رواية اعشقه ولكن في السر الفصل الرابع 4 بقلم مي أحمد
رواية اعشقه ولكن في السر الفصل الرابع 4 بقلم مي أحمد
رواية اعشقه ولكن في السر البارت الرابع
رواية اعشقه ولكن في السر الجزء الرابع
رواية اعشقه ولكن في السر الحلقة الرابعة
لكن قطع صوت الصمت اللي ملا المكان صوت حسام وهو بيقول
حسام بغضب وعصبيه: انت مفكر نفسك مين عشان تاخد قرار مهم زي ده الشركه دي من حقي انا وابني وده شرع ربنا انك عشان ما خلفتش ولاد
من حقي انا واولادي ان احنا نورث فيك ولا دي كمان هتعاند فيها وتعصي ربك
ابراهيم بغضب اكبر/ انت انسان طماع وما عندكش دم ايه اللي بتقوله ده انا من حقي اني اوزع ورسي وانا على قيد الحياه انت ايه دخلك ولا انت عشان طمعان فيا
ايوه بقى اظهر بقى علي وشك الحقيقي والطمع اللي فيك يظهر قدام الكل انا كنت دايما حاسس انك بتكرهني حتى من قبل الخلاف اللي بينا بس انا مش ما كنتش اتوقع ان كرهك يوصل للدرجه دي وانا نيتك تخليك عايز تاكل حق ولاد اخوك بس انا مش هنولها لك وهوزع املاكي كلها على حياه عيني وابقى قابلني لو طولت مليم احمر من فلوسي
حسام راح بغضب كان لسه هيمسك في ابراهيم لكن جسور منع والده وبعدهم عن بعض بصعوبه
جسور بهدوء/ بابا ارجوك غلط اللي انت بتعمله ده الموضوع مش بتتحل كده وبعدين ده ماله وهو حر فيه احنا مش هنتدخل في قراراته فارجوك اتكلم بعقل اكثر من كده
حسام بجنون / عقل ايه اللي اتكلم فيه هو بعد الكلام اللي هو قاله هيفضل في عقل
جسور بهدوء /بابا تعالى معايا نتكلم بره ارجوك ما تفرجش علينا الشركه وتخليهم يمسكوا سيرتنا
كان لسه حسام هيعترض لكن جسور مسكه من ايده وخرجه بصعوبه من قاعه الاجتماعات
شريف بص لساره اللي كانت واقفه مصدومه وحب ان هو يستغل الموقف فهي دي فرصه مش هتتكرر تاني ان هو يبقى صاحب شركه زي جسور
شريف بالتسرع: بصراحه يا عم القرار انت اخذته هو عين العقل لازم تثبت حقوق بناتك والا لو ما عملتش كده هيدوس عليهم وديك شفت بعينك بس لما قلت القرار ظهر وش اخوك الحقيقي كيف وان هو كان عايز ياخد شقك ويحرم بناتك منه
ساره مسكه ايده علشان تخليه يسكت وقالت بهمس
شريف خلاص بابا مش مستحمل الكلام كثير هو في اللي مكفيه
ابراهيم: سيبيه هو ما قالش اي حاجه غلط معاه حق في كل كلمه قالها القرار ده كان لازم اخده من زمان
ساره بتبرير لعمها/ يا بابا ارجوك اكيد عمي ما يقصدش ما تزعلش منه
ابراهيم بسخريه /يقصد ما يقصدش ما عدتش فارقه
المهم اني عرفت مين هو اللي بيحبني وعايز مصلحتي ومن هو اللي مستني موتي عشان يورثني انا جهزت الاوراق كلها وما بقاش فيه غير امضتكم انتم شويه والمحامي هيجيب الوراق عشان تستلمه مناسبقكم في الشركه
جميله كانت بصلهم بحزن وما كانتش داخله في الكلام خالص عينيها كانت بتنزل دموع غصب عنها كلام عمها جرحها خلاها تتمنى فعلا لو كانت ولد علشان تقدر تواجه عمها وامثاله بينما كانت قاعده وبتفكر قطعها صوت باباها وهو بينادي عليها
ابراهيم بحنان /رحت فين يا حبيبتي مش بيشتركه معانا ليه في الكلام
جميله بادب/ اللي تشوفه حضرتك كله كويس
ابراهيم بحنان/ ربنا يخليكم ليا يا حبايبي وما يحرمنيش منكم ابدا
جيريو الاثنين واترموا في حضنه وامنوا على كلام ولادهم وقالوا ويخليك لنا يا بابا
*********
وف مكتب حسام الابراشي
كان واقف متعصب جدا وهو بيتذكر كلام اخوه ان هو كتب كل حاجه لبناته وده بالذات بيحسسه بالغضب والعجز
اما جسور كان قاعد ببرود وهدوء غريب كان ما حصلش اي حاجه وده كان بيعصب ابوه اكتر
حسام بعصبيه: انت قاعد ولا كان في اي حاجه حصلت انت مش شايف اللي عمله عمك ده يعتبر جريمه في حقنا ان هو يحرمنا من ورثنا
جسور بهدوء اكثر/ انا مش شايفش ان هو عمل حاجه غلط بالعكس انا شايف ان هو عمل عين العقل لما يكتب لاولاده ثروته فده من حقهم واحنا مش محتاجين الورث بتاعهم علشان نطمع فيه
حسام بتبرير /انا مش طمعان في فلوسهم ولا حاجه بس ده من حقي والشرع هو اللي محلل لي كده ليه هو يخالف الشرع ويعمل اللي في راسه
جسور: ارجوك يا بابا ما تحاولش تعمل مشاكل من الهوا وبعدين بنات عمي زي اخواتي فلازم نكون كلنا ايد واحده ونخاف على بعض مش نطمع في بعضه عايزين ناخد فرصه علشان نصلح اللي كسر زمان
حسام /انت الكلام معاك ما باقولهوش فايده انا مش عارف انت ازاي ابني اصلا وانت ما فيكش اي حاجه مني
جسور/ انا الحمد لله ان ما فيش اي حاجه منك والا كنت كرهت نفسي
بعد اذنك الكلم معاك ما بقاش يجيب اي نتيجه
قال كلامه وساب والده هو شايط من كثر الغضب بيفكر يعمل ايه علشان يرجع حقه في الشركه اللي بنظره اخوه اخذه منه واعطاه لبناته
********
في نهايه اليوم كل واحد روح على بيته
جميله وساره وقعوا على عقد الشركه وبقوا اصحاب اسهم في الشركه والاب اصر ان هو يعمل حفله صغيره بمناسبه ان ولاده بقى لهم اسهم في الشركه يستلموا الشركه
وفي الليل كان الاب جمع الاصدقاء والاقرباء وعامل حفله بسيطه وكلهم كانوا مبسوطين وبيضحكوا الا شخص واحد جميله كانت قاعده في الجنينه وفستانها الاسود الطويل وشعرها الاصفر اللي بيطير مع الهوا كانت بتعيط كل ما تتذكري اللي حصل في الشركه وهي بتعيط قرب عليها مراد ابن صديق والدها وحط ايده على كتفها وهي رجعت برصه لورا واتفاجئت بيه واقف وبيبص لها نظرات وقحه
جميله استغراب/ مراد انت بتعمل ايه هنا
مراد بعشق /جيت اطمن عليك يا جميله لانك مش موجوده في الحفله جوه ولما خرجت لقيتك منهاره في العياط قولي لي يا جميله مين مزعلك
جميله وهي بتمسح دموعها بكفي ايديها زي الاطفال
ما حدش مزعلني انا بس حبيت اقعد لوحدي بعيد عن جو الحفله
مراد قرب منها قوي وهي رجعت لورا تلقائيه واتكلم بتوهان وعشق: جميله هو انت في حد في حياتك
جميله بصدمه ايه ليه بتقول كده
مراد بتنهيده انا حسيت لانك دايما قاعده بعيد عن اي حد حتى في الجامعه ما بتتكلميش مع اي شاب فقلت يمكن في حد في حياتك
كانت لسه جميله هترد لكن رد عليه صوت من الخلف وهو بيقول
ايوه في حد في حياه جميله وانا قدامك اهو
مراد بصدمه وهو مش مصدق عينه
لكن قطع صوت الصمت اللي ملا المكان صوت حسام وهو بيقول
حسام بغضب وعصبيه: انت مفكر نفسك مين عشان تاخد قرار مهم زي ده الشركه دي من حقي انا وابني وده شرع ربنا انك عشان ما خلفتش ولاد
من حقي انا واولادي ان احنا نورث فيك ولا دي كمان هتعاند فيها وتعصي ربك
ابراهيم بغضب اكبر/ انت انسان طماع وما عندكش دم ايه اللي بتقوله ده انا من حقي اني اوزع ورسي وانا على قيد الحياه انت ايه دخلك ولا انت عشان طمعان فيا
ايوه بقى اظهر بقى علي وشك الحقيقي والطمع اللي فيك يظهر قدام الكل انا كنت دايما حاسس انك بتكرهني حتى من قبل الخلاف اللي بينا بس انا مش ما كنتش اتوقع ان كرهك يوصل للدرجه دي وانا نيتك تخليك عايز تاكل حق ولاد اخوك بس انا مش هنولها لك وهوزع املاكي كلها على حياه عيني وابقى قابلني لو طولت مليم احمر من فلوسي
حسام راح بغضب كان لسه هيمسك في ابراهيم لكن جسور منع والده وبعدهم عن بعض بصعوبه
جسور بهدوء/ بابا ارجوك غلط اللي انت بتعمله ده الموضوع مش بتتحل كده وبعدين ده ماله وهو حر فيه احنا مش هنتدخل في قراراته فارجوك اتكلم بعقل اكثر من كده
حسام بجنون / عقل ايه اللي اتكلم فيه هو بعد الكلام اللي هو قاله هيفضل في عقل
جسور بهدوء /بابا تعالى معايا نتكلم بره ارجوك ما تفرجش علينا الشركه وتخليهم يمسكوا سيرتنا
كان لسه حسام هيعترض لكن جسور مسكه من ايده وخرجه بصعوبه من قاعه الاجتماعات
شريف بص لساره اللي كانت واقفه مصدومه وحب ان هو يستغل الموقف فهي دي فرصه مش هتتكرر تاني ان هو يبقى صاحب شركه زي جسور
شريف بالتسرع: بصراحه يا عم القرار انت اخذته هو عين العقل لازم تثبت حقوق بناتك والا لو ما عملتش كده هيدوس عليهم وديك شفت بعينك بس لما قلت القرار ظهر وش اخوك الحقيقي كيف وان هو كان عايز ياخد شقك ويحرم بناتك منه
ساره مسكه ايده علشان تخليه يسكت وقالت بهمس
شريف خلاص بابا مش مستحمل الكلام كثير هو في اللي مكفيه
ابراهيم: سيبيه هو ما قالش اي حاجه غلط معاه حق في كل كلمه قالها القرار ده كان لازم اخده من زمان
ساره بتبرير لعمها/ يا بابا ارجوك اكيد عمي ما يقصدش ما تزعلش منه
ابراهيم بسخريه /يقصد ما يقصدش ما عدتش فارقه
المهم اني عرفت مين هو اللي بيحبني وعايز مصلحتي ومن هو اللي مستني موتي عشان يورثني انا جهزت الاوراق كلها وما بقاش فيه غير امضتكم انتم شويه والمحامي هيجيب الوراق عشان تستلمه مناسبقكم في الشركه
جميله كانت بصلهم بحزن وما كانتش داخله في الكلام خالص عينيها كانت بتنزل دموع غصب عنها كلام عمها جرحها خلاها تتمنى فعلا لو كانت ولد علشان تقدر تواجه عمها وامثاله بينما كانت قاعده وبتفكر قطعها صوت باباها وهو بينادي عليها
ابراهيم بحنان /رحت فين يا حبيبتي مش بيشتركه معانا ليه في الكلام
جميله بادب/ اللي تشوفه حضرتك كله كويس
ابراهيم بحنان/ ربنا يخليكم ليا يا حبايبي وما يحرمنيش منكم ابدا
جيريو الاثنين واترموا في حضنه وامنوا على كلام ولادهم وقالوا ويخليك لنا يا بابا
*********
وف مكتب حسام الابراشي
كان واقف متعصب جدا وهو بيتذكر كلام اخوه ان هو كتب كل حاجه لبناته وده بالذات بيحسسه بالغضب والعجز
اما جسور كان قاعد ببرود وهدوء غريب كان ما حصلش اي حاجه وده كان بيعصب ابوه اكتر
حسام بعصبيه: انت قاعد ولا كان في اي حاجه حصلت انت مش شايف اللي عمله عمك ده يعتبر جريمه في حقنا ان هو يحرمنا من ورثنا
جسور بهدوء اكثر/ انا مش شايفش ان هو عمل حاجه غلط بالعكس انا شايف ان هو عمل عين العقل لما يكتب لاولاده ثروته فده من حقهم واحنا مش محتاجين الورث بتاعهم علشان نطمع فيه
حسام بتبرير /انا مش طمعان في فلوسهم ولا حاجه بس ده من حقي والشرع هو اللي محلل لي كده ليه هو يخالف الشرع ويعمل اللي في راسه
جسور: ارجوك يا بابا ما تحاولش تعمل مشاكل من الهوا وبعدين بنات عمي زي اخواتي فلازم نكون كلنا ايد واحده ونخاف على بعض مش نطمع في بعضه عايزين ناخد فرصه علشان نصلح اللي كسر زمان
حسام /انت الكلام معاك ما باقولهوش فايده انا مش عارف انت ازاي ابني اصلا وانت ما فيكش اي حاجه مني
جسور/ انا الحمد لله ان ما فيش اي حاجه منك والا كنت كرهت نفسي
بعد اذنك الكلم معاك ما بقاش يجيب اي نتيجه
قال كلامه وساب والده هو شايط من كثر الغضب بيفكر يعمل ايه علشان يرجع حقه في الشركه اللي بنظره اخوه اخذه منه واعطاه لبناته
********
في نهايه اليوم كل واحد روح على بيته
جميله وساره وقعوا على عقد الشركه وبقوا اصحاب اسهم في الشركه والاب اصر ان هو يعمل حفله صغيره بمناسبه ان ولاده بقى لهم اسهم في الشركه يستلموا الشركه
وفي الليل كان الاب جمع الاصدقاء والاقرباء وعامل حفله بسيطه وكلهم كانوا مبسوطين وبيضحكوا الا شخص واحد جميله كانت قاعده في الجنينه وفستانها الاسود الطويل وشعرها الاصفر اللي بيطير مع الهوا كانت بتعيط كل ما تتذكري اللي حصل في الشركه وهي بتعيط قرب عليها مراد ابن صديق والدها وحط ايده على كتفها وهي رجعت برصه لورا واتفاجئت بيه واقف وبيبص لها نظرات وقحه
جميله استغراب/ مراد انت بتعمل ايه هنا
مراد بعشق /جيت اطمن عليك يا جميله لانك مش موجوده في الحفله جوه ولما خرجت لقيتك منهاره في العياط قولي لي يا جميله مين مزعلك
جميله وهي بتمسح دموعها بكفي ايديها زي الاطفال
ما حدش مزعلني انا بس حبيت اقعد لوحدي بعيد عن جو الحفله
مراد قرب منها قوي وهي رجعت لورا تلقائيه واتكلم بتوهان وعشق: جميله هو انت في حد في حياتك
جميله بصدمه ايه ليه بتقول كده
مراد بتنهيده انا حسيت لانك دايما قاعده بعيد عن اي حد حتى في الجامعه ما بتتكلميش مع اي شاب فقلت يمكن في حد في حياتك
كانت لسه جميله هترد لكن رد عليه صوت من الخلف وهو بيقول
ايوه في حد في حياه جميله وانا قدامك اهو
مراد بصدمه وهو مش مصدق عينه
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اعشقه ولكن في السر)