روايات

رواية وبالوالدين إحسانا الفصل الرابع عشر 14 بقلم نور الشامي

رواية وبالوالدين إحسانا الفصل الرابع عشر 14 بقلم نور الشامي

رواية وبالوالدين إحسانا البارت الرابع عشر

رواية وبالوالدين إحسانا الجزء الرابع عشر

وبالوالدين إحسانا
وبالوالدين إحسانا

رواية وبالوالدين إحسانا الحلقة الرابعة عشر

كان ينظر اسر وحسنىه الى الدواء بصدمه حتى رددت حسنيه باستغراب:
اي العلاج دا….. دا فيه اي ولا هي تعبانه ولا اي…. يمكن علاج للحمل الله اعلم دخله مكانه يا حبيبي
اخذ مروان الدواء مره اخري ووضعه مكانه ولكن انتبه اسر لهذه القطه التي وقعت علي الارض فاخذها وانصدم عندما وجد نقوش كثيره غير مفهومه فردد:
ماما… اي دا… انا مش فاهم دا عباره عن اي
حسني وهي تنظر باستغراب:
معرفش والله يا ابني طيب لما ونس تيجي هسالها
اسر بضيق:
لا بلاش انا هاخدها واسأل عنها الاول بلاش تعرفيها حاجه
القي اسر كلماته وهو ينظر بشك وبعد مرور اسبوع كان امين يجلس بجانب عبير علي الفراش وهو يردد:
حبيبتي لو مش عايزه تنزلي عادي والله احمد وونس مش هيزعلوا هما عارفين انك تعبانه وزعلانه
عبير بابتسامه حزينه:
لا يا امين اجمد زي اخويا وونس كمان دي اول فرحه ليها ولازم اشاركهم فرحتهم وبعدين انا معايا ولد وبنت زي القمر ودا اكر ربنا وانا راضيه بيه… هقوم اغير هدومي.. انزل انت معاهم
ابتسم امين واقترب منها وقبل راسها ونزل وفي مشقه حسنه كانوا الجميع موجودين احتفالا بالمولود الجديد حتي اقتربت دهب من امين واعطته بعض الحلويات وهي تردد:
امين.. انا عامله الحلويات دي بايدي… جولي بجا اي رايك
ابتسم امين بضيق وهو يتذوقها واردف:
تسلم ايدك يا دهب طعمها جميل
دهب وهي تلامس شفتيه:
فيه حاجه اهنيه باين
نظر امين اليها بعصبيه وجاء ليتحدث ولكن اقتربت منها كوثر التي ركلتها علي قدميها وهي تردد بخبث:
اي دا هو انا خبطتك معلش مكنش قصدي الحلويات وقعت علي هدومك ادخلي غيريها بقا
نظرت دهب اليها بغضب شديد ودخلت الي الغرفه لتبدل ثيابها فابتسم امين الذي ردد:
دا حب في عيلتك الجديده ولا كره في ونس ولا خطه منك ولا اي
كوثر بابتسامه:
والله حب في عيلتي الجديده صدقني
امين بابتسامه:
ماشي يا كوثر…. هحاول اصدقك لحد ما يتثبتلي عكس كده
القي امين كلاماته واقترب من ونس وحمل الصغيره وبدات اغاني المولود والجميع يضحكون بسعاده حتي انصدمت صفا عندما وجدت مريم تدخل الي البيت بتوتر وهي تحمل هديه وقبل ان تقترب اكثر اوقفها احمد الذي ردد بعصبيه:
بس خليكي مكانك اوعي تدخلي
مريم بحزن:
احمد انا جايه اطمن عليكم واشوف ماما واباركلك انت وونس بس والله
ونس بعصبيه:
مين جال عاااد اني عايزاكي تطمني عليا ولا هخليكي تشوفي بنتي. هجولها اي ان دي عمتك ال كانت السبب في موت جدك الله يرحمه
صفا بحده:
ونس… الزمي حدودك انتي مش من حقك تتكلمي كده معاها
ونس بعصبيه:
لع بجااا من حقي انا فرد اهنيه في العيله ولازم اتكلم واجول كل ال جوايا مش هي السبب في موت الحج الله يرحمه وراحت جابتلنا العار وغلطت مع واحد وحملت منه يلا اطلعي بره
القت ونس كلماتها واقتربت منها وهي تسحبها من يديها وتحاول دفعها الي الخارج ولكن اقتربت منها حسنه وصفعتها علي وجهها بغضب وسطصدمه الجميع وهي تردد:
انتي ماااالك… بأي حق بتطردي بنتي من بيتها هااااا انتي جايبه البجاحه دي كلها منين… الشقه دي شقه بناتي… شقه صفا ومريم والكلام دا للكل الحج الله يرحمه عمل لكل واحد في ولاده الصبيان شقه وانتي شقتك فوووق سيبتيها وجيتي هنا وقولت عادي زي بنتي بس تطردي بنتي من شقتها دا ال مش هسمح بيه
ونس بصدمه ودموع:
بس هي السبب يا حجه… هي ال جتلت الحج الله يرحمه
حسنه بعصبيه:
ليها ام واخوات يحاسبوها…. لا انتي ولا اي واحده فيكم تقدر تحاسب بنتي…. احمد الشقه ال فوق خالص ابدأ ظبطتها علشان ونس تنقل فيها يا كوثر وكل واحمه فيهم يبقي ليها شقه انا مش عايزه حد معايا غير صفا بنتي ومروان
نظرت ونس بدموع وتحدثت بحده:
طيب مدام كلنا بنتكلم بجا بصراحه دلوجتي انا عايزه اعرف هتطلج كوثر امتي ولا دا مش حقي يا ماما كمان
حسنه بضيق:
لا حقك…رد يا احمد ناوي علي اي هتطلقها امتي
احمد بحزن وبتوتر:
مش هطلقها يا ماما
نظر الجميع الي احمد واقتربت ونس التي رددت بعصبيه:
اي ال انت بتجوووله دا…. لع لازم تطلجها.. انا مليش صالح انت جولت هتطلجها
احمد بضيق:
قولت بس دلوقتي مش عايز اطلقها… دي مراتي
ونس بدموع وعصبيه:
طيب يا انا بجا يا هي دلوجتي ولو جعدت اهنيه دجيجه واحده هاخد بنتي وامشي
كوثر بلهفه:
لا مفيش داعي.. انا مش عايزه اكسر فرحتكم ببنتكم… انا رايجه بيت اهلي يا احمد احضر حفله سبوع بنتك وبكره نتكلم
القت كوثر كلماتها وذهبت فنظر احمد بضيق واقتربت مريم من االدتها وقبلت يديها وهي تردد بدموع وتقبل يديها؛
اسفه يا ماما…. اسفه سامحيني بالله عليكي. . ابوس ايدك سامحيني
نظرت حسنه الي ابنتها بحزن ثم رددت:
روحي بارمي لاخوكي واديله هديتك
ابتسمت مريم بدموع واقتربت من احمد واعطته الهديه فاخذها بضيق وجاءت لتحمل الصغيره ولكن سحبتها ونس ورددت بحده؛
ملكييش صالح ببنتي
احمد وهو يحمل البنت:
بقولك اي متعصبنيش انتي كمان انا علي اخرري…. خدي شوفي البنت
القي اجمد كلماته واعكي الصغيره لاخته التي حملتها بسعاده فابتسمت صفا وانتبهت لعدم وجود اسر وحاولت الاتصال به ولكن كان هاتفه مغلق وفي صباح اليوم التالي كانت صفا تسير في الفيلا الخاصه بها بتوتر حتي دخلت الي غرفه النوم بعدما اخبرتها الخادمه عن مكانها وتفاجات عندكا وجدت أسر ممدد علي الفراش بتعب فأقتربت منه وتحدث بلهفه:
اسر ماالك… في اي انت مجيتش السبوع ليه
اسر بتعب:
معلش بس كنت تعبان اوي ومش قادر اتحرك
نظرت صفا اليه بقلق وتوتر ووضعت يديها علي راسه وانصدمت عندما وجدت درجه حرارته مرتفعه فردد:
انت درجه حرارتك عاليه اوووي لازم اعملك كمادات ونروح للدكتور
القت صفا كلماتها وذهبت بسرعه واحضرت بوله ممتلئه بالمياه واتصلت بالطبيب وبعد فتره من الوقت كان الطبيب يقف امامه وهو يردد:
لازم ياخد العلاج في ميعاده وتهتمي بيه جدا ويعمل كمادات علطول وبكره هاجي اشوفه ان شاء الله
القي الطبيب كلماته وذهب فاقتربت صفا من اسر ومسكت يديه وهي تردد بحزن؛
مش كنت تقول انك تعبان اوي كده
اسر بتعب:
يعني لو كنت قولت كنتي جيتي انتي ناسيه اني جوزك اصلا
صفا بدموع:
حتي لو ناسيه بس انت بتفكرني ومتأكده اني كنت بحبك اوي علشان انت اصلا تتحب… انا اسفه اميد هفتكر في يوم من الايام المهم دلوقتي انت تبقي كويس
نظر اسر اليها بابتسامه وجاء ليتحدث ولكن قاطعه دخول احلام ورشا التي اقتربت من اسر وتحدثت بلهفه؛
اسر مالك… الحارس اتصل وقال انك تعبان قولي عامل اي
احلام بلهفه:
اجيبلك الدكتور يا حبيبي
رشا بلهفه:
انا هطلب الدكتور يا خالتوا وهخلي بالي منه
صفا بحده؛
مين العقربه دي…. انتي ميين وتخلي بالك منه ليه ما ا ناا مراته اهه ومعاه
نظرت رشا واحلام اليها بصدمه التي رددت:
هو انتي افتكرتي
اما في مكان اخر عند مريم كانت تقف امام سامح بغضب وهي تردد؛
اه بقيت اكرهك ومش عايزاك وطلقني.. اني اعيش في الشارع اهون عليا من العيشه معاك
سامح بعصبيه :
بلاش تعصبيني اكتر من كده يامريم انا ماسك نفسي عنك بالعافيه انتي ليه محسساني اني انا لوحدي الغلطان…. انتي كمان غلطانه زيك زيي والعن مني كمان
مريم بعصبيه:
اانا فعلا غلطانه اني حبيت واحد خاين ميسواش زيك وقاتل كمان… انت ال فتلت بابا… انا غلطانه اني عرفت واحد زباله زيك و
لم تكمل مريم كلماتها وفجأه قاطعها صفعه سامح الذي مسكهامن خصلات شعرها وردد بغضب:
انا غلطان اني كنت بعاملك كويس انتي والله ما تستاهلي تتحبي اصلا فاكره نفسك الملاك البريئ وانتي ال شيطانه … انا ال بكرهك يا مريم بكرهك
تهاني بصدمه:
يا لهوووي انت بتعمل اي سيبها …. سيب البنت وامشي من وشي…. امشي يلا
نظر سامح اليها بضيق وخرج فأقتربت تهاني من مريم وانصدمت عندما وجدت راسها ينزف وفي غرفه ونس كان يبحث احمد عنها حتي انتبه الي علب الادويه الموجوده في احدي الادراج وعندما اخذها انصدم عندما علم محتواها بصفته طبيب وجميعها كانت عباره عن ادويه تسبب بعض الهلوسات وهناك ادويه اخري منومه واديه تسبب اضرار كثيره لبعض الامراض من ضمنهم مرض صفا فنظر بغضب وذهب ليبحث عنها حتي صعد الي شقته وانصدم عندماوجدها تتحدث مع دهب وتخبرها انها هي من ابلغت عن احمد حتي لا تستطيع كوثر تهديده مره اخري ولكن كوثر هي التي تحملت العقاب فخرج بدون ان يواجهها بأي شئ وفي المساء كانت ونس تبحث عن احمد حتي يأتي لتنازل الطعام وعندما صعدت الي الشقه وقفت تنظر اليهم بصدمه وهم علي الفراش وكوثر بين احضان احمد بكل اريحيه فصرخت بغضب:
احمد….. جوووم انت بتعمل اي
نهض احمد من علي الفراش بفزع وهو ينظر الي كوثر التي تغطي جسدها وتردد:
هو في اي… انتي ازاي تدخلي كده
ونس بغضب:
انتي نايمه في حضن جووزي وعلي سريري في اوضه نومي وجايه كمان تتكلمي وتعلي صوتك جسما بالله ما هسيبك
القت ونس كلماتها واقتربت من كوثر وسحبتها من خصلات شعرها وهي تريد ان تطردها من الشقه ولكن ابعدها احمد وردد بغضب:
بس…. انتي عبيطه ولا اي دي مراتي زيك زيها وهي احسن منك كمان والزمي حدودك بقا
ونس بصراخ:
طيب يا انا يا هي بجااا يا احمد
نظر احمد اليها بغضب واقترب من غرفه الصغيره وحملها واعطاها لـ كوثر وردد:
يبقي هي يا ونس وملكيش ولاد عندي يلا بالسلامه بقا و
نظرت ونس اليه بصدمه لم تستوعب ما الذي يحدث امامها حتي مسك احمد يديها ودفعها خارج الشقه واغلق الباب اما عند تهاني كانت تحمل صينيه تمتلئ بالطعام لـ مريم وعندما دخلت غرفتها انصدمت عندما وجدتها علي الفراش غارقه في دمائها وويديها ممزقه فصرخت بشده و

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وبالوالدين إحسانا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *