روايات

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الفصل السابع والعشرون 27 بقلم رحمة نبيل

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الفصل السابع والعشرون 27 بقلم رحمة نبيل

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) البارت السابع والعشرون

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الجزء السابع والعشرون

جميلة حد الفتنة (حياة حمزة)
جميلة حد الفتنة (حياة حمزة)

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الحلقة السابعة والعشرون

“‏سَل اللّه أن يُحبَّك حبًّا تتجاوزُ به الحياة حتى تنتهي بك وهو راضٍ عنك، سَلهُ أن يُعظِّمَ الرّضَا في صدرك، واليقين في قلبك، فتغدُو الأمور الشديدة هيّنةً عليك.”💛

۝ إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى
النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا
عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ۝ ﷺ..”
ارجو الدعاء لجد صديقتي بالرحمه ❤️
كانت صفيه تجلس في الفندق وهي تصرخ بهياج في الهاتف / يعني إيه مفيش حساب في البنك انت غبي انا حسابي يعيشك ملك انت وعيلتك كلها سنين
وجدت صفيه الخط يغلق في وجهها فصرخت بغضب والقت الهاتف علي الفراش هي كانت تنوي ان تعود لامريكا وتستقر هناك بالاموال التي كانت تأخذها سابقا من محمد ولكن الآن موظف البنك الغبي يخبرها انها لا تملك ولو جنيه واحد فقط في البنك / عملتها يا محمد بس ماشي مش انا اللي هسبلك الدنيا كده يا محمد والايام بيني وبينك
ثم ذهبت واحضرت حقيبتها التي عادت لاحقا عند خروج العائلة كلها لرؤيه حمزة وأخذتها وقتها حاولت أن تجد أموال ولكن لم تجد سوي البعض فقط يمكنه ان يغطي تكاليف جلوسها لليله في هذا الفندق الباهظ الثمن
خرجت من غرفتها وذهبت للاسفل ودفعت كل ما تملك للفندق ثم خرجت وهي تبحث عن سياره اجري ولكن ليس معها أموال لتكفي هذا فزفرت بضيق وسارت علي اقدامها حتي وجدت أتوبيس عام فصعدت له علي مضض بسبب قدمها والحذاء العالي الذي ترتديه دقائق فقط دقائق جلستها في هذه السياره وشعرت انها علي وشك الموت
هبطت امام حاره قديمه بشكل كبير وسارت وهي تجر حقيبتها التي تتخبط في الأرض الصلبه الغير مؤهله لمثل هذه الأشياء كان الجميع ينظر لها بتعجب ولثيابها فهي كانت ترتدي بدله رسميه من بنطال اسود وقميص ابيض وجاكت اسود وحذاء اسود بكعب
اقتربت من احد المنازل وطرقت الباب بضيق وهي تزفر فجأه فتحت امرأه الباب وهي تصرخ / واد يابن الكلب كنت فين يا…..
صمتت المرأه وهي تنظر امامها لهذه السيده فضيقت حاجبيها بضيق / آيوه ياختي فيه حاجه ولا ايه
صفيه بملامح يظهر عليها القرف / انتي مين وبتعملي ايه هنا
المرأه وهي تلوي فمها / عجب البيت بيت ابونا ويجي الغرب يسألونا
صفيه بغضب بدأ يشتعل / ابوكي مين يا خرفانه انتي ده بيت اهلي انا
صمتت السيده لثواني ثم تشدقت بسخريه / الحاجه صفيه هو انتي تعالي يا ختي ادخلي
صفيه بحده /اجي فين وانتي بتعملي ايه في بيت اهلي يا ست انتي
سمع الجميع صوت من الداخل / مين دي يابت يا نعمه
نعمه وهي تنظر بسخريه لصفيه / دي اختك الست هانم يا سبعي
خرج اخ صفيه من الغرفه وهو يرتدي فإنه بيضاء وشورت من نفس اللون / صفيه يا اختي انتي هنا بتعملي ايه
صرخت صفيه بهم وبقرف / ده بيت امي يا خويا ولا إيه
اخ صفيه / لا إزاي ياختي البيت بيتك ده احنا عايشين من خيرك بعد ستر ربنا
دخلت صفيه بكل كبرياء وهي تتحدث / وجه الوقت اللي اعيش انا من خيرك
نظرت نعمه لزوجها بحده ان يسألها قصدها فتحدث/ قصدك ايه يا صفيه
صفيه وهي تضع قدم علي قدم / أنا اتطلقت وهعيش هنا
نظرت نعمه لزوجها بحده وضربته في جانبه /ايوه يا ختي بس أصله الموضوع ان احنا ب…
قاطعته صفيه / أنتم ايه يا صفوان ده بيت اهلي زي زيك ولا نسيت
كاد صفوان يجيب ولكن تحدثت نعمه بدلا من ذلك / والبيت ده بقي بيتنا يا قطه انتي ولو حابه تقعدي هنا يبقي تقعدي بلقمتك
اعتدلت صفيه وتحدث بتحفز / قصدك ايه
نعمه ببسمه سخريه / يعني من اليوم ورايح ياختي شغله البيت هتتقسم علي آتنين وانا هحاول اشوفلك شغله في المصنع االي بشتغل فيه
صرخت صفيه بدهشه وصدمه /whaaaaaaaaat
RAHMA NABIL 美心
خرج حمزه من السياره سريعا واغلقها علي مليكه وركض لاخيه الذي يحاول عامر ان يبعده عن عمته التي تهذي بكلام غريب وتسحبها الشرطه
احمد بصراخ / عمتتتتي اوعي يا عامر دي عمتي هي بتعمل ايه هنا يا عمتي انتم ماسيكنها كده ليه
نعم فلم يكن احد يعرف بأمر ساميه سوي ادهم ومليكه وحمزه وسعيد فقط
ركض حمزه لاخيه وجذبه لاحضانه وهو يهمس له بكلمات ويربت عليه بينما هو يبكي بشده علي امرأه كانت له يوم من الايام ام نعم لم تكن تحنو عليه بمقدار حنانها لحمزه ولكن في النهايه هي عمته بحق الله
بكي احمد بشده مثل الطفل الصغير باحضان أخيه عائلته تخسر كل يوم فرد كل يوم هذا كثير
نظر لحمزه ولهدوئه المخيف هذا يعني انه قد كان يعلم صرخ به / انت كنت عارف
صمت حمزه ونظر بعيدا عنه فتحدث احمد / يعني كنت عارف صح
كاد حمزه يوضح له الأمر ولكن تفاجأ بعناقه وبكاءه / ليه ياحمزه ليه دايما بتشيل كل الوجع لوحدك ليه
ضمه حمزه ببسمه حنونه وربت على ظهره ونظر لعامر الذي هز رأسه ببسمه حزينه فتحدث حمزه / خلينا نرجع عشان محدش يقلق
نظر لادهم الذي توجه بملك لسيارته / تمام خلينا نرجع عشان البنات ترتاح
غمز له رامي بمزاح ليكسر هذا الحزن / ولا عشان تبوس الواوا
نظر له حمزه بشر كبير فتحرك رامي لسيارته بسرعه وخوف وخلفه الجميع فصعد ادهم وأسر بالخلف يضم ملك له هو لا يفهم لما هي معهم ولكن يحمد الله ان حمزه لم يسلمها للشرطه قبلها بحنان وهو يزيح شعرها بحنان ويضمها اليه ثم نظر لادهم وهمس / شكرا
نظر ادهم للمرآه بتعجب / شكرا علي إيه
أسر وهو يضم ملك اليه بحمايه فبعد كل شئ ورغم غضبه منها الا انها اخته في النهايه / عشان مسلمتش ملك كمان
ادهم ببسمه وهو يقوم خلف سيارات الشباب / اولا ملك اختي زي زيك ثانيا ملك مغلطتش بالعكس دي ساعدتنا
نظر له أسر بعدم فهم / ساعدتكم
هز ادهم رأسه ببسمه / اها وكتير كمان يمكن لولاها مكناش تمينا العمليه بكل سهوله كده تتخيل يعني احنا دخلنا بالسهوله دي حظ يعني ولا ايه والممرات والاماكن حافظينها ولا إيه
فهم أسر ما يرمي اليه ادهم ولكن تحدث بصدمه / بس ملك هي……
قاطعه ادهم / اول ما نوصل هفهمك كل حاجه
هز أسر رأسه وهو ينظر لاخته في احضانه بتعجب ثم قبل جبينها وهو يفكر في كل ما يحدث حوله
ببنما في سياره حمزه كانت مليكه تغني وتهز رأسها بحركات مضحكه فزفر حمزه بضيق / آيوه ارقصي يا ختي ارقصي اياكش بس اول ما نوصل البيت مفعوله يروح وتفوقي عليا
ضحكت مليكه بشده ثم عادت للمقعد الخلفي لم يهتم حمزه كثيرا ولكن فزع حينما وضعت يدها علي عينه وهي تتحدث بضحكه / أنا مين.
صرخ حمزه وهو لا يري الطريق امامه / ايدك يابت يخربيت سنينك هنمووووت
بينما هي لا تريد رفع يدها وحمزه يقود عشوائيا وهو يصرخ / اوعواااااا من قدامي
كان الوضع كالتالي حمزه يصرخ كالمجنون ويقود بعشوائيه ومليكه تضع يدها علي عينه وهي تضحك بشده بينما توقفت باقي السيارات لتري ماذا يحدث ولكن في ثانيه كانت سياره حمزه تصطدم في سياره أندرو الذي صرخ / احييييييه دي عهده يابن ال…..
ثم اخذ يلطم / هيكدروووك يا حبيبي وانت خطوبتك بعد يومين اكيد ده إنذار اني متسرعش في موضوع البت هيلانوووو
ثم لطم مجددا / احيه احيه احيه ده انا هتكدر لباقي الخدمه
ثم اخرج رأسه من النافذه وصرخ بحمزه الذي كان مايزال يدور حول نفسه تفاديا لأي اصطدام اخر / ورحمه ابويا يا حمزه لابيتك في الحجز يا حيوان بس اصبر يلعن معرفتك السوده اللي مش بتيجي عليا غير بمشاكل
بينما حمزه كان يصرخ / الحقوووونا
فقد كان يدور حول نفسه بالسياره ومليكه تضحك بشده وهي مازالت تضع يدها علي عينه وهو يصرخ بهم / حد يجي يشيل بنت المجنونه دي مش شاااااااايييييف
بينما مليكه كانت تضحك وبشده / كمان مره كمان مره
حمزه بصراخ / الحقووووووونييييييييييييي
كان حمزه يحاول ان يوقف السياره ولكن لا يري شئ امامه
بينما الجميع لا يستطيع احد التدخل
نظر ادهم لعامر وصعد لسيارته وتحدث / تعالي يا عامر قرب منهم
عامر بخوف / أقرب من مين انت مش شايف بيسوق ازاي
صرخ به ادهم / اخلص يا عامر قبل ما يحصل حاجه
صعد عامر لسيارته وحاول الاقتراب من حمزه اكثر من مره وهو يصرخ / بطئ يا حمار مش عارف أقرب
حمزه بصراخ / يا غبي مش شايف حاجه حد يشيل البت دي
كان يتحدث وهو يقود بيد واليد المصابه يحاول دفع يد مليكه التي تشددها اكثر حول عينه
واخيرا استطاع عامر الاقتراب فصرخ بادهم / بسرعه ليفرمنا الاعمي ده
فتح ادهم الباب وانتظر اقتراب حمزه منه وأثناء دوران حمزه بجانبهم قفز بسرعه وامسك بنافذه سيارته وهو يحاول رفع نفسه
بينما اخرج رامي هاتفه / لايفوتك فيديو مشوق لرجل يصارع سياره هتجيب صريخ ليكات
نظر له ادهم وسبه / ورحمه امي لعلقك وافتكر كلمتي
واخيرا ادخل ادهم رأسه من النافذه ثم جسده واخذ المقود من حمزه / اوعي يا خويا كده
ثم وبصعوبه استطاع إيقاف السياره وهنا أصبحت كلتا يدي حمزه حره فمد يده وجذب مليكه بحده فسقطت امامه وقدمها علي قدم ادهم فجذبها بعنف بعيدا عن قدمه بينما تشنج ادهم بغباء / وحيات امك
تجاهله حمزه ونظر لمليكه نظره شر / حسابنا في البيت يا استاذه
ادهم وهو يضربه علي كتفه / لا شرس ياض
حمزه / امال انت مفكر ايه
تحدثت مليكه بضحك / كمان مره يا حمزه كمان مره
صرخ بها حمزه / بت انا ماسك نفسي عنك بالعافيه
ظهر الحزن والدموع في عين مليكه فضمها حمزه بحنان / لا خلاص خلاص والله متعيطيش انا بهزر اعملك كمان مره واخبطلك عربيه الواد أندرو تآني بس متعيطيش
تحدث ادهم بقرف وهو يهبط من السياره / دلعك لمليكه زاد آوي الصراحه
حمزه وهو يضم مليكه اليه ونظر له باستفزاز / وماله يا حبيبي اعيش وادلع مش كده يا مليكتي
ضحكت مليكه بشده ودفنت وجهها في صدره وهي تضمه اكثر بينما هو ابتسم بحنان وقاد سيارته بهدوء وهي تضع رأسها في احضانه بينما تفرد اقدامها علي الكرسي الفارغ بجانبهم
وعاد ادهم لسيارته وقاد الجميع مجددا للمنزل تحت ضحكات البعض وتذمرات البعض وبسمه البعض وحزن البعض الاخر
RAHMA NABIL 美心
عاد الجميع للمنزل ماعدا احمد الذي حادث ميار وذهب إليها طرق احمد الباب ففتحت له ميار وهي تنظر له بخوف فقد كان صوته حزين جدا
ميار بخوف / احمد مالك
ارتمي احمد في احضانها وهو يهمس / تعبان يا ميار تعبان ومش عايز ارجع البيت
ابتسمت ميار بحزن وجذبته للداخل فتوقف احمد ونظر لها / عمي هنا ولا لا
هزت ميار رأسها برفض / بابا خرج القهوه بس عادي تعالي ن…
قاطعها احمد / لا يا ميار مينفعش حتي لو مراتي بس لسه مينفعش صدقيني ادخلي البسي وانا هكلم عمي ونروح نقعد في أي مكان بره
نظرت له ميار ببسمه ودخلت للمنزل بينما هو زفر بتعب واحرج هاتفه وهاتف والدها الذي وافق برحابه صدر وفرح كثيرا لمعرفته رفض احمد البقاء معها وحدهما في المنزل خرجت ميار وهي تتجه اليه / يلا
احمد وهو ينظر لها / يلا ايه مش هتغيري يابنتي
ميار وهي تنظر لثيابها / منا لابسه اهو
احمد وهو يدفعها للداخل / ياختي لبسك عفريت ايه اللي لابسه ده ادخلي يابت غيري انتي مش شايفه الفستان ضيق إزاي ادخلي اخلصي
نظرت له ميار وكادت تتحدث فنظر لها بشر وأشار للداخل / ادخلي اخلصي
زفرت ميار منه ودخلت أرتدت فستان واسع اكثر وعادت اليه / مبوسط كده
احمد وهو ينظر لها بتقييم / يعني اتفضلي قدامي
زفرت ميار بضيق / ياباي علي التحكمات
احمد وهو يرفع يده في الهواء / بت انتي هتمشي ولا اديكي علي دماغك
ركضت ميار علي الدرج بسرعه بينما ابتسم احمد خلفها وهو يكتم ضحكته/ لا مسيطر ياض يا احمد ايه الحلاوه دي
ثم سار خلفها وجدها صعدت لسيارته فصعد بجانبها وجدها تنظر للجهه الاخري فخرج بها من الحاره ثم ذهب بها لمكان بعيد قليلا امام أحدي الحدائق المليئه بالعائلات وتوقف بسيارته وامسك يدها بحنان شديد وقبلها وتحدث / ينفع يعني جوهرتي حد يشوفها غيري طب انتي ينفع حجابك يعني يكون علي لبس مجسمك
كل هذا وميار تنظر للجهه الاخري ولا تتحدث فزفر احمد / هو ايه مواصفات اللبس اللي أمرنا بيه ربنا سمعي يلا
ميار بضيق / لايشف،، وميكونش قصير
احمد وهو يحثها علي الاكمال / وايه تاني يا ميار كملي
ميار وهي تزفر / ولا يصف
احمد ببسمه وهو يدير وجهها اليه / طب ولا يصف دي مش معناها نلبسه واسع؟؟ صح ولا إيه
هزت ميار رأسه واجابت بخجل / هو كان حلو بس انا…
اكمل احمد عنها وهي يبتسم / بس زيدتي وبقيتي ملبن
اخفضت ميار وجهها باحراج وحزن فابتسم احمد وهو يتفهم فتحدث بهدوء وحنان /ليه زعلانه كده مش معني انك زيدتي شويه يبقي بقي شكلك وحش او قليتي في نظري تؤ تؤ بالعكس انتي الأول كنتي رفيعه آوي دلوقتي بقيتي قمر
ابتسمت ميار عليه وحمدت الله بينما هو ابتسم لها وقد انسته جميع أحزانه بجوارها يكفي فقط بسمتها
تحدثت ميار بعدما تذكرت / صحيح يا احمد انت مبقتش تروح الجامعه ليه بقالك فتره طويله مش بتروح
ضرب احمد جبهته بغباء / معلش ياقلبي بسبب المشاكل نسيت اقولك انا وحمزه وادهم ابن عمنا قررنا اننا هنشترك في شركه هندسه كبيره هنا في مصر الفلوس اللي كنت محوشها علي فلوس حمزه علي مبلغ محترم من الواد ادهم الغني وهنبني شركه معماريه بإذن الله تنجح انا مليت من الجامعه وغيره غير اني حابب يكون ليا عمل خاص والصراحه ادهم اقترح الفكره دي علينا وبقالنا فتره بنشطب في الشركه والحمدلله ادهم وحمزه ليها علاقات في المجال ده هتفيدنا كتير خصوصا ادهم ليه علاقات دوليه وله اسمه برضو
ابتسمت ميار له / أنا معاك في اي حاجه يا عطار قلبي
ضحك احمد بشده فهو يتذكر هذا اللقب من عرفها ونظر لها بحب / بعشقك يا ميار كان اخلي بستل مايه ينزل علي دماغي والله عشان عرفتك
ضحكت ميار بشده عليه وهو شاركها الضحك
فهكذا نحن عندما نكون بجانب من نبح ننسي جميع الأحزان فقط نتذكر قربه هو فقط ونتذكر مشاعرنا تجاهه….
RAHMA NABIL 美心
جلس أسر امام ادهم في انتظار شرحه لما حدث لملك فبدأ ادهم يقص عليه ما حدث بعد حادثه ملك ومليكه وعرض ملك لصور مليكه وذهابه لتهديد إيهاب
F. B
بعد خروج ادهم من عند إيهاب بكل غضب وهو يعده بالويل كل الويل له
سمع صوت خلفه / مش خايفه منك يا أدهم ولو فاكر البوقين اللي قولتهم جوا دول هيخوفوني تبقي نسيت مين هي مولا
توقف ادهم يستمع لها وهو مازال يعطيها ظهره بينما هي تنتظر رده فعله وعلي عكس المتوقع التفت لها وهو مبتسم وتحدث / ومين قالك اني عايز اخوفك انا لو عايز اخوفك كنت عملت معاكي زي ما عملت مع حبيب القلب جاك مش ده برضو اللي دمرك وخلاكي مدمنه وخلاكي تحملي في ابنه وانتي لسه مكملتيش18 سنه ولا انا غلطان
توترت ملامح ملك وهتفت به / اسمع يا أدهم اطلع منها وملكش دعوه دي مشاكل عائليه
تحدث ادهم بسخريه / عائليه آه فعلا عائليه وجاك بقي من العيله ولا إيهاب من العيله
اقترب من ملك ووقف امامها / كل اللي جوا دول واحد واحد ولاد…… هيغرقوا ويغرقوكي معاهم بيستغلوا عماكي وغبائك عشان تعادي عيلتك مع ان مفيش حد بيحب الخير ليكي قد عيلتك.
نظرت له ملك بدموع تأبي الهبوط / انت كداب عيلتي عمرها ما حبت ليا الخير أبدا طول عمرهم أساسا مش شايفين غير مليكه… مليكه وبس إنما ملك فهي الشريره والوحشه
هز ادهم رأسه بيأس عليها / انتي ازاي عاميه كده انتي
قال آخر كلماته بغضب ولكن توقف قليلا ثم تحدث بحده / عيلتك اللي مش بتحبك دي اكتر من مره كانوا هيضيعوا بسببك يا غبيه انتي عايشه بكام كليه ها اتكلمي اقولك حضرتك عايشه بكليه واحده تعرفي دي كليه مين االي عايشه بيها ها
صدمت ملك من حديثه فاكمل هو / انتي لما عملتي حادثه واتنقلتي المستشفي واكتشف الدكاتره ان فيه كليه من عندك تالفه وانتي أساسا مولوده بواحده قامت مليكه بدون تردد اتبرعتلك بكليتها بعد ما عرفت انها مطابقة ورفضت حد يبلغك عشان خافت تفتكربها بتذلك او تجرح مشاعرك ابنك اللي كنتي حامل فيه يا انسه يا محترمه وبعدين نزلتيه وكنتي هتموتي بنزيف مين اللي اتبرعلك بدمه وكان وقتها هيموت فيها ها اقولك انا أسر…. أسر هو اللي اتبرع ليكي لانه من حسن حظك انه مانح عام ويقدر يتبرع لأي فصيله وهو متترددش ولو للحظه يتبرع بدمه كله انا لسه فاكر لحد دلوقتي دموعه وعياطه زي العيال الصغيره عشان الدكتور ياخد كل االي عايزه من دمه هو لان وقتها كنا محتاجين دم كتير ومكنش فيه متبرع وهو أصر يديكي كل اللي محتاجاه منه واترجي الدكتور وهو بيبكي ويقوله اعمل اي حاجه بس اختي تعيش
بلاش دي انتي دلوقتي مسجله ايه ها انطقي اسمك مطلقه يا مدام ملك مين السبب انك تكوني قدام الكل محفوظه ورافعه راسك مش خاطيه مليكه اللي راحت للحقير اللي جوا ده اللي فضلتيه علي عيلتك واترجيته يتجوزك واتذللت ليه
نظرت له ملك بدموع تهبط بشده وشهقات عاليه
فتحدث هو بسخريه / آيوه صدقي مليكه اللي عمرها ما نزلت رأسها لحد نزلتها في الوقت ده ولمين للحقير جاك عشان بس يتجوزك وبعد لما ذلها رفض وساومها علي ليله معاه مقابل انه يتجوزك
رفعت ملك رأسها بصدمه شديده فاكمل هو وهو لايهتم لصدماتها / وقتها مليكه جات وحكيتلي كل حاجه وانا قدرت اخلص الموضوع معاه واجبره علي ان يكتب عليكي
بعدها الدكتور اللي كنتي بتروحي عنده عشان حالتك اللي بقت زفت
تحدثت ملك ببكاء / ماما االي ودتني
هز ادهم رأسه علي غبائها / وانتي فاكره ان صوفي هانم هتهتم بيكي أساسا يا ملك دي مليكه اللي ودتك بعد ما اترجت والدتك انها هي اللي تاخدك ليه عشان انتي كانت دماغك ناشفه ولو حد مننا ظهر في الصوره كنتي هترفضي مليكه وقتها اترجت والدتك و وعدتها ان فلوس الدكتور عليها هي ووقتها روحتي انتي وبدأتي تفوقي من صدماتك وقرفك كله واول ما تفوقي تجري لمليكه وتتهميها انها السبب في كل حاجه وبكل بجاحه
سقطت ملك أرضا ببكاء وهي تهمس لنفسها انها كانت غبيه من اي زاويه كانت تنظر للموضوع من اي جهه رأت انها الضحيه وليست الجلاد هل هي عمياء لهذه الدرجه
اقترب منها ادهم وهمس لها / لسه في وقت يا ملك لو حابه تصلحي غلطك لسه فيه وقت قبل ما تضيعي خالص صدقيني يا ملك اللي جوا دول هيضيعوكي وعمرهم ما هيكونوا سند ليكي أبدا هما بس بيستخدموكي لمصلحتهم
خليكي معانا يا ملك ولو لمره واحده اختاري الصح وانا اوعدك كل حاجه هترجع زي الاول
رفعت ملك نظرها له بعيون حمراء وبشده وهمست له / بجد
ابتسم ادهم بأمل لعودتها / وعد مني وانتي عارفاني عمري ما اخلف وعدي يا ملك
تحدث ملك بعيون مليئه بالدموع / اعمل ايه…..
B
ادهم وهو يكمل / وبس من وقتها وملك في صفنا ومعانا وكل حاجه كانت بتوصلها لينا
أسر بدموع وهو يلوم ادهم / مكنش لازم يا أدهم تقولها كل اللي عملناه مش عايزها ترجع وعينها مكسوره يا أدهم
لم يكد ادهم يجيب حتي سمع بكاء علي باب الغرفه نظروا وجدوا ملك تقف وتبكي بشده ثواني وكانت تركض وتعانق أسر وهي تشهق / اسفه يا يا أسر وحيات اغلي حاجه عندك تسامحني وحيات مليكه.
ضمها أسر بدموع وتحدث /وحيات ملك عندي مسامحك
ابتعدت ملك عنه ونظرت له بدموع شديده فمسح هو دموعها / انتي يا ملك طول عمرك زيك زي مليكه عندي وبعد كده مسمعش كلمه ان مليكه اغلي منك سامعه
جذبها ادهم لاحضانه بحنان وهو يربت علي شعرها / ده انتي حتي الصغنون بتاعنا يعني الدلوعه
كاد قلب ملك يتوقف من كثره المشاعر التي تعيشها وللمره الاولي او لنقل التي تراها للمره الاولي ابتسمت ملك بخجل فهي لم تعتاد علي فكره ان ادهم اخاها أيضا
ضحك ادهم وقد تفهم خجلها فضمها وهو يزغزها وهي تصرخ بضحك / خلاص بالله عليك يا أدهم خلاص والله والله هموووووت
ضحك أسر بشده عليهم ومسح دموعه وانضم لهم في مزاحهم
RAHMA NABIL 美心
كان حمزه يستحم فمنذ جاء اضطر لشرح كل شئ للعائله وبقي لساعات وساعات معهم حتي يستوعب الجميع صدمه عمته وبعد انتهاء حديثهم قرر الجد ودون عوده انه سيوكل محامي من باب الواجب لابنته وانه سيبحث عن عبير التي اختفت وبطريقه غريبه بعد الحادث وان الموضوع اغلق ولا يحق لاحد ان يفكر به ولو بينه وبين نفسه بعد الان ثم امر حمزه ان يأخذ مليكه التي كانت تضحك بجنون وتغني وتجذب حمزه اليها وتعانقه امام الجميع أخذها حمزه وصعد لغرفته وظل بجوارها حتي سقطت من التعب وبقي لدقائق ختي تأكد من نومها تماما ثم ذهب للاستحمام خرج حمزه من الحمام وهو يرتدي شورت كويل حتي ركبته وكان عاري الجذع العلوي وقف امام مرآته وهو يجفف شعره ولكن نزع المنشفه عندما سمع تأوه مليكه التي استيقظت بفزع وهي تصرخ نظرت حولها وجدت نفسها في غرفه حمزه فأخذت أنفاسها براحه شديده ولكن وقع نظرها علي حمزه الذي يقف امامها بشورت اسود فقط فاحمر وجهها بشده وجحظت عينها وتصنمت عليه وهي تبتلع ريقها ثم أشارت له بصراخ / انت بتعمل ايه البس بسرعه ياقليل الأدب
حمزه بشماته / اهلا انتي فوقتي تعاليلي بقي يا أبلتي
مليكه بعدم فهم / فوقت ليه فيه إيه
حمزه وهو يهز وسطه مثلما كانت تفعل مليكه في الغرفه المخطوفه بها /طلعت يا محلا نورها شمس الشموسه يلا بينا محلب لبن الجامووووسه
نظرت له مليكه بغباء وهي لا تفهم ماذا يفعل وفجأه اخذ حمزه يقفز في الغرفه بحركات مجنونه وهو يقلدها / شوفت النار اليح
مليكه بتعجب / يح
ثم قبل حمزه يده وهو يتحدث مثلها / بوس الواوا ها؟؟؟؟
مليكه وهي تظن ان حمزه جن / بوس الواوا انت…….
ثواني وكانت الذكريات تتقافز لرأسها بدايه من تكبيل جاك لها وحتي معانقتها لحمزه امام الجميع
وبكل هدوء استدارت مليكه وهي تضع رأسها في الوساده ولا تريد أن تسمع له فاقترب منها حمزه وهمس لها وهو يمسك يدها / إيه افتكرتي
ضربته مليكه علي يده / اعاااااااااا اعاااااااااا
بينما هو يضحك وبشده عليها وهي تكاد تبكي / خلاص ياقلبي متزعليش تعالي بوسي الواوا بتاعتي وانا ابوس الواوا بتاعتك
رفعت مليكه وجهها من الوساده ووقفت أرضا ثم اخذت تصرخ بشده وهي تفرك شعرها / ااااااااااه لااااااااااا يارب يكون حلم يارب لااااااااااا آآآآآآه
ضحك حمزه عليها فهي تكاد تجن
ثواني ووجد مليكه تهجم عليه بشده فسقط علي الفراش واصبحت هي فوقه فصرخ بها / يابنت المجنونه
مليكه وهي تصرخ به / اسمع كويس انت هتنسي اللي حصل اتفقنا دي مش انا انا اللي قدامك دي ماشي ماشي
غمز لها حمزه / بس انا عاجبني التانيه
خجلت مليكه من تلميحه وأخذت تتنفس بعنف ثم صرخت / بسسسس يا حمزة بس
ابتسم لها وأعاد شعرها للخلف وهي مازالت تجلس علي صدره وهمس لها / انتي زعلانه ليه بس ياقلبي الحمدلله احنا عدينا منها عايشين اي نعم أندرو مش هيعديها وهتحبس بس فداكي
صرخت مليكه بخجل كبيره ثم قفزت من عليه وهبطت وهي تتحرك بجنون في الغرفه وتبكي وهي تفرك رأسها بحده / اااااه إزاي عملت كده إزاي يا فضحتك يا مليكه والمصيبه كله شافني ااااه يارب لا لا اكيد هينشوا ولو منسوش هيحصل ايه آآآآآآه
كان حمزه يشاهدها وهو يجلس ببروده علي الفراش ويبتسم عليها بينما هي أشارت له بتحذير / متضحكش انا بقولك اهو انا مش كده
حمزه وهو يبتسم لها / وليه متكونش كده ناقصك ايد ولا رجل
نظرت له مليكه بغباء / اكون إزاي
نهض حمزه وحرك وسطه مثلها / كده
ضربته مليكه في صدره بقوه فتألم بشده / يخربيتك متجوز لاعب كمال أجسام ولا إيه
مليكه وهي تضع يدها في وسطها / مش عجبك ولا إيه
حمزه وهو يرفع حاجبه ويبتسم بسخريه / لا عاجبني يا ختي عاجبني وانا اقدر اقول غير كده ده انا حاسس اني متجوز واحد صاحبي
ارتخت اكتاف مليكه ونظرت له / تقصد ايه
ابتسم حمزه وهو يأخذ ثيابه / مقصدش يا مليكه
دخل حمزه الحمام وترك مليكه تنظر لنفسها وتتسآل هي هي جافه في تعاملها معه نعم هي تحدثه دائما بالحب ولكن هل سبق لها وان قامت بما يدل علي هذا الحب هو دائما مايبادر ويجذبها لاحضانه ويقبلها بحنان ولكن هل سبق وفعلت هي المثل نظرت لنفسها في المرآه وهمست لنفسها / حمزه حبك كده بس ده مش معناه انه تفضلي كده
اخذت نفسها وهي تؤنب نفسها / اتفضلي بقي شوفي حل للي حصل
صمتت قليلا ثم ابتسمت وقد توصلت لفكره ما ولكن سرعان ما اغمضت عينها بخجل وهي تتذكر كل ما فعلته / آآآآآآه يارب الكل ينسي يارب
RAHMA NABIL 美心
كان خالد يجلس في مكتبه وهو يتذكر ملامحه كانت جميله بشكل جعل قلبه يضطرب من ملامحها رغم تعبها الواضح الا انها كانت اكثر من جميله تري ماذا تقرب لحمزه ولكنه وجد ادهم يحملها هل يعقل ان تكون زوجه ادهم نعم فكيف اذا سيحملها بهذا الشكل ان لم تكن زوجته وهو علم من قبل أن ادهم ليس له اخوه عند هذه الفكره جن جنونه وامسك مطفأه السجائر والقاها في الحائط بينما دخل أندرو ونظر للجدار بجانبه وهمس بملل / مين ياخويا اللي معصبك المره دي
نظر له خالد بغضب وتحدث بملل / واد انت مش نقصاك روح شوف هتتجازي ولا تعمل ايه في ام العهده بتاعتك
أندرو وهو يجلس بملل / أنا واحد علي وشك جواز ومش فايق لحد فيكم دفعت تعويض يا خويا حلو كده
تجاهله خالد فتحدث أندرو بجديه / الموضوع فيه بنت صح
نظر له خالد بشرود وقد أخذه خياله لها مجددا وهمس بداخله / يارب بقي انساها
RAHMA NABIL 美心
كان رامي يصرخ وهو يقف علي الكنبه في الصاله الخاصه بهم / عارف لو قربت انا هطلع عينك
ادهم وهو يبتسم ببرود / أنا قولت كلمه واحده هتتعلق يعني هتتعلق
سعديه وهي تبتسم بشماته / اهو جالكم اللي يلمكم يا كلاب
ضحك أسر بشده وكذلك ملك بينما ياسمين ضربت أسر لي كتفه / ما تشوف اخوك يا عم انت
ضحك أسر وهو يضمها ويغمز لها / سيبيهم بيسلونا
ضحكت بشده عليهم وهي تنظر لرامي الذي يقفز من مكان لآخر وهو يصرخ بادهم وملك التي تضحك وبشده عليهم وسعديه التي تشمت في رامي فابتسمت بفرحه لهذه النهايه يكفيها وجود الجميع بجانبها بدون أن ينقصهم احد اغمضت عينها وحمدت ربها علي هذه النعم التي يغرقهم بها
RAHMA NABIL 美心
سمع احمد صوت الباب يطرق فكاد حمزه ينهض ليجيب ولكن منعه احمد / خليك انت انا هشوف مين
فتح احمد الباب وجد عامر يقف وهو ينظر له ببسمه / اميره هنا
احمد وهو يحاول ان يضايقه / آيوه عايز ايه منها
عامر وهو يرفع حاجبه /اوعي من وشي
عاند احمد معه /لا مش هوعي ويلا بقي معندناش بنات للجواز
كاد عامر يصرخ به لولا حمزه الذي دفع احمد جانبا وهو يخرج / اوعي ياض من وشي
ثم صعد للاعلي نظر عامر لحمزه الذي يصعد للاعلي وتحدث تعجب / هو فيه إيه
احمد بغمزه/ تلاقيه رايح لمليكه
عامر وهو يدفعه فجأه ويدخل ولكنه أحدث صوت قبل دخوله وتوقف في الممر المؤدي للصالون ونادي / عمي راشد
حتي سمع صوت راشد /تعالي يا عامر يابني واقف بره
اخرج عامر لسانه لأحمد ودخل لعمه وهو ينظر للاسفل بينما لحق به احمد بعد أن اغلق الباب بتذمر وهو يتمتم بضيق
بينما كان حمزه يصعد الدرج بسرعه فقد وصلت له رساله من مليكة انها تحتاج اليه وبسرعه في شقتهم الخاصه وصل حمزه لشقتهم ومد يده وفتح الباب ودخل وبمجرد استدارته حتي فتح فمه ببلاهه وهو يتحدث بصدمه / إيه ده

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *