روايات

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الفصل العشرون 20 بقلم رحمة نبيل

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الفصل العشرون 20 بقلم رحمة نبيل

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) البارت العشرون

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الجزء العشرون

جميلة حد الفتنة (حياة حمزة)
جميلة حد الفتنة (حياة حمزة)

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الحلقة العشرون

“ساعدني يا ربّ في العثور على مخرجٍ من كل هذه الأشياء ساعدني عندما تزورني الأيامُ السيئة وتحاول أن تؤذيني ساعدني عندما يتخلى عني الجميع ووحدُك من يقف معي ساعدني في تحقيق كل شيءٍ يرضيني ويخلق في داخلي الكثير بينما يظن الجميع بأنه أمرٌ عاديٌّ”.
“ومِمَّا يزيدُ القلبَ أُنسًا وبهجةً
صلاتي وتسليمي على خيرِ مُرسَلِ
فَصَلِّ وسلّمْ يا إلهي على الذي
جرى حُبُّه في كل عِرقٍ ومفصَلِ”.💛
كان عامر ينظر لاخته بحزن شديد ماذا حدث لها لدرجه تعرضها لصدمه كهذه خرج من تفكيره علي صوت اميره التي تركض برعب وهي تصرخ باسم ندي دخلت الغرفه ولم تنتبه لعامر الذي يجلس بجانبها
اميره ببكاء وهي تربت علي شعر ندي / ندي ياقلبي مالك حصلك ايه يا قلبي
جذبها عامر بعيدا عن ندي بحده / ابعدي عنها
نظرت له اميره متفاجئه من وجوده وايضا من تصرفه نظرت له بتعجب / عامر ندي حص….
قاطعها عامر بعيون حمراء / بس اسكتي حضرتك كنتي فين وهي واقعه لوحدها في الشارع ومرميه لوحدها لولا واحد يعرف انها اختي الله اعلم كان هيحصلها ايه
هزت اميره رأسها ببكاء /والله العظيم هي اللي جات في نص الطريق وقالت إنها نسيت فلوس الدرس فهترجع تجيبها واااا…..
قاطعها عامر بسخريه / عايزه تفهميني انك مكنش معاكي فلوس زياده تسلفيها ها يعني حمزه اكيد مش هيديكي فلوس الدرس بالجنيه اكيد معاكي زياده بس انتي معطيتهاش وسيبتيها ترجع لوحدها عشان انتي أساسا انانيه ومش مسئوله يا اميره
كان عامر يصرخ بها بدون وعي لا يعلم لما يفعل هذا كل ما يعرفه هو أنه يريد الصراخ وفقط يريد إخراج ما بداخله ولا يهم علي من
توقفت اميره عن البكاء وصرخت به بحده / مسمحلكش يا استاذ عامر تهيني كده انا ولا انانيه ولا مهمله ولا بخيله زي ما حضرتك بتلمح اللي حصل يا استاذ يا محترم اني فعلا عرضت عليها انها تاخد من معايا وتدفع للدرس بس ندي رفضت قالت لا هاخد من عامر وانا زي الهبله اول ما…..
صمتت اميره تفكر ماذا كانت علي وشك القول هل كانت ستخبره انه بمجرد ذكر ندي لاسمه نست ما كانت تخبر به ندي ووافقت بشرود مثل المجنونه
نظر لها عامر بدقه / اول ما ايه…
نظرت له اميره ثواني ثم اخذت حقيبتها وركضت للخارج بسرعه ولكن لحق بها وامسك يدها فجذبتها بعنف بينما هو استغفر ربه / اسف والله العظيم من غير ما احس مسكتك بعتذر
هزت اميره رأسها دون أن تستدير ولكن سمعت كلمته التي جعلتها تبتسم / اميره معلش حقك عليا انا بس والله اول ما شوفتها كده كان قلبي هيقف يا اميره سامحيني واي حاجه تطلبيها والله هعملها بس متزعليش
ابتسمت اميره ولكن لم تظهر ثم تحدثت دون أن تنظر له / حصل خير هرجع بعدين لندي
ثم ركضت لشقتهم وهي تضحك بخفوت وفرحه بينما عامر اخذ يسب نفسه / غبي ومتسرع وهتفضل كده عمرك كله مش عارف تمسك لسانك وهي ذنبها ايه بس اوووف، يارب
RAHMA NABIL 美心
نظر حمزه لمليكه التي كانت منفعله بصوره كبيره وكاد يقترب منها ولكن عادت للخلف وهي ترفع يدها وتنظر له بدموع / عايز تتجوزها يا حمزه
لم يكد حمزه يجيب حتي وجد مليكه تجذبه بحده من ثيابه وهي تصرخ ببكاء / لا يا حمزه لا مش هتتجوزها حتي لو انت عايز اعتبرها انانيه اعتبرها جنون اعتبرها اي حاجه
ثم رفعت عينها بدموع اليه / بس برضو مش هتتجوز غيري
جذبها حمزه لاحضانه بشده وهو يربت عليها بحنان وهي تبكي باحضانه وتضربه علي صدره ضربات خفيفه / انت منحوس يا حمزه والله كل منخرج من حفره نقع في حفره أعمق منها ايه ياجدع كل ده وجع
ضحك حمزه بشده وضمها اكثر وهو يقبل رأسها وهمس في اذنها بحنان وحب / أنا مكنتش موافق أبدا يا مليكه حتي مكنتش موافق ان جدي يقولك علي الموضوع
ثم نظر لعيونها بعشق / مكنتش عايز اشوف دموعك دي يا مليكتي مكنتش عايز اشوف نظره الحزن دي بس جدي أصر يقولك وانا كنت هموت من الخوف انك توافقي لاني أخدت عهد علي نفسي يا مليكه ان مفيش ست في الدنيا دي كلها هتتكب علي اسمي غيرك انتي وبس يا ملكه قلبي وبالنسبه للحفره دي هنطلع منها سوا يا مليكه حتي لو هشبكلك وانتي تطلعي وتشديني مهما نقع نقدر نقوم تآني طالما احنا سوا يا مليكه اقدر اتحدي العالم كله اقدر أقف في وش اي حد اقدر أواجه اي حزن طالما عارف اني في النهايه هاجي وارمي احزاني في أحضانك
هبطت دموع مليكه وضمته بشده وهي تهمس / وانا حضني اتخلق عشانك انت وبس حبي اتوجد عشانك انت بس يا حمزه
صمتت قليلا ثم قالت بكل ذره حب تملكها / هفضل جنبك يا حمزه لحد اخر نفس لو هموت عشان بسمه منك هموت وانا راضيه وسعيده لاني بحبك يا حمزه بحبك
حمزه وهو يقبل رأسها /وحمزه بيعشقك من كل قلبه يا قلبي ربنا يديمك نعمه في حياتي يارب
واستمر عناقهم لدقائق شرد فيها حمزه فيما يجب فعله
ابتعدت عنه مليكه ونظرت له ببسمه وقد علمت لينا يفكر وامسكت يده وقبلتها / هتتحل والله هتتحل هنلاقي حل غير جوازك من البت دي يا حمزه واقسم بالله لو قربت منك لكون مولعه فيها ومنكده عليك انت التاني
قالت آخر كلامها وهي تنظر له بتذمر بينما هو ضحك عليها بشده / يابنتي ارحمي امي بتبصيلي ليه كده انا مالي
صمتت مليكه بتذمر ثم صرخت / عرفت مين هيساعدنا
نظر لها حمزه بتعجب / مين
مليكه ببسمه خبيثه / ادهم
كان ادهم يجلس أمامهم / ايوه يعني إيه المطلوب مني دلوقتي من ساعه ما جيتم وانتم عمالين تقولوا كلام مش مرتبط ببعضه وصحيتوني من النوم ايه ام العيله دي مش عارف ارتاح من ساعه ماوصلت
حمزه وهو ينتقل ليجلس بجانبه / اسمع يابني يخربيت دماغك دي
نظر له ادهم ببرود /بلاش عشان هنزعل من بعض علي فكره.
نظر له حمزه ببرود / نزعل يا ضنايا وماله بس نخلص من البلوه دي اسمع بس…..
بعد أن انتهي حمزه من قص ما يحدث نظر لهم ادهم بتفكير وبسمه خبيثه
مليكه وهي تشير لادهم / اهي الضحكه الشريره طلعت يبقي لقي فكره صح يا أدهم
جذبها حمزه له وهمس / بت انتي مش كل شويه ادهم ادهم
مليكه وهي تنظر له بغباء / ما هو اسمه ادهم
حمزه وهو ينظر لها / وحيات امك
مليكه بحنق / عيب يابابا امي دي تبقي مرات عمك يا خويا
حمزه بسخريه / هي قلبت لاخويا امال مين اللي كانت بتتحرش بيا من شويه يا ختي وبحبك يا حمزه وبموت فيك يا حمزه
نظرت له مليكه بصدمه / اتحرش بيك مين يابا انت هتلبسني مصيبه بعدين ما انت قولتلي بعشقك يا مليكه
حمزه وهو يغمز لها / بزمتك يا شيخه مش شويه وكنتي هتبوسيني واحنا في لحظه الشجن العاطفي دي
ادهم بملل / ما تبوسك يا أخي ولا تولعوا سوا انا ذنب امي ايه اسمع كلامكم الأهبل ده
ثم نظر لمليكه / فعلا يا مليكه لايقين لبعض آوي اهبل ولقي هبله فعلا الطيور علي أشكالها تقع حتي انتم شبه بعض
حمزه بغضب شديد / وانت تعرف شكلها منين انت
ادهم وهو ينظر له بغباء / يابني هي مراتك اتولدت بالنقاب دي منتقبه من سنين بس
ثم تحدث بخبث / يابني دي متربيه علي ايدي انا اللي كنت بوكلها واشربها والعبها ووو….
توقف وهو يتلقي لكمة من حمزه وهو يصرخ به / اوعي تزود كلمه
امسكته مليكه من يده وهي تدفعه للخلف / يخربيتك كنت وقتها لسه شهور يا حمزه اهدي كده اقعد يا بابا اقعد
زفر حمزه بضيق وأشار علي ادهم وكأنه طفل صغير يشكي لوالدته / يا مليكه هو اللي بيستفزني الاول
اجلسته مليكه وهي تربت علي شعره بحنان / معلش ياقلبي ادهم وحش
ثم نظرت لادهم / واد يا أدهم بطل تضايق حمزه
حمزه وهو يجذبها لتجلس جانبه / اقعدي يا ختي انتي بتكلمي ابن اختك
ضحك ادهم عليهم / والله إنتم مسليين آوي
نظر له حمزه وضم مليكه اليه من كتفها / ملكش دعوه بينا وقول اللي عندك
ادهم وهو يضع قدم علي قدم / مش ببلاش كده
حمزه بتذمر / عايز ايه اخلص
ادهم بخبث / اختك
نهض حمزه بعنف وكاد يتجه له وهو يصرخ فمنعته مليكه وهي تصرخ / الله مش كده ده لو قاعده مع عيال صغيره والله ما هيعملوا كده
حمزه وهو ينظر لها بغضب / انتي مش سامعه بيقول ايه
مليكه بهدوء / يابني هو بيقولك ايه ده طالب الحلال
حمزه بحده / بس اسلوبه معجبنيش
مليكه وهي تجلس للمره المليون / معلش يا سيدي هو واحد مدب ودبش أساسا بس هو قصده انه طالب ايد سندس وهو قالي اني اكلمك في الموضوع أساسا
نظر لها حمزه بانتباه / سندس
تحدث ادهم بجديه / آيوه عايز اطلب ايد الانسه سندس منكم
نظر له حمزه بتقييم لا ينكر إعجابه بذكاءه ومكانته وهيبته وكفاحه ولكن أراد استفزازه فنظر له وهو يضع قدم علي قدم / طب سيبني اسأل عليك الأول يابني
ادهم وهو يضع قدم علي قدم مثله / طب بعد ما تسأل يبقي تعالي اقولك الفكره
نظر له حمزه ببسمه خبيثه فبادله ادهم البسمه فتحدثت مليكه بعصبيه / ولا انت وهو متخلصوا يخربيت دماغكم دي ده انتم ولا الأطفال
زفر حمزه / طيب يا خويا ابقي تعالي أتقدم
ادهم بسخريه / شكرا والله من غيرك مكنتش عارف هعمل ايه
حمزه بعدم فهم / عايزني اعمل ايه يعني
ادهم ببسمه / تمدح فيا وتشكر فيا ليهم وكدهون يعني
ضحك حمزه / تمام بس علي فكره اللي احنا بنفكر نكشفها تبقي امها
ادهم وهو ينظر لهم بتفكير / يعني بعادي حماتي من قبل حتي ما اتجوز يلا مش مشكله سامحيني يا حماتي اسمع يابني
ضحك حمزه بشده/ هي مش امها بالضبط هي مرات ابوها أساسا
ثم تحدث بنبره ظهر فيها حزن لم يستشعره سوي مليكه / وتبقي عمتي وامي انا
نظر له ادهم وهز رأسه / طب اسمع اللي هيحصل
انتبه له حمزه ومليكه جيدا لما يقول
RAHMA NABIL 美心
كانت سعديه تجلس في الصاله وهي تضع ماسك علي وجهها وتتحدث في الهاتف بدلع بينما خرجت ياسمين من المطبخ وهي تمسح العرق بعدما انتهت من تنظيف المطبخ ثم نظرت لسعديه بتشنج / ياختي ده انا العروسه ومعملتش نص اللي عملتيه ده
سمعت ياسمين صوت فتح الباب ودخل رامي وهو يحمل حقائب كثيره فركضت له ياسمين وحملت الحقائب بينما هو ابتسم لها ونظر لشكلها وضحك / إيه يابنتي العفانه والنتانه دي،،، دي سعديه مهتمه عنك
ضحكت ياسمين بشده / دي خامس مره تعمل ماسك انهارده كل شويه تغسل وشها وتقعد شويه تقوم تقولك يوووه نسيت اعمل ماسك وبعدها تغسله وتقعد وتقوم تقولك تآني يوووه نسيت اعمل ماسك وهكذا من الصبح عماله كل شويه تعمل ماسك وتنسي انها عملته وتعمله تآني لما وشها هيبوش من المايه و صرخ وقال اغيثوني
ضحك رامي بشده عليهم ثم استند عليها وسار للداخل وسمع صوت سعديه / لا ايوبي البس ببيونه لونها كشميري عشان فستاني كشميري
رامي بتعجب / فستان كشميري ومن أمتي يا سعديه لا ده انتي ماصدقتي الحاج يتكل عشان تاخدي راحتك يا وليه انتي
ياسمين وهي تنظر له / كشميري ايه بس ده فستاني اللي هي بتتكلم عليه ده
ضحك رامي بشده / خلاص بقي يا ياسمين متبقيش مقفله كده هو انتي وسعديه ايه ما انتم واحد
نظرت لهم سعديه وصرخت بهم / ولا انت وهي امشوا من جنبي مش ناقصه وش وتعب عايزه ابقي فايقه للفرح بليل
ثم اكملت مكالمتها / آيوه معاك يا قلبي كمل هههههههههه لا ايوبي عيب كده
تصنع رامي انه سيسقط / احيييييه دي بتقوله عيب ستك عيارها فلت مش بعيد شويه اجيبها من الديسكو
سعديه بدلع / لا يا أيوب اصلي بتكسف مش هعرف ارقص سلو
رمي رامي نفسه علي ياسمين وهو يتحدث بحسره / دي بتقولك سلو يا ختيييييي عليك يا حج يا مسكين ده لما كانت بتهزله اكتافها كان بيوزع شربات علي الشارع كله ودلوقتي هترقص سلو مع ايوب
ضحكت ياسمين بشده وهي تسنده تعالي يا عم ندخل جوا.
رامي ببسمه وقد استعاد جديته / لا ياقلبي انا هاخد لبسي وهروح للشباب هناك بس قبلها يا ياسو هسألك لآخر مره انتي مرتاحه للجواز ده والله يا ياسو عندي استعداد دلوقتي الغي كل حاجه ولا يهمني اهم حاجه سعادتك وانا اللي هقول لجدي وأسر.
ابتسمت ياسمين وامسكت يده وقبلتها بحب وحنان / ربنا يديمك ليا يا رامي انت ابويا واخويا وعيلتي كلها والله بس انا الحمدلله مرتاحه
ضمها رامي بشده / مش عارف ازاي وافقت علي جوازك هتسبيني لوحدي مع سعديه يا ياسمين
ضحكت ياسمين بشده / منت هتتجوز بقي وتمسك مراتك وتفضل تقولها يا خدامه يا حراميه
نظر رامي امامه بشرود فعندما قالت ياسمين لفظ ( مراتك) اول من فكر بها وجاءت في رأسه هي ندي هز رأسه وهو يبتسم لها / طيب يلا بقي خليني اروح للشباب وانتي اجهزي هخلي حمزه يبعت مليكه واميره وندي وسندس عشان تجهزوا سوا
ابتسمت له ياسمين وتحدثت سعديه بردح/ بقي يامعفن جايب كل دول يمكيجوا مراتك يا كلب انت وانا مش جايبلي حد خالص
كاد رامي يجيب عليها ولكن صفعته سعديه / هششش أخرس ولا كلمه انا مربتش كويس يعني اتجوزت الخدامه وقولنا ماشي تديها مرتبك كله ومتدنيش حاجه وعدتها إنما تيجي في الفرح متجبش ليا ميكب ارتيست ليه يعني لقيني في الشارع يا كلب انت.
كان رامي ينظر لها بصدمه
فاكملت سعديه وهي تسمع صوت يصدر من هاتفها وقد كان أيوب / وخد شوف مين الحيوان التاني ده اللي عمال يقولي سوسو وتوتو
ثم تركتهم ودخلت لغرفتها / في يوم هسيبلكم البيت ده واهرب منكم
ضحكت ياسمين بشده علي شكل رامي وهو يضع يده علي خده
ياسمين بضحك / معلش يا بني محدش كبير علي تهزيق سعديه
RAHMA NABIL 美心
حمزه بغمزه / مطلعتش سهل يابني بس أساسا الحل ده كان سهل اصلا
ابتسم ادهم وهز رأسه ولم ينكر / فعلا هو سهل بس لأنك أنت داخل دايره المشكله نفسها مش شايفه اما انا لاني بره لاحظته بس كده
ابتسم له حمزه ولم يكد يتحدث حتي شعر باهتزاز هاتفه نظر وجده رامي / السلام عليكم……. تمام أنا عند ادهم روح علي البيت واستني هناك انت والشباب
تحدث ادهم بعدما فهم عما يتحدث / لا تعالو عندي هنا أفضل نكون علي راحتنا لوحدنا
وافقه حمزه وتحدث لرامي / طيب يارامي بقولك ايه تعالي لشقه ادهم هي في العماره اللي قصاد عمارتك الدور الثاني كده تعالي هنا أفضل وكلم عامر يجي…….. تمام متتٱخرش
تحدث حمزه لمليكه / روحي انتي لياسمين والبنات يا مليكه
ابتسمت مليكه وهي تهز رأسها واقتربت منه وهمست له بشئ جعله يضحك بشده وتحدث لها / خلاص يخربيتك خلاص
ثم نهضت مليكه وذهبت فتحدث ادهم بفضول/ كانت بتقول ايه
غمز له حمزه / لما تكبر هقولك
نفخ ادهم بغيظ ثم نهض ليفتح الباب لرامي الذي قابل احمد علي الدرج
رامي / الحمدلله ان احنا بعيد عن البيت الا المره دي العدد كبير وسعديه هتخلي الفضيحه اكبر واكبر ماشاء الله
ادهم بتعجب / فضيحه ايه
رامي وهو يربت علي كتفه / بلاش يابني انت راجل كباره وهيبتك هتنزل الأرض
دخل عامر وخلفه أسر وهو يغني/ والنهارده فرحي يا جدعان وهتجوز هتجوز لولولولولولوي
‏احمد بضحك /اللي يشوفه كده ميقولش انه كان مجبور بعدين يابني انت هتتجوز ياسمين انت مستوعب اللي انت فيه
‏ضربه رامي الذي كان يجلس بعكازه / مالها ياسمين ياخويا كخه ولا بتعض ولا يكونش بتمشي علي الحيطان
‏احمد وهو يفرك ظهره بألم ويضحك / يخربيتك يا غشيم مابراحه شويه يابني
‏رامي وهو يضربه مجددا/ عشان تبقي تقل أدبك تآني يا حيوان
‏اتجه عامر للنافذه وفتحها ونظر لهم / يلا بلاش بقي نتكلم كتير خلينا نخلص
‏هز حمزه رأسه / آيوه يلا بس صحيح انت كنت فين يا عامر
‏عامر وهو يحضر الحقيبه التي بها الأشياء / كنت مع ندي عشان تعبت شويه
‏توقف قلب رامي وهو يركز مع كل كلمه من عامر
‏حمزه بتعجب / تعبانه مالها
‏عامر بألم /معرفش مراتك كشفت عليها قالت اتعرضت اصدمه حاده انا اساسا معرفش حصل ايه بس واحد جه قالي انها واقعه في الشارع والناس ملمومه عليها وقتها اخدتها ومليكه شافتها وقالت اتعرضت لصدمه
رامي وهو يشعر بالذنب يقتله كيف تركها هكذا وهي بهذه الحاله كان يجب أن يتوقع حدوث ذلك كيف اطاع عقله الغبي وعاند قلبه الذي تألم لأجلها.
‏رامي بوجع شديد لم يلاحظه عامر / وهي عامله ايه دلوقتي
‏عامر ببسمه صغيره / الحمدلله أفضل كتير قبل ما اجي اقنعتها بالعافيه انها تروح مع اميره للبنات عند ياسمين
ثم نظر لحمزه / عقبالنا بقي لما تتجمعوا في شقتي
ضحك حمزه بشده /ابشر طال عمرك
أسر بتذمر / واد انت وهو متخلصوني بقي هفضل مستني كتير يعني
سمع الجميع صوت سعديه / ما تخلصوه يا اخويا منك ليه ولا هو هتيجي عليه وتتوب وانت يامعفن ( كانت تنظر لرامي) مش ناوي تتوب وتتعظ مستني ايه اكتر من ان رجلك بقت كده اتفوووووو ده ناقص ربنا يخسف بيكم الأرض يا جذمه منك ليها
ثم اغلقت النافذه بحده فقد رأتهم عندما فتحت النافذه المقابله لشقه ادهم وسمعت حديث أسر الاخير
نظر ادهم للجميع / يارب مايكون اللي فهمته من كلامها صح
احمد وهو يضع رأسه علي كتفه / لا يا عنيا صح مرحبا بيك في الشله ياباشا
ابعده ادهم بسرعه وصراخ / احيييييه ابعد ياض انت حد يروح للست دي يقولها انها فهمت غلط
حمزه بضحكه شديده / معلش هي عشان اول مره فبتحرق بعد كده مش هتتمزج غير لما سوسو تقفشك مرتين تلاته كدهون
نظر لهم ادهم بغباء بينما أسر ضحك بشده / متقلقش هتتعود والله اديني اهو اتعودت يابني يلا
ركض ادهم بعيدا عنهم / اوعي متلمسنيش منك ليه
فضحك الجميع وتحدث عامر / يلا منك ليه خلينا نخلص.
بينما رامي كان يضحك بشده عليهم وهو يجلس ولكن عقله مع مالكه قلبه
RAHMA NABIL 美心
عند الفتيات
ضحكت مليكه بشده علي سعديه ثم اتجهت لياسمين التي ترقص مع اميره بسعاده ابتسمت ودعت الله أن يسعدها هي واخيها كانت تصفق لهم وهي سعيده كثيرا
ثواني ووجدت سندس تدفعها لترقص فأخذت ترقص بفرحه بعدما نزعت نقابها والحجاب الخاص بها وياسمين ترقص معها بكل حرفيه
أخرجت اميره هاتفها وصورت مليكه وهي ترقص ولكن لم تظهر ياسمين في الصوره فقط مليكه هي من تظهر وهي تتمايل بكل دلال وانوثه
بينما نورا تزغرد بفرحه شديده
وسعديه تصفق بفرحه شديده علي حفيدتها التي تري سعادتها الكبيره شعرت سعديه بدموعها تهبط تشعر بالحزن علي ابنها الذي ترك أطفاله صغار وحرم نفسه هذه الفرحه لقد ارسلت له تخبره ان ابنته ستتزوج ولكن لم يجيب عليها
شعرت بأحد يعانقها من الخلف نظرت وجدتها ياسمين تضمها بشده وتبكي وتهمس لها بحب وامتنان / شكرا جدا يا سوسو
ابتمست لها سعديه وجذبتها لاحضانها / قلبي آنتي بنتي يا ياسمين والله مش حفيدتي ربنا يعلم انا بحبك قد ايه لما افتكرك والله
ضحكت ياسمين من بين دموعها / ولما مش بتفتكريني بتكرهيني في نفسي اقسم بالله
ضربتها سعديه وهي تضحك / بس يابت ويلا اجهزي
اما مليكه فاطلقت زغروده ولكن لم تكن عاليه كثيرا ولكن كانت حقا بارعه فيها ثم جذبت ياسمين / عروسه اخويا القمر دي ياناس
ابتسمت ياسمين بخجل شديد فضحكت مليكه وعانقتها بشده وهمست / أسر بيحبك
ثم ابتعدت عنها وياسمين تكاد عيونها تخرج من مكانها بصدمه بينما مليكه غمزت لها وهي تضحك وهكذا انقضي الوقت في الضحك والحديث
RAHMA NABIL 美心
واخيرا حان موعد الزفاف الذي سيجمع قلوب تجرب الحب للمره الاول كان منزل الحاج سعيد يعم بالبهجه والأقارب والعائله فقط طبعا بعد أن قالوا للجميع أنهم كتبوا الكتاب ولذلك سيتم عقد القران في مكتب الحاج سعيد بعدها يحتفل الجميع بالخارج
كانت ياسمين تجلس بين الفتيات وهي تضحك في الداخل بينما أسر ورجال العائله في المكتب يقومون بكتب الكتاب ثواني وشعرت مليكه باهتزاز هاتفها فابتسمت وأخذت ياسمين للداخل نظرت ياسمين أرضا بخجل بينما تذمرت سعديه / مش كان زمان ايوبي هو اللي مستنيني جوا لولا الولد المعفن حفيدي ده
ضحكت فاطمه / تعالي يا سعديه اقعدي تعالي
جلست سعديه وثواني وسمع الجميع صوت زغاريد نورا
فعلموا انه تم عقد القران
خرج احمد ليستقبل ميار ووالدها ولكن وجدها وحدها
احمد بتعجب / أمال فين عمي
ميار ببسمه / وانا مش كفايه ولا إيه
احمد / لا كفايه يا ميار بس ليه جيتي لوحدك ليه مش اتصلتي بيا اجي اخدك
ميار ببسمه وهي تضع يدها بيده بحنان / قولت اكيد مشغول معاهم بقي ومش فاضي فبلاش اشغلك اكثر
نظر لها احمد بعتاب وامسك يدها وقبلها بحنان / تشغليني ايه يا ميار انتي مراتي.
ميار ببسمه خجوله / طيب يلا ندخل
احمد بغمزه / يلا ده حتي المخزن اشتاق لجمعتنا
ضحكت ميار بخجل وضربته / والله ما هتحرم غير لما نتقفش في مره قفشه معتبره
ضحك احمد بشده وامسكها من يدها ودخلوا ليروا الجميع
بينما كان أسر يقترب من ياسمين ويهمس لها / إيه القمر ده بس كده كتير
سعديه وهي تضع رأسها بينهم /إيه رأيك انا اللي ممكيجاها
نظر أسر بفزع لها / يا سوسو حرام عليكي قطعتي ليا الخلف
سعديه بسخريه / يا ضنايا يابني صدق انت اللي قطعت قلبي
ياسمين / روحي يا سعديه أيوب بيدور عليكي
انقلب وجه سعديه سريعا / إيه بيدور عليا فين ده.
ياسمين وهي تشير لاحد الأماكن / هناك اهو الحقيقه قبل ما ام سعاد تخطفه منك معشوق الجماهير ده
ضحكت سعديه بخجل / طيب سلام انا بقي والله لاولع فيها ام سعاد دي
ياسمين بضحك / رهيبه سوسو
أسر وهو يقترب منها/ متسيبنا من سوسو وخلينا في ياسو
خجلت ياسمين بشده فهمس لها أسر / مبارك عليا انتي يا ياسمين
RAHMA NABIL 美心
كانت ساميه تنظر للعائله بسخريه شديده فجأه سمعت صوت والدها يناديها فذهبت له / نعم يابابا
سعيد وهو ينظر لها بدقه / فين بنتك يا ساميه
ساميه بتوتر وهي تبتلع ريقها / راحت تجيب حاجه من واحده صاحبتها يابابا مش هتتأخر
نظر لها سعيد بدقه وهز رأسه / طب معلش روحي هاتي العلاج بتاعي من المكتب عشان نسيت اخده
ابتمست ساميه بجمود / حاضر يابابا
ثم اتجهت للمكتب وهي تفكر بتوتر في سبب تأخر ابنتها فهي خرجت منذ الظهيره ولم تعد حتي الآن
وما كادت تفتح باب المكتب حتي سمعت صوت حمزه بالداخل فارهفت السمع فسمعت الاتي
حمزه وهو يحاول الا يخرج صوته / اسمعي يابت انتي انا كتبت عليكي مش عشان خاطر عيونك لا ده عشان خاطر جدي بس ميزعلش مني وانا متعودتش اني اغضبه تقعدي في البيت ده تقعدي باحترامك انتي فاهمه محدش هنا يعرف اني اتجوزتك هنقولهم انك ضيفه لجدي وقاعده معانا هنا فتره فاهمه ولا اعيد تاني
تسنيم بخوف / حاضر حاضر محدش هيعرف بانك اتجوزتني
ابتسمت ساميه بشده من خلف الباب وذهبت بعيدا وتحدثت بخفوت / الو يا إيهاب اللي خططنا ليه حصل
علي الجانب الاخر كان يضحك بشده وهو ينظر امامه / اللي عايزينه حصل واول خطوه تمت والله ومطلعتيش سهله يا تسنيم
ثم نظر للتي امامه / اتعلمي من اختك
تحدثت عبير بتذمر / دي مش اختي
إيهاب ببسمه خبيثه / تؤتؤ عيب يا عبير ياقلبي تسنيم اختك الكبيره برضو………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *