رواية قلب وكبد الفصل السابع 7 بقلم حور طه
رواية قلب وكبد الفصل السابع 7 بقلم حور طه
رواية قلب وكبد البارت السابع
رواية قلب وكبد الجزء السابع
رواية قلب وكبد الحلقة السابعة
الدكتور حازم يخرج من غرفه العمليات _______
انا اسف
سعد بصدمه وكانه يفسر ملامح وش الدكتور حازم وفي انتظار تلك الصاعقه _______
مين فيهم يا حازم
حازم وهو ينظر الى الارض بحزن_____
البقاء لله فقدنا من الدكتور علي
سعد ياخد خبر موت ابنه ويفقد توازنه تماما ويقع على الارض
الدكتور حازم ينادي على الممرضه ______
سعد بيه انت كويس ساعديني ندخله جوه
سعد تايه وهو لسه مش مستوعب ان ابنه الوحيد خلاص مات وهيتحرم منه باقي عمره حجر عينه اتثبت والدموع متحجره وكانها تتعمد ان تاكله من الداخل ولا تترك له مجال من النجاه والصدمه تحتله ولا يعد ينطق بكلمه واحده
حازم______
ارجوك يا سعد بيه لازم تتماسك احنا في وضع صعب جدا يونس حالته حرجه وكل ما بيعدي الوقت الحاله بتسوق اكثر لازم نعمل العمليه في اسرع وقت
سعد يرجع يتمسك باخر امل يربطه بالحياه وبتحذير كله وجع _____
اسمع يا حازم العمليه دي هتتعمل وهتنقذ يونس حتى لو اضطريت اني اتنازل عن كل ثروتي وروحي عشان يونس يعيش انت هتعمل كل اللازم انت فاهم
حازم________
انا بطلب منك تستجمع نفسك عشان نقدر نتصرف وننقذ يونس انا اكيد هعمل كل اللي اقدر عليه والتوفيق من عند ربنا انا كلمتكل الدكاتره الكبار وكمان المستشفيات بس للاسف
سعد يمسكه بعنف_______
مش عايز اسمع كلمه بس وللاسف ومش هقدر ومش بايدي كل الكلام ده مش عايز اسمعه تاني انت فاهم معاك كل الصلاحيات من اللحظه دي انك تعمل اي حاجه حتى لو كنت هتموت مليون شخص عشان يونس يعيش انت هتعمل ده
حازم غير مصدق للي بيسمعه ______
حضرتك بتقول ايه انا طبعا متفاهم الوجع الصعب اللي بتمر بيه بس حفيدك دلوقتي مش محتاج فلوسك هو محتاج دعوتك وان ربنا يقبلها وينجيه مش محتاج اكثر من انك تدعي له ارجوك يا سعد بيه ارجع لوعك عشان نقدر نتصرف بشكل صحيح وباذن الله ننقذ يونس
سعد بدموع ويرجع الى ربه_____
يا رب ما تحرمنيش من اخر امل موجود ليا في الدنيا دي يا رب ما تحرمنيش من اخر شيء بتنفس عشانه يا رب خذ روحي بداله
عبد الرحمن يدخل عليه المكتب ____
سعد بيه الملف جاهز على امضت حضرتك
سعد سرحان وتايه في ذكريات والام الماضي ولا يشعر بوجود عبد الرحمن نهائي
عبد الرحمن بتنبيه______
سعد بيه حضرتك كويس
سعد واخيرا يرد عليه وهو ما زال شارد في الام الماضي_____
نعم عبد الرحمن في حاجه
عبد الرحمن يقدم له الملف الذي بيده______
جهزت الملف وناقص امتى حضرتك
سعد امسح جيبي له من التعرق والتعب ياخذ الملف ويمضي عليه_____
في حاجه ثانيه
عبد الرحمن بقلق______
لا ما فيش حاجه ثانيه هو حضرتك كويس تحب اطلب لك الدكتور
سعد_____
تفتكر يا عبد الرحمن احنا غلطنا على ما قررنا ننقذ اولادنا
عبد الرحمن يجلس على الكرسي ويرجع هو الاخر الى الماضي الذي لا يوجد به غير الالام وبحمد______
مش احنا هل ينقذنا اولادنا ربنا هو اللي انقذهم وابعث لهم طوق نجاه ليكملوا حياتهم كانت ديدي مشيئته فنحن لا نفعل شيء كله من تدبير الرحمن
سعد باستجابه__________
ونعم بالله خليهم يحضروا لي العربيه علشان نازل
🖤🥀🖤🥀ف بيت بتول🖤🥀🖤🥀
سيف كان يطرق الباب بجنون وتفتح له والدتها______
فين بتول
ناريمان باستغراب______
انت ايه اللي جابك هنا هو انا مش قلت لك ان انا مش عايز اشوف وشك هنا تاني
سيف بخوف_____
ممكن تسمحي لي اشوف بتول
ناريمان ترفع حاجبها _____
طلبك مرفوض انت مش ممكن تشوف بنتي ويلا اتفضل من هنا
سيف بانفعال ______
انا مش همشي من هنا غير لما اطمن عليها
ناريمان بتحدي_____
انت باين عليك ما بتفهمش في الكلام
انت لو ما مشيتش من وشي دلوقتي انا هكلم الشرطه تيجي تاخدك
يونس بهدوء_____
اهدى شويه سيف وانت يا مدام ناريمان تقدري تطلعي تطمني على بتول واحنا هنستنى هنا
سيف بنفعال يزحها من قدام الباب______
انت مش هتقدري تمنعيني اشوفها واطمن عليها
ناريمان بعصبيه_____
انا هبلغ الشرطه حالا انت واحد همجي
يونس ياخد منها التليفون _____
ما فيش داعي لوجود الشرطه هنا هنطمن على بتول ونمشي بهدوء
ناريمان معصبيه ____
هو عايز منها ايه تاني مش كفايه اللي عمله فيها ابوه يجي يهددنا وهو دلوقتي جاي يقول عايز اطمن عليها
سيف وفريده طلع غرفه بتول واتصدموا اول ما شافوها
سيف ____
بتول انت بتعملي ايه
بتول تلتفت عليه وهي ترتدي فستان جميل وجذاب جدا وكانت في كامل اناقدها وجمالها وبابتسامه________
بشوف حياتي ولا انت كنت فاكر انك هتيجي هنا تلاقيني منهاره وببكي او يمكن فكرت اني هنتحر مثلا عشان انت سبتني
فريده تقترب عليها ______
حبيبتي احنا قلقنا عليك وحبينا نطمن انت كويسه ايه اللي بيحصل ده
بتول_____
اللي بيحصل شيء طبيعي جدا
سيف يرسل تنهيده____
وايه هو الطبيعي ده بقى
بتول____
ان انا خطيبي قدامه ربع ساعه ويوصل واتمنى انه ما يشوفكش هنا
فريده بصدمه _____
انت بتقولي ايه انت اتخطبتي
سيف بانفعال_______
انا مش هسمح لك تكوني لحد غيري انت فاهمه
بتول_______
هي مش ماما قالت لك ما تجيش هنا تاني ولا انت بتحب تتهان
سيف يحاول يسيطر على نفسه_______
معناته ايه انك عايزه تتخطبي لواحد ثاني
بتول بغيظ_______
اطلع بره ياسيف ولو لسه فاضل عندك شويه كرامه ما تورينيش وشك تاني
سيف يشدها من ذراعها ويقربها منه ______
انت ليا واي حد هيفكر يقرب منك هق,تله
بتول بتحدي_____
احب اهنيك انا مش ليك وعمري ما هكون ليك ودلوقتي تخرج من هنا وما تورينيش وشك تاني ولا تحب اكلم لك باباك يجي ياخدك
سيف بصوت مرتفع_______
بتتتتتتتتتول
بتول ترفع صوتها على صوته________
قلت لك اخرج بره
فريده ________
تمام اهدى انت وهي لو سمحت يا سيف سيبنا دلوقتي
سيف بتحذير _______
عقلي صاحبتك علشان هي مش هتتحمل رد فعلي على اللي هي عايزه تعمله ده
بتول باندفاع _____
بجح هقول ايه بجح لها عين يتكلم بعد كل اللي عمله انت لو اخر واحد في الدنيا انا مش هكون ليه
فريده _________
لو سمحت يا سيف امشي دلوقتي
🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀
يونس_______
يا ابني اهدى وخلينا نشوف هنتصرف ازاي
سيف بعصبيه _______
هتصرف في ايه عايزني استنى لما اشوفها بتتجوز واحد غيري
يونس________
ممكن تهدى وتفهمني ايه اللي حصل بينك وبين بطول
سيف بانفعال______
انا غبي غبي يا يونس علشان بايدي ضيعت البنت الوحيده اللي حبيتها انا واحد ضعيف ما قدرش يحافظ على حبه
يونس بتركيز ليفهم طبيعه المشكله_____
لكل ضعف في حياتنا سبب ايه هو سبب ضعفك
سيف بغضب_____
بدر النحاس هو سبب كل مشاكلي وهو سبب ضعفي هو سبب كل حاجه بتحصل في حياتي هو سبب احساسي من وانا طفل عنده سبع سنين وهو لسه بيتنفس وموجود وهو سبب مرض امي باهماله لها طول الوقت وهو برده سبب ضعف النهارده قدام بتول نفسي اقف قدامي واقول له خلاص بقى كفايه انت دمرت حياتي لكني مش قادر مش قادر انطق
يونس بتفهم_____
سيف السكات في حد ذاته مش بس ضعف لا ده الغاء لكيانك باكمله وده بالفعل اللي انت وصلت له مع باباك هو لغى شخصيتك نهائي وده اللي موصلك للحاله دي اتكلم عشان السكات لو كان هينفع كان نفع مش لازم تتخانق وتزعل بس حدد هدفك وكون قادر على اتخاذ القرار وبلاش تكون تحت اي تاثير من اي نوع حتى لو كان من والدك
سيف بتعب______
انا ما عدتش عندي طاقه للكلام انا بتكلم زي ساكت ما بتفرقش كثير عند بدر النحاسفي النهايه اللي هو بيقولوا هو اللي بيتعمل ما فيش حد فينا يملك القرار ولا حتى الاعتراض على الاوامر للاسف اللي شاف غير داء
يونس_____
شوف يا سيف اتعلم ازاي تكون قوي بشخصيتك وثقتك وتعاملك مع اي حد ولو ما كنتش عايز تحارب علشان بطول حارب علشان نفسك حاول تحرر نفسك من السجن اللي والدك سجنك فيه
سيف _____
اوعى تكون فاكر ان انا مش عايز احارب عشان بتول انا مستعده احارب الدنيا كلها علشانها ولو هحرر نفسي من السجن اللي يبادر النحاس حطني فيه فهيكون عشانها هي بس انا مضطره اسكت عشان الست اللي ربتنيمش هتتحمل تشوف ابنها الوحيد وجوزها ايه اللي للاسف لحد دلوقتي بتحبه برغم كل القسوه والعذاب اللي شافته معاه واقفين قصاد بعض وهو بسم الله ما شاء الله عليه بيعرف يستاهل له النقطه دي كويس قوي لصالحه ويعمل كل اللي بيعمله ده وانا مجبور اتحمل عشان الست اللي ضيعت عمرها عشاني
يونس _____
هقول لك على حاجه مهمه انت مش واخد بالك منها انك كل ما بتبعت الصوره بتوضح اكتر واللي مش هتقدر تبعد عنه بحكم ظروف الحياه اتعامل معاه بدماغه وتفكيره
سيف بتردد____
تفتكر ممكن تسامحني انا كسرتها
يونس بهزار الكوره في ملعبك لازم تسجل هدف ما عندكش حل تاني
سيف ______
انا مستحيل اسيبها تروح لحد ثاني
يونس بتاكيد______
بتول بتحبك كل اللي مطلوب منك انك تطمنها انك مش هتتخلى عنها في يوم من الايام
فريده ______
عملت كده ليه بتحاولي تجرحي نفسك مره ثانيه وتجرحيه
بتول بوجع _______
اللي كنت فاكراها ليا طلع مش موجود اصلا يا فريده انا ما بجرحش غير نفسي
فريده_________
انا فاهماك كويس قوي وحاسه بيكي وعارفه ان اي كلمه مواساه مش هتفيدك ولا هتخفف جرحك بس مش معنى كده اني هسيبك تنهاري بالشكل ده الخطوه اللي انت عايزه تاخديها دي مش هتخفف جرحك هتزوده
بتول بانهيار_______
مش قادره اتحمل قلبي واجعني قوي صعبانه عليا نفسي لما ما لقيتش ليا اي قيمه عنده هو مش بس جرح قلبي لا هانت عليه كرامتي
فريده بوجع تحاول ان تخليها تتماسك_________
لا يا بتول انت لازم تتحملي وتعدي بكل قوه وثبات من الموقف ده اوعي تضعفي بصي يا بتول اولا كده قيمه الشخص وكرامته ما بتتربطش باشخاص ثانيا بقى وده الاهم ثقتك بنفسك ما ينفعش تتهز تحت اي ظرف يقابلك خلي دايما ثقتك في نفسك زي القمر الكل يشوفه ويعجب بيه لكن ما يلمسوش فاهماني
بتول بصوت مخنوق من الدموع_______
قلبي موجوع قوي على كل حاجه حسيتها معاه وطلعت في النهايه مجرد وهم سراب
فريده بعطف تمسح خدها من كثره الدموع________
من حقك انك تزعلي على كل المشاعر الجميله اللي حسيتيها لكن ادي نفسك فرصه تفهمي الموضوع قبل ما تحكمي عليه عشان لا تصدميه نفسك ولا تظلميه انك تروحي تترمي في حضن واحد تاني مش هو ده الحل
بتول بعصبيه_________
بعد كل اللي عمله ده وتقولي لي بظلمه انا اللي بقيت ظالمه دلوقتي لو فيه في عمري بقيه فانا مش هرخص نفسي تاني معايا فريده فهماني
فريده تجلسها بهدوء وتوضح لها__________
لا طبعا ده مش قصدي بس اللي عايزاكي تتاكدي منه اننا عارفين سيف كويس قوي واكيد الموضوع فيه سر احنا ما نعرفوش
بتول _____
ما تدافعيش عنه يا فريده وتقولي نعرفه لاني اتخدعت في اللي كنت فاكره اني اعرفه اكثر من نفسي
فريده تفهم مدى الالم الذي تشعر به________
يا روحي انا مش بدافع عنه بس العقل بيقول اننا نصبر ونفهم ابعاد المشكله ونشوف مين الجاني ومين المجني عليه لكن ما نقعدش نصدر في احكام من غير ما نفهم
بتول بنرفزه________
فاهم ايه ده واحد سابني من غير ما يديني اي توضيح ولا حتى سبب لو كمان كان هيسافر من غير حتى ما يقول يعني انا مش في باله من الاساس كل اللي قدر عليه بحبك بس مش هقدر اكمل معاكي اللي زي ده عمره ما يعرف معنى الحب
فريده بهدوء___________
يا روحي اهدي انا مش بضغط عليك بس ارجع واقول لك لازم نفهم حقيقه الموضوع ده والقرار في النهايه يرجع لك واتمنى انك ما تاخديش قرار يدمر حياتك نهائي
🖤🥀🖤🥀ف بيت يعقوب🥀🖤🥀🖤
روماني بابتسامه مصر يضع ملف يوجد فيه صور وملاحظات قدام يعقوب على المكتب______
اتفضل يا ريس دي اخر تحركات
يعقوب ينظر الى الصور بتركيز ______
المعلومات دي اكيده
روماني بثقه ________
طبعا يا ريس انا بنفسي اللي جامع كل المعلومات دي وواثق منها زي ما انا واقف قدام حضرتك دلوقتي
يعقوب وهو ما زال يركز في الملف يؤشر للروماني باصبعه بالانصراف________
تمام وراح انت دلوقتي
روماني________
بعد اذنك يا ريس
يعقوب يتذكر شيء _____
روماني
روماني بانتباه______
اؤمرني يا ريس
يعقوب يضع الملف على المكتب ويقف ويضع يده في جيبه ________
خلصت التحضيرات اللي طلبتها منك
روماني باستجابه ______
كله تمام يا ريس اللي امرت بيه اتنفس بالحرف
يعقوب بابتسامه______
افهم من كده ان الفارس رجع للسبق من تاني
روماني بتاكيد _______
رجع وكسر كل الحواجز يا ريس
يعقوب ______
معناها خلينا نبص عليها ونعمله زياره
روماني ________
بس النحاس مش سهله هيعمل لنا مشاكل كثير
ولو اخذنا منه المناقصه دي رد فعله انا ما اقدرش اتوقعه
يعقوب _______
اللي بيشتغل مع يعقوب الدميري لازم يبقى قلبه حديد مش انا اللي هخاف من النحاس وبعدين هو لو في ايده يعمل حاجه كان عملها ركز انت على شغلك بس
روماني _______
تحت امرك يا باشا بس انا حاسس بغدر من ناحيه النحاس
يعقوب________
بعد ما اخذ المناقصه دي دي مش هتكون لقومه ثاني عشان يقف قدامي روح انت دلوقتي وركز على شغلك وبس
ساره كانت تقف خلف الباب وتستمع الى حديثهم واتخبط الى حين ان خرج روماني ويعقوب من المكتب ودخلت هي فكانت تبحث على تلك الملف الذي طلبوا منها الشخص المجهول
يعقوب____
ساره بتعملي ايه هنا واللي في ايدك ده؟؟
ساره بصدمه يقع من ايدها ملف على الارض؟؟؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قلب وكبد)