رواية دوار العمدة الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم حبيبة الرحمن
رواية دوار العمدة الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم حبيبة الرحمن
رواية دوار العمدة البارت الحادي والعشرون
رواية دوار العمدة الجزء الحادي والعشرون
رواية دوار العمدة الحلقة الحادية والعشرون
هنادي وطارق في العربية
طارق بانفعال/ وسايبه المدرسة وماشية بعيد ليه مهما ليهم حق يعاكسوكو
هنادي/ يعني احنا اللي غلطانيين
طارق / مفيش خروج للمدرسة تاني
هنادي /انت بتقول ايه دا لسه أسبوع والامتحانات تبدأ عايز تضيع عليه السنه كلها
………..
في شقة طارق
هنادي قاعدة جمب طارق في الصالة
هنادي/ انت عايزني اسيب المدرسة بجد
طارق/ ايوه انا مبهزرش
هنادي ببكاء/ يعني عايز تعمل زي ابويا وانا اللي افتكرت هخليني أكمل تعليمى وادخل الجامعه
تفتح نرمين باب الشقة
هنادي تمسح دموعها
نرمين مقربه ناحيته طارق
نرمين/ مين اللي خرشمك كده
طارق / مفيش
تقوم هنادي وتدخل اوضتها
نرمين / اتخانقت مع حد في الشارع وانت جاي صح
طارق/ دول شوية عيال كانوا بيغلسوا علي هنادي واصحابها
نرمين/ هجيبلك قطن امسحلك الدم ده
طارق /لا انا هقوم اغسل وشي
نرمين/ بس في جرح في وشك هجيبلك مطهر
هو فين
طارق/ جوه في اوضتي
تخبط نرمين وتدخل
هنادي قاعدة علي السرير ساكته ودموعها علي خدها
نرمين/ فين القطن والمطهر اللي هنا
هنادي متردش
نرمين/ تصدقي إنك معندكيش دم قاعدة مستريحة ولا على بالك اللي متعور ده مش بسببك
هنادي/ الحاجة كلها عندك في الدرج
نرمين/ طب قومي هاتيها ولا عايزة تنامي مش كفاية إنه اتخانق علشانك ماهو تلاقيكي عملتي حاجة انتي ولا البنات الصايعه اللي كنتي واقفة معاهم علشان كده العيال دي غلست عليكو
تصرخ هنادي في وشها/ انتي ايه يا شيخة عايزة مني ايه اخرجي بره
يجري طارق ناحية الغرفة ويدخل
طارق /:في ايه
نرمين/ شوفت يا طارق مراتك علشان بسالها علي مكان الحاجة علشان اطهرلك الجرح تزعق وتطردني من الاوضة
طارق ينظر لهنادي / معلش يا نرمين اخرجي دلوقتى
هنادي تستدير بعيداً عنه
طارق ممسك أيدها بقوة وغضب/ انتي عايزة ايه بالظبط في يومك ده
هنادي/ عايزاك تبعد عني وسيب أيدي
طارق/ انتي عامله دا كله علشان قولتلك مش هتروحي المدرسة تاني
هنادي بتعيط
طارق/ طب عليه ال
هنادي واضعه أيدها علي بوقه/ خلاص مش رايحه المدرسة
وتنهار بالبكاء
طارق يترك أيدها بقوة تخرج هنادي توقف في البلكونه وهي منهارة من البكاء
طارق يقعد علي السرير بحزن/ ادخلي يا هنادي وبطلي عياط
يعلو صوت هنادي بالبكاء
يقرب طارق من البلكونة وياخدها في حضنه
ويقعدها جمبه علي السرير
طارق/ خلاص بقي بطلي عياط
متنرفزنيش تاني
هنادي/ عايز تطلقني يا طارق اول مرة تقولها
طارق /هنادي انا تعبان حسي بيه بقي وبلاش توقفي قصادي وانا مضايق
هنادي/ يعني هتخليني اروح المدرسة.
طارق/ بس ابقي اصحى بدري مش كل يوم تغلبيني كده
تبتسم هنادي ودموعها نازله علي خدها
طارق/ بطلي عياط بقى
هنادي تحتضنه بقوة
طارق/ حاسبي دراعي بيوجعني
هنادي/ تتكسر أيده اللي ضربك
طارق / ههههه ماانتي كمان عملتي الواجب وخبطيه علي دماغه بس تعالي قوليلي هنا ازاي تحضنيني كده قدام الناس؟!
هنادي /خوفت عليك ملقتش طريقة تانية ابعدهم عنك
طارق ببتسامة حب/تعرفي اني كنت مبسوط
هنادي /خلاص نتخانق كل يوم
طارق/ نعم!!!ايه مستغنيه عني
هنادي/ لا يا حبيبي مستغناش عنك ابدا
طارق/ المهم هنتغدا ايه دلوقتي
هنادي/ بصراحه مش قادرة أقف في المطبخ
اقولك أنزل اشتري اكل
طارق /لا انا ادخل اطبخ احسن
هنادي/ ليه اشتري أكل وريح دماغك
وقامت هنادي تغير هدومها
طارق بحرج/ احنا آخر الشهر وانا بصراحه مشطب علي الآخر
هنادي / انا آسفة يا حبيبي عارفة إن الدوا اللي باخده غالي شوية
طارق /مش الدوا السبب المشكلة اني عندي كذا قسط للشقة بدفعهم كل شهر وانتي عارفة ابويا كان بيساعدني شوية
هنادي/ طب مش مفروض إنك ليك حق حتى في إيراد الأرض وبيع المحصول
طارق/ ماانتي عارفة يا هنادي المشاكل اللي في البلد
هنادي /مش عارفة ازاي اخوك
طارق يضع أيده علي بوقها/”محبكيش تتكلمي علي حد من اخواتى دا مهما كان اخويا
هنادي بحرج/ انا اسفة هطلع اجهز الغدا
طارق/ مش لازم تطبخي جهزي أي حاجة تتاكل بعيش
هنادي/ حاضر بس اشوفلك الجرح الأول
طارق/ لا انا هعمله متشغليش بالك هي لزقه طبيه وخلاص الموضوع بسيط يعني مش مستاهل
…………………………..
في فيلا سليم
سليم / انتي اكيد مكونتيش في وعيك صح
في واحده تعمل اللي انتي عملتيه ده
بثينه/ مكونتش اعرف إنه هيطلع كده
سليم/ وعرفتي دلوقتي
ماهو الموضوع كان واضح من الأول قدامك بس انتي اللي مكونتيش شايفة واحد يطلب منك الشقة تكون باسمه بدل ماهو اللي يجيب الشقة اللي هيتجوز فيها ياخد عربيتك وياخد فلوسك وكل مجوهراتك دا يبقي ايه انتي مجنونه اكيد
انا حاسس أني هيجرالي حاجة بسببك
تقرب ماجده زوجته بالقهوة
ماجده/ هدي نفسك يا سليم الأمور متتحلش كده
اشرب القهوة وهدي اعصابك
سليم /أومال تتحل ازاي
معاكي حاجة تثبت إنه اخد منك فلوس
تهز بثينه رأسها بالنفي
سليم/”طب عقد الشقة دا فين
بثينه / معرفش
سليم/’ماهو اكيد مخبيه في مكان متقدريش تتوصلي ليه
علشان غبيه وضيعتي نفسك في جوازه خسرتك كل حاجة
ماجدة/ اطلعي يا بسبوس يا حبيبتي دلوقتي اكيد تعبانه وعايزة تستريحي
بثينه / بعد اذنكو
ماجدة/ اشرب قهوتك وخلينا نفكر من غير انفعال
سليم/ شوفتي بنتي عملت ايه خلت رقبتي تحت رجل واحد زي ده
ماجدة/ كان واضح من الأول إنه داخل علي طمع وانا مرضتش اقولك علشان متقولش اني بطفش عرسانها
سليم / انا كنت حاسس بكده بس متوقعتش إنها تسلمله كل حاجة بالشكل ده
ماجدة/ لازم نضغط عليه ويتنازل عن المصنع والشقة
سليم/ ازاي بس دا حتي الطلاق مش عايز يطلق
ماجدة /’لا ميطلقش هي تروح تعيش في بيتها عادى وواحده واحده تاخد منه كل حاجة قعادها هنا مش هيحل حاجة
سليم/ مقدرش اغصب عليها واخليها تعيش معاه بالعافية
ماجدة/ خلاص سيب حقها يضيع ويتمتع هو بفلوسها ويتجوز عليها
سليم / ومين قالك اني هسيبه ولا هسيب حق بنتي بس الموضوع محتاج تفكير
ماجدة / عندك حل؟
سليم/ كل مشكلة وليها حل وانا مش هسيبه هاخد حق بنتي واوديه في داهية
……………………
في شقة طارق
طارق /مقولتليش يعني منير دا ناوي يتقدم أمتي
نرمين/ هو بس مستنى الفرصة المناسبة علشان ينزل البلد ويتقدم لاخواتي
طارق / طيب
نرمين / مالك يا طارق
طارق/ مفيش بس انا من حقي امنعك إنك تقابليه وخصوصاً بقي مفيش أي ارتباط بينكو
نرمين / احنا بنتقابل جوه الجامعة وبعدين كل كلامنا بخصوص الدراسة وبس
طارق/ لما يكون بيفكر يتقدملك وتتكرر مقابلاتكو كتير يبقي في حاجة غلط اكيد انتي فاهمة انا أقصد ايه
نرمين/ طارق دي إهانة انا مقبلهاش
طارق /تقبليها متقبلهاش انتي حره انا داخل انام عندي امتحانات الصبح
نرمين/ متنساش تبقي تصحي مراتك عندها هي كمان امتحان
طارق /لا متقلقيش خدي انتي بالك من نفسك
يتركها طارق ويدخل اوضته
تليفون نرمين يرن
تدخل اوضتها
نرمين/’الو لا لسه صاحيه
منير /بتعملي ايه
نرمين/ كنت لسه هدخل انام
منير/’مالك في حاجة حصلت؟
نرمين/ لا مفيش
منير/’لا انا حاسس إن في حاجة خلاص نتكلم بكره اسيبك علشان تنامي
نرمين/ منير مش هينفع نتكلم مع بعض تاني زي الأول
منير /ليه يا نرمين احنا مبنعملش حاجة غلط
نرمين/ وآخرتها ايه هنقضيها كلام بقالنا اكتر من سنه بنتكلم ومفيش حاجة اتغيرت
منير /انت مالك النهاردة عمرك مكلمتيني كده
نرمين/ علشان زهقت وطارق اخويا لسه مسمعني كلمتين بسببك وانا مكنتش قادرة أتكلم علشان هو معاه حق
منير/ ماانا قولتلك كله شهر ولا اتنين بابا بس يخف انتي عارفة إنه تعبان ومينفعش يعني أتقدم في الظروف دي
نرمين/ آخر فرصة ليك علشان انت عارف اني هخلص دراستي قريب وهرجع البلد
منير/ خلاص اوووك بس استحمليني شوية
نرمين/ ولحد ميجي الوقت وتتقدم مفيش كلام بينا لا في الجامعة ولا التليفون تصبح علي خير
……
في الصباح
……
طارق يقرب من هنادي وهي نايمه
طارق/ حبيبتى انتي لسه نايمه بردو انا صاحيتك اكتر من مرة اصحى بقي هتتاخري
هنادي/ لسه بدري يا طارق
طارق / الساعة سبعه وانتي امتحانك تمانيه ونص قدامك ساعة لما تلبسي
هنادي/ حاضر هقوم اهوه
طارق/ انا لبست هدخل اعمل ساندوتشات واغلي اللبن تكوني خلصتي لبس اووك
هنادي ببتسامة/ حاضر يا حبيبي هقوم حالا
يدخل طارق المطبخ يجهز الفطار
نرمين تدخل / ايه صاحي بدري النهاردة
طارق/ يدوب علشان ألحق أوصل هنادي واروح انا المدرسة
نرمين/ وكان عليك من كل ده بأيه متجوز واحدة لسه في المدرسة وبتصحي تجهز الفطار كمان
طارق / وايه المشكلة يعني هنادي طول اليوم امبارح بتنضف الشقة وقعدت تذاكر طول الليل مفيهاش حاجة لما اساعدها لو عايزة تساعدي معنديش مانع
نرمين / هطلع الفطار وهات انت اللبن
طارق ببتسامة / متشكر يا نونه متحرمش منك
نرمين/ علشان خاطرك بس
طارق /اوووك وانا راضى يلا ولا رجعتي في كلامك
تخرج هنادي من الغرفة جري ناحية المطبخ
نرمين خارجة بالفطار تقابل هنادي في وشها
نرمين/ حاسبي الأكل كان هيوقع من أيدي
هنادي /مخدتش بالي
تتركها نرمين وتخرج
هنادي تقرب من طارق اللي كان واقف قدام البوتاجاز يراقب اللبن
هنادي/’هي اللي خرجت قدامى دي اختك نرمين
طارق /هههههه ايوه ليه
هنادي/ لا ابدا مش عوايدها يعني
طارق /يعني لا كده عاجب ولا كده عاجب
هنادي/ بس ياريت تبطل تشتري أكل من بره الميزانية مبقتش مستحملة
طارق/ معلش يا حبيبتي عارف اني مقصر معاكي الشهر ده ومروحتيش للدكتورة بس خلاص هانت هاخد المكافأة بتاعتي وهتروحي تكشفي واشتريلك كل اللي نفسك فيه
هنادي/ ولا يهمك يا حبيبي المهم يكون بفايدة
طارق /متقلقيش وحتي لو اتاخرنا فيها ايه أهو نعيش براحتنا شوية قبل دوشة العيال
تدخل نرمين / ايه يا طارق مش ناوي تروح المدرسة ولا ايه
طارق /جاي اهوه
يلا يا هنادي
……………………
في شقة وائل
كامليا / وبعدين معاك يا وائل انا عندي امتحانات ومش فاضيه بصراحة كل شوية تتصل وتبقي عايزني اقابلك
وائل / انا عايزك علشان اقولك بعد كده هنتقابل في شقتي القديمة
كامليا /ومراتك
وائل / عند باباها
كامليا / يعني هطلقها
وائل / معرفش لسه ماخدتش قرار
كامليا بانفعال/ يعني ايه ماهو لازم تبقي عارف هطلقها ولا هتفضل علي ذمتك
وائل / كامليا انتي بتشكي في حبي ليكي
كامليا / بصراحة هو مش شك انا بدأت اتأكد إنك عمرك ماحبيت اصلا لا انا ولا غيري
وائل / أخص عليكي يا كامليا ازاي تقولي كده
كامليا / وائل انا ايه بالنسبةليك
وائل / مراتي وحبيبتي ولعلمك مفيش واحده عملت معايا اللي انتي بتعمليه ده وكمان اديني صابر عليكي اما اشوف اخرت الدلع دا ايه
كامليا / اخرته انتا اللي هتقررها
وائل / يعني ايه
كامليا / انت قولتلي انك مبتحبش مراتك وهتطلقها قريب وانا قولت خلاص ماشي نتجوز علشان نقدر نشوف بعض لكن واضح انك لسه بتحبها وانا مش عايزة اظلمها
وائل / بعد كل اللي قولتهولك عنها شايفة اني انا اللي ظالمها
كامليا / لما تقرر وتشوف هتعمل ايه نبقي نتكلم سلام علشان رايحه الجامعة وسيبني بقي اليومين دول علشان أخلص من الامتحانات دي
وائل / حاضر بس ابقي خليني اكلمك واطمن عليكى
……………
في النادي
شروق صديقة بثينه / ايه يا بنتي الغيبه الطويلة دي انا قولت نسيتي الطريق ولا حاجة
بثينه /معلش ظروف
شروق/ مش تباركيلي
بثينه / اتخطبتي صح
شروق / واتكتب كتابي كمان
بثينه /أخص عليكي متعزمنيش
شروق/ حضرتك مختفيه ومغيره رقم تليفونك اتواصل معاكي بقى ازاي
بثينه / يعني متعرفيش عنوان شقتي
شروق/ بصراحه بقي احرجت اروحلك هناك علشان جوزك
بثينه / ابقي تعاليلي عند بابا
شروق/ هجيلك بس كنت عايزة اعرف هو ليه جوزك لما روحتلك قبل كده الشقة اضايق وكان خلاص شوية وهيطردني
بثينه/ هو إنسان كده كاره نفسه
شروق/ ايه ده انتوا متخانقين مع بعض
بثينه / لأ انا هخلعه
شروق/ ايه؟!!!! خلع ايه بس يا بثينه اهدي يا حبيبتي مش كل واحده هتتخانق مع جوزها يطلقوا
بثينه/ بس دا لو كان زوج بجد لكن دا واحد استغلالي اخد مصلحته خلاص مبقاش ليه لازمة
شروق/ ايه ده هو اخد منك فلوس
بثينه / مش مهم حصل ايه المهم أخلص منه
شروق/ تعرفي إن هيثم بيسأل عليكي دايماً
بثينه/ ودا عايز مني ايه هي نقصاه هو كمان
شروق/ واضح كده إنه لسه بيحبك
بثينه بسخرية / حب ههههه
جرا ايه يا شروق ماانتي عارفة كل حاجة وكنتي معايا دايماً وحكيتلك علي كل حاجة.
شروق/بس واضح انه ندمان بجد
بثينه / انا مش فايقه ليه هو كمان
شروق/ استني شوفي مين جاي
تتلفت بثينه تلاقي هيثم جاي من بعيد
بثينه / بقولك ايه انا همشي ورايا مشوار مهم
شروق/ استني مشربتيش حاجة
بثينه / مش عايزة اشرب حاجة كفاية اللي انا شارباه
تسرع بثينه في خطواتها لتخرج من النادي
هيثم/’مش معقولة بثينه! !!
ازيك
تتركه بثينه وتخرج
شروق/ معلش أصلها مضايقة شوية
هيثم/ انا عارف إنها زعلانه مني
شروق/ خلاص يا دكتور كل شيء انتهي
…………………..
في الصباح في منزل العمدة
شوق بتمسح السلم وهدي نازله من شقتها
شوق/ صباح الخير يا هدي
هدي/ صباح الخير يا شوق بتمسحي السلم ليه هي رسميه مش تحت
شوق/ تحت يااختي بس حماتك منعاها إنها تعمل حاجة عندنا آخرها مدخل البيت وشقة حماتك
هدى /ايه حكاية حماتك حماتك هي مش حماتك انتي كمان
شوق/ حماتي! !!…اسكتي وخليني ساكته
هدي/ الحاجة قلبها طيب وبتصفي علي طول انزليلها بس بالعيال وانتي تشوفي هتعمل ايه
شوق/ اللي بتقولي عليها قلبها طيب دي رافعة قضية على جوزي وبتتهموا بالتزوير وانتي عايزاني أنزلها بالعيال وهي عايزة تدخل ابوهم السجن
هدي/ انا مليش في الكلام ده انتوا أحرار مع بعض عن اذنك انا نازله تحت
شوق / طول عمرك يا هدي ذكية وبتحبي تلعبي علي الحبلين
هدي بسخرية / ذكية مين ههههه
فوتك بعافيه يااختي
مي خارجة من الشقة
شوق/ انتي يا بت لسه جوه
مي/ كنت بلبس ياامه ايه هروح بلبس النوم
هدي/ انتي متأكدة إنك رايحة المدرسة يا مي
شوق/ مالها يااختي
هدي/ انتي مش شايفة اللي لابساه
مي/ لابسه ايه يا طنط هدي دا طقم المدرسة
هدي/ والشعر اللي خارج من الطرحه دا ايه وبعدين معندكيش بلوزة أطول من دي بنص كم
مي/ هي الموضة كده يا طنط
هدي/ موضة طيب ابقي وسعي الجيبه شوية انتي بتتحركي بيها ازاي
شوق/ روحي يا بنتي على مدرستك هتتاخري
تنزل مي
هدي/ بنتك حاطه ايه في وشها يا شوق
شوق/ ملكيش فيه يا هدي ابقي اعملي مع بنتك اللي انتى عايزاه حتي لو لبستيها خيمه محدش هيقولك حاجة
هدي/ خيمه! !!هي الحشمه دلوقتي بقي اسمها خيمه
شوق/ يااختي اسكتي بقي وخلي العيال يعيشوا سنهم
طب انتي عارفة الشباب لما شافوا بنتى قالوا ايه
وهمست شوق في ودنها وضحكت بصوت عالي
هدي/ مبسوطه إن بنتك بتتعاكس يا شوق
شوق/ لأ مبسوطة إن بنتي حلوة وملكيش فيه بقي يا هدي وانزلي يااختي شوفي وراكي ايه
هدي/ طيب نازله. …بس افتكري اني قولتلك خلي بالك من بنتك انتي حره
شوق/ طيب يااختي متشكرين علي النصيحه
………………………..
كامليا / لو في البيت هجيلك عايزة اتكلم معاكي شوية
هنادي/ اني في البيت خلصت امتحانات امبارح وقاعدة زهقانه تعالي
كامليا / ونرمين عندك
هنادي/ لأ في الجامعة وهتتاخر شوية ومتقلقيش طارق كمان في المدرسة مش جاي قبل الساعة اتنين
كامليا /’طيب انا جايه
جرس الباب يرن
هنادي/ هقفل علشان اشوف مين علي الباب
تقرب هنادي وتفتح الباب
بثينه/ صباح الخير يا هنادي
هنادي/ بثينه اتفضلي
بثينه / معلش جايلك الصبح شكلي صحيتك من النوم
هنادي/ لا اني صاحيه ادخلي
تدخل بثينه / في حد هنا
هنادي/ لأ انا قاعدة لوحدي اقعدي هنا هدخل اعملك حاجة تشربيها
بثينه / لا متتعبيش نفسك انا بس كنت عايزة اكلمك في موضوع
تقاطعها هنادي/ هجيب حاجة نشربها الأول
تدخل هنادي المطبخ تتبعها بثينه
بثينه ممسكه بايد هنادي/ تعالي بس انا مش عايزة اشرب حاجة هنادي/ مالك يا بثينه في حاجة وائل كويس
بثينه / كويس ولا وحش مبقاش يهمنى
هنادي/ انتوا متخانقين
بثينه /”اخوكي ضربني وبهدلني
توريها بثينه آثار الضرب
هنادي /مش معقول وليه وائل يعمل كده
بثينه / مخلاص اخد اللي هو وعايزة ورماني بقي مليش لازمة
هنادي/ انى مش فاهمه حاجة
بثينه / قوليلوا يسيبلي الشقة أعيش فيها وياخد هو كل حاجة انا موافقة
هنادي/ هي مش شقتك أزاي يسيبك تعيشي فيها
بثينه / اتنازلت لاخوكي عنها
تنظر هنادي بدهشة
بثينه / مش الشقة بس دي الشقة والعربية ومجوهراتي والفلوس اللي كانت في البنك
هنادي /ليه دا كله
بثينه / علشان المصنع اللي عمله دا كان كله من فلوسي ودلوقتي سابني ومش عايز يطلقني
تعيط بثينه
هنادي/’طيب بس اهدي ادخلي اغسلي وشك وهنلاقيلها حل
إن شاء الله
بثينه / انا فكرت أكلم والدك بس قولت اكلمك انتي الاول يمكن يكون ليكي تأثير عليه بس لو فضل معاند انا هكلمه
هنادي/ متحافيش هيرجعلك كل حاجة
بثينه / انا مش عايزة غير الشقة مش قادرة أعيش عند بابا انا ومرات بابا مبنرتحش مع بعض
هنادي / تحبي اتصل بيه دلوقتي يجي
بثينه / لأ كلميه بينك وبينه
فين الحمام بس ادخل اغسل وشي علشان امشي
هنادي تشاور لها علي الحمام
هنادي /بس مش هتمشي هنفطر مع بعض
جرس الباب يرن
كامليا / صباح الخير
هنادي/ انتي مش لسه مكلماني دلوقتي وقولتيلي صباح الخير فوق الخمس مرات
كامليا / أدخل ولا هتفضلي ترغي كتير
هنادي /لأ اتفضلي
كامليا تقعد
هنادي /هتفطري معايا
كامليا / انا جايلك في كلمتين علشان عندي امتحان الساعة اتناشر ومش عايزة اتاخر
هنادي / خير
كامليا /وائل
هنادي/ وائل مين اخويا
كامليا / هو فيه غيره
هنادي انا عارفة اني غلطانه بس انا عايزاكي تخلصيني منه
هنادي/ ليه هو عمل ايه
كامليا / انا ووائل اتجوزنا
تخرج بثينه من الحمام
هنادي تنظر بدهشة ليهم
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية دوار العمدة)