روايات

رواية بريئه يونس الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نور الفجر

رواية بريئه يونس الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نور الفجر

رواية بريئه يونس البارت الثامن والعشرون

رواية بريئه يونس الجزء الثامن والعشرون

بريئه يونس
بريئه يونس

رواية بريئه يونس الحلقة الثامنة والعشرون

-خير يا دكتوره
-هاا…انا كان لازم اقولكم بي الخبر ده
زاد خوف اسيل ووضضعت يدها علي معدتها تلقائي
-في ايه يا دكتوره
تحدثت الطبيبه
-الحقيقه انها طلعت حامل في تؤام
اتسعت حدقت عينهم ودمعت عين اسيل من الفرحه
-بجد…انا حامل في تؤام
امائت الطبيه بي رأسها
تحدث يونس
-هي كويسه مش كده
-انا سبق وقولتلك يا استاذ يونس ان الحمل هيكون صعب عليها تخيل بقي هي حامل في تؤام
الوضع هيكون صعب جدا…وبي الاخص عند الولاده
-ط… طب وي الحل
-هنطر نخليها تولد قيصري وعبال ما الفتره دي تجي لازم متتحركش خالص والاهتام يبقي بي اكلها اكتر حاجه….ومتشلش اي حاجه خالص
-ماشي يا دكتوره….وبي النسبه لي نوع الجنين …الاتنين
-لاء ده انا هقوله لي امهم بس
-ايه الظلم ده
********
خرجت اسيل بعد ما تحدثت الطبيبه معها
-ها يا ستي قالتلك
-ههه…ايوه
-وانتي طبعا هتقوليلي لي جوزك حبيبك
-تؤ تؤ…خلها مفاجأة
-يوووه ي اسيل انتي عرفه ان مش بحب اصتبر كتير
وضعي دها علي خده
-معلشي يا قلبي….الصبر حلو ….يلا نروح
-اممم يلا
*****
-ماما ثماح. ..احنا جينا
-حمد الله على سلامتكم…..ها الدكتوره قالت ايه
تحدث يونس
-قال انه مش عدل يجيلك حفيد واحد
-قصدك ايه
-انا حامل في تؤام يا ماما ثماح
-بجد يا بنتي….ماشاء الله. …برنا يحفظهم
الاثنان في صوت واحد
-يارب
-ولله كنت حاسه …الحمد لله. ….تعالي ارتاحي يا حبيبتي
-اه يا مامل عايزين نوضب اوضه الضيوف الي في الدور الأول لينا عشان اسيل مض هتقدر تطلع السيلم كتير
-ماشي يا بني….بعد الغدا هنظبتها
-ماشي
*********
-ياضحي بقي حرام علكي….انا لو اي حد مكاني كان سابك…بسبب الهبل الي بتعمليه ده
نظرة له
-بتسمي مشاعري هبل
-ايوه هبل…انتي علي اي حاجه بتزعلي…وانا طاقتي خلاص خلصت …ومش حلم كل شويه اقعد اصالح فيكي…فوقي بقي واكبري….نا مش هقاعد كل يوم اطبطب علكي…الدنيا مش كده
نهض واكمل
-لما تفهمي الدنيا مشي ازي يبقي سعتها نكمل مع بعض
-ق…قصدك ايه يا عمر
-قصدي ان كل شئ اسمه ونصيب
تركها ورحل وسط صدمتها
فنعم الانسان لديه طاقه للتحمل وان انتهت سينهار وينهار كل شئ حوله ….لا تتضغط علي من حولك ونتظن انه لن يمل في يوم…فا مازاد عن حده ان قلب الي ضده
وعدم تحمل مسؤليه نفسك والتحكم في مشاعرك وادراك ان لي من حواك طاقه سؤدي بك الي الهاويه
*******
-سلوووومه
-ايه يا قلبي
-عمل ايه علي الاكل
-معملتش
-بتهزري
-تؤ تؤ
-سلمي انا جعان
-انت عارف اني حامل….هعمل ازي
-ايوه حامل مش مشلوله….ثم انك لسه في الاول خالص
-حتي لو…ابقي هات امل معاك
-قصدك اني هقعد التسع شهور الي جايين اكل دليفري
-ايوه
-امممم….سلامو عليكم
-ا….اسنتي رايح فين
********
-كده الاوضه بقت جاهزه
-ايوه يا روحي…ومش عاوزك بقي تعملي اي حاجه لحد ما الخمس شهور يخلصوا
-بث…ماما هتعمل لي وحدها كده
-اممم..ايه رايك اجيب حد يساعدها
-ايه…تجيب واحده…اثتحاله…ده انا اقوم واعمل ولا انك تجيب واحده هنا
-هو انا بقول هتجوزها…هتجي تساعدكم
-لاء يعني لاء
-طب ما هو مش هينفع تعملي حاجه. ..وماما هتتعب
-امممممممم
-هشوف واحده كبيره ايه رايك
-لحد ما اولد بث
-علي خير ان شاء الله
-ان شاء الله
صمتت قليلا …
-يونث
-ايه يا قلبي
-انا عايزه اكل بطيخ
-نعم
-ايه….عايزه بطيخ
-وهجبلك بطبخ منين واحنا في الشتاء
-اتصرف يا يونث
-اتصرف ازي…ازرع بطيخ يعني
-مليش دعوه
-عارفه يا اسيل
-ايه
-اشوفك بليل
خرج
-اثتني…يوووووه ايه الرخامه دي…..يا ماما ثماح
-ايه يا بنتي
-عايزه اقعد معاكي…يونث مشي وثبني
-تعالي يا روحي اقعدي معايا
-انتي بتعملي ايه
-ده كروشيه
-كو …ايه..؟!
-حاجه شبه الحياكه
-وبيطلع ايه في الاخر
-علي حسب ما انتي عاوزه…..مثلا انا بعمل مفرش
-ممكن اعمل هدوم منه
-ايوه
-طب علمني
-عايزه تعملي ايه
-اممم عايزه اعمل هدوم لي يونث
-قصدك بلوفر من الصوف
-اه…علمني
-ماشي تعالي اقعدي جنبي وهعلمك
-يث…شكرا ماما
ابتسمت سماح فا تلك الفتاهرلم تسعد ولدها فقد بل ملئت حياتها هي ايضا بي السعاده
********
-انت فين يا يونس
-في حاجه ولا ايه يا انس
-عمر اعصابه تعبانه شويه قولت نعدي عليه ونخرجه
-طب تمام هعدي عليك ونرحلوا
-خلاص انا مستنيك
-ماشي
*******
-لسه محددتش هتروح امتي يا كريم
-لاء ولله ….بس عايز القي شغل الاول وبعد كده هروح علي طول
-طب ما انت مهندس…اشتغل مع يونس
-هيرضي يشغلني بعد كل الي حصل
-ما اسيل سمحتك…وهو اكيد سامحك
-خلاص ه..هقوله
-ربنا يسعدك يابني
-يارب يا بابا….وبعدين انت مش ناوي تتجوز
-اتجوز بعد العمر ده….ده قريب ان شاء الله هشوف احفادي
-وفيها ايه…ماما اتجوزت
-ربنا يسهلها…انا داخل علي43 هتجوز ايه بس
-ده انت لسه شباب…ايه يا حج….بس نقي العروسه وهكله هيتحل
-اسكت يا كريم وروح شوف حالك
-فكر بس
-كرييم
-خلاص اهدي….بهزر
******
-ايه يا عم الصحاب مالك
ترك الباب مفتوح ودخل ……دخلول خلفه واغلق انس الباب
تحدث يونس
-مالك يا عمر….في ايه
-مفيش…..متقلقش انا كويس
-متأكد….انا مش متعود عليك كده
جلس عمر علي الارض وظهر الي الحائط….تحدث وهو مغمض عيناه
-هي كانت حياتي…..انت عارف اني يتيم….وهي الي ملت حياتي…..كل شويه تتصرف بي تهور وانا اصلحلها…تزعل اصالحها….اعمل الي عيزاه عشان ترضي
فتح عينه ونظر لهم
-بس مش لدرجه انها توصل تقولي اني معنديش شخصيه. …..مش عشان انا بساير الي حوليه…يحسبوني هفئ….انا بس الي بعدي
جلس يونس بجواره
-انت مش هفئ وانت عندك شخصيه قويه جدا….وممكن هي تكون قالت كده من احكه غضب بس مش اكتر…واكيد مش قصدها حاجه
تحدث انس
-روق علي اعصابك….محدش يستاهل حزنك ده…وبعدين ايه كلام انها كل حياتك…امال احنا فين
تحدث يوني مكمل لي كلام انس
-معاه حق…وانحا بقي مش اخواتك وحياتنا هي حياتك….ولا مش معتبرنا خوات
ابتسم عمر…فهم من يسعدوا في حزنه
-لاء طبعا انتم اكتر من كده كمان
-طب ايه بقي…قوم كده خلينا نخرج
-مليش مزاج ولله…خلوها مره تانيه
تحدث انس
-ازي بقي…قوم يلا…قوم..انا ما صدقت عرفت اهرب من زن سلمي
-شوف يلا قوم ياعمر
ابتسم بي قلت حيله ونزل معهم
********
-ععععااا….الصوف ده مقرف اوي
-ليه
-مش راضيه تطلع زي ما انا عاوزه
-براحه ومتشديدش ايدك وانتي بتعمليه…رخي الخيط عشان تبقي حلو
-حاضر
-يلا كملي…وهتعجبه
-بجد
هزت راسها. …لتكملها اسيل بسعاده
*******
-ايده ده كريم بيتصل
سئل انس
-كريم مين…؟!
-ده اخوه مراتي…..لحظه ارد
-الو يا يونس
-في حاجه يا كريم
-ها…لاء..لاء كنت عايز اتكلم م..معك وكده
-انا مش في البيت دلوقتي
-ااه..ط طب مش
همس له عمر
-خليه يجني نشوفه
-ط..طب بقولك يا كريم
-ايه
-هبعتلك عنوان انا فيه تعالي وهنكلم في الي انت عاوزه
-تمام..ماشي
قفل معه…تحدث انس معه
-اول مره اعرف ان مراتك ليها اخ
-شكللكم عايزين تتعرفوا عليه
تحدث عمر -ايوه طبعا
-متقلقش حماسك ده هيروح لما تشوفوه
-ليه
-هتعرف لما يوصل
-ماشي احنا مستنين اهو
********
-اسيل….تسيل يابنتي…تلفونك بيرن
-مين
-صاحبتك سلمي
-طب معلشي يا ماما ممكن تناوليلي التلفون
-اتفضلي يا حبيتي….انا هقوم اعمل حاجه دفئ اعملك معايا
-ماشي لو مش هتعبك
-ولا تعب ولا حاجه
فتحت هاتفها
-ايه يا ثلوم
-ينفع كده
-ايه…؟!
-ينزل ويسبني
-هو مين
-هيكون مين جوزي
-اكيد بيهرب منك
-وبيهرب مني له….كل ده عشان قولتله هناكل التسع شهور الجاين دليفري
-لاء تصدقي مش من حقه…..انتي بتثهبلي ياثلمي
-طب ما انا حامل…هتبطبخ ازي
-هو الي ازي….مفروض تعمليه اكل لما يجي…هو اه ممكن يثتحملك في اخر شهرين…لكن التثعه لاء
-يعني اعمله الاكل
-وده ثؤل
-طب قوليلي عملتي ايه هن الدكتوره
-الحمد لله. ..طلعت حامل في تؤام
-بجد…ايه الحلاوه دي…عسل اوووي بحب التوائم
-وانا بردوا
-طب نوعهم
-امممم اقولك ولا لاء
-بطلي غلاسه وقولي
-امم ماشي *******
-الله عسل خالص ربنا يتمملك علي خير
-ان شاء الله
-طب هقفل دلوقتي عشان اعمل اكل لي زوجي العزيز لما يجي
-ماشي ثلام
-مع السلامه
******
وصل لكريم لهم واقترب منهم تحت أنظار انس وعمر المتعجبان
تحدث عمر
-م..مش داا..ال…
تحدث يونس
-اعرفكم كريم اخو مراتي
-علي فكره ايدكم كانت تقيله في الضرب
تحدث انس
-ه..هو بجد انت
هز رأسه
-خلاص يا جماعه..الي فات مات…وطول ما مرتي مسمحاه انا مسامحوا
جلسوا يتحادثون ويتعارفوا واخبر كريم يونس انه يبحث عن عمل…ووافق علي ان يعينه في شركته
-انت خاطب يا كريم
كانت كلمات عمر المتسائل
-لاء لسه….يعني هنوي
تحدث انس
-ايدا في واحه في دماغك….اوباا…مين بقا…وعرفتها منين
-دي قصه طويل -قول انا نسيبك متتكسفش
بدء يحكي لهم عن تلك الفتاه التي اثرت قلبه من القاء الاول
**********
وبعد مده عند قروب حلول الظلام
-هخلع انا بقي اسيل زمنها مستنياني
-طب خدني معاك يايونس
-تعالي يا كيمو…..يلا عيزين حاجه
-سلام
-مع السلامه
*********
في الطريق كان يقود وفجاء اوقف السياره
-في ايه…وقفت مره واحده ليه
-نسيت
-ايه..؟!
-اسيل عايزه بطيخ
-ب..ايه….احنا في الشتاء انت عارف كده
-اعمل ايه هي الي بتتوحم عليه
-طب خلينا نشوف محلات بتبيعه
-ياريت نلاقي
وبي الفعل عادوا ادراجهم لشراء البطيخ
********
-اوووووف هو اتأخر ليه يا ماما
-اهدي زمانه جاي
-انا مش متعوده يتأخر كده…..معقول بقا مش عايز يقعد معايا
-اكيد لاء…يونس مش بيقدر يبعد عنك
-ما هو بعيد اهو….هو يتأخر وانا اقعد اقلق
طرق الباب
-اكيد ده يونس..روحي افتحي
نهضت اسيل بسعاده فقد اشتاقت له حقا خلال تلك الساعات القليلة
فتحت الباب
-اسييييلو
بدئت تبكي
-ي..ياخبر بتعيطي ليه
ترك مابيدخ ارضا واخذها في حضنه
-بتعيطي ليه في حاجه حصلت
هزت راسها بي الرفض
-امال
-ا..اتا…خرت….ليه…انت…وحش..تني
-ياقلبييي….متعيطيش ….متعيطيش….اسف…مش هتأخر تاني
قبل راسها واكمل
-مش هعمل كده تاني….اهدي بقي…هشششش اهدي
ابعدها عن حضنه قليلا
-بس شوفي جبتلك ايه
-ا..ايه..؟!
-بطييييخ
مسح دموعها بي يده
-يلا بطلي عياط بقا…وتعالي ناكله
-ماشي…شكرا
-ادا يا اسيل
-ايه
-هو احنا شكرا بتكون ازي
-يوونث
-قلبه…..يلا
قلبت خده ودخلت بسرعه
-معقول هتبقي ام ولسه بتكسفي….ههههه غريبه ولله
********
مرت عدت ايام. …وتم خطبت روح لي كريم ….. وعاد عمر الي ضحي بعد فض الخلافات التي كانت بينهم ……مره شهران اخيرين …….
وكان موعد زفاف عمر وضحي في هذا اليوم
وقرب العصر
-خلني اروووح بقي
-لاء
-ليييه
-عشان الحركه الكتير غلط علكي
-بث….بث انا عاوزه اروح معاك
تحدث وهو يلبث الجاكت
-قولتلك انا هروح اباركله واجي علي طول
-خدني معاك ارجوووووووووووووووك
-لاء بدوا
-يعني يرضيتك تروح لوحدك وانت قمر كده وواحده تختفك مني
-ت… ايه..؟!
-تختفك مني
-حبيبتي انا مش هقعد هناك كتير …شويه صغيربن واجي
-لااااااءء….لو مش هتخدني مش هتروح
-افهمي يا اسيل…انتي بقتي في السادس ومينفعش تتحركي كتير
-هو انا قولت هتنطط….مش هحرك وعد ولله
اقترب منه ووقفت علي اطراف اصابع قدها وقبلت خدها
-يلا بقي…خدني معاك
استسلم بيقلت حيله من افعال تلك الصغيره
-ماشي…البسي
-يث يث…شكراا
-هههه…طب يلا بسرعه
-حااضر خمث دقائق وهكون لبثت
***********
اخذها معه وذهبوا…علي الرغم من انها حامل الا انها كانت في قمت جمالها بجالك الثوب الازرق وحجبها الابيض كانت تبدور كا نجمه لامعه
وصلوا الي القاعه وكان انس وسلمي وجودين
-اقدعي مع سلمي ومتعمليش مشاكل
-انت ليه محثثني اني هقوم اجري
-اسمعي الكلام وقولي حاضر
-حاااااضر
-شطووو…يلا انس
-يلا
********
-هتولدي في شهره ايه
-مش عرفه بث الدكتوره قالت احتمال اخر الثابع او نص التامن…لثه هتحدد بعدين
-ماشي علي خير
-ان شاء الله
-ايه رايك نروح نقف في الجنينه الي بره
-يونث هيزعقلي لو قوم من غير ما أقوله
-امممم…خلاص خلينا قعدين
-اعمل ايه يعني. …هيزعل
-خلاص…..انس بردوت هيزهق…اوووف ولله… ده مش بيخلني اخرج خالص بيقولي لما تولدي ابقي اخرجي
-ههههه…يونث كده بردوا…ده -مش صحاب لازم يكون تفكرهم واحد
-طبعا
-طب تعالي نطلع بره شويه
-بث
-خمس دقائق. ..زهقت من القاعده
-ماشي بث بثرعه
خرجوا الي الجنينه
********
-الله جو هنا جميل اوي
-يلا يا ثلمي ندخل
-ما هوما فرحانين مع اصاحبهم اشمعني احنا نفضل قاعدين
-امممم…طب يلا
-اووف انتي غريب شويه بس الجو حلو
-م..ماشي
*******
-انس انا همشي
-هاجي معاك عشان سلمي ليها دواء معاده قرب
-ماشي
ذهبوا حيث تركوا الفتاتين
-هما راحوا فين…؟!
-ماشي يا اسيل
رن يونس عليها
*********
-ي..يلهوي ده يونث…ا..اعمل ايه
-طب يلا ندخل
-يلا
كانوا يتوجهون للدخول ولكن…… لي سوء الحظ كان العشب الذي في الارض رطب…… وبسبب الماء اختل توازن اسيل وكادت ان تسقط ….ولكن يد امسكتها قبل الوقوع
نظرت وكان يونس…الذي تعبيره وجه لا تبشر بي الخير
-يلا…نمشي…يا اسييل…حسابك معايا بعدين
-يو..يونث ا…
-مش عايز اسمع صوتك…انتي عرف ان كان ممكن يحصل ايه لو كنتي وقعتي…..انتي بقتي مستهتره اوي كده ليه….مسمعتيش كلامي ليه……عرفتي بقي ليه مكنتش عايز اخدك معايا
امسك يدها وسحبها خلفه
-يلا يا سلمي
-ي..يلا
-علي فكره موضوع انك تخرجي من غير اذني مش هيعدي علي خير
اخفضت راسها …سار متوجه الي السياره وهي خلفه
********
كانت جالسه تضع راسها علي نافذه السياره ودموعها تنزل في صمت
نظر لها بطرف عينه وجدها تبكي
تنهد…اوقف السياره
-بتعيطي ليه دلوقتي. …انتي مسمعتيش الكلام…اسيل
لم تكن تنظر له
-اسيل لما اكلمك بصيلي
ولكن لم ترح عليه ولم تنظر له….غضب من تصرفها هذا. …امسك وجها بيده وجعها تنظر له
-بطلي عياط….انتي الي غلطانه….انتي مسمعتيش الكلام
كانت الدموع تهمر من عينها…تحدثت بي برائه الاطفال التي بداخلها وصوت ضعيف باكي
-ب..بردوا مش تزعقليي
نظر الي عينها وهو يري الحزن فيها وبرائتها ونقائها
زال غضبه وهو تائه بين تلك العيون الزيتوني
-يونث….يونث ثيب وشي
افاق على صوتها…ترك وجهها…ربعت يدها ونظر امامها
-اسيل…سيلوو
-مش هكلمك…زعلانه منك
-اسيل انتي الي غلطتي لما مسمعتيش الكلام…مش مت حقك تزعلي
قلد حركتها بيده
-وانا بقي كمان زعلان منك
عم الصمت بضع دقائق حتي…
-يونث….يووونث….يونث رد عليا
بدئت تسحب زاعه لي نظر لها
-يوووونث….خلاص انا اثفه…مش اعمل كده تاني
تحدث دون ان ينظر لها
-هتسمعي الكلام
-ايوه
-ومش هتتصرفي من دماغك
-ايوه
-وهدتني بوسه
-ايو….لاء
-ههههههههه…اشمعنا دي لاء
-كده هو
-طب انا دماغي قفلت بقي وعايز بوسه
-اممممم….لما نروح
-لاء ما هو احنا مي هنروح لو اخدت الي عيزه
-هنروح فين
-مش هقولك
-بطل رخامه بقي
قرب خده منها….لتطبع قبله عليه
-يلا قول
-لسه
-لثن ايه
امسك مفكها وقرب شفتها من شفتاه واخذ قبله طويله يعبر لها عن مدي حبه
-كده تمام
اصبحت خدودها حمراء
-ي..يلا…قول..هنروح فين
-انتي بتتكسفي يا روحي
-اثكت بقي
-حاضر…وياستي هنروح مطعم…عايزه تاكلي ايه
-بيتزا
-اووك…يلا بينا
امسك يدها
-يلا بينا…..بث خلنا نخدها وناكولها مع ماما
-ماشي مفيش مشكله
احضرا البيتزا وعادوا المنزل
-ماما احنا جينا
-حمد لله علي سلامتكم
تحدثت اسيل
-جبنا بيتزا يلا ناكل
-انا خايف في يوم تاكلني
-اعمل ايه مش بأكل عيالك
-بي الهنا والشفاء يا قلبي
-اه صح
دخلت الي الغرفه سريعا
-مالها دي
-عملالك هديه
-بجد يا ماما
-هتشوف
عادت اسيل وهي تحمل علبت هدايا
-افتحها
اخذ العلبه وفتحها ليجد بحاخلها بلوفر صوفي مصنوع يدويا….كان يبدوا جميل بي لونه السمني الهادء
-انتي الي عملاه
هزت راسها
-قيثه
-ماشي
ارتداه وكان مناسب جدا له
-عجبك
-شكرا يا روحي هديه حلوه زيك
ضمها اليه
-طب يلا ناكل البيتزا هتبرد
ضحك الاثنان عليها فا طفلهم الصغيره لن تتغير
******
مرت الايام عليهم بسعاده شديده واحضر يونس سيده لتقوم بي اعمال المنزل كانت تدعي صباح لان اسيل لم تعد تتحرك كثير لان الحمل اصبح صعب ومتعب للغايه وكان اغلب الوقت مستيقلقيه
مره شهرين الا بضعت ايام…وكانت اسيل في نهايه السابع وكانت سلمي في الرابع وضحي لم تكن قد حملت بعد
وكان كريم يجهز لي فرحه فقد سمح له والده بي ان يسكن معه
وفي يوم زفافه كريم وروح
********
-بث ده اخويااا
-اسيل مش هنرجع نعيده تاني
-انت بقيت قاثي اوي ليه
-قاسي ايه بس…يا حبيتي انت داخله على التامن والدكتوه قالت خلاص معاد الولاده قرب
-ده مش يمنع اني اروووح
-لاء
-يوووووووووووووونثثثث…..ارجوووك بقي
-يا للهوي يا اسيل…انتي زنانه بي شكل
-طب ارجوك
-بردوا لاء
تدخلت سماح في الحوار
-خليها يا بني تروح…ده فرح اخوها …ومتقلقش هخلي بالي منها
-يا ماما….
-انت بتعارض مامتك. .تؤ تؤ اخص عليك يا يوث
-عشان بس هي واقفه في صفك بتقولي كده
-يابني متكبرش الموضوع
-انتي شايفه كده يا ماما
-ايوه
-هاااا…روحي البسي يا اسيل
-يثثث…شكرا يا ماما
ذهبت سريعا لي تبدل ملابسها
-ههههههههههههههه….ولله هتجنني بي تصرفتها دي
-ربنا يهديها…دي لسه طفله بردوا
-اه ما انا شكلي هربي تلاته مش اتنين
-هه…طب يلا بينا….اه مش كنت قايل انك هتاخد ابو كريم معنا
-ايوه….هروح اشوفه…يكون قمري خلص لبس
-ماشي
********
-خلصت يا عمو محمود
-ايوه يابني….وكت بقس عايز اقولك حاجه
-خير..قول؟!
-بص من غير لف ودران….انا طالب ايد مامتك
-م..ماما
-ايوه…يعني…شوف رايك ورئيها
-انا متفاجاء من الموضوع…بس حاضر…هقولها
-تسلم يابني…ويلا عشان منتأخرش
-يلا
********
ركبوا في السياره اسيل وسماح في الخلف ومحمود في الامام بجوار يونس
انطلقوا الي القاعه
-اسيل اسمعي الكلام وافضلي قاعده جنب ماما
-حاضر
-ومتتحركيش
-حاضر
-ولو حستي بي اي الم ناحي عليا
-يلا روح بقي
-ماشي….خلي بالك منها يا ماما
-ماشي يابني
كانت عيون محمود فاضحه وهو ينظر لها بحب
افاق على صوت يونس
-يلا يا عمي
-ها…اه يلا
ذهبوا وكانت اسيل وسماح جالسين في نهايه القاعه بعيد عن الدوشه
-مش هتقوليلي يا اسيل
-اقولك ايه
-حابيبي الي قربوا يجوا ان شاء الله هما ايه
-تؤ ده ثر
-مش عايزه تقوليلي
-انا هخليها مفاجتء ليكم
-ماشي
*******
وفي وسط هذه السعاده
-ا..عاا…اهااه
-ايه يا بنتي
-م..مش عارفه…عاااا…ح..حاثه بي ض..غط..علي بطني..ععااال بيو..جع
-ضغط…؟! معقول بتولدي
-ععععععاا….ااا
بدئت تبكي
-ط .طب اهدي..اهدي
رنت علي يونس لانه لن يسمعها ان نادت عليه بسبب اللاغاني
-ايه يا ماما
-تاعلي بسرعه..مراتك بتولد
-ااايه
تحدث محمود له
-في ايه يا بني
-اسيل هتولد
ذهب سريعا لهم
-خدي نفسك براحه يا بنتي
-في ايه يا ماما
-ععععاا…يع..يعني مش شاااليف
-ك ةطب قومي براحه
اخذها وذهبوا سريعا الي المشفي برفقه سماح
********
دخلوا الي غرفه الكشف
-ايه يا دكتور
-دي تتحول عمليات حلا
-ليه..مالها
-الم الوالده حلها بدري وده بسبب حاليتها…ولازم تدخل حلا العمليات
وقف الدكتور
-وكمان لان الرحم والحوف مافتحوش هتولد قيصري
-ط..طب هتكون كويسه
-انا مقدرش احدد ….عن اذنك
اخذت اسيل الي غرفه العمليات
********
كان يونس واقف امام الغرفه رايح جاي
-اهدي يابني
-الدكتوره قالته ان الولاده هتكون صعبه
-ان شاء الله خير…اقعد بس
-مش هدي غير لما تخرج
رن هاتفه وكان محمود
-ايه يابني أخبرها ايه
-في العمليات
-طب قول عنوان المستشفي وهجيلك
-لاء متقلقش خليك مع كريم
-ما هو…
اخذ كريم الهاتف من والده
-قول فين العنوان
-انت هتجي
-اماب هسيب اختي
-وعروستك
-قول بس هي جاي اصلا…هي غيرت الفستان وجاين قول
أخبره بي العنوان….وظل واقف يدعوا لها ان تخير بي السلامه
وبعد مده وصل كريم ومحمود وروح
تحدث كريم
-فين
-لسه جوه
-ان شاء الله خير
-ان شاء الله
*********
بعد ساعتين خرج الطبيب
اسرع له يونس
-ايه يا دكتور اخبرهم ايه
-الاطفال حلوين الحمد لله بس لانهم اتولدوا قبل معادهم….نقالناهم الحضانه
-ا..الحضنات
-متقلقش مش هيقعدوا غير يومين
-طب اسيل
-امهم بخير نقلنها اوضه عاديه
-طب ممكن نشوفها
-إي لسه مافقتش بس ماشي
ذهبوا الي الغرفه كانت نائمه
-روح يابني اطمن علي عيالك…عقبال ما هي تفوق
-ماشي يا ماما
-خدي معاك انا خالهم
-تعالي يا مصيبه انت
******
في الحضانه نظر الي طفلاه
-مشاء الله جالك والادين
نظر لهم وهو يحمد ربه علي هذه النعمه
-يلا نروح زمان مراتك فاقت
عادوا لي غرفتها وبي الفعل كانت تفتح عينها
-يونث….فين عيالي
-متخفيش…هما في كويسن
-عايزه اشوفهم
-لما تقومي هما في الحضانه
-الحضاانه…؟؟ ليه
-متقلقيش…يومين وهايخرجوا
تحدث كريم
-بما اني اطمنت علكي هاخد عروسي واخلع
-روح يابني الله يهيدك
-يلا يابابا عشان تروح معنا
-ماشي…هبقي نطمن عليكي لما تخرجي
-ماشي يا بابا
-مش هنسميهم بقي يا اسيل
-يلا نثميهم
*******************
بعد مرور خمس سنوات ….وكان في تلك الفتره تزوج محمود من سماح
-ععععااا…ثيب المعلقه يا ادم…..فين اخوك…ايمنننن….بت
-نعم يا ماما
-متلعبيش في الحيلل…..ادم…ادم ثيب المعالق
-بس انا عايز…اطبل يل ماما
-يوووووووووونث
-ايه يا روحي
-خد عيالك…عبال ما اعمل الاكل
-ادم ايمن…يلا نطلع نلعب بره ماما مشغوله…روحوا عند جدتكم
-حااااضر
خرجوا
-يا ربي
شعرت بيد تلفت حول خصرها
-بتعمل ايه
-وحشتنييي
-يونث انت عارف اني مشغوله وهما زمنهم جاين
-اممم…ممكن ناجل العزومه علي فكره. .ونطلع اوضتنا
-هههه…ابعد عشان الحق اخلص
قبل خدها
-مش هتفلتي منين بليل هنتحاسب
دخل ايمن:ماما….ماما
-ايه يا روحي
-قولي اسم بابا كده
-ادم:ايوه يا ماما قولي كده
-يونث
ضحكوا عليها
-امووووو..امشوا من هنا
طلعلوا يجروا
-هههه طلعين ليا
-طب اخرج بقي بدل ما اطلع لي لي خلققك
-هههه متتعصبيش يا قطتي
*******
-بابا….بابا
-ايه ادم
-هي ماما بتقول اسمك غلط ليه
ايمن: ايوه بتنطق السين غلط
-عشان عندها لدغه
الاثنان في صوت واحد:لدغه..؟!
-ايوه
-ايمن:يعني مش تعرف تكون اسمك صح
-لاء
-ادم:يعني مش بتعرف تقول اسمها بردوا صح
-لاء بردوا
صاحت اسيل بهم
-محدش ليه دعوه بيا وانا بنطق الحروف صح
ادم وايمن:طب قوليلي سين
-ثين
-هههههههههههه
-اممم امشوا يلا خلني اغيرلكم هدمك
-حااااضر
*********
في المساء جاء انس وسلمي وابنهم رائد …وعمر وضحي وابنتهم رغد وكريم وابنتهم ماسه
كان الرجال جالسين في غرفه الجلوس والفتيات في غرفه اخري
-عمر:ولله القاده دي وحشتني
-انس:معاك حق
-يونس:العزومه الجايه عليك انت يا باشا
-انس:ايه مش علي كريم
-كريم:عليا ازي وانا الي عازم المره الي فاتت
-عمر:مفيش مفر يا صحبي
-انس:شكله كده
جاء الاولاد يركضون
-ايمن: بابا…بابا
-نعم يا قلبي
– ايمن:ممكن تخطبلي رغد بنت عمو عمر
-يونس:انت بتفكر من دلوقتي في كده
-أدم:انا ماسه بنت عمو كريم
-يونس:الله وانت كمان
كان رائد واقف وينكر لهم
-انس: عايز حاجه
– رائد:انا مالي انا مش بحب الستات
-اسيل:بقي انا بضور عليكم وانتم هنا
-ادم:احنا قعدين مع الرجاله
-ايمن:صح نتخفيش عليا
-سلمي:انت طلعت معقد اوي يا رائد
-رائد:ليه….انا مش عايز احب واحده تنكد عليا زي ما بتعملي في بابا
-انس:ههههههه …وشهد شاهد من اهلها
-سلمي:اضحك اضحك ما هي تربيتك
-روح:شوف بنتك جالها عريس اهو
-ماسه:يعني ايه..؟!
-كريم:لا …خلكي بريئه زي مانتي مش لازم تفهمي
-ضحي:بنتك مش بتبطل عياط
-عمر:حبيبه بابا بتعيط ليه
-رغد ببكاء:فستاني….وقع …عليه مياه
-عمر:هينشف يا روحي اهدي
-ايمن:متعيطيش يا رغد. …لما اكبر هخبلك فسانين كتيير
-رغد:زي بتوع الاميرات
هز رأسه
-رغد:ماشي مش هعيط
جلست اسيل بجوار يونس وجلست كل واحده بجوار زوجها
-اسيل:شوف ابنك
يونس:طالع لي ابوه
-اسيل:نينيني
-يونس:ايه رايك نطردهم ونطلع نجيب اخت لي ادم وايمن
-اسيل:هههههه بتحلم
-يونس:وماله الحلم جميل
-اسيل:يووونث
-يونس: قلبه وعقله
تحدثت بي برائه
-مش تقول كده بتكثف
-هههه..ماشي يا بريئتي انتي
واكملوا سهرتهم ضم ضحكات اطفالهم والسعاده والدفء الذي يغمرهم
“بريئه يونس”

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بريئه يونس)

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *