رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل التاسع والخمسون 59 بقلم نرمين قدري
رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل التاسع والخمسون 59 بقلم نرمين قدري
رواية قلوب أرهقها نبضها البارت التاسع والخمسون
رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء التاسع والخمسون
رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة التاسعة والخمسون
موكا/ لا اعرفك بقا مش انا مش بسمع كلام ولا بقول حاضر لاي حد خلقة ربنا ويكون في علمك انا كده و مش حتغير وعجبني نفسي كمان كده
فارس /اممم لا انتي كده فله اه والله زي ما بقولك فله وانا بحب اللي مش بيسمع كلام علشان يرضي بالأمر الواقع و يخبط دماغة في الحيطه وممكن يشرب من البحر. الاوبشن ده متاح
تركها وذهب الي المطبخ واحضر زجاجة ماية و طبق ومنديل وشدها قدام الكل فجاءة تحت اندهاش الجميع وماسك منديل ومسح و شها و لغبطلها وشها كله
وفجاءة وبحركة غير متوقعة زقت ايده اللي فيها الماية انقلبت عليه
وقالت مسك بغضب /دي اخر مرة ايدك تمد عليا مش علشان سكتلك تصدق نفسك بعد كده انت فاهم
فارس/ لا مش فاهم و حعمل بردو اللي انا عاوزة
قام بيجاد واقفا وقال بحده / باس بقا ايه انتم مولودين فوق روس بعض ولا ايه متبوظوش اليوم بقا ثم التفت لفارس وانت ياعم الحمش اهدي علي نفسك شوية ها
فارس / بابا ماهي اللي بتستفزني بقا ويكون في معلومها انا مركز قوي معاها
موكا/وتركز معايا ليه اصلا مكتوبه علي ضهر بطاقتك ولا صغيرة و بقول علي سكر اوكر و لا لسة بتعلم المشي
فارس/ ايه يا بت انتي بالعه راديو افصلي دي حتي المكنه بيجي عليها وقت و بتفضل
مسك / خلاص بقا يا ولاد كفايا بقا خناق انا زهقتلكم ويلا بقا حد فيكم يقترح حنخرج فين
بيجاد /طايب انتي بلغتي عطر
مسك /لا والله انا يدوب طلعت معاك ملحقتش اعمل حاجة
موكا / باس بقا عندي حته دين فكره بما ان ربنا جمع الشمل علي خير و بما أن عطر وفارس لسة مخروجش ولا اتفرجوا علي مصر ايه رايكم في رحله الاقصر و اسوان اسبوع بحاله العيلة كلها تتجمع
عطر/واوووووووو حلاوتك يا موكاااااااا بقاااا هو ده
بيحاد/ البت موكا دي دماغها جباره بتعحبني بجد هو ده اتصل بيجاد لماجد وأمجد و بلغهم
ومسك كلمت مروة. وعطر
الكل وافق ورحب للفكرة جداا
بدأت البنات في تحضير حاجتها
مسك /بنات ايه رايكم ننزل المول نشتري كلنا طقم واحد نلبسة يوم السفر
لوجين / انا كمان خطرت في بالي فكرة دي بس عندي إضافة صغيرة احنا نجيب تي شيرتات بيضا و نطبع عليها صورة مجمعة العيله حتبقي لفته جميلة
عليا / وانا عليا الطباعة انا اعرف مكان بيعمل التي شيرتات دي حلو قوي
عطر/تمام بس محدش يتكلم احنا حنفاجئهم بيها يوم الرحلة
نورين / طايب والشباب حنعمل حسابهم معانا ولا ايه
مسك / اممممم ايه رايكم نعمل حسابهم بس مش حنقولهم غير يوم السفر
البنات تمام يلا بينا بداو في التحضير ليوم السفر والكل مشتاق وقبل السفر بيومين
الكل متجمع في بيت ماجد بيودعوا فرح ورحمه
فرح/ ايه يا بنات هترتاحو مننا خلاص
لوجين /ليه بتقولي كده يا فرح أنتي ورحمة عمرنا ما حسينا انكم مش اخوتنا احنا بجد بنحبكم
رحمة/ نشوف وشكم بخير يادوب يلا يا فرح
ماجد حضن البنات و عيناه ممتلئه بلدموع علي فراقهم
فرح/ بابا في ايه بس يا حبيبي احنا مش ماهجرين هيا كلها كام ساعة و تكون عندنا وانا حكون مع جوزي متقلقش علينا
موكا / طايب يلا بقا علشان رايحين معاكم المطار نوصلكم
سافرت فرح ورحمة
وفي المطار
موكا/ايه يا بنات المطبعة اتصلت بيا بتقول التي شيرتات خلصت
لوجين / خلاص يلا نطلع نجيبهم
موكا / بس اخلصوا علشان عندي محاضرات ولازم أحضرها
حازم /الكلام علي ايه بنات حاطين راسهم في بعض اكيد بيحضروا لمصيبه
حمزة /استر يارب طلما موكا في الموضوع يبقي وراها ميصبه و كبيرة
جاسر/ انت هتوقلي علي موكا و دمغها ربنا يستر
لوجين/ تعرفوا تخليكم في حالكم وحد منكم يوصلنا المول علشان عاوزين نشتري شوية حاجات للسفر
فارس/ نوصل مين احنا اصلا جاين معاكم بس علي حد علمي أن في محاضرة كمان اربع ساعات ولازم تتحضر مهمة محاضرة دي
موكا مردتش هي اصلا متجاهله خالص من اخر مره شدو مع بعض فيها
حمزة /ما تقلقش أن شاء الله هنلحق لسة معانا وقت
راحو كلهم المول و اتفاجيء الشباب بفكره التي شيرتات وعجبتهم جداا
حتي فارس الفكرة عجبته وطول الوقت عينه ما نزلتش من علي مسك نظرات الإعجاب واضحة قوي في عنيه لدرجة أن الكل لاحظ
وفجاءة جري فارس علي مسك وشدها لحضنة امام الجميع وبعدها وقع زجاج محل كانت هتقع علي مسك لولا ستر ربنا
تقابلت نظرات مسك وفارس وخفق قلب كل منهما ومازال في حضن بعض وقد توقف الزمن عند هذه اللحظة وكانت النظرات كافيلة لتشرح مدي اشتايق كل واحد وما تخفيه القلوب ظهر علي وجهم
دخل حمزة في نص بينهم
حمزة/ اايه مش يلا علشان نلحق المحاضرة ولا ايه وقفتكم طولت
فارس وهو يحاول يستعيد نفسة
فارس / اه تمام يلا بينا علشان مش هسمح لحد يخش بعدي وتحولت ملامحة لجديه ولا كانه كان في حضنها و عيونه كلها شوق لها
وصلوا الكليه و تحول فارس من فارس العاشق لاستاذ فارس
دخلوا محاضر وبداء الشرح وكان علي قد ما يقدر يتلاشي النظر لها حتي لا يضعف
فارس / مساء الخير يا شباب انا نزلت مرجع في المكتبة الكليه الكل يبجية علشان في امتحان شامل علي ترم الاسبوع الجاي ولازم المرجع يتذاكر كله
مسك /رفعت أيدها تستأذن الكلام
اوما فارس براسة يسمح لها بكلام
قامت مسك بلكل ثقة
مسك /بس يا دكتور انا حكون مسافرة الاسبوع الجاي كله ومش حلحق اخلص المرجع ده كله
فارس / متهيقلي يا آنسة دي حياتك الشخصية وانا مليش دعوه بيها انا كل اللي ليه الامتحان ده لازم درجتك تكون كويسه علشان حتضاف التقديرات
مسك / بس انا يستأذن حضرتك ناجل الامتحان بس اسبوع
فارس / وبعدين يا آنسة منا مش همشي الكل علي حسب ظروفك
مسك /وانا ما طلبتش كده خلاص اعمل تصويت علي تأجيل الامتحان و ناخد برأي الأغلبية و اللي حيتفقوا عليه انا راضية
فارس تمام بس هترضي برأي الأغلبية
التفت فارس الي الدفعة وقال
يلا شباب اللي عاوز الامتحان يتأجل يرفع ايده
اتفاجيء فارس أن الدفعة كلها رفعت أيدها.
مسك ابتسمت له ابتسامة انتصار
فارس / تمام ناجل الامتحان اسبوع كمان
صفق كل الحاضرين انتهت المحاضرة بسلام ومع كل دقيقة يختلس النظر لمسك
وعند بيجاد /واقف بيحضر الشنطة مع مسك
مسك /بيجاد انا في حاجة بفكر فيها وعاوز اخد رايك فيها
بيجاد/ خير يا راحة قلبي قولي عاوزة ايه
مسك / طايب تعالي نقعد علشان احكيلك براحة
بيحاد تمام يلا تعالى هنا
مسك / هنا اللي هو فين ده
بيحاد / علي رجلي طبعا انتي مكانك هنا طول ما احنا لوحدينا مكانك هنا علي رجلي ولا ناسيني
مسك / لاء طبعا يا نبض قلبي مانستش
جلست مسك علي قدم بيجاد وهو شدها لحضنة قوي
بيجاد/يلا حبببتي تقدري تحكي دلوقتي
مسك / بيجاد انت مش لاحظ اهتمام فارس بمسك
بيجاد /طبعا فاهم و شايف الحب بينط من عينيه و لا الغيره عليها حيتتجن من الغيرة بس فارس ابني وحافظة حيفضل يكابر كده كتير
مسك/ و موكا تربيتي مش يتستسلم بسهوله حتخليه يقول حقي برقبتي
بيحاد / هي فعلا البت مشاء الله عليها واخده كل طباعك العند المشاغبه القوة كل حاجة يا راحة قلبي
مسك / سيب انت عليا فارس انا ححركه و اخليه يروحلها راكع و يقلها بحبك
بيحاد / اوبا هو ده بقا الشغل اللي علي تقبل بقاااااا بقولك ايه يا مسك
مسك /عيون مسك من جوا خير يا قلبي
شدها اكتر لحضنة وقلها
بيحاد / راحة قلبي هو انا قلتك أن بحبك انهاردة
مسك / يووووووو انت كل ثانية عنيك بتقوله بس باحساسها
بيجاد/ بيجاد بداء يبوسها بوسات متفرقة علي وشها
مسك / ايه رايك يا حبيبي نخلي الشقة دي لفارس ومسك وانا انزل تحت معاكم انا اسهل انزل حجاتي مش كتير
بيجاد/ماشي ياقلب بيجاد من جوا بس انتي ضمنتي أن مسك بتحب فارس
مسك / زي ما انت حافظ فارس انا حافظة موكا صم موكا بطبعها حد متمرد عاوز ترويض وأنها تسمع لفارس أنه يروضها ده اعجاز الوحيد اللي سمحتله يعمل كده معاها يقولها اعملي وما تعمليش
بيحاد / بس هي بردو عاملة شبه الفرصة الحرنانه مسمعتش كلامة
مسك / لاء سمعت الكلام علي فكرة و ده اللي انا فعلا استغربته أنها تسيبة يأمرها صحيح هي بتحاول أنها تبين أنه مش عاجبها طريقته بس مسك بنتي وانا حفظاها كويس
بيجاد/ احنا عاوزين ايه غير ربنا يهنيهم
وفي يوم السفر تتجمع الكل في مطار متوجهين لاسوان
و اتفاجيء الكل بلبس الاولاد وكانت لفتة حلو منهم تعبير لهم عن مدي حبهم العيله
سافرو علي اسوان وكان الفندق مركب عايمة في النيل
تجمعتا البنات في غرفة لوحديهم و الشباب كمان لوحديهم وكل زوج مع مراته. في غرفة
دخل فارس يرخم علي بيجاد ومسك
خبط فارس ودخل
فارس/ ااايه ياعم الحاج بتعمل ايه
بيجاد/ بذمتك يا رخم ده وقت تيجي فيه ايه يا بني انت معنكدش علي المركب دي كلها حاجة تعملها غيرنا أنا وامك ارحمونا بقا
فارس / الله يا بيجو باشا بطمن عليكم وقلت اجي اتفرج علي اوضتكم واوووبا دي احلي ولا الأوضه بتاعتي
مسك / خلاص بقا يا بيجو سيبوا بقا
جري فارس علي حضن مسك ايون بقا هو ده الكلام ثم قال بمزح صحيح هي المفعوصة فين ماجتش ترخم هيا كمان
مسك بخبث / تلاقيها بتقنع في موكا
اتعدل فارس في قاعدته
فارس/ بتقنعها باية مش فاهم
مسك / اده انت ما تعرفش أن موكا جالها عريس و لسة بتفكر متوافق ولا لاء
فارس / اايه مين اللي جلها ليه وانا كيس ملح وسابهم وخرج وهو خارج لمح موكا طالعة علي سطح المركب
طلع وراها
و قفت موكا أمام النيل و سرحت لبعيييد
وفق فارس وراها يستنشق راحتها في داخله وقال لها بصوت كله اشتياق
فارس / علي فكرة انتي بتاعتي انا و مش حسمح حد ياخدك مني يا موكا بتاعتي انا اول مرة قلبي يدق لحد دقلك انتي يا موكا انا بحبك قوي بحبك فوق ما تتخيلي
التفت له موكا وهو كان قريب منها لدرجة أنه استنشق راءحتها كلها بداخله
موكا وبنفس الشوق/ وانا يا فارس انا كمان بحبك
فارس موكا انتي قلتي بتحبيني صح
هزت موكا راسها اه ب ح ب ك و من اول يوم شوفتك في الكلية من قبل حتي ماعرف حاجة عندك
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)