رواية دمعه عين الفصل السادس عشر 16 بقلم شيماء طارق
رواية دمعه عين الفصل السادس عشر 16 بقلم شيماء طارق
رواية دمعه عين البارت السادس عشر
رواية دمعه عين الجزء السادس عشر
رواية دمعه عين الحلقة السادسة عشر
{ بسم الله الرحمن الرحيم }
~~~~~~~~~~~~~
عين:: وانت عرفت ده كله منين ؟🤔
سليم ::عز ماسك القضيه من زمان وكان من ضمن محور القضيه نعيمه كانت مشتركه مع يونس الحوت وهي اتجوزت حمدي علشان تقدر توصل لعيلتنا بمعنى اصح توصل لنور
عين:: وايه علاقه نور بنعيمه؟
سليم ::نور وهو في الجامعه اتعرف على نعيمه واهله رفضوا ان هو يتجوزها علشان نعيمه في الوقت ده كان سبب بيت اهلها وكانت بترقص في كباريه وهو اتعرف عليها هناك وهي وعديته اللي هي هتبطل رقص بس ديل الكلب عمره ما يتعدل قعدت فتره فعلا مش بترقص بس الاوقات اللى نور كان بيبقى مسافر فيها كانت هي بترجع تاني الكباريه زي عادتها وبعد كده عرفت ان هي حامل كانت عايزه تعمل عمليه اجهاض للطفل وحاولت اكثر من مره ان هي تموته وتعمل عمليه بس نور عرفت حبسها في مستشفى لحد ما ولدت وبعد كده خد الولد وقال لها ان هو مات وبعد كده اتعرف على منار واتجوزها وهي اللي ربتله ابنه وهي كانت ونعمه الزوجه اعتبر يزيد زي ابنها بالظبط 💙
عين :: فعلا طنط منار شكلها كويسه جدا ومحترمه وايه علاقه برده بابا ان نعيمه تتجوزوا او تمو”ته ؟
سليم ::هي اتجوزته عشان توصل لنا انتي متجوزه مين انا يابنتي انا وانا صديق نور وهي عايزه تنتقم من نور هي عايزه توصل لي انا عشان كده اتجوزت باباك وهو كان ضحيتها
عين:: رغم اللي هو عمله بس زعلت ان هو ما’ت بالطريقه ربنا يرحمه ويسامحه🤲
سليم :: بكره عز هيرتب كل مراسم الدفن وهتروحي انت واخوك علشان تدخلني ابوك كنت بتمنى اكون معاكي!
عين :: لا طبعا انت تعبان ومحمد هيكون معايا وعز يكون كمان معانا خلي بالك بس انت من نفسك انا مش عايزه اسيبك واروح اي مكان😿
سليم :: لازما يعين مهما عمل فيكي ابوكي هو في الاخر ابوك وربنا وصانا على الوالدين في القران الكريم
عين :: ونعمه بالله 😥
عين خرجت من عند سليم وراحت تستلم جثما”ن ولدها وكانت حزينه على اللي ابوها وصل له كان نفسها يمو”ت مو”ته احسن من كده وكان كل تفكيرها ان هو خسر دنيته هو خسر اخرته وخسر ولاده وخسر مراته وخسر كل حياته ما فيش حاجه ما اخسرهاش دي اخره المخد”رات
علشان كده بنقول
لا للمخد’رات⚠️🚫☝
المخد’رات ضيعت اولادنا وضيعت بناتنا وضيعت الاباء ما سابتش حد الا ما ضيعته😥
_________________________
عز جاب محمد من المدرسه ومحمد كان زعلان جدا على ابوه وهو في الاخر طفل راحوا دفنوا حمدي في المقابر وعين محمد زارو مامتهم
________________________
عز :: ان شاء الله تكون اخر الاحزان يا عين البقاء لله؟
عين:: الدوام لله وحده 😥
عين ::انت اتصلت بسليم يا عز ؟
عز :: سليم كل شويه بيتصل بي علشان يطمن عليكي هو معايا على طول على التليفون !🙂
عين ::هو عامل ايه دلوقتي؟🤔
عز:: الحمد لله كويس والدكتور قال احتمال يخرج النهارده من المستشفى! 🙂
عين ::انا عايزه اروح علشان اكون معاه وهو بيخرج من المستشفى ؟
عز ::مش هينفع سليم قال لي روح عين البيت علشان تستريحي شويه لليوم النهارده كان صعب جدا عليكي !
عين ::لا انا قلت هروح له يعني
هروح له ؟😡
محمد:: هو عمو سليم ماله؟🤔
عين :: تعبان شويه يا حبيبي؟🤨
عز ::وانا التعليمات وصلتني ان انا اوصلك البيت ما فيش نقاش عايزه تتكلمي اما تشوفي سليم كلميه انا ما ليش دعوه انا علم وينفذ يا فندم ؟🙂
عين ::شكلها ما فيش اختيار تاني تمام يلا بينا ؟🤔
عز :: مكان من الاول بقى !🙄
عين ::خلاص بقى يلا عز وصل!😏
__________________________
عين ومحمد على قصر عائله بدران اول ما دخلت
________________________
يسرا:: البقاء لله يا حبيبتي ؟😔
الجده ::البقيه في حياتك يا بنتي ؟😔
تيا وتولين خدوها في حضنهم وفضلوا يطبطبوا علينا🫂
احمد ::تعالي يا حبيبه بابا ؟
عين راحت لاحمد واحمد خدها في حضنه 🫂
احمد::انتي راح منك اب وانا دلوقتي مكان ابوكي يعني انت بنتي انا ربنا ما رزقنيش ببنات بس عوضني بيكي؟😔🫂
عين:: واحلى عوض يا بابا انا اللي ربنا عوضني بيكم ؟😿
سليم ::هو ايه اللي انا شايفه ده يا كبير هو من غاب القط العب يا فار
انت واخد مراتي في حضنك ماشي يا بابا؟😡
يزن:: مامي جات !😁
سليم ::كملت🤨
يزن ::وحشتيني قوي يا مامي 🫂
عين ::وانت كمان وحشتني يا روح قلب مامي 😔
تيا :: البيت من غيرك انت وابيه سليم ملهوش اي لازمه كنا حاسين ان في حاجه ناقصانه 😔
عين ::والله انتم اللي بتكملوا دنيتي انا من غيركم كنت ضعت بجد انتم احلى عوض من ربنا انتم الهديه اللي ربنا اديها لي ؟😔
يسرا ::وانتي احلى بنوته في الدنيا كلها؟💋
تولين:: تعرفي احلى حاجه حصلت في الموضوع ده اه ؟🤔
عين:: ايه هي؟
تولين:: ان انا لما ابصلك مش هشوف نفسي زي ما ببص لتيا بشوف نفس الخلقه فكنت عايزه تغيير؟🙀
تيا ::ومالها الخلق يا اختي؟🤨
يسرا ::اتكلموا يا بنات باسلوب حلو انتم عارفين مش بحب الطريقه السوقيه ؟😡
تولين:: كبري الجمجمه يا مامي؟😁
تيا:: روقي كده يا سوسو ؟😁
عين ::خليكي بيس يا ماما؟😁
يسرا:: انا بناتي باظوا ؟🙉
نوح ::سيبيهم يا يسرا براحتهم انا بحب طريقه البنات في الكلام بحس اللي هم على طبيعتهم سيبيهم يعملوا اللي هم عايزينه ؟😄
يسرا:: مليش دعوه ببناتي لو سمحت اعمل فيهم اللي انا عايزاه ان شاء الله اضربهم واحبسكم في اوضه ضلمه 🙉
نوح:: وانا مالي بقى لا تحبسني معاهم ما ليش دعوه بالموضوع ده انا رجل اعمال محترم😂
الكل ::فضل يضحك 😭
الجد ::ربنا يديم السعاده لعيلتنا يا رب وما يحرمناش من بعض
عز ::كنت عايز اكلمك في موضوع يا عمي ؟
نوح:: اتفضل يا عز في حاجه حصلت تاني
عز :: لا كل خير الرائد زين القناوي طلب ايد تولين للجواز ؟
نوح ::انا ما عنديش اعتراض زين شاب محترم وكويس جدا
الجد ::فعلا شاب محترم وساعدنا كتير
يسرا :: انا حبيت الواد ده من اول مره شفته فيها؟
احمد:: حبيتيه ازاي يعني ؟
يسرا ::مش وقته بقى يا احمد!
احمد:: مش عايز اسمع الكلمه دي تاني لحد غيري؟😡
يسرا ::خلاص بقى انا هسكت خالص😏
احمد ::يكون احسن برده 😡
سليم:: هو فعلا شاب كويس ومحترم جدا ومجتهد في وظيفته ووالده راجل محترم سمعته كويسه جدا 😄
نوح ::انتي ايه رايك يا تولين؟
تولين::[ بكسوف] اللي حضرتك تشوفه يا بابا!🙈
تيا ::البت بتطلع قلوب من وشها 🥰
عين ::تصدقي وشها قلب احمر❤
نوح:: بس بقى يا بنات يعني انتي موافقه؟
تولين:: اللي حضرتك تشوفه يا بابا
نوح:: تمام بلغوا ان هو يجي يقعد معانا يعز ؟
عز:: تمام يا عمي
نوح ::وانا اخذت قرار اني هعمل خطوبه عز وتيا وسليم وعين ولو حصل نصيب هيكون خطوبه تيا وزين الاسبوع الجاي ان شاء الله
تيا ::بس احنا مش هنلحق يا بابا🤔
نوح ::ان شاء الله هنلحق انا كلمت شركه تنظيم وهتيجي ترتب كل حاجه ما تقلقوش؟😊
عين:: معلش يا عمي بلاش خطوبتي انا انا خلاص اتكتب كتابي ومش لازما ؟😔
نوح ::انا كلامي خلص انتي بنتي الثالثه يعني لازما يتعملك فرح ولازما اخلي سليم يدفع د”م قلبه علشان يعرف قيمتك؟☝🤨
سليم:: وانا لسه هعرف قيمتها هي غاليه عندي قوي 😍
عز ::ايه النحنحه دي ومن امتى😉
سليم:: اسكت ياض؟😡
الجد ::ربنا يخليكوا ليا يا اولاد وما يحرمنيش منكم ابدا وتفضلوا ماليين عليا البيت وتجيبوا لي احفاد كثير علشان نكبر عائله بدران 🤲
الكل :: اللهم امين 🤲
سليم:: وانا زي ما وعدتك يا عين الفرح هيكون بعد ما تتخرجي من الجامعة ؟
عين:: تمام ؟🙂
سليم ::ودي يا ستي هيكون فتره خطوبتنا؟🥰
تولين ::هتتخطبوا خمس سنين ؟😳
سليم:: وايه المانع ؟🙂
تيا ::بس فتره طويله قوي !😒
سليم ::مش طويله ولا حاجه بس ان شاء الله هتكون احلى ايام حياتنا
يسرا ::ان شاء الله يا ابني 🤲
__________________________
العيله كلها قعدت واتعشوا مع بعض وبعد كده كل واحد راح اوضته وسليم راح هو وعين اوضتهم وعين اهتمت بيه جدا علشان هو كان لسه تعبان وبعد يومين جه زين واتفق مع نوح على الخطوبه وان هم هيتجوزوا بعد ثلاث سنين بعد ما تولين وتيا خلصوا تعليمهم عز وزين هيتجوزوا والبنات كانوا فرحانين جدا
_______________________
زين جاب لتولين فستان تل وشبه فستان الاميرات بس كان فستان جميل جدا ولونه بينك💕
_______________________
اما بقى تيا عز جاب لها فستان لونه موف 💜ضايق شويه من عند الصدر وواسع من تحت ومعاه حجاب والاكسسوارات بتاعته
______________________
اما بقى عين فسليم هيعمل لها مفاجاه يوم الخطوبه وما رضاش يوريها الفستان لحد دلوقتي
_____________________
وجه اليوم الموعود
اشرقت شمس يوم جديده على كل من ابطالنا مليانه بالاحداث الجميله
وجه العوض لعين اللي كانت شبه فقد الامل في الحياه لكن ربنا قادر على كل شيء
____________________________
بس يا ترى عين فعلا بتحب سليم ؟
وسليم هيقدر ينسى ريم ؟
نعيمه هيحكموا عليها بالاعدام ولا لا ؟
وايه مصير نور في القصه دي ومنه وجدتها؟
يزيد هيعرف امتى اني نعيمه هي مامته ومنه اخته كل ده؟
هنعرفه في الخاتمه الثانيه انتظرونا قريبا؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية دمعه عين)