رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ريحانة الجنة
رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ريحانة الجنة
رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) البارت الثاني والعشرون
رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) الجزء الثاني والعشرون
رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) الحلقة الثانية والعشرون
في شقة همس ورعد
رعد: بيلبس هدومه. ومستعجل
همس: طيب فهمني يا حبيبي ايه اللي حصل بس
رعد: مش عارف يا همس. عدي شكله عامل مصيبة. طلب مروان والرجالة والمأذون. انا خايف يكون اتهور وعمل حاجة في هنا.
همس: قصدك ايه يكون … لا لا عدي ميعملش كدة. وكمان هنا غلبانة متستهلش البهدلة ارجوك يا رعد طمني عليها.
رعد: كان خلص لبس. قرب من همس وحضنها وطبطب عليها. اهدي يا حبيبتي اهدي انا هعرف كل حاجة وهطمنك. متقلقيش. وباسها من جبينها. بس ارجوكي ارتاحي انتي لحد ما ارجع.
همس: حاضر بس انت جاي تاني ولا هترجع الڤيلا.
رعد: ابتسم لا يا روحي هرجع اطمن عليكي وبعدين ابقي اروح الڤيلا. يالا خلي بالك من نفسك.
في شقة هنا.
عدي: مسك فوزي من هدومه. وبعصبية.الكلام اللي هنا بتقوله ده صح
فوزي: بغيظ من هنا وعدي. ابعد عني يا جدع انت ده انت شكلك مجنون رسمي. وبعدين ايوة صح واللي عندك اعمله.
عدي: بتحدي. هعمل وهتشوف وهتجوزها وانت مش هتكون موجود في حياتها تاني ابدا.
هنا :لسة مش فاهمة عدي عايز يتجوزها ليه علشان ينقذها من الموقف اللي هيا فيه وبس ولا علشان هو عايزها بجد. وابتدت تستوعب. عدي انت هتتجوزني ليه
عدي: بصلها. علشان انتي لو هتتجوزي يبقي انا مش تامر
هنا: بس انا مش موافقة انا مش هتجوزك ولا انت ولا تامر
فوزي: ده انتي بقيتي بجحة قوي. كمان اللي انتي هربانة معاه وسارحة معاه علي حل شعرك مش عايزة تتجوزيه اومال ايه عايزة تفضلي كدة. عجبتك الحكاية عايزة تحربي تاني.
عدي: بغضب جامح. هنا مهربتش معايل قلتهالك 100 مرة. واظن بعد الكلام اللي هنا قالتهولك من شوية انت المفروض متكونش هنا اصلا. ولا ليك لزمة في الجوازة دي. بس للاسف انت محسوب عليها اب واسمع انت هتبقي الولي بتاعها. واول ما كتب الكتاب يخلص مشوقش حد منكم هنا. واياك حد فيكم يفكر يقرب من هنا
عدي: لف لهنا. وبحزم مسمعش صوتك لحد المأذون مايجي. مفهوم
هنا: بس انا مش هتجوز بالطريقة دي. لو عايز تساعدي كتر خيرك مش عايزة مساعدة. انت مش مجبر تتجوز واحدة علشان الشهامة
عدي: اتعصب. هنا مش عايز كلام كتير. خلاص
وبعد شوية رعد وصل ومعاه مروان والمأذون. وعدي قال لرعد كل حاجة حصلت.
رعد: تمام يالا يا عم الشيخ اكتب الكتاب.
فوزي: انا مش موافق علي الجوازة دي.
رعد: حط ايده في جيبه ووقف قدام فوزي. وبحدة. والله توافق ما توافقش. مش هتفرق. هنا كدة كدة هتتجوز عدي. يبقي تمضي من سكات احسنلك
فوزي: كان خايف من شخصية رعد وهيبته وكمان مروان والرجالة اللي معاه. وهي بقي هتتجوز سكيتي كدة ولا فرح ولا ناس. ولا حتي مهر وشبكة
رعد: ابتسم بسخرية. اااه قول كدة بقي. اولا الفرح والشبكة دول حاجة بينهم. وعدي مش هيقصر في حاجة. لكن بالنسبة للمهر انت عايز كام
هنا: انا مش عايزة حاجة
عدي: لا طبعا ازاي. انتي لازم تخفظي حقك. انا هكتبلك شيك بإسمك واعتبريه بدل الشبكة والفرح. لاني صعب اعمل فرح
هنا: دمعت.صح هو فيه واحد مغصوب بيعمل فرح
عدي: هنا قولت كفاية انا مش ناقص
هنا: انت بتزعقلي ليه انا مش عايزة حاجة مش عايزة حاجة . ولا عايزاك انت كمان
وانهارت من العياط
رعد: قرب منها وطبطب عليها. هنا انتي بتثقي فيا ولا لا
هنا: هزت راسها وهي بتعيط. طبعا يا رعد بيه
رعد: يبقي تسمعي الكلام وتتجوزي عدي. وصدقيني مش هتندمي
هنا: بس
رعد: من غير بس. اسمعي الكلام
هنا: هزت راسها بحزن. موافقة
رعد: لف لفوزي وبجدية. وانت عايز مهر كام
هنا : لسة هتتكلم. رعد بصلها بغضب وشاورلها بإيده تسكت. سكتت
رعد: بنفس الجدية. هاه مردتش ليه
فوزي: والله مادم البية مرتاح قوي كدة. يدفع انا عايز مليون جنيه
هنا: انت بتقول ايه. لا طبعا
عدي: وانا موافق.
فوزي: ده انت واقع بقي
رعد: بغضب. ملكش فيه اللي انت عايزه هتاخده. بس بشرط رجلك انت الكائن اللي ملوش ملامح ده متعتبش هنا تاني وتنسوا هنا خالص.
تامر: هو يقصد مين بالكلام ده انا
هيثم: هو انت لسة واخد بالك من الكلام دلوقتي. انت كنت نايم ولا ايه
احمد: والله دي كانت تدبيسة زفت. كان مالنا احنا بجو الاكشن ده.
فوزي: وانا موافق. علي الجواز. بس مش هاخد حاجة خلي هنا هي اللي تاخدهم. انا مش هبيعها انا بس كنت عايز اشوف هو شاريها ولا لا
رعد: تمام يالا يا شيخ ابتدي اكتب الكتاب
واتكتب كتب كتاب هنا وعدي. وبعدها
فوزي: قرب من هنا. وبحنية مبروك يا هنا مبروك يا بنتي
هنا: بصتله بعتاب ودموع. بنتك لسة فاكر
فوزي: ايوة بنتي وهتفضلي بنتي لحد ما اموت. انا منكرش اني كنت قاسي معاكي في اوقات كتير. وكمان ظلمتك وجيت عليكي كتير من وقت ما اتجوزت ماجدة. بس والله بحبك ارجوكي سامحينيي يا بنتي
هنا: بعياط. اسامحك علي ايه علي انك سيبتها تبهدلني ولا لانك مكنتش حتي بدافع عني. اسامحك ان بسبب ضعفك معاها انا سيبت البيت في نص الليل وكنت هتخطف ويا عالم كان حالي ايه دلوقتي. اسامحك انك بسببك انا دلوقتي بتجوز علشان الفضيحة مش اكتر اسامحك علشان خليت واحد يتجوزني وهو مغصوب
عدي: محدش قالك اني مغصوب انا اتجوزتك بمزاجي
هنا: بسخرية. لا ما هو باين الصراحة. اسمع يا بابا. انا مسمحاك علشان خاطر ماما مرڤت الله يرحمها. وكمان انت ربتني وعلمتني ومتشكرة ليك قوي لحد كدة
فوزي: حضنها انا هفضل ابوكي وبيتي مفوتحلك في اي وقت
هنا: بإنكسار. متشكرة خالي البيت لصحابه.
فوزي: عدي بيه. خلي بالك منها
عدي: انت مش هتوصيني علي هنا. كنت واصي نفسك عليها
فوزي: عندك حق. بس انا لما كنت عايز اجوزها تامر كنت عايز استرها واطمن عليها مش غباوة. وبعدين خلاص اديني اتطمنت عليها. اشوفكم علي خير. يالا يا ولاد
تامر: ايه ده هو كدة خلاص هنا مش هتكون ليا تاني
احمد: انت يا بني ليه فهمك متأخر كدة. ما خلاص اتجوزت انت مكنتش معانا من الاول ولا ايه حكايتك. يالا يا خويا خلينا نرجع اسكندرية
ومشي فوزي وتامر وهيثم واحمد.
رعد : مبروك يا هنا مبروك يا عدي.
هنا: متشكرة
عدي: الله يبارك فيك يا رعد. معلش قلقتك وجبتك علي مالا وشك
رعد: ابتسم. عيب عليك احنا اخوات وبعدين انت كنت عايز حد غيري
يشهد علي العقد ولا ايه. ده كان ممكن اموتك فيها
عدي: ابتسم وحضنه ربنا يخليك ليا.
رعد: ويخليك ليا انت اخويا. يالا اسيبكم انا بقي علشان سايب همس قلقانة عايز اطمنها. وهي اكيد هتتصل تباركلكم. سلام. ومشي رعد
عدي: قرب من هنا. واتنهد بحزن. ممكن اعرف انتي بتعيطي ليه
هنا: بضعف. بعيط علي حالي واللي وصلتله.
عدي: ماله حالك. انتي خلاص محدش له عندك حاجة اتجوزتي ومحدش يقدر يتكلم عنك
هنا: بصتله. عدي ارجوك رد عليا بإجابة واضحة. انت اتجوزتني ليه
عدي: ساكت مش بيرد
هنا: بعصبية رد عليا اتجوزتني ليه
عدي: بصوت عالي. علشان كان لازم اتجوزك.بعد ما كل الشركة اتكلمت عليكي بسببي كان لازم اتجوزك بعد ماكنتي هتضيعي علي ايد هاني بسببي كان لازم اتجوزك. بعد ما ابوكي كان عايز يجوزك غصب عنك كان لازم اتجوزك. عرفتي ليه
هنا:عيطت زيادة. وانت
عدي:؟ انا ايه
هنا: انت مكنتش عايز تتجوزني مش كدة. انت محبتنيش يا عدي
عدي: هنا ارجوكي كفاية انا اصلا بتقطع
هنا:اكيد علشان خنت حلا واتجوزت غيرها. مش كدة
عدي: ايوة يا هنا انا مكنتش عايز اتجوز غير حلا ولا ادخل حياتي ست غيرها وانجبرت اعمل كدة ارتاحتي
هنا: اه اه ارتحت ارتحت قوي.. وجريت علي اوضتها وقفلت الباب
عدي: خبط الحيطة بإيده. وجز علي سنانه غبي غبي ليه قولت كدة ليه. وخرج راح شقته واخد حمام وقعد محتار هو اللي عمله ده صح ولا غلط. وصعبت عليه هنا وقام يروح يشوفها. ودخل الشقة وراح عند اوضتها لقاها قاعدة علي السرير وضامة رجليها ليها وبتعيط. وكانت مشغلة اغنية وموطيه صوتها بس هو سمعها وكانت بتعيط بحرقة وهو كمان عيونه دمعت لما سمعها وقلبه وجعه عليها وعلي نفسه. وكانت( مش هتنساني لحماقي)( مش هتنساني. بكرة هتجيني يوم ما تبكي ويخنقك غرورك هتقولي نجيني. ايوة لسة لك مكان في قلبي بس مش واقفة عليك سنيني. مش هموت علشان مانتش جنبي اصلك انت مش اللي بتحيني. مش هتقتلني. مش هتمحيني. انا عمر ما حد كان زاللني او كاسر عيني. ايوة لسة لك مكان في قلبي بس مش واقفة عليك سنيني. مش هموت علشان مانتش جنبي اصلك انت مش اللي بتحيني. مش هتنساني بكرة هتجيني يوم ما تبكي ويخنقك غرورك هتقولي نجيني)
عدي لما سمعها وشاف هنا كدة عرف انه غلط معاها قوي وانها مش سهل تسامحه بعد اللي قاله.دخلها وراح وقعد قصادها علي السرير
عدي: هنا ممكن تبطلي عياط وتقومي تاخدي حمام علشان نتعشي مع بعض
هنا: حتي مبصتلوش. وكانت شاردة وسرحانه.
عدي: هنا ردي عليا لو سامحتي
هنا: بجمود وثبات. امشي يا عدي ارجع شقتك وملكش دعوة بيا
عدي: يعني ايه انتي مراتي دلوقتي ولازم تيجي تقعدي معايا هناك او انا هقعد معاكي هنا
هنا: لا مش هينفع. لاننا هنتطلق
عدي: انتي بتقولي ايه مين اللي هيتطلقوا
هنا: انا وانت. انت خلاص عملت اللي عليك وانقذت سمعتي شكرا ليك لحد كدة كفاية قوي. بعد شهر بالكتير تطلقني وانا هبعد عنك وعنهم وعن الشركة وعن كل حاجة
عدي: بعصبية. بس انا مش هطلقك
هنا: لا هتطلقني. انا مش ممكن اعيش معاك بعد اللي قولته
عدي: هنا افهميني ارجوكي. انا مضغوط وتعبان انا مش عارف انا عايز ايه. انتي مش وعتيني قبل كدة هتقفي جنبي وتستحمليني
هنا:ايوة ده لما كنت بحس انك بتحاول وعايزني. مش مجبر يا عدي
عدي: مسك شعره بقوة. انا اسف مكنتش اقصد اقول كدة بس
هزا: شاورتله يسكت. من غير بس لو سامحت. انا قولت اللي عندي ومش هغيره. واتفضل سيبني انا عايزة انام
عدي: طيب اسمعي بقي طلاق مش هطلق فاهمة. وانتي مراتي بمزاجنا غصب عننا بقينا متجوزين. انا هسيبلك تنامي هنا الليلة ومن بكرة هنشوف هنقعد في انهي شقة. تصبحي علي خير. وخرج عدي راح شقته.
هنا: فضلت تعيط وطلعت صورة مرڤت امها. شوفتي يا ماما ايه اللي جرالي من بعدك شوفتي ليلة العمر اللي بيقولوا عليها عاملة ازاي. شوفتي بنتك بتقضي ليلة فرحها ازاي. يوم ما اتجوز الانسان الوحيد اللي حبيته واتمنيت اكون ليه. يبقي مش عايزني ومتجوزني علشان الناس. وحتي لو خلاني علي زمته هيبقي علشان اناني وعايز يشوف فيا مراته مش علشان بيحبني. للدرجة دي انا مليش وجود في الدنيا للدرجة دي انا مهمش حد. انتي فين يا ماما فين انا تعبانة قوي يا امي تعبانة.وعيطها زاد وعلي. تفتكري انا لو موت زي حلا هيزعل عليا هيفتكرني اصلا.. مفتكرش علشان هو عمره ما حبني عمره.
وفضلت هنا تعيط لحد لما نامت. في مكانها. وهي قاعدة.
في شقة رعد وهمس.
همس: يعني اتجوزه خلاص
رعد: اه يا حبيبتي اتجوزه.
همس: ابتسمت بفرحة. انا مبسوطة قوي علشان هنا دي بتحب عدي جدا وكان نفسها تتجوزه. بس ياتري هو كمان بيحبها
رعد:اتنهد. والله يا حبيبتي انا حاسس انه بيحبها بس هو اللي غبي ومش عايز يصدق. عايش علي ذكري حلا. مش قادر يقتنع انها خلاص مش موجودة وان هنا هي اللي قصاده وانه لازم ينسي ويبتدي من جديد. المشكلة انه كل ما ياخد خطوة لقدام يرجع عشرة لورا. ربنا يستر بس وهنا تتحمله
همس: هتتحمله انا متاكدة. علشان هي بتحبه
رعد: ياريت يا همس انا نفسي اشوف عدي مبسوط.
همس: كانت سرحانه
رعد: مالك يا قلبي سرحتي في ايه
همس: بصتله بحزن. رعد هو انا لو موت هتحب من بعدي وتنساني
رعد: بخوف وقلق. قرب منها ومسك وشها بإيده. بعد الشر عليكي يا روحي اوعي تقولي كدة تاني
همس: رد عليا هتنساني
رعد: حضنها وضمها قوي. مش ممكن ده انا مصدقت لقيتك وحبيتك انساكي ازاي بس. بس علشان خاطري متجبيش سيرة الموت دي تاني. كفاية اللي اخده مني زمان امي وابويا. لكن انتي لا مش هتحمل بعدك يا همس
همس: ولا انا اقدر اتحمل بعدك يا حبيبي.
رعد: خرجها من حضنه بهدوء. حبيبي اتعشي ولا لسة
همس: تؤتؤ لسة
رعد: ابتسم. تمام يبقي نتعشا سوا. تعالي
همس: انت هتمشي بعد العشا
رعد: ابتسم. اممم مش عارف بس شكلي كدة بايت هنا النهاردة.
همس: ابتسمت بجد
رعد: حبيبي مبسوط اني هبات
همس: مبسوطة بس ده انا هموت من الانبساط. انا لو عليا مش اخليك تبعد عن عيني لحظة واحدة. وبصراحة انا مبقتش اعرف انام من غير ما اكون في حضنك. وبدلع. وكمان تحكيلي حدوتة
رعد: ههههههههه روح قلبي من عنيا نتعشي وانا اوعدك بأحلي حدوته النهاردة.
همس: اممم طيب حدوتة مين
رعد: غمزها حدوتة الشاطر رعد
في الصباح
في شقة عدي صحي وقام واخد حمام ولبس وجهز نفسه. واح شقة هنا علشان يطمن عليها قبل ما يروح الشركة. ودخل عدي شقة هنا. بس ملقهاش قعد يدور عليها في كل ركن في البيت مش لاقيها. قلبه انقبض وخاف عليها حاول يتصل بيها تليفونها مقفول. نزل وراح الشركة وسال عليها ملقهاش. اتصل برعد. لقي تلؤفونه مقفول. راح علي شقة رعد.
في شقة رعد وهمس.
رعد: يعني ايه مش لاقيها
عدي: بقلق وعصبية. مش لاقيها يارعد مش لاقيها اعمل ايه بس انا مش عارف
همس: انا خايفة عليها قوي يارعد.
رعد: متخفيش يا حبيبتي ان شاء الله هتظهر. ادخلي انتي بس ارتاحي وحاولي تهدي ارجوكي
همس: هزت راسها حاضر ودخلت جوا
رعد: انت عملتلها ايه خلاها تمشي كدة من غير ما تقول لحد. اوعي تكون زودت العيار امبارح والبت خافت وطفشت منك
عدي: تصدق انت فايق ورايق. هو انا لمستها اصلا ده كل واحد كان بايت في شقة لوحده.
رعد: نعم يا خويا. ليه بقي انتوا مش اتجوزته.
عدي: ايوة بس حصل كلام بينا ومتهيالي هو ده اللي خالاها تمشي وتهرب
رعد: كلام ايه ده.
عدي:……..
رعد: الله يهربيتك. انت ازاي تقول كدة. كسرت قلبها وفرحتها يا اخي بغبائك
عدي: كفاية يارعد ارجوك انا مش ناقص
رعد: ماشي هسكت. انا هكلم مروان علشان نشوف عمل ايه لاقاها ولا لسة
وعدي اسبوع وهنا مختفية. ومحدش عارف هي راحت فين وعدي قلب عليها الدنيا. بس لسة ملهاش أثر..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار))