رواية مزرعة الغضب الفصل الثاني 2 بقلم نرمين قدري
رواية مزرعة الغضب الفصل الثاني 2 بقلم نرمين قدري
رواية مزرعة الغضب البارت الثاني
رواية مزرعة الغضب الجزء الثاني
رواية مزرعة الغضب الحلقة الثانية
دخل عاصي فيلات المزرعة وهو يدفع الكرسي المتحرك اللي الامام ودخلت بجوارة السيد العجوز أمه وهي تحمل اغراضها
قالت الفتاه الجالسة علي الكرسي المتحرك و هي تنظر حولها تتأمل المكان قالت وهي تبتسم:
– الله يا عاصي المكان هنا يخبل تحفة بجد كأنه لوحة مرسومة و الفيلا كمان بجد احسن قرار اخدته اننا نسيب مصر ونيجي نقعد هنا بجد شكلي هرتاح قوي هنا
نظر لها عاصي نظرة رضا ثم نقل نظرة اللي ولدته كأنه يقول لها اصبري الحساب لسة هيبدا
تنهدت أمه وكأنها تقراء ما يريد أن يقوله و هي تنظر له نظرات شفقة علي حاله وفي داخلها هي أيضا الانتقام فمرار الظلم كان شديد عليها و ما مرت به كان قاسي لابعد حد
اجتمع كل الخدم أمام عاصي وعائلته ولكن عين عاصي تبحث عن شيء ما قال وهو يزفر انفاسة بضيق
– كل واحد يعرف نفسةللهانم الكبيرة
بدأ كل العاملين في المزرعة و في الفيلا بالتعريف عن هوايتهم وعن وظيفتهم
نظر لهم عاصي ثم قال :
– من فيكم بنت الحاج رضوان صاحب المزرعة القديم
نطق كبير العمال الذي يدعي عمار وقال :
– حضرتك تقصد الدكتورة روز لا يا استاذ عاصي الدكتورة دلوقتي بتكون في الأساطبل معاد الكشف الدوري الاحصنه
رفع عاصي حاجبية وقال متعجبنا :
– يا سلام و جناب البرنسيسة مكنش ينفع تأجل الشغل العظيم اللي بتعمله وتيجي تتعرف علي صاحب شغلها الجديد ولا الهانم مستغنية عن الشغل ولا هي مستكبرة تيجي تسلم علينا
عدل عمار نظارته الطبية وقال بارتباك:
-لا ابدا استاذ عاصي بس الدكتورة بتحب الانضباط في المواعيد هي مقسمة يومها كله علي المزرعة وكل حاجة ليها معاد ودلوقتي معاد مرور الأساطبل
ضحك عاصي بصوت مرتفع ثم قال بصوت حاد :
– الكلام الفارغ ده كان زمان دلوقتي انا اللي اقول ايه يتعمل وفي الوقت اللي انا احدده خلاص ايام زمان خلصت والهانم اللي عماله تحط مواعيد علي كيفها تنسي الكلام الفارغ ده حد يجري ينده لها
ولكن قطع كلامة دخول روز بملابس الشغل وكانت عبارة عن بنطال يخفي نصفة حذاء برقبة مرتفعة و بلوزة واسع من الشيفون وبالطوا ابيض
قالت بصوت مرتفع :
– خير سمعة حضرتك وانا داخلة بتجيب سيرتي خير
نظر لها من أعلي لاسفل وقال:
– هو انتي بقا روز بنت الحاج رضوان
ابتسمت نصف ابتسامة بسخرية وقالت:
– اه انا بقا الدكتورة روز بنت الحاج رضوان وانت بتكون عاصي ابن عم جلال الجانيني صح عرفتك من اول ما شوفتك نازل من العربية
استشاط عاصي غيظا وقال وقد احمر وجه من الغضب
اه أنا البشمهندس عاصي صاحب المزرعة والفيلا
رفعت حاجبها بكبرياء وقالت:
– اه منا عرفت ان انت اللي اخدت مزرعتنا
ضحك بسخرية متعمده وقال:
_ كانت مزرعتكم يا آنسة لكن دلوقتي انتي مجرد دكتوره شغاله عندي وممكن استغني عنك واجيب اي دكتور غيرك انتي
ثم اكمل بنبرة استهزأ:
_ منبتعمليش حاجة مستحيلة اي دكتور لسة متخرج هيعمل اللي انتي بتعمليه لكن علشان احنا عندنا اصل مش هنرميكي برا زي غيري ما عمل و هشفق عليكي وكفايا عليكي ان سمحتلك بالبيت الصغير الي في اخر المزرعة
نطقت أمه وعلامات الكره واضحة عليها :
– عاصي كفايا كده الدكتورة روز ملهاش ذنب في اللي حصل زمان هي كانت صغيرة مش فاهمة
التفت لها عاصي وهو في قمة غضبة وقال:
– ولا احنا كان لينا ذنب في الي حصل زمان ومع كده انا وانتي ورنا دفعنا التمن و ما كنش لينا ذنب بابا مات علي بوابة الفيلا هنا وكأنه شريط بيمر قدامي بعد ما جدها اتهم ابويا بلسرقة وجلده قدمنا وكل ده ليه علشان اخد من الحظيرة كام بيضة وشوية لبن يسد جوعنا فاكر يا امي وكأن اللي حصل ده بيحصل حالا، رنا كانت مموته نفسها من العياط كان الجوع بينهش فيها ومش عارفة تسكت وكانت حرارتها وصلت أربعين ومش عارفين نعالجها
وابويا كان قليل الحيله مش في ايده حاجة غير أنه يروح يجيب كام بيضة يسد بيهم جوعنا وطبعا الوضع معجبش الباشا الكبير ازاي حتة جنايني ياخد حاجة من أملاك الباشا حتة الجانيني الحقير اللي اتجراء واخد كام بيضة بدون إذن لازم يتعاقب
ثم التفت اللي روز وامسكها من وجهها بشده و بداء بضغط عليه وقال:
-عارفة عقابه كان ايه ها عارفه ولا اقولك
عقابه أن جدك ماسك كرباج وجلد ابويا قدمنا ومرحمش جوعنا ولا بكائنا ولا حتي مرض اختي شفعله ولا تذللات ابويا وأنه ميكسرهوش قدمنا لكن جدك بكل جبروته ازي يتنازل ويسامح لكن أصر علي جلده وكسره إن الإنسان لا يرث الكرامة ولا المهانة بل يصنعها بنفسه لاء ومستكفاش بكده كرشنا من الشغل ابويا ما استحملش كل الاهانه دي وقع قدمنا مات علي باب المزرعة
واحنا تعرفي حصل فينا ايه عشنا ازاي كام. يوم مر علينا واحنا في الشارع رنا كانت طفله عندها يادوب سنتين
البرد والجوع مبيرحومش ولا السخونيه رحمتها وتسببت لها في شلل
بس ربنا كبير يا بنت الأكابر جه اليوم اللي ابوكي جه ذليل لحد عندي يترجاني اشتري المزرعه علشان يسد ديونه جه ليا ذليل بس لعبها صح ربط نقل المزرعة بشرط كاتبه في الوصيه بتاعته لو نفذت الشرط المزرعة بكل اللي فيها ملكي بس للاسف وانا بمضي العقد ما اختش بالي من الشرط ده بس هحلها أن شاء الله
نهرت روز يده بحده من علي وجهها وقالت والغضب قد تملك كل أجزاء جسدها :
– اااايه حيلك اخر مرة ايدك تتحط و اوعا تنسي انا مين انا بحذرك قدام الكل هنا ايدك لو انحطت عليا تاني استحمل اللي هيجرالك و اللي حصل زمان أنا مليش دعوة بيه حساباتك دي تصفيها مع اللي عمل فيكم كده و اظن مكانه ميتوهش الكل عارف جدي فين دلوقتي و علي الشرط اللي بابا حطة في الوصيه انا معرفش عنه حاجة ولا فتحت الوصيه اصلا
ثم تنهدت وقالت وهي ترفع حاجبها :
اه فاهمت علشان كده المحامي كان مصمم أن يفتح الوصيه بعد انت ما تستلم المزرعة
= اسخري من كلامي براحتك بس حياتك اللي فاتت كوم واللي جاي فيها كوم تاني خالص
– بقولك ايه يا بشمهندس يؤسفني أن اقولك أن انا مش هديك فرصة أن تنتقم مني هسبلك الجمل بما حمل المزرعة كلها حلال عليك اديني بقيت فلوسي فرق بيع المزرعة وانا هسبلك المكان كله اشبع انتقام في لوحدك
ضحك عاصي ضحك هستيري ثم تبدلت معالم وجه بحده وقال وهو يجز علي أسنانه:
= نجوم السما اقربلك من الحلم المستحيل بتاعك ده فلوسك بح اعتبري نفسك اخدتيها انا اصلا جاي هنا مخصوص علشانك
قطعت كلامة بحده وقالت :
– لأ معلش وضح كده فلوس مين اللي اعتبر نفسي اخدتها انا اوديك في ستنين داهية في قانون
جلس عاصي ووضع ساق فوق الأخري وقال بهدوء و كأنه مستمتع بغضبها:
= تمام انا قاعد مستني الداهيه اللي هتوديني فيها وبردو هتفضلي تحت رحمتي هتفضلي تشغتلي عندي
أغمضت روز عينيها تمتص غضبها وقالت وهي تحاول تسيطر على غضبها:
– يا بشمهندس من فضلك اديني فلوسي و خلينا نخلص من بعض انهاردة. نكلم المحامي يفتح الوصيه علشان نخلص من الربطة دي و كل واحد يروح لحاله
= انتي ملكيش فلوس عندي اعتبريها تعويض عن اللي حصل زمان فينا من عيلتكم و اذا كان علي مكتوب في والوصيه اي كان المكتوب فا ميهمنيش ابوكي باع لي المزرعة وخلصنا
– انت يابني عيان عاوز تتعالج شوفلك دكتور نفسي يعالجك بدل ما انت ما طلع امراضك النفسية دي علينا انا هكلمك المحامي علشان يجي يخلص كل حاجة ونخلص بقا
أوقف الجدال صو ت والدتهم تعلن عن غضبها مما يحدث أمام جميع عمال المزرعة فالجميع يقف بتابع الحديث بانتباه وتركيز
قالت الأم بحده وهي تنظر حولها :
+ اظن الكل عرف نفسة الكل يتفضل علي شغله وياريت نفض المهزلة دي ثم توجه نظرها نحو روز وقالت :
+ وانتي كمان يادكتورة علي شغلك دلوقتي وبعدين نشوف حكاية بقيت فلوسك انا هتكلم مع عاصي ونشوف ايه اللي لازم يتعمل وهنعمله غير أن كل الإجراءات القانونية وقفة لحد فتح الوصية يعني لحد دلوقتي عاصي مش مالك المزرعة في مواقفه علي شرط اللي في وصية العقد بيقول كده فاأهدي كده لحد ما نعرف في ايه في الوصية
تنهدت روز وهزت رأسها بالموافقة و نظرت نظرة كرة اتجاه عاصي وتركت المكان وهي في قمة غضبها منه
خرجت مسرعة تحلف وتتوعد لعاصي فقامت بالاتصال بالمحامي ولكنه لم يجيب على هاتفه زفرت أنفاسها بضيق وذهبت لاستكمال عملها
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مزرعة الغضب)