رواية عشق الأسمر الفصل الثاني 2 بقلم ياسمين سالم
رواية عشق الأسمر الفصل الثاني 2 بقلم ياسمين سالم
رواية عشق الأسمر البارت الثاني
رواية عشق الأسمر الجزء الثاني
رواية عشق الأسمر الحلقة الثانية
ريما دخلت البيوتي سنتر بتاع اخت حسام
ريما دخلت وكانت خايفه لأنها اول مره تعمل حاجه زي دي
صفيه : بصي انا عارفه انك لست اول مره فا الحاجه دي جديده بالنسبه ليكي
ريما باستغراب : مين قالك
صفيه : حسام هو الي قالي انك لست طفله و عايزه تبقي آنسه
عبثت ريما بوجهها و قالت : امم خاين كشف السر لما اشوفه بس
ضحكت صفيه :والله يا استاذه ريما انتي باين عليكي طيبه و فعلا صغنونه مش هقول طفله اهو عشان متزعليش
ريما : والله انتي الي سكر يا استاذه صفيه
صفيه نادت علي المساعدين و بدوا في تغير نيولوك ريما
من جديد مر وقت و حسام منتظر ريما مع أخته صفيه
صفيه : الا غريبه يا حسام انا اول مره اشوفك مع بنت عايرفه انك بتخرج كتير مع بنات و صا’يع بس اول مره تجيب بنت معاك و تعرفها عليا
تنهد حسام بهيام وقال : دي غير خالص يا صفيه دي حاجه كدا مختلفه عن الكل دي برائه مع طفوله مع جمال معقاطعته صفيه
قائله بضحك : دا انت شكلك واقع لشوشتك
حسام بضحك : لا مش للدرجه دي بتحب واحد وعشان كدا عايزه تغر نفسها عشان شايفها طفله و كمان دا ول مره اشوفها لسا
صفيه بحزن : يعني هي مش بتحبك
ضحك حسام : لا خالص دي لسا شايفها و متعرف عليها و انا جاي و هي قالت أنها عايزه تغير شكلها و انا ساعدها
صفيه : انت حبيتها يا حسام
حسام : تؤ تؤ مظنش دا اعجاب مش اكتر بشكلها وشخصيتها
صفيه : تمام انا رايحه تشوفهم خلصوا و لا ايه
و دخلت و لقت ريما خلصت وكانت معاها فساتين من التسوق الي عملته و راحت لبست فستان
طويل بالون الفيروزي لون عيونها لبعد الرقبه بحماله عريضه ويتوسطه حزام بالون الأبيض و شوز كعب ابيض و كانت في منتها الأناقه مع تسريحه شعرها الطويل لبعد خصرها وكانت كالملكه و مع بعض مساحيق التجميل كانت في قمه من الأناقه وطلعت لحسام وكانت صفيه معاها
حسام شافها أطلق صفيره وقال بإعجاب مش تعرفينا يا صفيه
خبطته صفيه بخفه وقالت : اعرفك علي واحده انت الي جايبها
رمش بعيونه عدة مرات وقال بعدم تصديق : ررريما معقول اخذت نبضات قلبه تطرق مثل الطبل
ريما اومأت برأسها بابتسامه خجل و بعدها لفت كانت بتفرجه وقالت بحماس : ها حلو كدا مش بقيت طفله
حسام بإعجاب و اخذ يتأمل كل تفاصيل فيها وقال : دا انتي بقيتي صاروخ ايه الحلاوه دي
ريما بخجل : بجد يعني أبيه مازن هيحبيني
حسام حسن بالغيره لمجرد أنها نطقت اسمه وقال يالي يا ريما عشان اوصلك
ريما استغربت قلب كدا ليه
حسام : ممكن افهم : مين مازن دا
تنهدت ريما بحزن وشكلها اتغير
حسام : تعالي نقعد في كافيه و نتكلم لو عايزه
ريما : قالت تمام تعالي يا حسام
وراحوا كافيه قريب من البيوتي سنتر
وقاعده تنهدت ريما بحزن و بدأت في السرد علي حبها
ريما : شوف أبيه مازن هو الي مربيني و كان بيهتم بأدق التفاصيل الي تخصني و انا حبيته من و انا عندي ٩ سنين متخيل حب ١٠ سنين و دائما كان بيقولي يا طفله و كان بيوديني المدرسه و يجبني و انا والدي متوفي و هو ابن عمي و اهلو متوفين و كلنا عايشين في بيت و أحد و أخته شهد عارفه اني بحبه و الغريب أنه اختي وبدأت تعيط بهستريه و قالت اخ اختي ملك عارفه اني بحبه من و انا طفله و مستنايها بس اتفجأت أنه اتقدم لخطبه اختي و هي وافقت و انهارده خطوبتهم
حسام قلبه انقطع و هو شايفها بتبكي :هوووش اهدي كدا خالص اولا دا مش حب دا اسمه تعود علي واحد انتي متعوده عليه في كل حاجه و فكرة أنه هيتجوز و مش هيهتم بيكي و هي يهتم بمراته و أنها هتاخد مكانك هي الي مخلياكي موجوعه و حاسه انك بتحبيه
ريما : لا يا حسام انا يحبه من زمان و متأكده و عايزه ارجعه ليا
حسام و انا هساعدك
ريما : بجد طيب ازاي
حسام : انا هساعدك تعرفي هو بيحبك و لا لأ بس توعديني أنه لو مش بيحبك هتبعدي عنه نهائي عشان دا خطيب اختك
ريما : وعد أنه لو مش بيحبني هسيبه و ابعد عنه في النهايه مش هقبل ابقي مع حد مش بيحبني
حسام بابتسامه حزينه : شطوره يا ريمو شوفي يا ستي الخطه ……..
ريما بدهشه : واو بجد انت عبقري
حسام بفخر : انا الرائد حسام الشافعي يا بنتي اسد الداخليه
ريما بدهشه : ايه دا بجد انت اسد الداخليه الي بيتكلمه عنه دا بجد واووو مش مصدقه
حسام : 😎😎😎😎
خبطته ريما علي كتفه : ايه يا عم التواضع دا دا انت متواضع اوووي
حسام بفخر : طبعاً
ريما بغيظ: خلاص ياسطي ايه شغل التكبر دا
ضحك حسام اوووي وريما نظرت عليه وقلبها دق اووي وكانت منجذبه ليه وسرحت في شكله
حسام كان بيضحك و لاحظ نظرات الإعجاب من ريما و انبسط اووي و قرر أنه هيفشل الخطه و هيخليها تحبه هو لأنه حاسس أنه حبها و هي دي الي تناسبه و تبقي ام لعيالي و شريكه حياته وقرر أنه هيوقعها في حبه هو
طأت بصوابعه أمام عيون ريما وقال : عارف و الله اني مز
زمت ريما شفايفها : نيييني يا خويا وقالت بزعق يالا عشان نلحق الخطوبه
حسام مشي معاها و بعد وقت ليس بالكثير دخلت ريما و معاها حسام حفله الخطوبه وراحت ناحيه العرسان
وباركت ل ملك
ملك مكنتش ميز : معلش انا مش فكراكي انتي مين
ريما نظرت ل حسام و حسام ضحك ومازن مركز معاهم
ريما : في حد مبعرفش أخته
شهقت ملك وقالت : ايه ااانت انتي ريما قصدك
ريما : اها
ملك كانت غيرانه منها اووي خصوصاً نظرات مازن
مازن بدهشه : ريما ايه دا بجد و بعدن شاف الفستان القصير وقال بعصبيه و غيره : ايه دا يا هانم انتي مجنونه و ايه الي انت عملته دا و بص علي حسام و قال و مين دا كمان الي جيباه معاكي
ريما : قالت ايه في ايه ما الكل لابس كدا و بعدين انا مش صغيره للكلام دا و اتكلم كدا مع خطيبتك الي لابسه فستان أقل من فوق الركبه نظر مازن ل مالك الي اصلا مهتمش يشوف شكلها و انها فعلا لابسه فستان اقصر من فستان ريما و كمان أخته شهد كانت لابسه اقصر
حسام اتأكد أنه مازن في مشاعر في قلبه ناحية ريما و حزن جدا
مازن بغض : بس انتي صغيره لما تبقي ادهم يبقي البسي زيهم
فاهمه و مين الي معاكي دا
حسام : احححم انا الرائد حسام الشافعي و جاي اطلب ايد الآنسه ريما بس بعد الخطوب
مازن راح لحاله تانيه و كان عايز ينزل في ضرب من شده غضبه و قال نتكلم بعد الخطوبه وحاول يداري غضبه ال سكان بابن للكل
ناديه ام ملك و ريما : جابت الدهب و لبسه الشبكه و
شهد راحت حضنت ريما و قالت لها مين المز دا و لحقت تحبي واحد يا ريما و توقعي
ريما بكثوف : اهو يا ستي نسيت اصلا اخوكي دا و حسام جه عليهم
و ريما قالت : دي شهد بنت عمي و دا حسام صديقي و خطيبي أن شاء الله قريبا و نظرت ليه بهيام تمثيلي طبعا و عدم وقت الخطوبه انتهت و
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشق الأسمر)