رواية عوضي الفصل الثاني 2 بقلم ريم هاني
رواية عوضي الفصل الثاني 2 بقلم ريم هاني
رواية عوضي البارت الثاني
رواية عوضي الجزء الثاني
رواية عوضي الحلقة الثانية
~ بس يولا سيب اختك في حالها
/ حاضر ياماما لما تخفي ياازعه
.. ننننن ظريف
~ فين ياسين انا مردتش ارن علي علشان ميقلقش
.. “ف بالي” هقول ليهم دلوقتي ول لا مش عارفه
~ ملك سرحتي ف اي تاني
.. ها لا ي ماما اصل فون ياسين باظ ف لما يصلحو هاكلمو يجي ع طول
~ ماشي يحببتي ربنا يهدو سركم يارب
.. “بدمع” ان شاءالله
/ يلا علشان الدكتور قال تروح عادي بس ابعدوها عن اي طغطات
~ ماشي ياابني يلا بينا ي ملوكه
“في البيت”
.. ماما انا هنام شويه
~ ماشي ي حببتي روحي ارتاحي
“في اوضتـــــي”
..” بدموع ” هقول ليهم امته بكره هقول وريح نفسي من العذاب ده
” تاني يوم”
~ يلا ي ملوكه اصحي علشان تكلي وتاخدي العلاج
.. حاضر ياماما
“علي سفره”
..” بتوتر” ماما انا وياسين سبنا بعض
~ “بخضه” اي ليه كد انتو بتحبو بعض
..” بدموع” عادي ياماما محصلش نصيب
.. عن اذنك انا اكلت الحمدلله
~ انتي مكلتيش حاجه يابنتي
.. شبعت ياماما
~ ربنا يهديكي وريح قلبك
.. امين
“في اوضتي”
.. “في بالي” عادي ي ملك بتحصل اي هتوقفي حياتك وتوقفي درستك ومستقبلك علشان واحد ميستهلش دمعه من دموعك
.. انا هقوم اللبس واروح مكاني المفضل ” سلسله” ع بحر
.. ماما انا هاخرج شويه هقعد ف مكاني
~ “بقلق” ماشي يابنتي بس بالله عليكي خلي بالك من نفسك وخليكي ديما عارفه ان الحياه ما تقفش على حد
.. عارفه ياماما
.. يلا انا نزله عوزه حاجه من تحت
~ لا يحببتي عوزه سلامتك لما تخلصي قوليلي اكلمك احمد يجي يخدك
.. ماشي ياماما
“في شارع”
.. “شديد حد من ايدو” خلي بالك هتتخبط
ـــــ شكرا ليكي يااستاذ
.. انت كويس
ـــ للاسف انا اعمى ف علشان كد عدي بطريقه دي
.. “بزعل ع حالته” ربنا يشفيك ويعفيك بس انت نازل لوحدك ليه مش قصدي اضايقك
ــــ “بزعل ” لا عادي انا كنت عوز انزل اتمشا شويه
.. طب ممكن اوديك مكان هتحبو اووي
ــــــــ”بهزار” اوعي تخطفيني
.. بضحك” لا متخفش يلا بينا ي استاذ
ـــ زين وانتي
.. ملك اتشرفت بمعرفتك
ــ وانا كمان اتشرفت بمعرفتك وشكرا
.. لا مافيش شكر بنا احنا صحاب
.. يلا بينا
ــــــ يلا
“ف كافيه سلسله”
.. “بحماس” عجبك المكان
ــــ” بهزار” يبنتي انا مش بشوف بس باين عليه جميل صوت البحر والهدوء وانا بحب كد
.. انا اسفه معلش
ـــــــ لا عادي ولايهمك
.. هو انا ممكن اسالك سوال
ــــ عارف سوالك من غير ماتقولي انا كده ولا عملت حدثه صح
.. ايوه صح لو مش عوز تقول عادي مش عوزه اديقك
ــــــ لا احنا صحاب عادي هقولك
ــــ بصي ياستي
” قبل 6 شهور”
ام زين: يا ابني متنزلش الجو وحش اوي النهارده
زين: لا يا ماما انا عوز انزل شويه مش هتاخر ي حبيبتي
ام زين: طب خلي بالك من نفسك
زين: حاضر يا ماما
“في العربيه”
زين: الو فينك يا حبيبتي
هاجر: انا ف بيت تعبانه شويه
زين بخوف: مالك اجيلك طيب
هاجر: لا يا حبيبي انا هاخد دوا وأخف دلوقتي بس عوزه انام
زين: ماشي ي حبيبتي روحي نامي شويه
زين: وانا هرن عليكي تاني تمام
هاجر: تمام ياحبيبي
كانت مفكره انها قفلت معايا ع فون وسمعت كل حاجه
” في بيت هاجر”
مي: يابنتي مش هتبطلي تضحكي على زين
هاجر: اي يعني اهو شب باخد منو الفلوس برحتي وهو زي الي اهبل مصدق اني بحبو
بضحك” مي: عندك حق اهو بتعرفي تخدي منو فلوس كتير
هاجر: كبري دماغك هو احنا هنفضل نتكلم عليه كتير مش نقصه قرف
هاجر: رني ع شباب خلينا نخرج مع بعض
مي: يلا بينا ي مزتي
” في عربيه زين”
مصدوم ما تخيلش البنت اللي حباها من قلبه خدعته بالطريقه دي
“في وقتنا الحالي ف الكافيه سلسله مع ملك”
ـــــــ بعد ماقفلت السكه بعد ماسمعت الكلام ده عملت حدثه
.. وبعدين
ــــــ بعدين صحيت وانا ف مستشفى قالو اني اتعميت بس بعد سنه هعمل العمليه وهرجع تاني واشوف بس كد دي حكيتي
..” بزعل” المهم متزعلش كل شي نصيب وقدر مكتوب لك
ـــ “بابتسامه” الحمدلله ع كل حال وانا مش زعلان انا هعمل العمليه وان شاءالله هاخف ورجع تاني اشوف
.. ان شاء الله وهكون معاك احنا صحاب خلاص
ـــــ اكيد
.. المهم تشرب شاي ولا قهوه
ــــــ قهوه ساده
.. تمام
.. لو سمحت
٠ نعم ي فندم
.. اتنين قهوه ساده
٠ حاضر
.. بصدمه ” بصوت واطي” ياسين
ـــــ ياسين مين
..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عوضي)