رواية المشاغبة والامبراطور 2 الفصل الخامس عشر 15 بقلم شروق مجدي
رواية المشاغبة والامبراطور 2 الفصل الخامس عشر 15 بقلم شروق مجدي
رواية المشاغبة والامبراطور 2 البارت الخامس عشر
رواية المشاغبة والامبراطور 2 الجزء الخامس عشر
رواية المشاغبة والامبراطور 2 الحلقة الخامسة عشر
نظر الجميع للأعلى كان رعد يحمل حقيبته ويتجه للاسفل
بكت ريم بقوه و احتضنتها ندى و نادين
اقترب منها رعد بحزن: وبعدين بقه فى اى هو انا موت يا جماعه
شهقت ريم بخوف : بعد الشر عنك يابني ان شاء الله انا وانت لا
قبل هو يدها بحب : اسف يا ماما بس انا محتاج اسافر ارجوكي بلاش كده
ابتسمت هى وسط دموعها: تروح و تيجي بالسلامه يارب ربنا يحفظك ليا يارب
ظل ياسين جالس بحزن شديد وينظر للاسفل فهو ليس ابنه بل صديقه و صاحبه و لم يبتعد عنه منذ ولادته يوما
رعد بحزن: بابا وجلس امامه : مش هطول بس ممكن تسامحني
ياسين بدموع في عينيه : تروح و تيجي بالسلامه يابني خد بالك من نفسك ، قبل يده واتجه ليونس
يونس بتعب : انا اسف يمكن لو كنت معملتش كده كان زمانك هنا ومش عايز تمشي
رعد بحب : وكان زمنها مش عارفه اني بحبها وراحت جابت حد تاني صح
ابتسم يونس له بحزن: يمكن
رعد بهدوء: كده احسن على الاقل حست بيا المهم الي جاي هيكون اى
ابتسم يونس له بحب : انا واثق انها ليك ان شاء الله
ابتسم له واتجه لندي ونظر ليونس بتوتر : اي احضن عادي ولا اى
نظر له الاخر بتحذير
ولاكن اتجهت هي و احتضنته بقوه : بلا يونس بلا بتاع هتوحشني يا واد انت ابن اخويا و ابني متربي فى حضني عمرك ما بعدت عني يوم واحد تروح و تيجي بالسلامه
نظر يونس بضحك عليها
نظر لها رعد بحب واتجه لمروان الذي يختنق من البكاء
رعد بضحك: اخيرا هرتاح من رخامتك شويه
نظر مروان له بدموع احتضن كل منهم الاخر بقوه
مروان بحزن : تيجي بالسلامه ان شاء الله
فهد بحزن : مش هلاقي ل اختي احسن منك يا رعد انا اصلا مش شايف حد غيرها لايق عليك
ابتسم رعد له وسلم على الباقي ورحل
والجميع يبكي لفراق رعد احن شخص عليهم واكثر شخص عاقل بالجيل الجديد
…………………………………
كانت تجلس بغرفته على الفراش وتبكي بقوه لم تتخيل يوم عدم وجوده بحياتها
فهو دائما معها بكل مكان حزنت بشده اليوم
الذي تكسب حب والدها تفقد حبه لها ووجوده معها لم تعرف حقا ان كان هذا حب ام تعلق ام اخ ليس اكثر ولاكن هي تريده في عالمها
: ها نفضل هنا و بنعيط كتير كده
نظرت له ببكاء : انا وحشه يا بابا ان السبب انه يبعد انا خليته يبعد عني كده انا وحشه انا كل الناس مش بتحبني
احتضنها بقوه وهمس لها: انتي بنتي بنت يونس احلى بنوته فى الدنيا مش ممكن تكوني وحشه ابدا والكل بيحبك
ممكن افهم قالك اى رعد طيب ممكن و نحلل الموضوع سوا اى رايك
قصت له هي ما حدث
يونس بهدوء وهو يحتضنها: هو صح انتي وهو محتاجين وقت هو يهدى و ينسى إلى حصل
وانتي تا خدي القرار الصح هو اي في حياتك بالظبط
كده افضل حبيبتى ليكي وليه
تحدثت هى بوجع : بس انا حاسه ان روحي الى بتروح مني خد حياتي كلها معاه
: ابني انتي حياه ليكي لوحدك ، وفضي ليه مكان فيها عشان لما يرجع يلاقي المكان ده موجود لسه
ذاكري و انجحي اعملي الي كان بيحبه فيكي اثبتي له انك تستاهلي حبه ليكي فهمتي حبيبتى
ابتسمت له بحب: انا بحبك اوى انت احلي اب بالدنيا
اخذ يدها بحب : روحي الاوضه بتاعتك و ترتاحي بكرا عايزك في الكليه فاهمه
ابتسمت له: حاضر
…………………………………
مر عدت ايام على الجميع بحزن لسفر رعد
تعود رعد على جو الصعيد وكان يتعمد عدم التحدث مع سلسبيل غير قليل جدااااا ونادرا
نزلت سلسبيل للكليه وكانت تذهب مع مراد لساره وبجانبه دائما ولم يعترض يونس على هذا
تحسنت حاله سارة و فاقت من الغيبوبة وهي بخير ولاكن مازالت بالمستشفى
كانت تزورها نهاد كثيرا مع مروان او اخوها احمد الاخ الاكبر لها
لايوجد اى اخبار عن جواد
وسلمي تحزن كثيرا لانها تعتقد انه تخلى عنها بتلك السهولة
…………………………………
ريم بحب : ياعني انت كويس حبيبي كول كويس ها شكلك خاسس ازي
رعد بضحك: هههههههههههه حرام عليكى يا ماما ده اكل الصعيد هنا يجنن
ريم بحب : بالهنا والشفا على قلبك
سلسبيل وهي ترقد للاسفل : رعد ده استني يا طنط عيزا أكلمه
ولاكن بمجرد سماعه صوتها اغلق الخط
نظرت لها ريم بتوتر : الشبكة اصل الشبكة وحشه اصلها هناك
سلسبيل بحزن : هو مش عايز يكلمني صح …… اكملت بغضب: احسن ولا انا عيزا بس هاااا واتجهت للخارج بغضب
يونس بأستغراب: مالها دي بتتخانق على الصبح ليه كده
ريم بضحك : رعد معلمها الادب
ابتسم يونس عليهم. : احسن خليها تحس بيه شويه
…………………………………
فى النادي
سلسبيل بغيظ: شوف انا بقوله اى وده بيقول اى
مراد بهدوء: بقول الصح بلاش زن
قالك عايز يبعد عنك اتهدي بقه محتاج يهدى ويفكر صح اى المشكله ، انتي كمان اهدي شويه
سلسبيل بغيظ: انا ولا ها كلمة تاني اصلا يغوور
مراد بضحك: اه ما انا عارف
نظرت له بغيظ ووقفت : هاروح اشوف سلمي خلصت جري ولا لا بدال مانت حارق دمي كده
مراد بضحك: غوري يابت
اتجهت هى لسلمي ولاكن وجدتها تقف بخوف و شخصان يحاولان الكلام معاها ويقفون معها
سلسبيل بأستغراب: مين دول في اى
مسكت يدها بخوف : يلاه نمشي من هنا
شاب بإعجاب لهم ؛ الله مافي صاروخ تاني اهو تعالي بقه ندلع سوا
سلسبيل بغيظ: انت عبيط يلاااا شوفك رايح فين اجري
سلمي بخوف : يلاه يا بنتي بقه
جائت ترحل معاها ولاكن اوقفها الاخر
وهو يجذب يد سلسبيل رايحه فين بس نتفاهم
سلسبيل وهي تنظر له بغضب : وماله نتفاهم لي لا شوف يابني انا بقالي فتره نفسي اعور حد و مخنوقه انت جيت لي من السما
و ضربتهم بقوه حتي تدخل الأمن وذهب بهم لمكتب امن النادي
مراد بهدوء : يافندم دول ولاد يونس الهلالي وانا خالهم ياعني ولاد ناس
الظابط وهو ينظر لهم : ولاد ناس اى حضرتك دي بهدلت العيال ومافيش شهود على العموم لو اتنازل الشباب عن المحضر تمام
سلسبيل ببرود: طب وسلمى مالها انا الى ضربتهم
دخل يونس بخوف عليهم ونظر لهم : مالكم اى حصل
وقف الظابط باحترام: يونس باشا اهلا يا فندم
يونس وهو يحتضن سلمى و سلسبيل : في اى اى حصل يا مراد
نظر مراد للشباب و ليونس يونس وهو ينظر لسلسبيل بصدمه : انتي الى عملتي كده ابتسمت هي له ببرود وحركت رأسها بنعم
خاف الشباب من يونس ومظهره وايضا انه يعمل بالمخابرات وقرر كل منهم عدم عمل محضر
خرج هو معهم وجلس مع مراد ومعهم
يونس بغيظ منها : مش للدرجه عاكس اختك تمام اضربي بوكس قلم مش تخلي وشه يجيب دم هو التاني كده
سلسبيل بضحك: اصل بصراحه كان نفسي اضرب حد عشان زهقت
مراد بهدوء : الحمد لله انها عدت
الجميع بهدوء الحمد لله واكمل يونس بضحك : جادعه يابت هههههههههههه وقبل يدها بحب : كويس انك كنتي مع اختك
ابتسمت له : دى هبله كانت بتعيط هههههههههههه
نظرت سلمي لها بغيظ ‘: رخمه
سلسبيل بهدوء : انتي لازم تلعبي لعبه دفاع كده غلط
يونس بجديه: عنها حق يا سلمى فكري بالموضوع
سلمى بهدوء: حاضر
نظر لهم مراد بابتسامه : اخيرا بعد كل تلك السنوات علاقته بيونس تحسنت حمد ربه على ذلك وايضا سيلو اصبحت صديقته المقربه وقرر اعتبار ندي حقا اخته فقط ليس اكثر
…………………………………
بعد قليل بالمنزل بمكتب يونس جالس هو وساند ظهره على الكرسي وينظر ببرود فقط
سلمي و سلسبيل ينظرون لبعض وله
سلمي بتوتر : حضرتك معايا
يونس ببرود : امممم شخص فقد بصره اعمى ومعاه طفل صح
سلسبيل بضحك: ايووووه صح كده
يونس لسلسبيل بغيظ : اخرسي انتي خالص ماهي عرفته منك ومن مراد باشا مجايب حضرتك
سلسبيل بغيظ: على فكره بقه انا الى عرفت مراد منها فى المستشفى وجواد ده ولا شفته اصلا
يونس بتعب لسلمى : يابنتي انتي فهمه انتي عايزه
اى ده جنان انا لايمكن اوافق على الهبل ده
سلمى بحزن : بحبه يا بابي
يونس بغضب وصوت عالي : حب اي وزفت اى انتى مجنونه في اي في اي بالظبط
واحد يحب بنت استغلاليه وتطلع مرااد ، وواحده واحد معفن واكبر منها ب ١٦سنه و العاقله الي فيكم جيبالي واحد اعمى ومعاه طفل انته مجانين ولا اى
سلسبيل بضحك: عايزين يموتك وانت لسه صغير خلفه توكس
يونس بغضب: اخرسي يابت
دخل ياسين على صوته بصدمه : في اي يا يونس
سلسبيل بضحك: خلفت ندى اتحمل بقه
يونس بغضب: خلفه سودااااا
ياسين بهمس لسيلو : رعد مش هنا تقفي وراه ها اهدي
سلسبيل بضحك و تفكير : طلقها اه والله اسمع مني طلقها وانا اجوزها مراد
نظر لها بصدمه رقدت للخارج بخوف منه
يونس بغضب: ماشي يا جزمه اما وريتك وانتي ونظر لسلمي وانتي بلاش هبل وكلام فارغ اتجننتي ولا اى على فوق يلااااا
اتجهت هى للاعلى بدموع
ندى بأستغراب: مالك يا سيلو في اي يونس ماله
سلسبيل بضحك: جوزك اجنن ياعيني الحقي بقه هههههههههههه
اتجهت ندي لغرفه المكتب : في اى يا يونس
يونس بغضب: انتي عارفه موضوع جواد ده
جلست هى بتعب : ايوه ومش موافقه طبعا بس هعمل اى هى صممت تحكيلك
ياسين بهدوء : اهدى يا يونس اهدي
دخل فهد : باباااا حبيبى
يونس بغضب: خيييير خير يا حبيبي قول قول قول اي حبيت واحده فى اشارات المرور انت التاني ولا اى
فهد باستغراب: لا لى
ياسين بضحك : عايز اى يا فهد خلص
فهد بهدوء: عايز اتجوز حور نكتب الكتاب بقه
ياسين بضحك: حاجه تفرح اهي الحمد لله
جلس يونس بتعب : تمام هشوف نادر واقولك
احتضنته ندي بفرح : مبروك يا حبيبي الف مبروك
فهد بهمس : هو في اي
ياسين بضحك: اخواتك هايموته ابوك هههههههههههه
…………………………………
بعد مرور عدت ايام بمنزل نادر
يجلس الجميع بفرح واتفق كل منهم على كتب الكتاب اخر الشهر
وكان فهد ينظر لها بعشق من مظهرها بفستانها المحتشم الذي يليق علي بشرتها الناعمه
وهي بغايه السعاده من خبر زواجهم
مروان بفرح : وانا عايز اتجوز نهاد بقه يا بابا اقولها نجيلك امتي
نادر بحب :. اخر الاسبوع كويس
ريم بفرح : كبرنا اوي ياااااه
ندي بغيظ : اتكلمي عن نفسك يا حلوه
نادين لريم : هو الواد رعد مش جي بقه واحشني اوى
ريم بحزن: على كتب كتاب فهد وحور هيجي اكيد
نظرت سلسبيل بحزن فهي اشتاقت له كثيرا تعبت من اشتياقها له وهو لا يشعر بها و بدموعها عليه
اخيرا اعترفت لنفسها انها تحبه لا بل تعشقه
تدخل كل يوم فى الليل غرفته لتشعر انه معها تتمني ان تراه بالداخل ولاكن هو يبتعد عنها ولا يريد حتي التحدث معها
يونس بأستغراب: سلسبيل فينك بكلمك
نظرت له: هاا نعم
فهد بضحك : بيقول لحضرتك نقي عربيه حلو ليكي عشان يجبهالك
سلسبيل بلا مبالاة: لا انا بحب اركب مواصلات الشعب بزهق انا من السواقه
نادين بغيظ: مواصلات الشعب اى يابت ده انتي علطول اوبر لا الواد رعد بيوصلك
حزنت هى بشده فهي اشتاقت لتلك الايام معه واكملت بضحك لتخفي حزنها : مين قالك كده بقه انا بركب مترو الانفاق و الميكروباص الشعب
و الاتوبيس كمان
ندى بصدمه: يالهوى لي كده مش بابا قالك اوبر
سلسبيل بضحك: تغيير يا نودي
نظر لها يونس بغضب
مروان بضحك : فاكره يابت يا سيلو لما ركبت معاكي الاتوبيس و قفشنا حرامي هههههههههههه
سلسبيل بضحك: اه و انا فضحته وفضلت اصرخ حرااااامي هههههههههههه وكان هيضربك بالمطوه
نادين بصدمه : مطوه قلبي ابني ابعد عن البت دي خالص
يونس بغيظ : لي يبعد ليييي اي الله يرحم الي كل شويه كانت تجيب لي مصيبه الله يرحم كنت بلف وراها انا وياسين ونادر حتي وهي متجوزه بتضرب فى خلق الله
انفجر الجميع من الضحك عليهم
…………………………………
بعد مرور وقت ذهب نادر ونادين ويونس وياسين وريم وندي ومروان لمنزل نهاد لطلب يدها
استقبله اخوها الكبير احمد ووالدته ف والدها متوفي
جلس الجميع سعيد وكانت هي بغايه الجمال بفستانها الاخضر الجذاب عليها لاول مره يراها هكذا شعرها مفرود وفستانها المفصل لجسدها ولها فقط
تحدثت والدتها عن موقف حدث معها بالمطار
ولاكن نظر يونس بتركيز لوالدتها علي اسمها :. معلش اسف حضرتك قولتى نده فى المطار باسمك على مين
نظرت له بأستغراب : مروه حسين يحيى العطار
يونس بتوتر : هو انا ممكن اشوف والد وولدت حضرتك الله يرحمهم
نظرت له بأستغراب حاضر ووقفت واتجهت للداخل
ياسين بأستغراب: فى اى يا يونس
يونس بهدوء: بشبه بس على الاسم مش اكتر
اتجهت له اتفضل نظر ياسين للصور وحزن بشده لحال صديقه
أنصدم ياسين من الصور ووقف بغضب : دي امك امك انتى
مروه باستغراب: هو في اي
اتجه ياسين للخارج بغضب وخلفه ريم وهى تعتذر لهم
والجميع بحاله صدمه واستغراب
ندى بأستغراب: الله في اى يا جماعه
يونس بتوتر : يلا يا ندي معلش يا جماعه نادر ونادين معاكم
نادر بأستغراب وهو يقف : انت مش ها تتحرك من هنا الله في اى افهم من حقي افهم
مروان بخوف : في اى يا خالى يونس بس اى حصل
يونس بتوتر وهو ينظر لندي : مامت مروه هانم هي نفسها مامت ندي وياسين انا كنت اعرف جوزها
نظر الجميع لهم بصدمه
جلست مروه باستغراب: انا اعرف ان ماما كانت متجوزه قبل كده وان ليا اخ بس
وان عمه خده غصب بس معرفش ان ليا اخت ولا اعرف هما فين
ظلت ندي تنظر بصدمه ليونس فهى لم تعلم بهذا الشئ هي تعلم ان امها توفت فقط لم تعلم انها تركت
ياسين بعد موت ابوه ورحلت لتتزوج بآخر لم تعلم انها كانت على قيد الحياة
يونس بهدوء: لا انا بابا الله يرحمه خد ياسين عنده لان مامتك صممت تتجوز بعد موت عمي انا اعرف جوزها فاكره كويس
ومشيت ومن يومها عمرها ما سألت عن ياسين ابدا وهو اعتبرها ماتت
مروه باستغراب: طب وندي
يونس بتعب: لا ما تعرفش ان بنتها عايشه ده موضوع تاني خالص
نادين بتوتر : طب نستأذن احنا يا جماعه يلاه يا نادر
نادر بهمس : ومروان طيب مش شايفه ابنك حزين ازاي
نادين بغضب وهمس : ياسين وندي اهم عندي من اي حد ولو مش موافقين على الجوازه دى يبقه بلاش منها خالص
وتحدثت وهى تتجه للخارج : يلاه يا مرواااان
خرج الجميع خلفها
نظرت نهاد لمروان الذى ينظر لها بدموع بخوف من ان القدر لعب لعبته معهم
مروان بحزن وهو ينظر لها انه لم يقدر على فعل شئ : اسف ورحل خلفهم
اخذ احمد اخته في حضنه التي ظلت تبكي بقوه فهي تحبه هو اول حب لها
جلست مروه بحزن على حال ابنتها
…………………………………
جلست بمكتبها بحزن تتذكر ذلك الفارس الذي ظهر فى حياتها ورحل فاجأ
فهي نعم عرفته بفتره قليله ولاكن قابلت كثير ولم تشعر مع شخص بهذا غير معه شعرت انه من يكملها ولاكن هو ابتعد بقوه عن حياتها
وجدت من يطرق الباب بهدوء تحدثت هى : اتفضل
اتجه لها ووقف امامها وهى تنظر له بصدمه انه هنا امامها : جوااااد.
واقتربت منه : كده كده هونت عليك كده
ظل ينظر لها بفرح من جمالها الهادئ ورقتها وعيونها التي تخطف كل من ينظر لها والاهم من كل هذا حجابها وملابسها المحتشمه التي لم تظهر مفاتن جسدها مثل التي تلبس حجاب ولاكن لا تلتزم به من ملابس فاضحة عليها
تحدث بفرح لها : انتى جميله جميله اوووووووى وحشتيني اوى
نظرت له بصدمه: هاااا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المشاغبة والامبراطور 2)