Uncategorized
رواية حب بالصدفة الفصل الأول 1 بقلم أحلام تامر
رواية حب بالصدفة الفصل الأول 1 بقلم أحلام تامر
رواية حب بالصدفة الفصل الأول 1 بقلم أحلام تامر |
رواية حب بالصدفة الفصل الأول 1 بقلم أحلام تامر
الساعه 8ونص صحيت ميار من النوم و.. عاااااا ينهار اسود الكليه انهارده اول يوم واتاخر احييي عليا مني لله. وقامت بسرعه لبست دريس زيتي نفس لون عنيها وطرحه اوف وايت وعليها ورد زيتي كانت ايه من الجمال(ميار النادي بنت ف 3كليه زات البشره الخمريه والعيون الزيتونيه التي تزيدها جمالا علي جمالها الهادئ فرفوشه جدا بس مع المقربين ليها بس عايشه مع جدتها واخوها الكبير لان باباها ومامتها ماتو وهيه صغيره ميار بنت محترمه جدا ولبسها كلو دريسات ومحجبه. الحاله الاقتصاديه متوسطه واخو ميار ظابط ف الجيش).
خرجت لجدتها :صباح الفل علي احلا تيتا في الدنيا
الجده (عزيزه) :صباح النور علي احلي ميوره
–
ميار راحت لجدتها وباستها من خدها :معلش بقي يا تيتا حاجه عالسريع كده وجريت علي الباب وخرجت للكليه. وهيه ماشيه بتدرو ف الشنطه عشان تجيب الفون تكلم صاحبتها وفجاه خبطت ف حاجه صلبه و.. اي الغباء ده مش تركز يا عم انت.
-الشخص:والله انتي اللي عاميه وماشيه تخبطي ف خلق الله.
-ميار:اولا مش هرد عليك. ثانيا انت اللي اعمي ومبتشفش.
-الشخص:طب اي لازمه اولا دي منتي رديتي اصلا
-ميار بصوت منخفض: يارب انا مش فايقه للاشكال دي عالصبح مش ناقصه قرف
-الشخص:بتكلمي عن مين بقي هاا مين المقرف لمؤاخذه.
-ميار:اي ده انت سمعت
-الشخص:تسدقي!
-ميار:هو انت ودانك دي اي ودان فيل!
-الشخص بنفاذ صبر :استغفر الله واتوب اليه ادي بدايه اليوم خراا بركاتك يا ام محمد.
-ميار:انت يا استاذ يلا اتاسف
الشخص:اتا اي معلش بيني وداني باظت ولا اي معلش عيدي تاني اصل سمعت هبل كده.
-ميار:بقول اتأسف.
الشخص:انتي اتهبلت يبت انتي اتأسف لمين انتي ده انتي اللي المفروض تتأسفي متعرفيش انا مين ولا اي.
-ميار:اولا انا عمري ما هتاسف ثانيا ميهمنيش انت مين اتأسف عشان انت اعمي وخبط فيا.
-الشخص:اه يا يبجاحتك يا شيخه.. انتي اللي كنتي ماشيه وعينك ف شنطتك مش انا يعني انتي اللي عاميه
-ميار:انت آآآ قاطع كلام ميار تذكرها للكليه و… عاااااا انا لازم امشي وجريت من قدامه زي الهبله
-الشخص لنفسه :اي الهبل ده علي اخر الزمن الظابط محمد اللي الناس كلها بتحبه يتهان من عيله زي دي طب والله لوريكي مين هو محمد..
-ميار جريت علي الكليه ولما دخلت كان الدكتور دخل و..
-ميار:اسفه يا دكتور والله بس حصلي ظروف.
-الدكتور:ولا يهمك يا انسه ميار اتفضلي وياريت تحترمي المواعيد بعد كده
-ميار :حاضر ودخلت ميار وصاحبتها أيه شاورت لها راحت ميار وقعدت جمبها.
-أيه:اومال يا ميار الدكتور عرف اسمك منين.
-ميار:والله معرف يبنتي لو اعرف مش هبخل عليكي بالمعلومه.. بس ممكن عشان هو اللي كان بيدينا السنه اللي فاتت
-أيه:بطلي غباء بقي الدكتور يعتبر كده انتي الوحيده اللي يعرف اسمك وسمحلك تدخلي مع انو لسه طارد واحد قبل ماتيجي.
-ميار :تقصدي اي يبت انتي
-أيه:شكلو معجب يعسل
-ميار:أيه انتي بتقولي اي ده الدكتور بتاعي وبس
-أيه:علي اساس انو عجوز مهو شاب وحليوه اهو طب بامانه مش قمور
-ميار لسه هتتكلم بس قاطعها الدكتور وهو بيقول انسه ميار والي جمبها لو مش عاجبك المحاضره اتفضلو بره.
-ميار وأيه :سوري يا دكتور
-وبعد كده الدكتور خلص المحاضره وخرج.
-ميار:عجبك كده يا اكبر بلوه ف حياتي اتهزقنا بسببك وال اي معجب ال
-أيه:وانا اي عرفني اني ودانه معانا
-ميار: المهم هنعمل اي ف ام السنه دي انا مخي اخد علي النوم وحاسه اني مش هعدي السنه دي
-ايه:اي يبت انتي اييه قنبله تفاؤل وانفجرت..
-وفضلو يضحكو سواا. وكملو باقي المحاضرات اللي عليهم
-ميار لايه:انا هروح انام شويه وانتي ابعتيلي محاضرات النهارده واتس.
-أيه:اوك
-ميار:الله الله بتوع الجيش هناك اهم الله لبسهم حلو اويي
-أيه:هنبدا بقي هبل كل مره تشوفي فيها حد بتاع جيش.
-ميار:كان نفسي ابقي زيهم كده والبس نفس اللبس.
-أيه:يعني كل اللي عاجبك فيهم اللبس بس
-ميار :والله اه انا بتركهم جدا بحسهم كده أبطال لكن لو شفت نفس الشخص بس مش بلبس الجيش مش هبله اصلا.. يبنتي اللبس الميري ده اللي بيعمله قيمه كده.
-أيه:ربنا يهديكي…. وفجأه البوكس بتاع الجيش لف ورجع لهم تاني وخرج منه الظابط و..
-الظابط:انتي يا استاذه انتي وهيه انتو ماشين مخالف ليه
-ميار مكنتش بصت له وقبل ماتبص كانت ايه بتقول احنا اسفين ياااا قاطعها ميار وهيه بتقول انت!
-محمد:انتي كمان بتردي عليا طب تعالو بقي نورتونا في القسم عشان هعملك محضر مخالفه.
-أيه بخوف:لي كده يا فندم انا قولت اسفين والله.
-محمد بص لايه:صح انتي مغلتطيش واعتذرتي تقدري تروحي انتي ونا هضطر اخد صحبتك بس.
-أيه:بس حضرتك مقدرش امشي واسيبها وهيه معملتش حاجه.
-محمد ببرود:خلاص تعالي معاها..
-ميار بعد ما استوعبت الموقف :خلاص يا أيه روحي انتي وطمني تيتا ومصطفي اخويا.
-محمد :بس ممكن ماخدكيش بس بشرط.
-ميار:افندم!
-محمد:اعتزري
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية روز الأحمد للكاتبة مريم