روايات

رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) الفصل التاسع عشر 19 بقلم ريحانة الجنة

رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) الفصل التاسع عشر 19 بقلم ريحانة الجنة

رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) البارت التاسع عشر

رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) الجزء التاسع عشر

عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار)
عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار)

رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) الحلقة التاسعة عشر

في ڤيلا الحديدي
مها: انا هتجنن يا جدو البيه بقالو اكتر من اسبوعين مختفي وحدش عارف هو فين. وكل ما اسأل عدي يقولي مسافر ومقلش. راح فين بس
توفيق: وانتي قلقانة ليه. ماهو ياما سافر فاجأة ورجع فاجأة. ومبيقولش هو كان فين
مها: بس انا مش مطمنة. كمان الزفتة دي مش موجودة في الشقة اللي رعد مقعدها فيها. كل لما روح ملقيش حد
توفيق: بشك. انتي قصدك ايه
مها: بغيظ. قصدي اللي فهمتوا يا جدو البيه شكله مع الهانم
توفيق: مستحيل. لا رعد ميعملش كدة
مها: اومال تسمي ده بإيه لا هو ولا هي ليهم أثر
توفيق: طيب انتي كلمتيه اخر مرة امتي
مها: لسة من شوية وبردوا تليفونه مقفول. والله يا جدو لو كانت معاه لقتلها ولا هيهمني حامل ولا هباب
توفيق: اهدي يا مها. ولو اللي بتقوليه ده طلع صحيح. تبقي البنت دي جانت علي نفسها.
مها:انا هجرب اكلمه تاني….. جدو جرس
توفيق:طيب شوفي هيقولك ايه
مها:… الو ايوة يا رعد انت فين قلقتني عليك.
رعد:وهو نايم علي رجل همس وبيبصلها ومبتسم. انا بريح اعصابي يومين عندك مانع
مها: طيب ليه ما اختنيش معاك
رعد:وهو بيملس علي خد همس.بقولك بريح اعاصبي عايزاني اخدك. انا كدة مرتاح علي الاخر
مها: بعصبية. وياتري بقي لوحدك ولا معاك حد
رعد:باس ايد همس. وانتي مالك. ياريت متتجاوزيش حدودك. انا رديت عليكي بس علشان لقيت رسايل ليكي كتير.
مها: طيب انت في مصر ولا برا مصر
رعد: مها. اظن انتي واخدة بالك اني بكلمك من شبكة مصر. مش محتاجة زكاء
مها: طيب انا عايزة اشوفك
رعد: يومين كدة وراجع.
مها: طيب هي همس فين
رعد: بص لهمس. وانتي بتسألي عن همس ليه
همس: ارتبكت. وخافت
رعد: شاورلها تهدي ومسك ايديها.
مها:ابدا اصلي روحتلها كتير مش موجودة
رعد: بتحذير. لو يامها اتكررت تاني وروحتي لهمس هتشوفي مني اللي عمرك ما شوفتيه. انا عايز ولادي يجوا علي خير. وانتي بتهدي كل حاجة بغباء. وانا قولتلك ومش هكرر كلامي تاني
مها: انا بس عايزة اطمن عليها. كمان هادي عايزها علشان يعملها سونار
رعد: لما ارجع انا هوديها وانتي ملكيش علاقة بالموضوع ده نهائي. مفهوم
مها: طيب هي فين
رعد: عند اختها لحد ما ارجع. ولا عايزاني اسيبهالك علشان تروحلها تاني وتبهدليها
مها: هي الهانم اشتكتلك
رعد: لا هنا اللي حكتلي. وانا حذرتك لو ده حصل تاني انتي حرة استحملي اللي هعمله فيكي. سلام بقي انا مش فاضي دلوقتي. وقفل رعد
بس همس كانت شكلها خايف ومتوترة. وبتفرك في ايديها.
رعد: قام من علي رجلها. وقعد قصادها ومسك ايديها لقاها ساقعة. مالك يا قلبي في ايه ليه خايفة كدة
همس: بقلق. اااصل انا بتوتر من مها اوي وبخاف منها
رعد: شدها لحضنه. وطبطب عليها اوعي تخافي يا روحي انتي مراتي وحبيبتي. ومش ممكن اخلي حد يأذيكي وانت بتشوفي بنفسك انا مش بسمح لحد يزعلك
همس: عيطت. ورفعت وشها ليه. بس انا خايفة يفرقوا بينا زي ما فرقوا بين باباك ومامتك.
رعد: ابتسم. ومسح دموعها. مستحيل انا عمري ما هسمح لحد يبعدك عني يا همس. ولو انتي عايزة تبعدي عن اللعبة دي انا مش هلومك وهعلن جوازنا واخلي انتقامي من توفيق بعيد عنك وعن ولادنا
همس: لا يا حبيبي انا مقصدتش كدة. انا معاك في اي حاجة وتحت امرك. وعمري ما هعترض علي حاجة حتي لو هتأذي ده مش مهم. انا كل اللي يهمني اني مبعدتش عنك. وتفضل معايا
رعد: ابتسم وباس ايديها. وانا اوعدك هتفضلي معايا وتحت عيني ومش هسيبك. ممكن نهدي بقي.
همس: ابتسمت وهزت راسها.
رعد: طيب حبيبة قلبي ممكن تجهز بقي علشان عندي ليها مفاجاة حلوة
همس: بفرحة. مفاجاة ايه تاني
رعد: هعزمك النهاردة علي الغداء. في مكان جنان مش هنتغدا في الفندق. يالا قومي البسي بسرعة.
همس: حاضر…..
في مطعم شيك جدا وهادي ورقيق. دخل رعد وهمس
رعد: ماسك ايديها ومبتسم. تعالي يا روحي ايه رايك
همس: بإنبهار. الله جميل اوي ورقيق جدا. وبعدين تنحت. ايه ده مش الصور اللي موجودة هناك دول صور مامتك وباباك اللي انت وارتهوملي واحنا في الجناح
رعد: هههههه. اه هما تعالي اقعدي وانا هفهمك.
واخدها وشدلها كرسي وقعدت. وقعد هو كمان قصادها.
رعد: ده يا قلبي المكان اللي بابا وماما اتقابلوا فيه. وحبوا بعض فيه. اول لما اتخرجت وشكرتي كبرت وبقت شركات. اشتاريتوا. وجددته وحطيت صور بابا وماما فيه.
همس: ابتسمت. علشان كدة سميتوا العاشقان
رعد: ههههههه انتي اختي بالك من الاسم.
همس: ايوة هو انا اه. مش قوي في الانجلش. بس اهو بخبط
رعد: مس ايديها وبص في عنيها. انا مش عايزك تكوني شاطرة في اي حاجة غير انك تحبيني وتكوني جنبي وبس
همس: ابتسمت. وانا هفضل احبك لحد اخر يوم في عمري
رعد: بحبك يا همس وبعشقك . يمكن اكتر من اي عاشق حب وعشق في الدنيا دي. انتي معاكي كل حاجة مختلفة النهار مختلف الليل مختلف. الهوا اللي بستنشقه. مختلف. كل دنيتي بقت حاجة تانية. انتي اكبر هدية من القدر ليا
همس: يا حبيبي انت اللي اكبر واحلي نعمة ربنا انعم بيها عليا. لما دخلت حياتي اتأكدت. ان كل اللي ربنا ابتلاني بيه في حياتي قبلك.كان ربنا يختبرني علشان اصبر. وبعدين يكافئني بيك يا احلي حاجة في عمري كله
رعد: حبيبتي انا كل ده. كتير عليا
همس: ابتسمت. انت اللي كتير عليا انت المفروض تتجوز اميرة
رعد: ابتسم. طيب ما انتي اميرة قلبي
همس: ههههههههه. والله انت مفيش منك. انا اكني بعيش مع واحد تاني غير اللي عرفته قبل الجواز.
رعد: بخبث. وياتري مين احلي الاولني ولا التاني
همس: بحب. الاتنين احلي من بعض
رعد: بجد بتحبيني يا همس
همس: طبعا بحبك وبموت فيك كمان
رعد: كنت خايف اكون انا اللي فرضت حبي عليكي. ومدتكيش فرصة تحبيني زي ما انا بحبك
همس:رعد انا اول مرة شوفتك حسيت بحاجة غريبة حسيت ان نفسي اخبي نفسي في حضنك. مكنتش عايزة امشي واسيبك وده كان احساسي في المرة اللي بعدها. بس كان طبيعي اني الوم نفسي وابعدك عن تفكيري. لان كان صعب اتخيل انك تحبني وكمان تتجوزني
رعد:بحبك
همس: بحبك.
رعد:ابتسم. بس قوليلي المكان حلو مش كدة
همس: ده تحفة بس نفسي اعرف انت عرفت كل تفاصيل علاقة مامتك وباباك ازاي
رعد:اتنهد بألم. من مذكرات ماما الله يرحمها. كنت وانا صغير بشوفها بتكتب فيها وتخبيها. وكمان بعد موت بابا كانت بتكتب فيها كل اللي بيحصلها علي ايد توفيق. كل كلمة بوجع وجرح واهانة. ولما ماتت. روحت جبت المذكرات من مكانها وابتديت اقرأها وكنت كل يوم بكره توفيق اكتر واتمني ازله واهينه زي ما أهنها وزلها. وكنت بخبيها علشان توفيق ما يشوفهاش.
همس: ابتسمت. ومسكت ايده وطبطبت عليها. متزعلش الحمد لله ان امك عندها ابن بيحبها ومش ناسيها. ومصمم يجبلها حقها. انت احسن ابن في الدنيا
رعد:همس اوعي تسيبني انتي كمان انا مقدرش اعيش من غيرك. كفاية امي اللي راحت
همس: اسيلك بس ازاي. متقلقش انا قاعدة علي قلبك بس يا رب انت متزهقش مني
رعد: ههههههه. حبيبتي انا نفسي اخبيكي في عيوني واغمض عليكي.
همس: عقدت حاجبها وبان عليها الالم.
رعد: بقلق. مالك يا روحي انتي تعبانة
همس:لا ابدا متقلقش. انا بس جعانة. انت مش ناوي تأكلني ولا ايه. ولادك جاعوا
رعد: حبيبتي حالا. بس متأكدة انك كويسة
همس: بتحاول تداري الالم. اه اه كويسة بس جعانة
رعد: طيب تحبي تاكلي ايه.
همس: اممم. سمك
رعد:ههههههه. مش انتي مش بتحبيه
همس: كنت بس لما اكلته معاك حبيته
رعد: بخبث. هو ايه ده
همس: ابتسمت السمك
رعد: السمك ولا اللي اكلتي معاه السمك
همس: ابتسمت.طبعا اللي اكلت معاه السمك
رعد: ههههههه.حبيبة قلبي تمام ناكل سمك بس انتي اللي تتحملي النتيجة. علشان لما نرجع الفندق. تكوني مستعدة
همس: بخبث. لأيه بالظبط
رعد: قرب منها تؤتؤ مينفعش هنا. لما نرجع هقولك
همس: اخ منك انت بقيت شقي
رعد: باس ايديها. انا ببقي شقي معاكي انتي وبس.
في شركة رعد في مكتب هنا. عدي دخلها
هنا: بخنقة. اهلا
عدي: ايه اهلا دي
هنا: وعايزني اقولك ايه
عدي: مالك يا هنون في ايه
هنا: بغيظ. مش الست نافتلين كانت عندك في المكتب وبقالكم اكتر من ساعة. كل ده بتعمل ايه. ودارت ظهرها.
عدي: ابتسم. وقرب منها وحاوطها من ظهرها. ودفن راسه في شعرها. وبهمس دي غيرة بقي
هنا: كانت حاسة ان روحها بتروح من قربه. وحتي الكلام مش قادرة تتكلمه
عدي: باسها من خدها بهدوء. مالك مش بتردي ليه
هنا: حاولت تلاقي صوتها. وبصوت ضعيف. عدي انت بتعمل ايه ابعد لو سامحت
عدي: تؤتؤتؤ. مش هبعد. ولعلمك المرة دي مش هعتذر
هنا: تعتذر عن ايه
عدي: عن دي. ولفها ليه وباسها بعنف ولهفة
هنا:حاولت تبعده. بس مقدرتش
عدي: بعد شوبة بعد عنها. وهو ساند جبينه علي جبينها. وبصوت هادي. هنا انا عايزك جنبي ارجوكي متبعديش.
هنا: بنظرة حيرة. بتحبني ولا لسة بتحب حلا
عدي: غمض عنيه. مش عارف صدقيني مش عارف. هنا ارجوكي خليكي جنبي عايز افهم احساسي بيكي ايه. انا كل اللي اعرفه اني مش عارف اعيش من غيرك. مبعرفش اكل من غيرك. مبعرفش اضحك من غيرك. حتي النوم مش بنام غير علي صورتك. بس خايف
هنا: خايف من ايه
عدي: اكون متعلق بيكي بس. واظلمك معايا. هنا اتحمليني بس لحد ما افوق انا بجد متلخبط.
هنا: مسكت وشه بإيديها وبدموع. حاضر هتحمل
عدي: مسح دموعها. بتحبيني
هنا: هزت راسها.
عدي: اخدها في حضنه وضمها جامد
هنا: كانت حاسة بحنان في حضنه افتقدته من يوم موت مرڤت امها. محستش بحنية حد ولا خوف حد عليها غير عدي. فأتعلقت في رقبته وحضنته اكتر.
عدي: اوعدك في اقرب وقت هنهي كل حاجة اوعدك يا هنا
هنا: مش مهم الوقت المهم انك تحبني زي ما بحبك
في الوقت ده هاني دخل من غيرما يخبط. وشافهم في حضن بعض.
هنا: بعدت عن حضن عدي واتكسفت
عدي: بعصبية. انت ازاي تدخل كدة من غير ما تخبط.
هاني: بسخرية. اسف يا عدي بيه قطعت عليكم خلوتكم
عدي: مسكه من هدومه.هاني لو ما احترمتش نفسك هتشوف مني ايام سودة. احسنلك ابعد عن هنا
هاني:بمكر. حاضر من عنيا. عن اذنك
عدي: قفل الباب. ولف لهنا لقاها بتعيط. قرب منها ومسح دموعها. بتعيطي ليه
هنا: خايفة يقول لحد. ويبقي شكلي وحش
عدي: ملس علي شعرها بحنية. متخفيش. طول ما انا موجود محدش يقدر يتكلم معاكي ووالله لو فكر يفتح بقه لرفده.بس القمر بتاعي ميزعلش
هنا: ابتسمت.
عدي: ابتسم. ايوة كدة انا مقدرش اعيش من غير الابتسامة اللي تجنن دي
هنا: طيب ممكن تسيبني اخلص شغلي
عدي: ههههه ممكن. وباسها من خدها. انا رايح مكتبي خلصي وتعالي علشان نروح اوك
هنا: اوك.
وبعد ما خرج عدي بشوية. دخل هاني لهنا وقفل الباب.
هنا:انت ايه اللي دخلك هنا مش عدي قالك تبعد عني ولا انت فهمك تقيل
هاني: لا انا بس جاي اقولك اني فهمتك صح
هنا:؟نعم مش فاهمة
هاني: وهو بيقرب منها. اصل انا اتقدمتلك علشان اخطبك رفضتي. وبعدها لقيتك علي علاقة بعدي بيه. ففهمت انك بتحبي الشمال ملكيش في الحلال. فقولت اجيلك واعمل زيه
هنا: انت اتجننت ايه اللي بتقوله ده.
هاني: ايه هو مش كان حاضنك من شوية ويا عالم عمل ايه تاني. انا بقي عايز اعمل زيه. وقرب من هنا وبيحاول يعتدي عليها
هنا:زقته وصرخت. بس هو اقوي منها بس كانت بتحاول بأقصي ما عندها
عدي: خلص شغله. وبص في ساعته. هي هنا اتاخرت ليه لما اروحلها كفاية شغل كدة كل الموظفين مشيوا. وراح عدي واول ما خرج لقي صوت صريخ هنا. دخلها بسرعة لقي هاني موقعها علي الارض ومقطع هدومها. شده من فوقها وضربه اكتر من ضربة.
هاني: بياخد نفسه من الضرب. انت زعلان ليه ماهي شمال اصلا وكل الشركة عارفة انك ماشي معاها. جات عليا انا
عدي: لكمه في وشه بغضب. اخرس يا حيوان يا بن الكلب. دي اشرف منك ومن اهلك اسمع يا زبالة مشوفش وشك اهلك هنا تاني انت مرفود وقسما بالله لو فتحت بوقك علي هنا
بكلمة واحدة لاي مخلوق لخليك تكره نفسك وعمرك ما هتشتغل ولا هخلي حد يدخلك شركته ان فاهم غور من وشي يا حيوان.
ولف عدي لهنا اللي كانت ابتدت تقف. بس كانت منهارة من العياط
عدي: قرب منها وحضنها اسف يا هنا انا السبب اسف.
هنا: بدموع وانهيار. هو انا ليه حظي كدة ليه محدش عايز يسبني في حالي ليه كل ما احب حد الناس تستكتره عليا ليه
عدي: غمض عنيه وهو بيأنب نفسه. كافية يا حلا كفاية يا حبيبتي
هنا: بعدت عنه. وبصدمة حلا هو انا حلا لا يا عدي انا هنا.
عدي: جز علي سنانه وهو متغاظ من نفسه. اسف يا هنا مكناش اقصد.
هنا: بصريخ لا تقصد انت عمرك ماحبتني انت بتحب حلا ومش هتنستها. انا بالنسبة ليك زي ما هاني قال. علاقة مش اكتر بتضيع وقت وتتسلي مع واحدة شبه مراتك. انت اناني.اناني.لكن انا اللي رخصت نفسي انا اللي عملت كدة انا .. وهنا مقدرتش تتحمل واغمي عليها
عدي: اتخض عليها وقرب وشالها. هنا ردي عليا مالك يا هنا. وخرج بسرعة وهو شايلها ودخلها العربية.
هاني كان لسة واقف مستني عدي كان عايز يتخانق معاه علشان ضربه
وفي نفس الوقت كان فيه شابين واقفين مع بعض بيسألوا عن عنوان. واول لما شافه عدي شايل هنا
الاول هيثم: مش دي هنا بنت عمو فوزي وخطيبة تامر
احمد: اه هي. دول كانوا بيقولوا انها هربت علشان متتجوزش تامر
هيثم:ومين ده اللي كان شايلها. تفتكر يكون خاطفها
احمد: تصدق ممكن. بقولك ايه تعالي نسال اي حد
وللحظ ملقيوش غير هاني يسألوه
هيثم: لو سامحت.هو الاخ اللي كان لسة شايل بنت ده انت تعرفه ساكن هنا
هاني: وانتوا بتسألوا ليه
احمد: اصل البنت دي قرببتنا واحنا خايفين يكون خاطفها.
هاني: ابتسم بخبث. قريبتكم. وسايبنها ماشية علي حل شعرها. لا هو مش خاطفها دي ماشية معاه وعاملة معاه علاقة
احمد: انت بتقول ايه انت متأكد
هاني: الا متاكد. انا شغال معاهم في الشركة وشوفتهم بعيني وهما بيبوسوا بعض وكانت نايمة في حضنه
هيثم: انت تعرف هي ساكنة فين
هاني: اه طبعا دي ساكنه معاه
احمد: كمان. طيب ادينا العنوان
هاني: انا ممكن اوصلكم بنفسي.
هيثم : ياريت
واخدهم هاني ووصلهم وعرفهم العمارة. ومشي
احمد: هاه هنعمل ايه هنقول لتامر
هيثم: بقولك ايه احنا كدة عرفنا كل حاجة. نخلص مشوار الشغل بتاعنا. ولما نرجع اسكندرية نبقي نشوف هنقول لتامر ازاي ده فهمه بطئ. وممكن كمان يجي هنا ويضيعلنا الوقت نخلص مصلحتنا الاول. وبعدين نبقي نقوله
احمد: معاك حق. يالا بينا. بس سجل العنوان عندك..
في شقة هنا
عدي واقف برا مستني الدكتور يخلص
الدكتور: خرج.
عدي: بلهفة مالها يا دكتور. فاقت ولا لسة
الدكتور: متقلقش. شوية ضغط نفسي وتعب وكمان هي اتعرفضت للتحرش او حاجة
عدي: جز علي سنانه بغيظ. ايوة
الدكتور: علشان كدة منهارة عموما انا ادتلها مهدئ. وياريت تهتم بيها وتحاول تخفف عنها. والمهم انها تاكل واضح انها ضعيفة
عدي: حاضر متشكر اوي لحضرتك
ومشي الدكتور. وعدي دخل لهنا. اللي كانت نايمة. اسف يا هنا انا اللي وصلتك لكدة انا اناني زي ما قولتي. بس اوعدك تفوقي واطمن عليكي وانا هخرج من حياتك واسيبك تعيشي يمكن تلاقي حد احسن مني ويحبك بجد انا اسف.
في عربية رعد
رعد: حبيبتي امسكي نفسك بس لحد ما نوصل للدكتورة.
همس: بتتألم. مش قادرة تعبانة اوي.
رعد: خلاص يا روحي قربنا
همس: هو انت مش رايح للدكتور هادي
رعد: لا انتي هتابعي مع دكتورة تانية هي مش مصرية المانية. بس عندها مستشفي خاص كبير واختلك معاها معاد وهي اللي هتابع حملك.
همس: ليه
رعد: بعدين ياهمس انتي تعبانة دلوقتي
في مستشفي الدكتورة ليليان.
ليليان بتكشف علي همس وبتعمل سونار.
رعد:خير يا دكتورة هل اصاب زوجتي مكروه
ليليان: لا تقلق سيد رعد. زوجتك بخير. ولكن هي متعبة من الواضح انها بذلت مجهود كبير
رعد: مسح شعره بضيق. لكن هي بخير اليس كذالك
ليليان: الي الان نعم. ولكن لو لم تأخد بالتعليمات والادوية من الممكن ان تخسر جنين من الاجنة
رعد: بص لهمس. حاضر سوف ننفذ التعليمات
ليليان :اولا الابتعاد عن المجهود والحركة والانفعال وايضا العلاقة الزوجية. وهذا حتي تستقر حالتها. وارجوا ان اراها بعد اسبوعين واذا حدث نزيف تبلغني علي الفور
رعد: حسنا. سوف نقوم بكل ما قولتي المهم ان زوجتي تكون بخير
ليليان: ابتسمت اراكم بعد اسبوعين
في عربية رعد
همس: هي قالت ايه انا مفهمتش انا معرفش الماني
رعد: متقلقيش يا روحي هي بس عايزاكي ترتاحي وتخلي بالك من نفسك. وانا معاكي متقلقيش هخلي بالي منك.
همس: ابتسمت ربنا يخليك ليا
رعد: ابتسم وباس ايديها. ويخليكي ليا ياروحي.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *