Uncategorized
رواية خلفة مجانين الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء حبيب
رواية خلفة مجانين الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء حبيب
رواية خلفة مجانين الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء حبيب |
رواية خلفة مجانين الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء حبيب
نرمين ،،،، اللعبه صعبه اوي يا خ…. ، حااااااااسااااااااااااب .
وكانت عربيه نقل كبيره جايه نحيتهم بسرعه
وعربيه الراجل التاني وراه وراح مغير لاتجاه علشان ميتأذيش.
خالد بسرعه راح مغير لاتجاه وكان فاضر حجات بسيطه ويروح فيها .
صاحب العربيه الكبيره،،،، الفراملللل ، ينهااار مش معدييي.
العربيه الكبيره دخلت في العربيه الي كانت مشيه وراه والعربيتين انقلبوا والطريق وقف.
نرمين في حاله زهول ،،،،، خالد ه هو احنا كنا هنموت .
خالد وهو بطلع من العربيه ،،،، اهدي يا نرميين بس .
الناس بتبعد عن العربيتين لان هيحصل انفجار بسبب تسرب بنزين والدخانه عليت وخالد شاف صاحب العربيه الكبيره.
خالد بسرعه ،،،، يا جماعه ده عااايش ، لازم نساعدوااا.
واحد من رجال المطافي ،،،، انتي عايز تتخد انتي اتهبلت ابعد عن هناااا.
خالد ،،،، حرام ده بتحرك ، وسعوووا كدا .
خالد دخل وواحد دخل معاه .
نرمين بتعيط ،،،،، يااااارب ياااارب حاااااسب يا خالد بالله عليييك .
خالد ،،،، هااات ايدك بسرعه .
الراجل ،،،، م مش قادر.
خالد نزله بسرعه ،،،،، معلش حااااااول يلااا .
الراجل بتاع لإسعاف التاني حولوا يطلعوا بسرعه .
وفي نص الطريق العربيه انفجرت كليااا .
نرمين ،،،،، خاااااااااااالد .
كانت المطافي شغاله وخمس اسعافيين شيلين خالد وسواق العربيه..
نرمين ،،،، هو خاالد ماله هووووو ساااكت ليى ، ردووو عليا.
راجل من بتوع لإسعاف ،،،، اهدي يا استاذه ، ده مش اتأذه هو اتخبط بس ، إنما أتاني ، ربنا يقدرنا ونعرف نوصله بسرعه المستشفي في الطريق الوقف ده.
نرمين ،،،، طب خدوني معاه بالله عليكوااا .
راجل لإسعاف ،،،، تعالي اركبي.
طول الطريق كانت نرمين بتتدعي أن خالد يكون بخير .
نزلوا ودخلوا بسرعه والدكاتره دخلوا مع سواق لان حالته كانت صعبه .
نرمين قدام اوضه خالد ،،،، يا رب يااااارب استرها يااارب.
ممرضه راحت ناحيه نرمين وكانت طلعه من اوضه السواق ،،،، انتي نرمين .
نرمين بسرعه ،،، انا عايزه خالد هو كويس .
الممرضه ،،،، ممكن تيجي بس للمريض ده عيزك ضروري .
نرمين بحزن ،،، طيب .
دخلت نرمين وكان السواق بيتنفس بالعافيه ،،،، ا انت ي نرم ين .
نرمين ،،،،، اه انا .
السواق ،،،، س سمح يني ، ا نا كنت باخد أو مري م نها .
نرمين ،،،، هي مين !
السواق ،،،، ه هايدي ال حدا د ، هي ع يزه تكون تك ، خلي با لك من ن فسك ، وس محي ني ، بس في سر لا زم تعرفيه ، ها يد ي ش غا…………….
النبض وقف والجهاز سفر أعلن وفات السواق .
نرمين ،،،،، كمل اييييي ، يااااارب يااااااااارب هي بتعمل كدااااا ليى.
الممرضه غطت وش السواق ، ونرمين طلعت وكانت بتعيط ، ولما خالد فاق دخلتله ،،،، خالد .
خالد بأبتسامه هادئه ،،،،، نعم يا قلبي الحمد الله ربنا وقف معانه .
نرمين ،،،، السواق مات .
خالد بحزن ،،،، لا إله إلا الله ، إن لله وإن إليه راجعون .
نرمين ،،،،، مات ومات معاه سر مش هين يا خالد .
خالد ،،،، هو في اي يانرمين !
نرمين ،،،،، هايدي يا خالد هي الي كانت مديره الحادثه علشان تخلص مني انا بالذات ، بس وعهد الله منا سكته ، وهعرف كل حاااجه ، ان ما خلتها تعرف أن الله حق مبقاش نرمين ، هو ده وشها التاني ، بس انا بقي هويها وش نرمين التاني هيعمل اي ، ومفيش غيره الي هعرف منه كل حاجه .
خالد بصدمه ،،،، يا نهار ازرق يعني هي السبب في الحادثه ، منها الله ، بس سر اي ومين ده ، انا مش فاهم حاجه !
نرمين ،،،، لما تخرج هفهمك كل حاجه .
في مكان تاني عند هايدي …..
.
هايدي بغضب ،،،،، لييييي كدااااا ، ااااااااع يا نرمين الزفت نفدت المره دي كمان بس ازاااااااي ، دنا مظبطه كل حاجه .
…….،،، ركزي في المهم علشااااان الكبير هيزعللل ، مش تسيبي الراس وتبصي للرجلين يا هايدي .
هايدي ،،،،، اسكت انتي كمان متعصبنيش .
……….،،،، انتي حره ، بس بالطريقه دي هتتأزي من الكبير يا هايدي ، ولحظي انك خسرتي فلوس كتير اوي ، وهتشحتي لو منفزتيش الي اطلب منك .
هايدي ،،،،، اااه عرفه ، اخلص بس الي ورايه وبعدين افضالك يا نرمين ، نهيتك علي ايدي .
……في بيت نرمين …..
خالد متسطح علي السرير وأحمد جمبه ونرمين قعده علي الكرسي وسكته خالص …
احمد ،،،، خالد هي نرمين مالها ، البت قعده سكته يكنش ملبوسه ههههه.
خالد ،،،، اسكت اصل انا حاسس انها عايزه تضربني مش عارف لي هههه ، يكنش انا الي كنت مضبر الحادثه .
احمد ،،،، والله معاك حق ، ا….
نرمين ،،،، احمد تعامله عيزاك .
احمد مسك دراع خالد ،،،،، لاااااء انا برئ والله العظيم .
نرمين ،،،،، في اي ياض تعاله عيزاك .
احمد ،،،، نحم يا اخشي.
نرمين ،،،، فاكر المحامي الي كنا رحناله ، انا وانتي !!
احمد ،،،،، اه ماله معملش الدايت ولا اي ههههههه.
نرمين ،،،،، احمااااااااا.
احمد ،،،،، نهار ازرق ، انتي مييين يا ولياااا.
خالد ضحك وهو علي السرير ،،،،، ههههههه هو انتم بتقولوا اي سمعوني .
نرمين قربت من خالد ،،،، المحامي يا خالد هو الي هتعرف منه كل حاجه ، فاكر يا احمد لما رحمه وهددناه كان بيقول والله انا ما ليا دعوه ، اكيد هو يعرف حاجه ومخبي علينا ، انا حسه أن هايدي وراها مصيبه .
احمد ،،،،، الله صح ، بس انتي بتفكري في اي .
نرمين ،،،،، بفكر نعمله كابسه زي الي عملناهالوا.
احمد ،،،،، كابسه باللحمه المفرومه ولا بالسدوء.!
نرمين ،،،،، احمااااااااا.
احمد ،،،،، يا ساتر خلاااص ، نعمله كابسه بالفراخ .
نرمين زقته ووقعته من علي السرير.
احمد ،،،، منك للي كلت دراع جوزها يا شيخه .
خالد حدفه بالمخده ،،،،، وانا ايش دخل دراعي يا مفتري بالموضوع ،…. انتي يا حببتي اعملي الي انتي عايزاه .
نرمين ،،،، بالليل لازم نتحرك معايه يا كزوزه .
احمد ،،،،، معاكي يا ريس تفاحه ، استبينه نيهااااهااااهااااااا.
خالد ،،،، اي الضحكه المتخلفه دي .
نرمين
،،،،، لا دي ضحكه لاشرار عندك مانع ، ولا عندك مااانع .
خالد ،،،، لاء طبعا معنديش هو انا اقدر ، اخاف اعترض تكلي دراعي ههههه
.
نرمين ،،،،، بس انا المره دي مجهزاله خطه انما اي لوز اللوز .
خالد ،،،،، انا كدا خفت علي المحامي .
… الساعه ٨ باليل ….
المحامي دخل المكتب عادي لقاه مضلم ،،،، اي ده هي مروه مجتش ولا اي !
ليه بفتح النور ولقي حد حاطط السكينه علي رقبته ،،،،، اااااععععت مييين في اييي .
نرمين طلعتله وهي مسكه عصايه وبتلعب فيها ،،،،، ازيك يا ابو كرش ، كدا مش قولتلك تخس .
المحامي ،،،، انتي ، مش انا عملت كل الي قولتي عليه ، عايزه مني اي تاااني بقي .
نرمين ،،،،، هي هايدي بتشتغل اي يا كرومبوا ، هتحور قول علي نفسك يا رحمان يا رحيم .
المحامي ،،،، انا مليش دعوووه ابعدو عني .
احمد عور المحامي حته بسيطه علشان يعترف .
المحامي ،،،، ااااه خلاص خلااص هقول .
نرمين ،،،، ناس مبتجيش غير بالعين البني انننطق ، يكشي نستفيد .
المحامي ،،،، غسيل أموال ، وبتخطف بنات وتهربهم لواحد بره مصر .
احمد ونرمين انصدموا ،،،، بتقووول ايييي !
المحامي ،،،، ابعدوا عنيى.
نرمين قربت منه بصدمه ،،،، هي بتخطف بنات لييييي ، انننطق .
المحامي ،،،، بتوديهم لواحد بره مصر قولت انا ايش عرفنيييي بقي ، ابعدوا عني .
نرمين ،،،، وانتي كنت معاها !
المحامي ،،،، انا كنت اداه بس مش اكتر ، وبعدين مش اختواو كل حاجه سبونييي .
احمد بعد عنه و الشرطه طلعت فجأه والمحامي أنصدم صدمه عمره .
الشرطي ،،، هو ده العدل ولامانه يا محامي يا محترم ، خدوووه .
نرمين ،،،، يا حضره الباشا ، هو انتوا كدا هتعملوا اي !
خالد ،،،، نرمين ، كدا كفايه ملناش دعوه الشرطه هتهتم بكل حاجه .
نرمين ،،،،، لاااء انا عايزه اخد بتاري منها يا خالد .
احمد ،،،،، ما تسكتي انتي ، مش خلاص الشرطه عرفت !
نرمين ،،،، انا مع حضره الباشا ولو اطريت اني اسافر هسافر
خالد ،،،، نرمين انتي اتجننتي .
نرمين ،،،،، خالد ممكن تسبني برحتي شويه ، هي عملت معايه كتير ، وانا لازم ارد الجميل ، ممكن توافق يا حضره الباشا .
الشرطي ،،،، امممم مش عارف بس شكلك مش نويلها علي خير .
نرمين ،،،، دناااا بعزها عز والله محد يعرفه ، بس وافق انتي بس إلاهي اشوفك عريس يارب .
الشرطي ،،،،ههههههه ماشي بس علشان ده يحصل لازم موفقه انك تدخلي المعسكر وتدربي كمان ، وغير كدا رئيس الفرقه يكون موافق .
خالد ،،،، خلاص يا نرمين ، ادام مصره ، انا معاكي .
نرمين ،،،، بيجاااد يا خلوووودي ، اييوه كدا والله لربيكي يا هايدي الكلب .
الشرطي ،،،،، بس لازم الرئيس العام يوافق .
نرمين ،،،، سبها علي الله ، وهو هيوافق .
خالد ،،،، طب ممكن نوصله ازاي !
الشرطي ،،،، تعالوا معايه.
وصلوا قسم الشرطه وطلبوا الرئيس العام ودخلوا …
نرمين وخالد ،،،، السلاام عليكم .
رئيس العام للفرقه ،،،، وعليكم السلام ، اتفضلوا .
خالد ،،،، يا باشا هو احنا حبين نشارك في المهمه الي بلغنه حضرتك بيها .
نرمين ،،،، ايوه يا حضره الباشا .
الرئيس العام ،،،،، بس دي حاجه خطيره جدا غير انكم اصلا غير مؤهلين!
خالد ،،،، احنا بنتعلم بسرعه والشرطي قال إن في معسكر ممكن ندرب فيه ، واكيد مش هنقصر .
نرمين ،،،، ايوه يا حضره الباشا .
الرئيس العام ،،،،، بس انا بخلي مسأوليتي لو انتم حصلكم حاجه !؟
خالد ،،،،، تمام ، يعني حضرتك موافق !
الرئيس العام ،،،،، أمضوا إقرار لاول وبعدها هوافق علي كل حاجه .
نرمين ،،،، ربنا يخليك للشرطه والشعب يا حضره الباشا .
نرمين وخالد مضوا اقرار فعلا .
خالد ،،، ممكن نعرف هنحضر امتي !؟
الرئيس العام ،،،، هنتصل عليكم ونبلغكم بكل حاجه .
شكره خالد وطلعوا ،،،، اظن كدا فرحانه ، واهو نموت سوه ههههه .
نرمين ،،،،، لا يا خالد ، انتي بس الي هتموت وانا مالي انا صغنتوته ومسمسمه وفي ريعان شبابي ههههه ، انتي هتموت اكيد وانتي بدافع عني زي إلافلام صح ، وبعدين كفايه اني همسك مسدس ياااااسلاااام .
خالد ،،،، انا مني لله علشان بسمع كلامك اصلا .
نرمين ،،،،، كدا يا ابن ام خااالد ، طيب يلا بينا نروح بابا عامل كوفته
.
خالد ،،،، يلا ، علشان انا فعلا جعان .
روحوا ولما والد نرمين عرف كان معترض علي الفكره بس نرمين اقنعته كا العاده .
خالد ،،،، متخفش يا عمي انا هكون معاها ، ثواني بس كدا الظابط بيرن ،،، السلام عليكم …… ، اه تمام …..، تمام ماشي سلام .
نرمين بلهفه ،،،، قال ايييي .
خالد ،،،، دا احنا هنسافر ايطاليا .
نرمين ،،،، يسلاااام يسلاااااام لووووولوووولويي.
خالد
،،،، فرحانه علي اي ، مش لما نروح المعسكر وندرب ونشوف هننفع نسافر ولا لاء .
نرمين ،،،، اكيد طبعاً هننفع دنا نرمين الي مفيش مني اتنين ، بس المهم اني هساااافر ، اه ثواني هما هيأكلونه اي هناك !
خالد ،،،، انتي بتفكري في لاكل ، ياااااا شللل .
نرمين ،،،،، منا مش هاكل لحمه نيه وعضم وكدا انا سناني تتكسر علشان صغنونه شووف
.
خالد ،،،،، يااارب انا مش معترض اني اموت ، بس بلاش اموت مشلول.
يتبع…
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير