روايات

رواية مصيبة زفافي الفصل الأول 1 بقلم زهرة الربيع

رواية مصيبة زفافي الفصل الأول 1 بقلم زهرة الربيع

رواية مصيبة زفافي البارت الأول

رواية مصيبة زفافي الجزء الأول

مصيبة زفافي
مصيبة زفافي

رواية مصيبة زفافي الحلقة الأولى

انا مش عارفه انت ازاي مبسوطه ومرتاحه كده وانتي حامل ولسه ما اتجوزتيش ده لو الموضوع ده اتكشف هتروحي في داهيه

ضحكت وهي بتحط المناكير بهدوء وقالت انتي هبله يا سهام يا حبيبتي ايه ما اتجوزتيش دي…انا كاتبه كتابي ا معملتش حاجه غلط ولا حرام

سهام قالت بسرعه صح معملتيش حاجه حرام بس بيتهيألي ان الي عملتيه اكبر غلط …لانكم قدام الناس ليه مخطوبين انتو لسه فرحكم متعملش صحيح فاضل عليه يومين بس..لاكم محدش ضامن الدنيا محدش له امان

ابتسمت وقالت…الا نادر ..نادر الأمان كلو وانا ضمناه اكتر من نفسي

سهام اتنهدت وقالت.. لدرجادي

قالت بابتسامه وسعاده ..واكتر.. انا بعشقو الاسم نادر وهو فعلا نادر… مبسوطه قوي اني حامل ونفسي افاجئه بالخبر ده اول ما نعمل الفرح وابقى في بيته

سهام لطمت على خدودها بقوه وقالت يا مصيبتي منك هو انتي كمان لسه مقلتلوش انك حامل..يا فتون يا حببتي ما تنسيش ان اهلك صعايده حتى لو انتم عايشين في القاهره بس مش هيرضيهم ابدا لو عرفوا الموضوع ده وممكن يقطعوكي فيها

فتون ضحكت وقالت ..للمره الالف يا بنتي انا كاتبه كتابي.. اقول لك حاجه ما توترينيش كده انا مش فاضيالك و

لسه هتكمل رن التليفون بتاعها وردت وقالت بسعاده..حبيبي كنت لسه في سيرتك وحشتني يا نادر

جالها صوته الي بتعشقه بيقول ..وانتي اكتر يا قلب نادر .بقول لك ايه المفروض ننزل نشتري شويه حاجات تاني في الجهاز هستناكي تحت البيت

فتون قالت بابتسامه..حاضر نازله حالا

نادر ابتسم وقال وانا هستناكي يا قلبي

فتون قفلت معاه ولبست بسرعه وسهام بصت لها واتنهدت وقالت.. ربنا يهديكي قوليلو النهارده.. احكي له مش هتخسري حاجه اهو على الاقل يبقى عنده خبر بالموضوع

فتون قالت ..مش هقوله دلوقتي انا قولتلك هقوله لما نروح بيتنا دلوقتي فيه حاجات هنجيبها وارجع
مش هروح معاه الشقه اصلا مع ان ناقصها شوية تظبيطات

سهام بصت لها بغمزه وقالت تظبيطات برده

فتون ضحكت وقالت.. لا والله تظبيطات اصلا الدكتوره منعاني من الي جيه في بالك

ولسه هتطلع بعت لها مسج مكتوب فيها..البسي اوسع حاجه عندك .. عشان ما ارجعكش تغيريه

فتون ضحكت وبصت لنفسها في المرايه كانت لابسه لبس واسع اصلا وقالت…مجنون والله

ونزلت جري وهي مبسوطه جدا

وهيه نازله قابلها شاب في العشرينات وقال بضيق… ايه هو الباشا كلمك تاني ولا ايه

فتون قالت بخنقه ملكش دعوه يا حسام نادر جوزي ويطلع معايا في اي وقت وبباك وماما معندهمش مانع

حسام بصلها بضيق وقال ..انا ابن خالك وليه الحق اتدخل وبعدين ما تفرحيش قوي بكلمة جوزي ده حتت كتب كتاب مش اكتر

قتون ضحكت جامد وقالت.. حتت كتب كتاب حسستني ان احنا قرينا فاتحه ..لاخر مره هقولك خليك في حالك

و سابته ومشيت واقف بغيظ
كان مستنيها شاي بطله جميله جدا واقف عند العربيه بتاعته وبيبص في الساعه بملل لحد ما شافها نازله ابتسم بسعاده وقال كل ده يا فتون حرام عليكي يا بت ده انا اتصلت عليكي من نص ساعه

فتون ضحكت وباسته من خده بسرعه وقالت.. انت وحشتيني اوي على فكره

نادر شدها عليه وقال.. بجد انتي كمانوحشاني..وشدها عليه وقال..وحشاني بشكل ميتقالش بالكلام ابدا

فتون ضحكت وبعدتو وقالت… لا لا لا مش هينفع النهارده خالص انا هشتري الحاجات وانت راح لوحدك الشقه ظبطها

نادر استغراب وقال.. ليه يعني
بقلم….زهرة الربيع
فتون قالت.. اصل انا تعبانه وعازه ارتاح شويه

نادر ضحك وشدها.. عليه وقال..يا بت ما انا هريحك اخر راحه وحياه عيونك

ضحكتووبعدت وقالت..بس يا نادر احنا في الشارع.. ايه الكلام ده ..يلا وزي ما قلت لك هنطلع نجيب الحاجات وبس خلاص كلها يومين وابقى بين اديك

نادر ابتسم وقال..ماشي يا ستي يومين هستناهم واشوفك هتروحي مني فين

فتون ضحكت وقالت ماشي يلا بينا

وطلعوا على السوق بسعاده وانبساط وعدى عليهم اليومين في تجهيزات الفرح..وكان نادر بيكلمها كل دقيقتين ومبسوطين جدا

يوم الفرح بالليل كانت عروسه زي القمر وحواليها اهلها بيزغردو بفرحه وسعاده

سهام قرصتها في ركبتها وقالت…عقبالي يا رب

فتون ضحكت و قالت يا رب يا سوسو عقبالك بجد

ونزلت على السلم وكانت تخطف الانظار وكان نادر واقف مستنيها واول ما شافها ابتسم بسعاده وقرب عليها اخذها من ايدها وقال بهمس عند ودنها…انا لو مكان القمر الليله دي اتخبى

فتون بصتلو بسعاده وضحكت بخفه وقالت بهمس…خف عليا شويه ممكن ادوخ منك هنا في الفرح ومنظرنا يبقى مش تمام

نلدر ضحك من قلبو وشدها من ايده في فرحه وطلع بيها على الصاله بسعاده وطلعوا على المسرح

و كانو صحباتها بيباركولها و اخر انبساط

نادر فجأه اتوتر ووقف ومسك المايك وبصلها وابتسم وقال في المايك… فتون انا مش هقدر اكمل مستحيل اتجوزك

اتسعت عيون الجميع بدهشه وصاحبتها لطمت على خدها

انا فتون ابتسمت و قالت.. نادر بلاش هزار بقى ده وقته

بس صدمها لما قال بتاكيد …هو فعلا مش وقته بس انا اسف اني اتاخرت مش هقدر اكمل معاكي

بس كانت الصدمه الاكبر ليها وللحضور لما قال قدام كل الموجودين … بالنسبه للكام ليله اللي قضناهم سوا اعتبريهم هديه مني ليكي ووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مصيبة زفافي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *