روايات

رواية علمتيني ازاي احب الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أمل شعبان

رواية علمتيني ازاي احب الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أمل شعبان

رواية علمتيني ازاي احب البارت الحادي والعشرون

رواية علمتيني ازاي احب الجزء الحادي والعشرون

علمتيني ازاي احب
علمتيني ازاي احب

رواية علمتيني ازاي احب الحلقة الحادية والعشرون

بينما فرح وصل الى منزلها كانت جالسين حنان وسعاد ونعمه في الصالون يتحدثون ويشربون الشاي ويتفرجون على التلفاز
سعاد يا لهوي الكلام خدني والوقت عدى يلا يا حنان عشان نروح
نعمه وهي تنظر الى سعاد ما تبيتوا معانا النهارده يا سعاد
بالقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
فرح ايوه يا خالتو سعاد ماتبيتي معانا النهارده ما تقولي لها حاجه يا حنان
حنان وهي تنظر الى مامتها خلاص يا ماما خلينا نبيت النهارده
سعاد خلاص يا بنات زي ما انتم عاوزين
نعمه اه صحيح بقولك ايه يا سعاد عارفه الوليه ام مصطفى
سعاد مالها قطيعه تاخدها وتاخد اللي جابها وليه بومه مش بطيئها
بينما فرح وحنان ينظرون الى مامتهم وعم يضحكوا
فرح كده ام مصطفى مش هيسيبوها غير لما ينطفوها ريشة ريشة
حنان والنصيبه الكبرى بقى يافرح هيفضلوا يتكلموا على الست وهينتفوها ريشه ريشه بيخلصوا كلامهم
في الاخر يقولولك استغفر الله العظيم يا رب الواحد ما بيحبش يجيب سيره حد
نسيب فرح وحنان وناخد لفه عند احمد
بينما احمد واقف امام غرفه فرح وحاطط ايده على المقبض الباب وبدا يجمع تركيزه وحش ايده من على
مقبض و بدا بالرجوع خطوتيني الى الخلفها عم يحدث نفسه بصوت منخفض هو ايه اللي أنا اعمله ده بدا بالرجاء الى غرفته بينما هو متوجه الى غرفته توقف والتفت الى غرفه فرح
هو يتحدث مع نفسه وبصوت منخفض مش هيجر حاجه يعني لما اخش اطمن عليا ممكن تكون محتاجه مساعده بدا بالرجوع الى غرفه فرح
فتح الباب ودخل ولكن اتفاجئ لانه لم يرى فرح في الداخل بدا بالخروج من الغرفه مثل المجنون
وهو عم بينادي باسمها يااافرح وكل اللي كان شغل تفكيره ليكون حد حاول يذيها من اللي كانوا خاطفينها
وهو عمال يلتفت حواليه راى ممرضه خارجه من غرفه مريض توجه ناحيت الممرضه بنبره الصوت قلقله لو سمحت
توقفت الممرضه ونظرت إليه نعم
احمد كان في مريضه في الغرفه دي اسمها
قطعته في الكلام الممرضه ا الانسه فرح الدكتور اذنلها بالخروج وروحت مع اهلها
احمد تمام شكرا بدا بالرجوع الى غرفته
نسيب احمد وناخد لفه عند كريم
بينما كريم واياد جالسين في مطعم يتحدثون كان ينتظرون امجد
بينما اياد كان يشرب فنجان القهوه وينظر الى كريم ويتحدث معه ما قلتليش يعني يا كريم ان فرح هي البنت اللي انا قبلتها في حفله عيد ميلادك
بينما كريم كان ينظر لاياد باستغراب وهيفرق ايه يعني لما تعرف هي ولا مش هي اه استنى اوعى تكون البنت دخلت مزاجك
اياد فيك تقول حاجه زي كده
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
كريم سيبك من فرح دي بنت ساذجه وغير كل ده مش هتيجي معاك سكه بينما كريم كان يتحدث مع اياد نظر شاف امجد اتى
اياد قافله على الموضوع يا كريم
كريم اوكي
بينما اتى امجد وبدا بالجلوس وطلب فنجان قهوه ساده وبدا بالحديث مفيش غير مصطفى الشرطه اللي قبضت عليه اما رامي عرف يفلت منهم
كريم وهو ينظر الى امجد وبنبر صوت توتر شكل حنان ما سمعتش حاجه
امجد بنبره صوت نرفزه يعني ايه اللي انت بتقوله ده يا كريم هو ده شغل عيال وايه اللي عرفك ان هي ما سمعتش حاجه
كريم لاني كنت مراقبها اليوم كله في المستشفى
حتى اتحدث معاها الضابط الشرطه رائد وسالها
لو كنت تشك في حد وكده كان جوابها لا وانا معرفتبيه بحنان هي بنت ذكيه جدا لو كان فعلا سمعت الحديث اللي دار بيناكان اول ناس خطر على بالها احنا
وكانت طول اليوم قريبه من احمد في المستشفي لو فعلا سمعت حاجه كانت قالتله شكلي انا غلطت وفكرتها اللي هي سمعت الحديث اللي بينا
امجد بنرفزه وهو ينظر الى كريم بسبب غبائك واحد من رجالتي واتقبض عليه واحنا في شغلنا يا كريم ما فيش حاجه غلطت وما غلطتش لو حد غلط ما فيش حد بيسمى عليه
كريم كان ينظر الى امجد ويشعر بالخجل بعتذر لك يا امجد بيه
اياد تدخل في الموضوع اللي هي لطيف الجو خلاص يا جماعه حصل خير
نسيب كريم وناخد لفه عند فرح وحنان
بينما فرح وحنان كانوا نايمين على السرير وينظرون الى سقف الغرفه
بينما كانت فرح سرحانه في افكارها تذكرت رانيا لما قالت لها ده حبيبي
ا اوف يا رب وجع القلب ده يوم مقلبي يدق لحد يبقى واحد مخطوب بيحب خطيبته ايه الهبل اللي انا بقوله ده يعني على اساس اللي هو مش مخطوب هيبص لواحده زيك يا فرح فوق يا ماما هو فين وانتي فين كان التفكير عمال يجيب ويودي للدرجه سرق النوم من عيني افاقني على صوت حنان
حنان بنت يا فرح نمتي ولا لسه
لا يا حنان مش جاي لي نوم
حنان عدلت نفسها وبصت لفرح ورفعت حاجبها وبنبره صوت خبيثه هو ايه اللي شاغل بالك مخلي النوم مسروق من عينك يا فرح
وانتي عرفت منين لا قصدي يعني مش جاي لي نوم عادي يعني
حنان بنبره صوت خبيثه اه مش جايلك نوم بس شكلك بيقول حاجه غير كده
فرح عدلت نفسها وقعدت وهي تنظر الى حنان في ايه يا حنان بتبصلي ليه كده بقولك ايه صح يا حنان
بما انك دخلت في علاقات حب كتتير والحمد لله يعني بما انك اتخزوقت من كله بقيتي عارفه مواصفات الراجل الغلط ومواصفات الراجل الصح
اديني فكره يعني كد
بينما حنان كانت تنظر الى فرح وهي عم تبتسم ابتسامه خبيثه وبتقولي لي ما فيش حاجه شاغله بالك يا فرح ماشي هعديها لك اسمعي يا ست هنبدا
بيواصفات الشخص الغلط:
١- جذاب.
٢- شكله حلو و فيه كل المواصفات الـ physical اللي تشدك.
٣- مُعقد نفسياً من تجارب سابقة. وهيعقد اللي جابوكي معاه 😂
٤- بيفكر كتير و مش عارف هو عايز ايه من الدنيا.
٥- اهم حاجه هتلاقيه بيلبس حلوه
٦- تقيل و غامض.
٧- اوبن مايند وسايبك على راحتك.
٨- مُعقد نفسياً تاني. عشان كده لما الواحده تسيب حبيبها بيقولوا لها انتي اخذت خازوق
٩- مستواه الاجتماعي مناسبة جدا.
١٠- الكيميا معاه بتبقي في احلي حالاتها. لدرجه بتنسي الدنيا بما فيها
١١- عربيته حلوة.
١٢- برضه مُعقد نفسياً .. ركزي في النقطه دي
توكسيك
توكسيك
توكسيك
أما بالنسبه لمواصفات الشخص الصح:
١ – بييجي في وجود الشخص الغلط..! حابه تسالي عن اي حاجه تاني يا فرح
الله يخرب بيتك يا حنان يا ريتني ما سالتك
حنان عاوزه تخربي بيتي ليه يا فرح اللي انا لسه ما دخلتهوش
ما تزعليش اوي يا حنان شكلي انا وانتي مش هنخش بيت بعد الكلام اللي انتي قلتيه ده قاطعها صوت تليفونها جات رساله
اخذت تليفونها فرح وفتحته وبتشوف الرساله بدات تنظر الى الرساله وتنظر الى حنان
بينما حنان كانت تنظر الى فرح في ايه مالك بتبرقي لي وبتبرقي للتليفون كده ليه هو ايه اللي في التليفون ده وريني
حنان بصت في التليفون لقيت احمد بعت رساله لفرح بيقول لها حمد لله على سلامتك يا فرح قلقت عليك لما مشيت من المستشفى من غير ما تعرفيني
حنان بدات تنظر الى فرح نظارات خبيثه وهي عم تضحك وانا كنت بسال مشغول بالك في ايه يا فرح
دلوقتي عرفت الاحداث اتربطت في بعضيها
بينما فرح كانت تنظر الى حنان كان يبدو عليها القلقله والتوتر
احدث ايه اللي انتي بتقوليه ده يا حنان عادي مديري بعد رساله بيطمن علينا يعني فيها ايه بتكبري الموضوع ليه يعني كده وبعدين هاتي تليفوني ده
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
حنان وهي تنظر الى فرح وحاطه ايديها على خدها ونبره صوت ضحك لا مش عادي يا فرح كلمه انا قلقت عليك دي انا سمعتها اكثر من عدد شعر راسي
يعني من كتر ما انا سمعتها خرمت وداني الاثنين
فرح وهي تنظر الى حنان وتشعر بالخجل الشديد ارد عليها اقوله ايه بعد الكلام اللي انتي قلتيه ده
حنان كانت تنظر الى فرح وهي عم تضحك على تصرفاتك راحت نتشت التليفون من ايد فرح
نسيت فرح وحنان وناخد لفه عند احمد
بينما كان احمد واقف في الغرفه وهو متوتر اول مره يشعر بالتوتر لهالدرجه بدا يتحدث مع نفسي بصوت منخفض هو ايه اللي انا عملته ده مش صح اني بعتلها رساله في الوقت ده خد تليفون وراح يمسح الرسالة ليه ايه فرح بعتله رساله وكاتبله انا كنت داخله يا استاذ احمد اطمن عليك واقولك اللي انا مروحه لكن رانيا منعتني وقالتلي انك تعبان وعاوز ترتاح عشان كده ما حبتش ازعجك
بينما فرح بتحاول تاخد التليفون من حنان تشوفها كتبت ايه اخذت التليفون وبتبص في صدمت من الي حنان كاتباه وبنبره صوت نرفزه الله يخرب بيت سنينك يا حنان ايه اللي انتي كاتباه ده فرح مسك التليفون وفصلته بسرعه قبل ما احمد يبعت لها رساله
حنان بتفصلي التليفون ليه يا غبيه استنى هنشوف هيقول ايه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية علمتيني ازاي احب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *