رواية اليتيمة الفصل الأول 1 بقلم آلاء محمد
رواية اليتيمة الفصل الأول 1 بقلم آلاء محمد
رواية اليتيمة البارت الأول
رواية اليتيمة الجزء الأول
رواية اليتيمة الحلقة الأولى
جوا فيلا كبيرة جدا .. كانت قاعده بنت صغيرة اسمها علياء
عندها ٧ سنين ماسكه العروسة بتاعتها و باصه في الارض بزعل .. جنبها شطنه كبيرة مليانه لبس .. شوية و دخل عليها راجل و ست في اول التلاتينات .. كانوا عمها و مراته ..
عمها ( حسام ) / يلا يا علياء يا حبيبتي .. لازم نمشي عشان تغيري لبسك و تنامي .
علياء ببراءة / و بابا و ماما يا عمو هيجوا امتي .
مراة عمها ( اماني ) / بابا و ماما ماتوا و اللي بيموت مش بيرجع تاني .. يلا يا حبيبتي عشان منتاخرش ..
جم يخرجوا فجأة لقيوا ست تانيه داخله .. و اسمها سمية تبقي عمة علياء ..
سميه / خير يا حسام واخد البنت ورايح على فين ..
حسام / واخدها تعيش معايا مش هينفع تفضل هنا لوحدها مع الداده و خلاص لازم حد يخلي باله منها ويراعيها .
سميه / طب وهي ليه تروح عندك ما تجيش عندي ليه يعني ..
حسام / عشان الاولى تبقى عند عمها وبعدين جوزك غريب ممكن يتضايق من وجودها ..
سميه بضيق / اممم طيب انا هبقى اجيلك بكره بقى عشان نتفاهم في مواضيع الورث والكلام ده انا لازم اعرف كل حاجه بتحصل ..
اماني / طيب يا سميه ابقي تعالي بس بعد اذنك سيبينا بقى نروح بالبنت كفايه انها طول اليوم ما اكلتش ولا غيرت هدومها ولا عملت اي حاجه خالص
حسام واماني اخدوها عشان تعيش معاهم في بيتهم .. كان بيت بسيط و واضح ان عمها كان على قد حاله اماني اخذتها غيرت لها هدومها ونيمتها ودخلت على اوضتها هي وحسام لقيته قاعد سرحان ..
اماني / حسام هو انت نويت تعمل ايه ..
حسام / من بكره ان شاء الله هروح اخلص الاجراءات وهمسك انا الشركه بتاعه اخويا وكل المصانع بتاعته واديرها وربنا يعيني بقى على الحمل التقيل ده ..
اماني / ربنا معاك ..
تاني يوم كان حسام قاعد على السفره بيفطر وجت اماني قعدت جنبه …
حسام / ها الولاد خلاص راحوا المدرسه ..
اماني / ايوه بقولك ايه ايه رايك لو نبقى ننقل في بيت احسن من كده شويه
حسام باستغراب / انتي عارفه يا اماني لو في ايديا مش هتاخر بس اديكي شايفه الظروف و بعدين ايه طلع في دماغك الموضوع ده ..
اماني / ما هي ان شاء الله هتتعدل لما تاخد نصيبك في ورث اخوك ..
حسام بتردد / لا ما هو انا قررت حاجه كده واتمنى يا اماني انك تساعديني عليه .. تعالي نتكلم في اوضتنا احسن بدل ما علياء تسمعنا ..
حسام واماني راحوا اوضتهم وقعدوا .
حسام / انا قررت اسيب نصيبي في ورث اخويا لعلياء ..
اماني باستغراب / ليه يعني ده حقك وشرع ربنا هو اللي بيقول كده انت مش بتعمل حاجه غلط ولا هتستولي على ميراثها لا سمح الله ..
حسام / انا عارف ان هو حقي بس فكري فيها دي بنت لوحدها ومحتاجه لكل مليم عشان تكمل دراستها ويبقى معاها قرشين يسندوها للزمن يا عالم انا هعيش ولا لا ما اديكي شايفه اخويا الاصغر مني مات وهو في عز شبابه هو ومراته
اماني بحزن / والله ربنا يعلم انا زعلانه علي امها قد ايه دي كانت كويسه اوي وكنت بحبها زي اختي مش عارفه ازاي اصلا عملوا الحادثه دي .
حسام / دي اعمار ونصيبهم كده المهم ان انا مش هاين عليا المس فلوس بنت يتيمه غلبانه .
اماني طبطبت عليه / خلاص اللي انت شايفه اعمله يا حسام وانا موافقه على اي حاجه .
حسام / المهم البنت تتربى عندنا بما يرضي الله ونعملها زي ما بنعامل مروان ويوسف بالظبط .
اماني/ من غير ما تقول انا ناويه اعمل كده فعلا وربنا بقى يقدرنا ..
حسام نزل و راح ل شركه اخوه واول ما اروح هناك لقى اخته مستنياه في المكتب و معاها جوزها كان اسمه ياسر ..
ياسر / ازيك يا حسام عامل ايه البقاء لله .
حسام / ونعم بالله خير يا جماعة ..
ياسر / خير انا جاي عايز اعرف هتعملوا ايه في موضوع الورث وكده عشان سميه عايزه تعرف الموضوع هيمشي ازاي لانك طبعا انت اللي هتبقى واصي عليها ..
حسام / طبيعي انا اللي ابقى واصي عليها دي بنت اخويا وانا عمها يعني انا اكتر واحد اخاف على مصلحتها ..
سميه / طيب وماله بس انا بقى عايزه اعرف ايه الوضع بالظبط يعني الشركه دي بتكسب قد ايه ..
حسام / بقولك ايه يا سميه ايه رايك لو تشاركيني في اللي انا هعمله انا باذن الله ناوي ما اخدش اي حاجه من الفلوس دي واسيب الورث كله لعلياء ايه رايك تعملي زيي …
سميه قامت وقفت وقالت بزعيق / نعم اسيب ورثي ليه ان شاء الله ده حقي ولا انت كمان عايز تاكل عليا حقي ..
حسام / انا مقلتش كده يا سميه انا بقولك ان البنت صغيره ويتيمه وامانه عندنا وبعدين انتي جوزك ما شاء الله مش محتاج وانا رغم انك عارفه اني محتاج لكن رفضت اخد مليم من فلوسها وقلت اسيبلها ورثها كله فايه رايك تعملي كده و صدقيني ربنا هيعوضك ..
سميه / لا يا حبيبي انت عايز تتنازل اتنازل براحتك انما انا مش هتنازل وعايزه حقي والا هوديك في 60 داهيه فاهم وهاخذ منك الوصايه اللي انت فرحان بيها دي .
حسام بضيق / فكري كويس والله انتي الكسبانه ..
سميه / لا قصدك انت اللي هتبقى كسبان ما انت برضه هتبقى واصي يعني حتى لو ما اخدتش نصيبك قدام القانون ممكن تاخده في الدرا وانا بقى مش هسيب حقي ..
حسام بيأس / خلاص يا سميه براحتك مفيش مشكله بكره ان شاء الله هجيب المحامي ونخلص كل حاجه ..
ياسر بطمع وبكره / ليه دلوقتي احسن خلينا نخلص كل حاجه بقى كده وكل واحد يعرف اللي ليه واللي عليه ..
سميه وجوزها ما رضيوش يمشوا غير لما حسام يجيب المحامي
اما في بيت حسام كانت علياء قاعده بتلعب في الصاله واولاده الاثنين قاعدين جنبها سكان مروان ابنه الكبير عنده 12 سنه ويوسف ابنه الصغير عنده تسع سنين …
يوسف قرب منها وشد منها العروسه بتاعتها .
علياء / ايه ده انت بتاخد مني العروسه بتاعتي ليه رجعهالي لو سمحت ..
يوسف برخامه / لا مش هرجعهالك اصلا العروسه دي هتبقى بتاعتي ..
علياء / و انت عايزه عروسه ليه انت ولد اصلا ..
يوسف / كده هاخدها وخلاص ..
يوسف اخد العروسه وجري وعلياء فضلت تعيط مروان قرب منها وطبطب عليها بحنيه ..
مروان / ما تزعليش يا علياء انا هجيبلك عروسه احسن منها …
علياء / انا مش عايزه عروسه احسن منها يا مروان انا عايزه العروسه بتاعتي ..
بعد شويه حسام رجع من الشغل وهو مصدوم مراته استقبلته بابتسامتها كالعاده .
اماني / مالك يا حسام عامل كده ليه شكلك زي ما تكون شايل هم كبير .. حصل مشكلة في الشركة بتاعة اخوك ولا ايه ؟
حسام / للاسف سميه اختي مصممه هي وجوزها يبيعوا شركه عشان تاخد نصيبها في الميراث حاولت اقنعها كتير انها تخلي الشركه وانا هديرها بس ما وافقتش ..
اماني / ليه طيب .. بص انا هكلمها واقنعها بطريقتي …
حسام / هتقوليلها ايه بس دي اختي وانا عارفها طالما الطمع دخل قلبها خلاص كده
اماني / لا ما تقلقش انا هعرف اتكلم معاها بالطريقه اللي هي بتفهمها وهخليها هي بنفسها اللي تترجاك تشغل الفلوس دي وما تبيعش الشركه ..
اماني قامت مسكت تليفونها واتصلت بسميه ..
اماني / ازيك يا سميه عامله ايه ..
سميه / كويس الحمد لله بقولك ايه يا اماني لو مكلماني عشان تقنعيني منبيعش الشركه ف وفري مجهودك انا خلاص قررت الشركه هتتباع هتتباع ولا انتم بقى عايزين تكوشوا على كل حاجه .. الشركه هتبقى تحت ارادتكم وتصرفكم وتعملوا اللي انتم عايزينه بس لا انا مش صغيره ولا غبيه
اماني / لا ايه رايك بقى ان انت غبيه وعبيطه هو انت فاكره الشركه دي لو اتباعت هتجيب حاجه ولا ايه كل الناس هتبقى عارفه ان احنا عايزين نبيعها عشان نقسم التركه وخلاص وكله هينزل في سعرها ..
اماني قفلت مع سميه وحسام بصلها.
حسام / تفتكري هتوافق .
اماني ابتسمت / ايوه هتوافق اختك للاسف كل اللي بتفكر فيه الفلوس وبس واللي بيشجعها على كده جوزها لانه اساسا طمعان ياخد اي حاجه عندها حتى الدهب اللي ابوك الله يرحمه كان جايبهولها اخده منها بحجه ان هو يشغله في مشروع وفشل كالعاده ..
سمية فعلا وافقت و حسام بدا يدير الشغل كله .. فات ٥ سنين و علياء كبرت و نجحت في الابتدائي …
حسام كان فرحان بيها اوي .. حضنها بحنيه ..
حسام / برافو عليكي يا حبيبتي .. طالعه شاطرة لعمك .. قوليلي بقي نفسك ف اي هدية النجاح ..
علياء ابتسمت/ شكرا يا عمي انا عايزة موبايل زي اللي مع مروان ..
يوسف / لا طبعا .. بابا لو هتجبلها يبقي تجبلي انا الاول الايفون الجديد .. انا الراجل يعني اولي منها ..
حسام / بس يا يوسف بنت عمك نجحت فهجيبلها التليفون اللي هي نفسها في الاول وبعدين ابقي اجيبلك الايفون بتاعك ده وبعدين هو انا مش لسه جايبلك من شهرين واحد عايز ايه تاني …
يوسف بص لاماني / ماما مليش دعوه انا عايز الايفون اللي نفسي فيه قبلها والله لو جبتلها حاجه قبلي مش هدخل الامتحان ومش هنجح ..
اماني بخضه / لا لا يا حبيبي خلاص بابا هيجيبلك اللي انت عايزه متقلقش ..
يوسف بص لعلياء بانتصار / شوفتي بقى عشان لما اقولك ان بابا وماما بيحبونا احنا اكثر تصدقيني .
حسام زعقله / ولد انت بتقول ايه بنت عمك غلاوتها من غلاوتكم بالظبط وايه رايك بقى هجيبلها هي الاول اللي نفسها فيه وابقى اعمل اللي انت عايزه بقى ووريني هتمشي كلامك ازاي …
يوسف بصلها بشر علياء خافت جدا و دخلت اوضتها .. بعد شويه الباب خبط وكان مروان ..
علياء ابتسمت / ايوه يا مروان في حاجه ..
مروان مد ايده بهديه ..
مروان / اتفضلي دي هديه بمناسبه نجاحك ..
علياء بفرحه / الله شكرا يا مروان ربنا يخليك ليا يارب انت حقيقي اجمل اخ في الدنيا ..
اما عند حسام كان فرحان جدا بعلياء ونجاحها ..
حسام / عارفه يا اماني انا فرحان بالبنت دي اكتر ما فرحت بعيالي نفسهم .
اماني ابتسمت / ربنا يحميها يارب ويحفظها عارف طالعه طيبه وحنينه زي امها بالظبط ..
حسام / ربنا يقدرنا يارب ونراعيها كويس انا داخل انام بقى عشان بكره عندي يوم طويل ..
تاني يوم حسام كان قاعد في الشركه بيجاهد نفسه انه يتكلم بهدوء من غير ما يعمل مشكله .. كانت سميه اخته وجوزها قاعدين بيراجعوا الحسابات الثانويه للشركه ..
سمية / انا عايزه اعرف الفلوس دي راحت فين ..
حسام / مصاريف المدرسه بتاعه البنت وكل حاجه رسميه زي ما انتي شايفه .
سميه / طب وانا مالي ده يتخصم ليه من الفلوس بتاعه الشركه ده المفروض يتخصم من حسابها هي ..
حسام / يا سميه ده مبلغ بسيط جدا مش قضيه يعني اللي هتخلينا نغير اوراق كتير بسببه
سميه / مفيش الكلام ده طالما المبلغ مصروف عليها يبقى من حسابها هي انا مش هفرط في مليم واحد من حقي ..
حسام فضل يحاول يقنع في اخته بس هي كانت مصممه على رايها وعايزه تنفذه باي شكل كان كل اللي همامها الفلوس
بعد شويه كانوا خلصوا كل حاجه ..
حسام / خلاص كده يا سميه كل حاجه خلصت والمبلغ الثانوي بتاعك هيوصلك في حسابك في البنك …
سميه / طيب ماشي انا هاجي معاكي بقى النهارده عشان عايزه اسلم على اماني …
حسام مكنش عايزها تروح عنده ابدا بس مش عارف يقولها كده ..
حسام بضيق / طبعا اتفضلي ..
ركبوا العربيه وكان حسام بيسوق لبيته ..
سميه / بقولك ايه يا حسام ما تخف شويه مصاريف النادي دي لان هي بتاخد فلوس كتير اوي من الارباح وده بياثر على نصيبي برضه …
حسام / ايه اللي انتي بتقوليه ده البنت ما شاء الله عليها متفوقه جدا في التمارين بتاعتها وبتحبها وكل المدربين اللي في النادي بيحبوها عايزاني اقول لها لا ما تروحيش الحاجه اللي انتي بتحبيها عشان توفري فلوس ابوكي .
سميه / لا انت غلطان زمان كانت فلوس ابوها انما دلوقتي بقت فلوس يعني كمان وانا بقى مش حابه اني الفلوس تضيع في الكلام الفاضي ده ..
حسام بعصبيه / بقولك ايه يا سميه طول ما الفلوس دي تتاخد من نصيبها خلاص انتي ملكيش حاجه انا مش عارف انتي مالك عامله كده ليه ..
سميه / كل ده عشان بحافظ على حقي على فكره بقى انا مش غلطانه في حاجه والفلوس دي الاولى بيها جوزي وعيالي وبيتي بدل التمارين والكلام الفاضي ده …
حسام / سميه اقفلي بقى علي الموضوع ده
سميه قلبت وشها وبصت قدامها بضيق وسكتت بعد شويه كانوا وصلوا للبيت واماني استقبلتهم ..
حسام بضيق / اماني انا هدخل اغير هدومي واستريح شويه لاني تعبان جدا وعندي اجتماع كمان كام ساعه ..
اماني / طيب ماشي يا حبيبي خش استريح ولما الولاد يجوا من المدرسه هصحيك عشان نتغدى كلنا سوا ..
اماني قعدت مع سميه
سميه / بقولك ايه يا اماني هو انتي بقى ما زهقتيش من البنت دي .
اماني باستغراب / بنت مين مش فاهمه منك حاجه ..
سميه / هو في غيرها علياء مزهقتيش منها وهي قاعده في بيتك كده كابسه على نفسك انت وجوزك وعيالك بعدين انت ما شاء الله عندك شباب زي الفل مروان محترم واخلاق ويوسف دمه خفيف وشقي مش خايفه البنت دي تعمل حاجه كده ولا كده ..
اماني اتصدمت من كلامها و مبقتش عارفه تقول ايه ..
اماني بعصبيه / ايه اللي انتي بتقوليه ده يا سميه دي عيله صغيره ما تعرفش اي حاجه ده انا اللي معلماها كل حاجه تخصها كبنت..
سميه / يا اختي الصغيره تكبر وانا بقولك اهو البيت دي هتعملك مشاكل كتير ومش بعيد تخطف عيالك منك ..
اماني قامت دخلت المطبخ و سمية دخلت وراها .. و فضلت تزن عليها
اماني / لا حول ولا قوه الا بالله يا سميه بلاش تفكيرك ده البنت غلبانه وطيبه دي بتتكسف تطلب مني اي حاجه عشان فاكره ان هي كده بتقل عليا حرام عليكي تقولي كده وتظلميها …
سميه / ماشي براحتك انا قلت بس اتكلم معاكي ولو متضايقه منها انا اعرف مدرسه داخليه كويسه اوي بتقبل البنات اللي في سنها .
أماني بصتلها و سكتت و سمية فضلت تتكلم معاها كتير و تقنعها لحد ما
…………….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اليتيمة)