روايات

رواية البنات زينة البيت الفصل التاسع 9 بقلم نهى عادل

رواية البنات زينة البيت الفصل التاسع 9 بقلم نهى عادل

رواية البنات زينة البيت البارت التاسع

رواية البنات زينة البيت الجزء التاسع

البنات زينة البيت
البنات زينة البيت

رواية البنات زينة البيت الحلقة التاسعة

أزرع جميلا ولو في غير موضعه فلا يضيع جميلا أينما زرعا أن الجميل وإن طال الزمان به فليس يحصد إلا الذي زرعا
وهكذا فعل سامح ،زرع حب وعطاء ، مبادئ واخلاق وحفظ القرآن الكريم ل آسيا وبناتها وأولاده فكل ختمه قرآن كان يشجعهم باجمل الهدايا فكان ونعم الاب …حصد سامح كل خير حصد رضى الله ،حصد حب آسيا وبناتها حصد تربيه آسيا ل أولاده الذكور فهى لم تفرق بينهم ابدا حتى ماهر كانت تعامله كانه ابنها رغم أن ماهر كان يعاملها بطريقه سيئه جدا….
❈-❈-❈
فى جناح آسيا وسامح ….
دلف سامح إلى الداخل وجد آسيا تخرج من المرحاض وشعرها يتساقط منه الماء رغم كبر سنها الا أنها مازالت جميله ومثيره بسبب حب وعشق واهتمام ماهر لها….
اقترب منها مثل المسحور وقام بضمها وتقبلها
_ رغم مرور الكثير من السنين إلا أنها تخجل همست له جيت امتى يا حبيبى ؟!
ليحاول اخراج صوته : لسه واصل بعد ما كلمت خديجه وعرفت انها وصلت بسلامه …..
ابتعدت عنه آسيا : انت صح وافقت ليه أن خديجه تتطلع مهمه على الحدود
اقترب منها ثانيه وضمها فى حضنه : يعنى انتى متعرفيش تتكلمى الا وانتى بعيده عنى بس ،مالك حلوة كده ليه النهارده
_ابتعدت عنه ووضعت يدها على خصرها : قصدك ايه انهارده وبس يا استاذ سامح
_ضحك بشده عليها ومال عليها وهمس: قصدى أن فى حاجات ونظر إلى جسمها بخبث بقيت تجنن يا قلب سامح وتعالى أ صالحك انا عارف انى زعلتك وقام بحملها ووضعها على السرير
_اه كنا بنقول ايه ،اه افتكر ت لما اشوف الحاجات اللى بقيت تجنن….
سامح الله
_عيون وقلب سامح وقام بضمها و……….
بعد مده من الوقت كانوا يعيشون فيها الحب والعشق
ضمها سامح لحضنه : انا مش عارف يا آسيا هحبك اكتر من كده ايه ،انتى بقيتى كل حياتى يا حبيتى
وضعت آسيا قبله على خده: اقولك انا تحبنى اكتر يا روح قلب آسيا ها يلا بقا قولى مالك ؟!
_مالى منا كويس اهو
_مخبي عني ايه يا حبيبى
ضحك سامح فهو لم يعرف أن يخبى عنها شئ فهى أصبحت تعرفه من نظرة عينيه وصوته
تنهد وقال: مش عارف اللى عملته اكون صح ولا غلط
_ليه بتقول كده انت عملت ايه ؟!
_خديجه
_بنتى مالها ؟! فيها ايه يا سامح
_اهدى يا آسيا خديجه كويسه جدا بس بس
_بس ايه يا سامح وجعت قلبى فى ايه ؟!
_خديجه تبقى فى الحدود مع ادهم
_ادهم مين وايه المشكله مش هى فى مهمه تبع الشغل
_خديجه مع ادهم يوسف مندور يا آسيا
ابتعدت آسيا عنه ونظرت له بصدمه وغضب : ادهم ابن عمها ازاى تعمل كده ،،ازاى ما تقوليش!!
_اولا اهدى يا آسيا ،ثانيا ده آسرار شغل واهم حاجه انتى عارفه ان خديجه متعلقه بادهم قد ايه ده حتى السلسلة فى رقبتها من صغرها ،حتى لو جبت حاجه جديده لها بتفضل لبسها ،انتى عارفه كل مهمه ل خديجه لازم اعرف التفاصيل ولما عرفت بها طلبت الملف الشخصي اللى هتكون معاه فى المهمه وعرفت أنه ادهم ابن عمها على فكره يا آسيا ادهم انسان محترم ظابط جد وجدع وشاطر جدا والكل يشهد بأخلاقه
_انا عارفه يا سامح كل ده ،انت متعرفش ادهم
تنهدت بحزن عمل لنا ايه يوم خروجنا من البيت بس دى بنتى وممكن حد ياذيها
_ازاى تفكري فى كده نسيتي انتى مراتى مين ،اللى يقرب منك او من اولادى كلهم انسفه من على وش الارض وبعدين مهما طال الزمن لازم كان يحصل مواجهة يا آسيا لازم خديجه وادهم يتقابلوا
وبعدين بنتك عنيده ولازم حد يلين دماغها ،وهى اصلا قالت إنها خديجه سامح ،مش رفعت يعنى هو معرفش انها هى
_بس انا خائفه عليها يا سامح
_سيبها على الله يا آسيا ،كله خير من عند ربنا وخلينا نشوف الايام مخبيه لهم ايه ثم اقترب منها وقام بحملها ودلف بها المرحاض ….
❈-❈-❈
كان يجلس زين فى غرفته يتحدث مع ماهر فى الفون رغم بعده وعد م نزوله مصر كثير إلا أن علاقته مع اخواته لم تنقطع ،، قام بتأسيس مستشفيات كثيره داخل وخارج مصر إلا أنه كان يتابع كل شئ فى روما ولم يريد المجيء الى مصر ولو مره
وأثناء حديثه مع زين دلفت بدور إليه كل هذا وماهر على الهاتف صوت وصورة ولكن لم يشاهدها كانت تعطى ضهرها ل الكاميرا ….
: وله يا زين انا كنت حطى فى الثلاجه التموين بتاع الشهر راح فين …
_بت يا بدور انتى ازاى تدخلي عليى من غير استأذن
سمع ماهر اسم بدور ليغضب فمجرد اسمها كان يعصيبه..ولم يعرف لماذا ؟!
_يعنى دخلت عليك الحمام ،اخلص فين الحاجه بتاعتى
اندمج زين فى الحديث مع بدور ونسى ماهر على الفون وكل هذا وماهر يشاهد ويسمع هذا الحوار …
_ انا تعبان وعاوز انام اه صح نسيت شوفتى الا حصل !!!
_بقولك ايه ،انت هتغيير الموضوع انا ماليش دعوة انا عاوزة حاجتي انا لسه قابضه وجبت التموين بتاعى ومفيش حد الصراحه يقدر يمد ايده عليه الا انت ،اطلع يله فين حاجتي لحسن اشرحك
_ يا بدور صدقنى انا المرة ما اخدتش حاجه،اه يا زين يا مظلوم
دلف مالك وهو يأكل شوكولاته وكان يقول : تصدق يا وله يا زين الشوكولاته اللى جبتها البت بد ررررو لم يكمل كلامه فوجدها أمامه
كل هذا وماهر يضحك بشده عليهم وفى لحظه تمنى أن يكون بجوارهم …ولكن رجع إلى بروده…
_رفعت حاجبها : ايوا ايوا كمل يا حبيب اختك
_بدور انا لم افعل شئ،كل هذا من تخطيط زين
_ اه يا وطي بعتني فى لحظه ،مش انت اللى جيت وقلت إنك جعان و شوفت بدور وهى بتحط التموين بتاعها فى الثلاجه وقولت تعال نأخده نأكله
_انا صدقنى يا اخت بدور لم افعل شئ
لتضع يدها فى خصرها وتصرخ فيه : اتكلم عدل يا يله منك له
_ فى ثانيه اشوف حاجتى رجعت تانى الا والله العب فى وشكم البخت ياحلوين وانت شوف المضيفات الفتينات هيبصوا في وشك الحلو ازاي بعد ما اشرحك
وانت يا عندليب الجامعه يا مز العائله تنزل تجيب ليا الحاجه أضعاف فاهمين
_ لا بقولك ايه الا وشى ،ايواااا واصلا انا مش فاضى لك انا ورايا رحله بعد شويه
_ هتف له زين : الا انت رايح فين يا كبير
_روما عند ماهر
_ينهار اسود ماهر
_فى ايه يا زين قالها مالك
احيه ماهر كنت بكلمه على الفون صوت وصورة وجرى إلى هاتفه ونظر إلى ماهر الذى كان وجهه احمر من كثرت الضحك
_ برنس اسف والله ،البت بدور دخلت فجأة ونسيت انك معايا على الخط ….
_ولا يهمك يا حبيبى هى اصلا انسانه مستفزه
لتسمع بدور هذة الكلمه حزنت وقالت: الله يسامحك
ليسمعها ماهر بهذه النبرة ولاول مره يدق قلبه بهذا الشكل عند سماعها ..
لتخرج من الغرفه ويكمل زين ومالك حديثهم مع ماهر ….
❈-❈-❈
فى كليه الاثار
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
_انا المعيدة ونس سامح اللى هدرس لكم ماده……
وقبل أن تكمل كلامها سمعت طرق على الباب لتأذن بدخول الشخص ….
_وقف أمام الباب بصدمه ….
_نظرت له : اتفضل ادخل ،لكن بعد كده ممنوع اى حد يدخل بعدي ….
_النهاردة هيكون التعارف بينا …..
_وبدء كل شخص يتعرف عن نفسه إلى أن جاء الدور على الشخص الذى دخل متأخر …
_وقف بكل غرور وخبث : انا أسمى عمار الدمنهوري
_اتفضل اقعد اللى بعده…..إلى أن تم التعارف وانتهت المحاضره ….
_أثناء خروج ونس من المحاضره وجدت من اعترض طريقها : بقولك ايه يا ونس انا عاوز درس خصوصي
_أولا أسمى الدكتورة ونس ،ثانيا انا مش بدى دورس وا تفضل اوعى من وشى بدل ما ابلغ إدارة الجامعه عليك
_براحه على نفسك شويه ‘انتى متعرفيش مين شاكر مندور
_ومش عاوزة اعرف ،وتركته وذهبت …
_كل هذا حدث أمام عمار الذى أعجب بتصرفها…..
سمع رن هاتفه وقام برد : ماي هارتي وحشتنى يا برنسيسه
_المجهول……
_طبعا اومال الحياه فى الجامعه ماشيه زى السكينه في الحلاوه بس مكنتش اعرف ان فى ناس قمر قمر يعنى ..
غير ما انتى تقوليلى ؟!
_المجهول……
_الله ما محترم نفسى اهو ….سلام دلوقتى
❈-❈-❈
على حدود سيناء….
استيقظت خديجه من نومها واخذت شاور وأدت فرضها لتخرج من خيمتها وتجد سلمى و مارسيل يقومون بعض التمارين الرياضية
ذهبت إليها سلمى : صحى النوم يا ديجا ،بقولك تجى نعمل السباق بتاعنا واللى يكسب هو إلا يغسل ل التانى هدومه..
_ لا والله انتى قد الكلام ده ،وانتى عارفه انك تخسري
_لا ابدا المره ده انا لازم أكسب انا مش مستعدة اغسل عااااا
انا مكنش ليا فى ال شرطه انا كنت عاوزة ادخل فنون جميله الله يسامحه ابا الحاج. احمد
_وماله أونكل احمد يا بت
_مش هو اللى صمم ادخل شرطه ,المهم وافقي علشان انا عامله باديكير
_نعم!!!! بت يا سلمى انتى فاكره أن احنا جايين هنا نستجم لا يا حلوه احنا عندنا مهمه ياما..وعلى العموم موافقه ،كده كده التجمع الساعه 10 دلوقتي الساعه 8
وبالفعل بدأت المسابقه وهى عباره رياضه الجرى.. المفضله لدى خديجه …
اقترب من باب الكتيبه العسكريه دلف بعد أن أظهر إثبات شخصيته فهو جاء بعد إجازة طويلة
دلف إلى الداخل رأي فتيات تجرى وواحده تقوم تشجيعهم ليقول لنفسه : الله اللى حصل فى الكتيبه وايه مزز ده كلها …وظل ينظر إليهم ولم يعرف ماذا يفعلون فى الكتيبه ؟!
عند ادهم …
كان نائما شعر بآنامل تمسد على صدره العاري
فتح عينيه ونظر أمامه ،وراي عيون تلمع فى الظلام
ولكن من شده الظلام لم يرى الوجه
سمع صوتها : ادهم يا ادهم انا خديجه ،انت لسه فكرنى
_انا عمرك ما نسيتك يا خديجه انا دورت عليكى كتير ونفسى الاقيكى
_بس انا هنا جنبك يا ادهم وقريبه جدا منك
_ فينك وانا اجيلك قوليلى انتى فين يا خديجه وظل ينادى عليها واستيقظ من نومه على صوت صراخ
نظر حوله وعلم بأنه كان يحلم ليخرج مسرعا ويعرف من اين هذا الصراخ ؟!
خرج ادهم ورأى المقدم جمال المنشاوى يقف وينظر بشرود إلى مكان ما نظر ادهم إلى المكان وجده ينظر إلى خديجه وسلمى الذين يقومون بالسباق لتقع عينيه على خديجه وهى تجرى وشعرها يتطاير فى الهواء فكانت ساحره بحق ولبسها المجسم على جسدها فكانت مغريه صك على أسنانه وشعر بغضب من شكلها فذهب إلى جمال وهتف بغضب
_جمال!!!!
اقترب جمال من ادهم ولكن عينيه كانت معلق بشخص ماااا : ادهم ماى هارتى عامل ايه يا كبير وحشتنى والله يا باشا وقام بضمه
_انا الحمدلله ،انت جيت امتى !
_لسه واصل ولو كنت أعرف أن المزز دى كلها عندنا ،كنت لا يمكن اطلع إجازة يا كبير
_احترم نفسك يا جمال ،دول زمايلنا عيب تتكلم عليهم كده
_زميل الله اكبر دى كده احلوت اوى يا كبير ،بس ايه مزز وجامدين انا بقول أن العسل ابو شعرحرير هو اللى هيفوز
_جمال احترم نفسك ثم هتف ادهم بصوت عالى : الكل يجمع
أما خديجه كانت منسجمه فى السابق لم تسمع ادهم وهو يقول الكل يجمع جرى إليها وهى يتحكم فى غضبه وكان قريب منها
_كانت تضحك على سلمى لتقول لها: حضري نفسك يا بت يا سلمى انا قربت على النهاية وانتى يا عسل اللى هتغسلي لنا كلنا ،،واستدرا ت لترى سلمى ولكن كانت الصاعقه لها عندما رأت ادهم وراءها وأثناء وقفها اصطدمت بحجر لتقع أغمضت عينها ثم فتحتها ببطء لتجد نفسها وقعت فى حضن ادهم واه من ادهم الذى احس بشعور غريب من قربها ظل ينظر إلى عيونها الساحره توقف الزمن كان يحوطها من خصرها وهى تسند على صدره وسرح وشرد فيها وهى كذلك سرحت فى عيونه آفاقو على صوت مارسيل تقول :
_هااااا خديجه كسبت
ابتعدت خديجه عن أدهم وحاولت اخراج صوتها: انا اسفه يا فندم مكنش قصدى
_ رجع ادهم إلى بروده : انا عايز اعرف ايه المهزله اللي حصلت هنا دلوقتى يا حضره الظابط
_مهزله ايه يا فندم ؟!
_انتى مش شايفه نفسك عملتى غلط ،ازاى تلبيسي كده الكتيبه كلها رجاله يا انسه يا محترمه ولم يعطيها الفرصه لترد
اتفضلي ادخلى الخيمه و جهزي نفسك علشان نبدأ التدريب انتم جايين فى مهمه مش لعب أو هزار
_تحت امرك يا فندم وذهبت من أمامه
❈-❈-❈
فى إحدى المستشفيات الخاصه …
_الكل يعمل على قدم وساق فاليوم مرور صاحب المشفى الذى يزور ها لاول مره فهو كان يتابع من بعيد لبعيد إلا أنه تم أبلغه أن أحد الاشخاص الهامه يطلبه بأن يجري له عمليه قلب مفتوح وطلبه بالاسم رغم وجود الكثير من الأطباء ..
_كانت تجلس بدور مع صديقتها المقربة نادين لتقول لها:
_بقولك يا بدر هو انتى قاعده ولا همك مرور الدكتور صاحب المستشفى ولا اى حاجه ليه !!
لتخلع نضارتها :
_بقولك ايه يا نادين انا دماغى مش فاضيه له ،انا بفكر فى التركيبة الجديد ة اللى بعملها نفسى اخلصها هتكون فعلا مفيده لمرضى القلب دى هتقلل حدوث جلطات بنسبه ٨٠ ٪يا هااا يا نادين لو تخلص فاضل له حاجه واحده بس ،يلا اقوم اروح انا خلصت الدوام بتاعي
_عند خروج بدور كانت تمسك بيدها فنجان من القهوة والكثير من الكتب سمعت رن هاتفها وحاولت إخراجه ولكن فشلت لتنظر لتجد شاب ل تنادي عليه:
_بس بس انت يا اخ تعال اقولك ممكن لحظه
_ليغضب الشخص ويقول لها: انت بتنادي عليى انا ،انتى فى دماغك حاجه
_استنى تعال اقولك لتذهب إليه وتضع فى يده الكتب وفوقهم فنجان القهوة لتخرج الهاتف وتقوم بالرد
_الو ازيك يا ماما انا كويسه الحمدلله
آسيا _______
_لا عيب عليكى عريبة ايه اللى اسوقها طبعا انا هاخد اوبرا
_آسيا _______
وسرحت فى الكلام مع والدتها ونسيت أمر الشخص الذى يحمل اشيائها الذى كان يقف ويطلع دخان من أذنه ويصك على أسنانه الا أنها أنهت المكالمه وكانت ذاهبه إلا أنه أوقفها
_ انتى يا انسه يا انسه ؟!
_جرت إليها بدور وهمست له: انا اسفه والله وعند أخذ اغراضها تم وقع فنجان القهوة على ملابسه ليغضب ويصرخ فى وجهها …..
_نظرت بصدمه لما حدث معها : انا اسفه مكنش قصدى اقولك تعال اشوفلك حد ينظف قميصك لحسن صاحب المستشفى جاى وهو راجل كبير فى السن واكيد خلفه ضيق واكيد شراني اه انا عارفه الاشكال ده
_لا والله وايه كمان ؟!
_اقولك ايه ولا ايه ده بيعذب الناس اللى شغاله ،طيب عارف حتى حقوقنا مش بنخذوها كامله ..
_بجد والله ،ده انتى على كده عارف كل حاجه عنه واكيد شفتيه
_ وانا اشوفه ليه انا خلقي ضيق ،ولو شفته همسك فى زماره رقبته واخنقه
_ليمسك الشخص رقبته ويقول لها : وانتى على كده مين بقا
_انا الدكتوره ب ولم تكمل كلامها لتسمع صوت شخص يقول بأن الدكتور صاحب المستشفى وصل لتسحبه من يده وتتدخل به غرفه أخرى
_ ليغضب الشخص ويصرخ فيها : ايه اللى هببتيه ده انتى مش عارفه انا مين ؟!
_ يكون هتكون مين اهدي لما اشوفلك حل ده ايه المصائب ده ياربي
ليجز على أسنانه بعنف : اخلصى شوفى صرفي بقولك اهو
_براحه طيب اقولك اقلع
_ اي بتقولى ايه
_ الله أما ل أنضيف القميص ازاى …
_ استغفر ربه وخرج من الغرفه …
بعد خروجه همست بدور لنفسها : هو ماله ده انا عملت حاجه ثم خلعت معطفها وذهبت بعد انتهاء دوامها……

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية البنات زينة البيت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *