روايات

رواية ملاك الاسر الفصل الخامس 5 بقلم مي عبدو

رواية ملاك الاسر الفصل الخامس 5 بقلم مي عبدو

رواية ملاك الاسر البارت الخامس

رواية ملاك الاسر الجزء الخامس

ملاك الاسر
ملاك الاسر

رواية ملاك الاسر الحلقة الخامسة

ملاك دخلت اوضتها وفونها رن
ملاك : الو
…: اي يا بنتي انتي فين
ملاك : انا في قنا يا هنا عاملة اي واحشتيني
هنا : الحمد لله يا قلبي كويسة في قنا
ملاك : ايوآ سافرت عند ناس قريبنا عشان اياد سافر شغل
هنا : طيب اصلي كنت عندكم من شوية وقعدت اخبط مفيش حد رد قلقت عليكي
ملاك :حبيبتي طنط عاملة اي
هنا: بتسلم عليكي
ملاك : سلميلي عليها كتير
هنا : طيب هترجعي امتا
ملاك : هرجع النهاردة
هنا : طيب يا حبيبتي ترجعي بسلامة يلا سلام
اسر دخل ملاك :سلام يا روحي وقفلت
اسر : خلصتي
ملاك :ايوآ هلبس بس
اسر: طيب ملاك خدت هدوم ودخلت الحمام
اسر لنفسه : هي كانت بتكلم مين اسألها لا لا بلاش احسن وطلع هدوم ولبس وجهز وملاك خرجت وقفت قدام مرايتها بتلف الطرحة
اسر : انا خلصت
ملاك :وانا كمان يلا ننزل
اسر مسك الشنط : يلا ونزلو سوا
ادهم : كل دا بتجهزو
كريمة : اسكت شوية
مريم : ويسكت ليه لا يفضل يتكلم واحنا نصدع دا مش بيبطل كلام تقريبآ
ادهم : وانتي مالك
مريم :مالي في جيبي
ادهم : بت انتي اتلمي
الجد : بس انت وهي شوية كل دقيقة خناق
سحر : هما كدا ديمآ
احمد :يلا هنستناكم
الجدة :ان شاء الله خرجو ركبو العربيات واتحركو اسر وادهم ومريم وملاك في عربية
واحمد وسحر وكريمة في عربية
مريم : هي كدا ورد هتيجي تقعد معانا
ادهم :باين كدا بعد وقت في عل الطريق مكنش في حد عربية اسر عطلت
ادهم :في اي
اسر :مش عارف هنزل اشوف العربية مالها مش وقت تعطل هنا نهائي ونزل هو و ادهم
وفتحو كبوت العربية [البتاعة اللي من قدام دي مش عارفة اسمها بصراحة]
ادهم :هتحتاج مركز صيانة
اسر :ايوآ
ادهم :هنعمل اي دا حتى عربية عمي كانت قدامنا يعني بعدو عنا
اسر : هتصل بي حد من الحرس يبعت عربية ومسك فونو
ادهم : تمام
مريم وملاك نزلو من العربية : في اي
ادهم : العربية عطلت ومحتاجة صيانة
مريم : وهنعمل اي دا الطريق فاضي خالص
اسر :بعت حد يجيب عربية
ملاك :يعني هنستنا 3 سعات
ادهم: ايوآ
اسر :يلا اركبو العربية نقعد فيها وخلاص
ملاك :لا خلينا احسن الجو جميل جدآ
اسر :مينفعش يا ملاك يلا وركبو الاربعة
مريم : وبعدين في الملل دا بقا تعالو نلعب
ادهم : لا والله
مريم : اه والله تعالو نلعب الصراحة
ملاك : انا موافقة
مريم : اسر وادهم موافقين صح
اسر :لا
مريم :عشان خاطري
اسر :طيب
ادهم :هنلعبها ازاي
مريم : هنلعبها بشكل مختلف هاتو قلم و ورقة
اسر :مفيش ورق هنا احنا في العربية حضرتك
ملاك :انا معايا مفكرة صغيرة
مريم :حلو هتيها
ملاك طلعت من الشنطة :اتفضلي مريم خدتها وكتبت اسمأهم هما الاربعة في الورقو وطبقتو
مريم :بصو احنا هنلعب بدور وكل واحد ياخد ورقة واللي يطلع اسمو يتسأل تمام
ملاك : تمام يلا
مريم بدأت : اسر حققت كل احلامك ولا لسه
اسر بص لي ملاك :حققت اهم حلم فيهم كلهم
مريم : هو اي
اسر :هو مش المفروض سؤال واحد بس
مريم: اوك اسحب ورقة
اسر سحب ورقة : ادهم حاجة محدش يعرف بيها غيرك
ادهم : لا مفيش انت عارف كل حاجة عني
ادهم سحب ورقة : ملاك حبيتي قبل كدا
اسر بص لملاك ومستني اجابتها
ملاك : لا
ادهم :ودلوقتي
ملاك :هو سؤال واحد عل فكرة وكملو اللعبة وبعد ساعة زهقو مريم :اسر ما تشوف العربية
اسر :خلاص كلها ساعة ونص والعربية توصل
مريم :طيب انا هنام
ملاك :وانا
مريم : اقفلو الشبابيك الجو بقا برد شوية
اسر :طيب وقفل ملاك نامت عل كتف مريم وبعد دقايق راحو في النوم واسر مسك فونو
وادهم زيه وبعد سااعتين عربية وقفت جنب عربية اسر وفون اسر رن واسر وادهم نزلو من العربية اسر: كل دا
.: مسافة الطريق يا اسر باشا
اسر : تمام جبتو حد يصلح العربية
.: ايوآ
اسر: تمام احنا هنركب العربية التانية وانتو العربية تتصلح وتعالو وهيبقا معاكم عربية تانية
.: حاضر اسر فتح باب العربية :مريم مرريم
مريم :نعم
اسر: انزلي يلا اركبي العربية دي
مريم :طيب ونزلت
اسر :ملاك… ملاك
ملاك بنوم :اممم
اسر :العربية وصلت يلا
ملاك: حاضر وقامت كانت هتقع اسر مسك ايدها وسندها وقعدها في العربية التانية اللي مريم ركبت فيها وبعدين ركب هو وادهم وساق
واتحركت العربية
ادهم : هات انا اسوق لو تعبت
اسر: لا عادي وسرع في السواقة جدآ وبعد ساعة ونص كانو وصلو ومريم فوقت ملاك ونزلو من العربية ودخلو
سحر بخوف ولهفة :اتأخرتو ليه
اسر: العربية عطلت بينا
كريمة : الحمدلله انكم بخير
احمد :اطلعو ارتاحو دلوقتي يلا
الكل طلع اوضته ملاك دخلت غيرت لبسها ونامت بعد تفكير في كلام مريم لما حكتلها ان ورد بتحب اسر حست بغيرة بس بعدين اقنعت نفسها ان دي مش غيرة ونامت واسر بدل لبسه ولسه هينام الفون رن : الو اياد عامل اي
اياد :الحمدلله انت عامل اي وملاك عاملة اي
اسر :الحمدلله بخير ها لسه ناوي تكلمل العملية دي انا خايف عليك اووي
اياد : اسر متخفش انا هبقا كويس وبأذن الله المهمة تنجح انا واثق من دا
اسر بتنهيدة :ربنا معاك
اياد :فين ملاك
اسر :ثواني هصحيها عشان لسه راجعين من قنا
اياد :كنت عند جدك هو عرف
اسر : دا الاكيد يعني استني هصحي ملاك
اسر قرب منها : ملاك ملااك
ملاك بنوم :نعم
اسر: اياد عايزك خدي الفون
ملاك خدتو منو بسرعة بدموع : الو اياد حبيبي واحشتني اوووي
اياد :وانتي كمان يا قلب اياد عاملة اي
ملاك: الحمدلله انت هتيجي امتا بقا
اياد :خلاص هانت اسبوع ولا اتنين وابقا عندك يا روحي انتي مالك
ملاك: كنت خدتني معاك طيب
اياد : يا قلبي انتي عارفة ان لو ينفع كنت اكيد خدتك معايا بس كدا هخلص الشغل بشكل اسرع واجي
ملاك :ماشي يا حبيبي
اياد : لوكة حبيبي اسمعي كلام اسر ماشي يا بابا ومش تعندي في اي حاجة تمام
ملاك :حاضر يا حبيبي
اياد: يلا ادي الفون لي اسر يا روحي انتي
ملاك : خد يا اسر الفون اهوو
اسر اخد الفون
اياد: انا ممكن معرفش اكلمكم تاني عشان بقيت متراقب تمامآ
اسر بتنهيدة :ماشي يا اياد
اياد :طيب سلام يا صحبي وقفل
ملاك :كان واحشني اوووي
اسر : تصبحي عل خير
ملاك :وانت من اهله وناموو
_______”____________”________
عند اياد زهرة سمعتو وهو بيكلم ملاك قعدت
اياد قفل مع اسر وملاك
اياد: لحد دلوقتي كله تمام بس لازم نركز في اللي جاي لأن صعب
زهرة : فعلآ وكمان هما مش اغبية اووي كدا
اياد: عارف بس لازم نهدي اللعبة يومين
زهرة :قول لنفسك وياريت تبطل مكالمات الايام دي بشكل نهائي مش وقت حب
اياد بستغراب :حب انتي بتكلمي عن اي
زهرة بضيق: ولا حاجة انا رايحة اوضتي ارتاح شوية ونتقابل ساعتين يلا سلام ومشيت
اياد : اي المجنونة دي مالها بس معاها حق انا مش هينفع اكلم ملاك واسر دلوقتي خااالص
___________”________”________
صباح يوم جديد ملاك صحيت كان اسر نايم فضلت سرحانه في شكلو اسر صحي وشافها بتبصلو :عارف اني حلو
ملاك بتوتر :ها
اسر :ولا حاجة صباح الخير
ملاك :صباح النور
اسر :انا هجهز وهروح الشركة عندي شغل كتير
ملاك :تمام
وبعد شوية كانو الاتنين نزلو واسر مشي
سحر وكريمة وملاك قاعدين سوا ومريم نزلت
مريم :كدا قاعدين من غيري
ملاك : انا لسه نازلة حالآ من فوق
كريمة : ملاك انتي مش هتروحي الكلية بتاعتك ولا اي دي اول سنة ليكي صح
ملاك : ملاك ايوآ بس لسه اسبوعين وتبدأ
سحر :طيب و انتي يا مريم الاجازة بتاعتك هتخلص كمان اسبوعين ولا اي
مريم : ايوآ هو بابا فين
سحر : خرج هو واسر
كريمة: مين القردة اللي كلها اربع ايام وتكبر سنة عقبال سنين كتير
مريم :احم لازم قردة مينفعش انسانة عادية
سحر :لا مينفعش
مريم : تعرفو بفكر اعمل حاجة مختلفة السنادي يعني غير اي سنة فاتت
كريمة : زي اي مثلآ
مريم: مش عارفة بس هفكر
____________”________”________
اسر قاعد في مكتبه
اسر :لا يأما 75% يأما اعتبر الصفقة ملغية
…: بس يا اسر بيه 25%نسبة قليلة اووي لينا
اسر بثقة : يبقا بلاش احسن وانا عندي اللي يوافق عل شروطي
…: لا خلاص احنا موافقين
اسر :تمام بكرا تيجو ويبقا معاكو العقود
…: تمام بس
اسر : نورتو اتفضلو
..: احم تمام بعد اذنك وخرج
السكرتيرة دخلت :اسر بيه في ورق عايز توقيع حضرتك ضروري
اسر :تمام سيبي عل المكتب وابعتيلي قهوة
السكرتيرة :حاضر يا فندم وخرج
اسر مسك الملف :وبدأ يرجعو تاني قبل ما يوقع
_________”_______”________
عند ملاك
سحر : خلاص يا مريم ابقي روحي انتي وملاك
لأن جدك وجدتك وعمتك هيبقو هنا وانا وكريمة مش هنقدر نروح معاكي
مريم : طيب خلاص نروح بكرا انا وهي لأن انتي عارفة مش بيعجبني حاجة بسهولة
ملاك : طيب عادي
كريمة : وانتي يا ملاك هاتيلك فستان زيها عشان الحفلة
ملاك : لا انا عندي كتير ولسه متلبسوش
سحر: تمام براحتك
عدا الوقت من غير احداث تذكر وبعد سعات
احمد :مساء الخير
الكل : مساء النور
ادهم : انا جعان اووي
سحر : والغدا جاهز يلا الكل قام وقعدو عل السفرة سوا
مريم : احم احم اسمعوني بما ان عيد ميلادي بعد اربع ايام ف انا حبة اني اعمل حفلة
احمد: دا عل اساس انك كل سنة مبتعمليش وعمتآ انا فاكر وكل حاجة هتكون جاهزة
مريم قامت حضنتو: ربنا يديمك ليا يا احلى بابا في الدنيا
سحر : وبنسبة لينا مريم حضنت سحر و كريمة
مريم قعدت : تمام انا هاخد ملاك بكرا واروح اشوف الفستان للحفلة لأن انا مش بيعجبني اي حاجة بسهولة ها اي رأيك يا لوكة
ملاك : تمام ماشي
اسر: استنو لما اجي بكرا من الشغل واروح معاكو انا وادهم لو هو عايز يجي
ادهم : اكيد هاجي
مريم : طب ما نروح انا وملاك
اسر : لا هنروح كلنا سوا يا روما
ملاك قامت :الحمدلله
كريمة :كملي اكلك
ملاك :كلت والله
مريم : وانا كمان وبعد وقت قامو الباقي وقعدو يشربو قهوة معاده ملاك ومريم وكريمة عصير وبعد وقت الكل قام وطلع اوضته
في اوضة ملاك واسر
ملاك :هو اياد هيرجع امتا
اسر :معرفش
ملاك : ازاي هو مش شغال معاك في الشركة
اسر :ايوآ بس هو هيسافر اكتر من مكان
ملاك: الله مش كان يا خدني معاه بدل الملل دا
اسر :ملل هو احنا مش لسه راجعين من سفر وفرح لو مخدتيش بالك يعني
ملاك : لا خدت بالي ومنستش انك زعقتلي واتعصبت عليا مرتين
اسر :قلبك اسود اووي ايوآ صح هو انتي كتبتي اسمي عل ايدك
ملاك بتوتر : ها لا هو هي يعني مش انا لا والله مش انا دي مريم وانا قولتلها لا مش مهم اكتب حاجة بس هي مسمعتش الكلام
اسر : باااااس في اي لتوتر دا عادي يعني انك تكتبي اسمي عل ايدك ما انتي بقيتي عل اسمي يعني كل توتر دا ملهوش لازمة
ملاك : ها طيب تصبح عل خير
اسر : وانتي من اهلي
ملاك نامت ومكنتش فاهمة حاجة بس حاسة بشعور حلو من كلامه وخوفه عليها غلبآ وبعدين ادايقت لما افتكرت ان ورد بتحب اسر وكان هيتجوزها نامت بعد تفكير طووويل
_________”_______”________
عند مريم كانت قاعدة في بلكونة وبتبص عل السما
..:شكلها حلو صح
مريم بصت عل البلكونة اللي جمبها وبعدين بصت تاني عل السما:فعلآ شكلها حلو
ادهم : منمتيش ليه
مريم : عادي مجليش نوم
ادهم : انا اعرف ان اللي مبيعرفش ينام ويفضل سرحان في السما كدا يبقا بيحب وانتي مبتحبيش فا سهرانة ليه
مريم : كنت دخلت جوا قلبي عشان تعرف اني مبحبش
ادهم : نعم قصدك اي
مريم : ولا حاجة تصبح عل خير
ادهم :وانتي من اهله
______”_____________”__________
اسر صحي كانت ملاك نايمة بشكل طفولي
اسر قام خد هدوم ودخل الحمام بعد وقت خرج وكان جاهز وملاك نايمة نزل وسابها
سحر :صباح الخير
اسر :صباح النور يا ماما
سحر: صاحي بدري يعني
اسر :عادي عندي شغل مهم يا ماما
سحر :طيب هحضرلك الفطار
اسر :لا يا ماما هفطر برا يلا سلام ومشي بعد وقت كريمة نزلت وقعدت هي سحر
ادهم نزل وكان مدايق
ادهم :صباح الخير
سحر كريمة :صباح النور
سحر :مالك مدايق ليه
ادهم :مفيش انا ماشي وخرج
سحر : هو في اي النهاردة
كريمة :مش عارفة مالو
سحر :غريبة برضو اسر نزل بدري وخرج ودلوقتي ادهم
كريمة : ربنا يستر ويحميهم يارب
______________”_______”________
عند ملاك صحيت ملقتش اسر في الاوضة جهزت ونزلت تحت
كريمة :صباح الخير
ملاك : صباح النور يا ماما
مريم: انااااا صحيييت يا بشر
سحر :عملتي انجاز يعني
مريم : انا حاسة اني مش بنتها
سحر : دي حقيقة
كريمة : يلا نفطر
مريم : اي دا اومال فين الباقي
كريمة :خرجو بدري يلا قعدو فطرو خلصو اكل وقامو
سحر : عمي وماما هيجو بكرا
كريمة : ايوآ
مريم : وطبعآ ورد هتيجي معاهم
سحر :اكيد يعني
مريم : طيب
سحر :بت انتي اوعي تزعليها عيب جدك يزعل
مريم : هو انا اتكلمت دي حبيبتي
كريمة :من غير ما تقولي عارفين عارفين
ملاك: والله دي طيبة جدآ
مريم : دي هطلع عينك [ دا هي اللي هطلع عينها في الاحداث الجاية بس استني😇]
كريمة: بس انتي شوية
________”_________”__________
عند اسر وصل الشركة ودخل مكتبه
السكرتيرة :صباح الخير يا فندم
اسر :صباح النور هاتيلي قهوة
السكرتيرة :حاضر وخرجت
اسر فتح الاب توب وبدأ يشتغل ويلهي نفسه ع ميفكرش في ملاك السكرتيرة جابت القهوة وعد ساعتين باب المكتب اتفتح ودخل ادهم
اسر : كام مرة قولت خبط قبل ما تتنيل تدخل
ادهم : مش فاكر
اسر : مفيش فايدة فيك المهم النهاردة هنمضي عقد صفقة جديدة ولازم تكون موجود
ادهم : طيب هنعمل اي في صفقة **
_____________”________”________
عند ملاك
مريم : انا زهقانة تعالي نخرج
ملاك : فين
مريم :والله ماعرف استني هرن عل اسر هشوفو جاي امتا ومسكت الفون ورنت عل اسر مكنش بيرد
مريم : بصي يلا نخرج احنا هو شكله عنده شغل كتير ومش هيعرف يروح معانا وهيقولك نأجلها لي تاني يوم
ملاك :طيب
سحر :لا استنو اسر احسن ع ميزعقش
مريم : يا ماما احنا مش هنتأخر
كريمة : روما لا استني اسر
مريم : طيب طيب عدا الوقت رجع اسر واحمد وادهم سوا ودخلو
مريم : كل دا رنيت عليك كتير
اسر : فوني فصل
مريم : طب يلا نخرج
اسر: خليها بكرا طيب
مريم :انا قولت انك هتقول كدا
تسر :معلش والله تعبت النهاردة وكان في شغل كتير وكان لازم يخلص
مريم :طيب بس بكرا يعني بكرا
اسر : حاضر
سحر :يلا العشا جاهز الكل قام اكل اسر بيبص عل ملاك كل شوية ادهم مدايق وكل شوية يفتكر كلام مريم الكل قام وطلعو اوضهم
_________”_________”___________
ملاك واسر نايمين فون اسر رن ملاك صحيت عل صوت الفون وهو بيرن قامت تصحي اسر
شافت رقم اياد اللي بيتصل بي عل اسر فرحت وردت :الو ايااد حبيبي عامل اي
…: انا صاحب اياد
ملاك : ليه هو فين اياد هو كويس
…: لأسف اياد ماات البقاء لله
ملاك بصدمة وعياط :اياااااااااااااااااد

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ملاك الاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *