رواية محامية قلبي الفصل الخامس 5 بقلم داليا منصور
رواية محامية قلبي الفصل الخامس 5 بقلم داليا منصور
رواية محامية قلبي البارت الخامس
رواية محامية قلبي الجزء الخامس
رواية محامية قلبي الحلقة الخامسة
-أرررروي
اروي بصدمه وهي بتبص وراها:
-معتصم…….
معتصم بعصبيه ومشي باتجاها وشدها بعد وهي كانت قاعدة بتلم الكتب، ونزل مكانها لمهم وشد أيديها وهو ماشي وأروي كانت هتموت من الخوف ومن ردة فعل معتصم هتكون أزاي، داليامنصور الفرجاني ……
-استاذ واخدها ورايح فين، ده كان صوت سيف بعد مشافه شد ايديها ووقفها كده ونزل جاب ل أروي الكتب فكره اخوها وحب يتكلم معاه، فنادي عليه،
معتصم بص وراه وشاف سيف الي كان واقف مع مراته يلم الكتب وكان مدايق منه بس حب يكون هادي وقاله….
-نعم في حاجه..
سيف بخجل:
ـ كنت محتاج اطلب منك طلب.
معتصم بهدؤ:
ـ اتفضل..
سيف بخجل:
ـ كنت عاوز اطلب منك اني أجي اشرب قهوه وي.. واطلب أيد الانسه أروي(مش هساعدك لانك اهبل وانت إلي خليته يمد ايده بقول صلحها مش بوظها)
صدمه احتلت أروي وكان الغضب حليف معتصم ووصل لأعلي مرحله وقال بعضب وهو بيمسكه من لياقة البدله بتاعته..
ـ نعم انت جاي تطلب مني أيد مراتي يابن ال****
سيف بخوف وصدمه:
-مراتك اسف والله مكنتش اعرف خالص انها مراتك،
معتصم سابه ومسك أيد أروي ومشى بيها اتجاه العربيه وركبت أروي وهو ركب وهبد الباب جامد، أروي خافت من عصبيته..
معتصم بعصبيه:
-ايه الي وقفك مع الاستاذ ده.
أروي بخوف:
-هو ألي خبط فيا مش اناغصب عني اعمل ايه معتصم بصلها وسكت لانه شاف كل حاجه وهي فعلا مكلمتهوش بس مش قادر يسيطر علي غيرته، وصل اروي البيت ومشي علطول.
اروي وهي بتبص وراه بحزن وبتقول بهزار :
– كان مستخبيلك فين ده بس يا اروي ياميلت بختك يارورو، من بين كل الناس مفيش الا ده، داليا منصور الفرجاني، متعصب اربعه وعشرين ساعه، دانا خايفه اجي يوم واقوله عاوزه اروح لاهلي يعلقني علي باب الشقه ويقولي انتي اجرمتي الله يهديك، سمعت صوت حد بينده عليها وبيقول.
-اروي انتي يابت ايه الي موقفك في الشارع كده وكمان بتكلمي نفسك هتتجنني يابنت الهبله.
اروي وهي بتهزر معاها:
-انا جناني علي ايد ابن اخو جوزك ده.
امها بهزار:
– اطلعي يابنت الهبله بتتكلمي علي جوزك في وسط الشارع كده الناس تقول عليكي ايه ياهبله.
اروي بزهق:
-اروي بزهق يووووه ياماما بتشتمي نفسك، وكمان طالعه اهوا، وطلعت وهي داخله لقت كف سداسي نازل على قفاها،داليا منصور الفرجاني.
-اخبارك ايه يا عمنا وبيضحك علي منظر اخته الي فاتحه بقها علي الاخر وبصاله من الصدمه، عمر وهو واقع من الضحك بسبب منظرها وهي واقفه وفاتحه بقها من الصدمه، فاقت علي ضحك اخوها وقالت.
-بتضربني علي قفايا تاني يالي مش محترم اختك الكبيره .
-كبيرة قال اسكتي ياشبر ونص وطلعلها لسانه وجري علي اوضته واروي هتفرقع من عمايله، وعماله تكلم نفسها وتقول،داليا منصور الفرجاني.
-والله لم امشي من البيت ده معات هاجي ليكم تاني بسبب معاملتكم ليا بتحسسوني جايبني من علي باب جامع فين ياعالم الورقه الي كانت معايا يمكن اهلي يطلعوا بيحبوني، اه يالي مش محترم، وهي بتتكلم لقت الي بيقولها.
-مالك يابنت الهبله بتكلمي نفسك هتتجنني وتجننيني معاكي الله يحرقك.
– يـ ماما هو انتوا لاقيني فين بالظبط انا حاسه اني مش بنتكم.
الام وهي بتبصلها وبتتكلم باستفزاز :
-ايه ده عرفتي منين انك مش بنتي وفرتي عليا التعب والشرح يالا على المطبخ بقي.
اروي بصدمه:
– يامين عظيم انا ما بتكم بفكر اعمل تحليل عشان اتأكد يالا اقوم اشوفها عاوزه ايه علشان متجيش تعملني شاورما…
~~~~~~~~~~~~~~~~~
كرم:
-انا لازم انزل مصر في اسرع وقت، المهمه هتبوظ من غيري وبسبب المحامي المتخلف مقدرش رجالتي تهرب واتسجنوا بسببه بس انا هنزله قريب جدا وهيعرف انا مين وكان باين عليه الغضب والحقد.
السخص :
-بس يابشا الدنيا مقلوبه عليك هتنزل ازاي.
-ملكش دعوه احجز التذكره بس وأهم حاجه تحاول تقربلي الموعد.
الشخص بطاعه:
-حاصر يا كرم بيه ومشي….
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
تاني يوم الصبح….
لبست أروي واتوضت وصلت وقرأت وردها اليومي ولبست هدومها وكانت مستنيه معتصم يجي علشان ياخدها ويوديها الجامعه، كانت قاعده فجأه جالها رساله من معتصم محتواها، بقلمي الكاتبه داليامنصورالفرجاني.
-مش هكون فاضي اجي اخدك النهارده عندية شغل مهم جدا، اروي قرأت الرسالةوخرجت علشان تلحق تروح مواصلات، وصلت موقف الباص علشان وركبي الباص وكلمت صحابها واتفقت هتقابلهم قدام الكليه…
في مكان تاني في الباص الي راكبه فيه اروي
مجهول 1:
-احنا مصدقنا هربنا والي الباشا عاوزه معانا خلاص احنا في الامان اول ميرجع هندهاله واحنا في الخلعون يابني.
مجهول 2:
-الحق يالا لجنه ولو شمت خبر بالي معانا هنتمسك تاني مش كفايه احنا هربانين منهم يعني هيكون قاضيتين وهنروحةفي داهيه..
مجهول 1:
-عندي فكره وضحك……….
ياتري ايه الفكره بتاعته وهل هيأزوا اروي، ومعتصم وأروي ايه دماغهم مع بعض……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية محامية قلبي)