوزه اشوفه واشم ريحته يا ندي
ندي/مستعجله علي ايه بس يا حببتي بكرة يبقي في حضنك
مسك /معلش يا ندي اسمعي كلامي نفسي اشم رحته
سندت ندي مسك لحد الحضانه اخدت مسك ابنها في حضنها و شمت رحته جواها قوي
الممرضه /كفايا كده علشان ما يتعبش هو أن شاء الله اسبوع ويكون معاكم في البيت
ماشت مسك وعنيها علي ابنها مش بتنزل وريحته معاها
ندي /ناوية تسمي القمر ده ابه عريس بنتي
مسك /فارس اسمة فارس بيجاد
امجد/الله حلو قوي فارس انا حنزل اسجله
ماشي امجد علشان بسجل فارس
مسك/ندي قلبي واجعني قوي حاسة حاحة حا تحصل أنا خايفة علي فارس قوي
ندي في ايه بس يا مسك كله خير ان شاء الله
و تاني يوم روحت مسك البت و فضل فارس في حضانه
اتصل بيجاد يطمن عليها
بيجاد/حمد الله على سلامتك يا مسكي ايه الأستاذ فارس مستعجل كده ينزل في سابع
مسك بتعب /هو مين قالك امجد صح
بيجاد/اه يا قلبي امجد بلغني و بيقولي الواد واخد لو عيونك وشعرك شكله هيدوخ البنات كلها و هتجري ورا كمان كل البنات
ضحكت مسك علي كلام بيجاد
مسك /ابني قمر يا حبيبي ولاريحته يا بيجاد تجنن ايده ثغنونه خالص جميل قوي يا بيجو انا حبيته قوي
بيجاد ربنا يباركلنا فيه اسيبك بقي علشان تنامي و ترتاحي
قفل بيجاد مع مسك غيرت ملابسها واستعدت للنوم وكان جو شديد الحرارة ارتدت ملابس خفيفه ونامت نوم عميق من التعب فاقت مسك علي صوت دوشة في الاوضة صحت مفزوعه وجدت وا حد غريب نايم جنبها علي السرير بدون ملابس وفاطمة واقفة تصورهم
قامت مسك مفزوعة تحاول أن ترتدي اي شيء وقالت /اده ايه اللي بيحصل هنا مين ده و ازاي يخش عليا وانا كده هو ايه الي بيحصل ده و هي في حاله عدم استيعاب دمغها مش عارفه تجمع
وفجأة سمعت فاطمة بتصوت و بتلم البيت عليها وهي بالوضع ده

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *