رواية ملاك الاسر الفصل الثالث عشر 13 بقلم مي عبدو
رواية ملاك الاسر الفصل الثالث عشر 13 بقلم مي عبدو
رواية ملاك الاسر البارت الثالث عشر
رواية ملاك الاسر الجزء الثالث عشر
رواية ملاك الاسر الحلقة الثالثة عشر
اسر :انطققي قطع كلامهم خبط عل الباب
ملاك خدت طرحة وحطتها عل شعرها وفتحت وكانت كريمة والجدة وسحر
الجدة :بتزعق لي يا اسر مالك
اسر :مفيش
سحر : شكلك متعصب في اي يا اسر انت جرح بيوجعك ابعت اجيب دكتور
اسر : لا يا ماما انا كويس كان معايا بس مكالمة من الشركة واتعصبت شوية
سحر :شركة ودلوقتي الساعة 9 الصبح
اسر :عادي يا ماما
سحر :براحتك بقا يلا يا ماما ننزل
الجدة :يلا ونزلو سوا
اسر :ملاك تعالي ملاك قربت
ملاك : نعم يا اسر
اسر :انا اسف اتعصبت عليكي بس انا مش عايزك تبعدي عني انا بحبك يا ملاك
ملاك بصدمة : بتحبني
اسر : ايوآ بحبك وعارف ان فرق السن بينا كبير يا ملاك وانا مكنتش هعترفلك بي حبي ليكي غير لما عرفت انك بتحبيني ملاك موافقة تفضلي معايا طول العمر
ملاك بفرحة وصدمة وتوتر : ها
اسر : موافقة ولا لا
ملاك : موافقة يا اسر وجريت عل تحت
اسر : ااي الجنان دا هي جريت عل تحت لي
______________________________♡
زهرة : اي اللي انت عملتو دا
اياد : يعني كنتي عايزة اعمل لما اعرف ان اختي كانت مخطوفة
زهرة : بس هو قدر يرجعها تاني يا اياد وكمان هي كويسة ومتأذتش انما هو اللي اتصاب لازم تعتذر منه يا اياد
اياد بضيق : اكيد بس مش النهاردة بعد بكرا
زهرة :طيب يا اسر وقامت كانت هتقع اياد لحقها بسرعة وشدها لي وسرحو في عيون بعض اياد :عينك جميلة اووي يا زهرة
زهرة بعدت عنه : ها
اياد :اجهزي عشان ننزل يلا كلها يومين
زهرة :اوك
___________________________♡
الجدة : مريم خطوبتكم قربت وانتي مجهزتيش حاجة لسه هتعملي اي
مريم : نأجلها يا تيتا عشان اسر
سحر :بس لسه يومين واسر بقا كويس اهوو
مريم : حاضر هشوف ملاك
ورد: ومال ملاك اصلآ
مريم : انا معرفش انتي ليه بتكرهيها اووي كدا
ورد بحقد : ايوآ انا بكرها لأني المفروض انا اللي اكون مكانها انا اللي ابقا مرات اسر مش هي وكمان هي السبب في اي مشكلة بتخلص واهو اسر كمان كان هيموت بسببها وكل دا وبتسأليني بكرها ليه
الجدة شافت ملاك واقفة مصدومة من كلام ورد الجدة : خلاص يا ورد يلا عل اوضتك
ورد طلعت وهي بتبص لي ملاك بقرف
الجدة :ملاك متزعليش من ورد وياريت اسر ميعرفش بي اللي حصل فااهمين
الكل :حاضر
الجدة : فاهمة يا ملاك
ملاك : انا اصلآ مكنتش هقوله
الجدة : تمام الفطار حاهز طلعي لي اسر يلا
ملاك : حاضر يا تيتا وخدت الفطار وطلعت
كريمة : لي كدا ياماما
الجدة: لأن كلام ورد صح يا كريمة
كريمة : لا يا ماما دا نصيب ومكتوب
الجدة : خلاااص يا كريمة خلصنا يلا نفطر
مريم وكريمة ادايقو جدآ من تصرف الجدة
___________________________♡
عند ملاك طلعت ومسحت دموعها قبل ما تدخل اوضتها ودخلت حطت الاكل عل السرير
ملاك : اسر يلا عشان تفطر
اسر : مالك
ملاك : مفيش انا بقولك اقوم افطر عشان الظوا اللي اخدتو من شوية
اسر: ملاك شكلك معيطة في اي
ملاك :مفيش يا اسر هيكون في اي يعني
وقعدت جنبه وبدأت تأكلة
اسر :ملاك افطر انتي كمان
ملاك :مش عايزة يا اسر
اسر بضيق : ملاك شيلي الاكل انا مش عايز اكل
ملاك : اسر انت لسه واخد العلاج مينفعش
اسر :تمام افطري معايا وبعدين نشوف مالك
ملاك بتنهيدة :حاضر يا اسر ويعد وقت انتهو من الاكل وملاك خدت الصنية ونزلت بيها من غير ما تكلم اسر
اسر : ياترا ليه حالك اتبدل بسرعة دي
وقام من عل السرير
_______________________________♡
عند ملاك نزلت الصنية المطبخ
كريمة : تعالي يا لوكا اقعدي معانا
مريم : لا لو سمحت انا هخدها معايا في اوضتي عشان نشوف هعمل اي
كريمة : طيب يا روما وطلعو سوا
الجدة : انتو مدلعنها اووي بجد
كريمة : انا بعملها بطريقة اللي لو كان عندي بنت كنت عملتها بيها يا ماما
___________________________♡
عند ملاك ومريم دخلو اوضة مريم
مريم : عيطي
ملاك : نعم
مريم : يا بت عيطي مفيش حد معانا
ملاك عيطت : انا والله مكلمتش ولا عملت لي ورد حاجة اي ذنبي انا ان اسر اتجوزني انا
مريم حضنتها :خلاص يا روحي معلش متزعليش وسيبك من كلام ورد وانا هقول لي اسر عشان يزعقلها
ملاك : لا لا تيتا هتزعل لو قولتي لي اسر
اسر :هو اي دا
ملاك ومريم بصو لمصدر الصوت :اسر
اسر دخل : ها في اي وانتي بتعيطي لي
ملاك بتوتر : اسر انت قومت لي كتفك هيوجعك
اسر : دموعك بتوجعني اكتر من ألم كتفي ها يا مريم قولي وسيبك من الهبلة
مريم حكتلو اللي حصل من الجدة و ورد
اسر :تمام وكان نازل ملاك مسكت ايده
ملاك : لا يا اسر عشان خاطري تيتا هتزعل مني
اسر : سيبي ايدي وكلمنا بعدين
ملاك دموعها نزلت : بالله يا اسر عشان خاطري لا متنزلش ولاتكلم
اسر خدها في حضنه : طيب خلاص متعيطيش
ادهم : اي دا في اي
ملاك بعدت عن اسر مريم :ادهم انت رخم
ادهم :انا اي
مريم بخوف مصطنع :زي الاقمر
اسر :انت اي اللي جابك اوضة اختي
ادهم :كنت جاي اشوفها مأجلتش لي
مريم :كنت هأجل بس ماما قالت لا
اسر :تأجلو اي
مريم :حفلة الخطوبة
اسر :لي
ادهم :عشانك
اسر :بس انا الجرح سطحي وكمان في كتفي يعني بتحرك عادي طب جهزتو حاجة ولا لسه
مريم :لسه وكنت هشوف ملاك عشان تبقا معايا
اسر : طيب بكرا نخرج سوا وتحضيرات الحفلة وماما ومرات عمي هيجهزو كل حاجة
ادهم :تمام
اسر :طيب يلا ننزل نقعد تحت شوية انا زهقت
نزلو سوا واسر ماسك ايد ملاك وقعدو سوا
الجدة :نزلت لي يا اسر انت لسه عيان
اسر: لا انا بخير الحمدلله
سحر : انت ديمآ كدا مش بتسمع الكلام
اسر :انا مقبولة منك يا ست الكل
احمد :انت ماسك ايد ملاك كدا ليه هي هتتخطف يا بني سيب ايدها
اسر باس ايد ملاك : براحتي
ادهم :عقبالي يارب
الجدة قامت : انا داخلة اوضتي
اسر قام :وانا هعمل مكالمة مهمة وجاي وقام
وخبط عل اوضة الجدة
الجدة : تعالي يا سحر اسر دخل
اسر :انا اسر
الجدة :تعالى يا قلبي خير
اسر :مالك زعلانة ليه يا قمر وقومتي دخلتي
الجدة :لأن مش عجبني حالك يا اسر
اسر: لي بس ما انا زي الفل اهوو
الجدة :لا اول حاجة سيبت ورد بنت عمتك واتجوزت اخت صحبك وسكت قولت يمكن بيحبها فا عادي
اسر : انا اساسآ مكنتش لي ورد عشان اسيبها دلوقتي وانا فعلآ بحب ملاك اووي
الجدة : ومالها بنت عمتك بس
اسر :ومالها ملاك بس
الجدة :كل حاجة بتحصلك بسببها ومنهم انك دخلت المستشفى وانك مأجل الخلفة دلوقتي كمان عشان هي تكمل تعليمها
اسر : وهي اتخطفت بسببي وكان ممكن حد يأذيها وانا مأجل الخلفة لأني حابب مراتي تبقا متعلمة انا هبقا فرحان وفخور بيها وانا شايفها بتحقق حلمها وايوآ صح انا عندي اخت وهيبقا عندي بنت بأذن الله في المستقبل و كما تدين تدان يا ستي ولا نسيتي كل حاجة هعملها مع ملاك هتتردلي فيهم وانا بحب ملاك وعمري ما يهون عليا زعلها يا ستي
الجدة :ماشي يا اسر
اسر باس راسها وايدها :عايزة حاجة يا ست الكل الجدة : لا اسر ربنا يحميك
اسر خرج من عند جدتو ورجع قعد معاهم تاني
ملاك :كل دا بتتكلم في الفون
اسر :معلش يا روحي بس كانت مكالمة مهمة
ادهم :انتو بتقولو اي بصوت واطي كدا
اسر :وانت مالك
ادهم : بقا كدا
اسر :ايوآ
كريمة: ملاك مريم اختارتو حاجة
مريم :لا لسه هنخرج بكرا سوا ونشوف
كريمة :طيب يا روحي
عدا يومين تجهيز حفلة الخطوبة ومريم وملاك واسر نزلو اختارو الفساتين والبدل وباقي العيلة اهتمت بتحضيرات الحفلة اسر وملاك حبهم بيزيد مريم وادهم ديمآ بيتخانقو وبيتصالحو في نفس الدقيقة (معرفش دول هيتجوزو ازاي) ورد بتفكر في مشكلة تخلي اسر يبعد عن ملاك بأي طريقة اياد بدأ يحس انه معجب بي زهرة وهي نفس الكلام
يوم الحفلة
في اوضة ملاك واسر
اسر :ملاك لو اتحركتي من مكانك ورقصتي هتزعلي ومتحطيش ميكاب والفستان لوضيق انتي حرة انا بقولك قبلها اهوو
ملاك :طب محضرش احسن
اسر :ياريت
ملاك :لا والله
اسر :اه والله مش بهزر
ملاك :انا هروح عند مريم احسن
اسر :ماشي روحي
ملاك خرجت من اوضتها واتجهت لي اوضة مريم ودخلت
مريم : كل دا
ملاك بضيق: عقبال ما اخوكي خلص اوامر
مريم : ليه
ملاك: لو اتحركتي من مكانك ورقصتي هتزعلي ومتحطيش ميكاب والفستان لو ضيق انتي حرة انا بقولك قبلها اهووووو اي دا بجد
مريم : بيحبك وبيغير عليكي
ملاك :المشكلة اني عارفة وساكتة عشان انا كمان بحبه معرفش عل اي
مريم :اممم واي كمان
ملاك :مرررريم بطلي رخامة
مريم بضحك :خلاص خلاص يلا نبدأ نجهز لأن خلاص كلها اربع سعات والحفلة تبدأ
ملاك :طيب يلا وبدأو يجهزو سوا وهما فرحانين كريمة :مشاء الله زي الاقمر
ملاك : ماما وانا
كريمة :ياروحي انتي كمان زي الاقمر بجد ربنا يحميكو يا حبايب قلبي اسر و ادهم دخلو ادهم خد مريم واسر خد ملاك ونزلو سوا جنينة القصر وبدأت الحفلة وقعدو في اماكنهم واسر خد ملاك وقعد مع العيلة اسر :ملاك خليكي هنا هسلم عل الناس وراجع متتحركيش
ملاك :حاضر
الجدة قامت :تعالي يا امل تعالي يا ياسين اتفضلو نورتو
امل (مامت هدى) : مبروك يا حبيبتي
الجدة :الله يبارك فيكي وسلمت عليهم وقعدت معاهم وياسين راح عند احمد والجد يسلم عليهم وفضل واقف وعينه عل ملاك واسر لاحظ دا وكان مدايق جدآ
جت ورد وكانت ماسكة كوباية عصير وقعتها عل ملاك ورد بخبث: انا اسفة يا ملاك من غير قصدي انا اسفة خالص
ملاك بأبتسامة :لا عادي ولا يهمك هطلع البس فستان غير دا ونازلة
سحر :طيب اطلعي يا حبيبتي ملاك طلعت اوضتها ورد مسكت فونها وبعتت رسالة لحد
ملاك طلعت اوضتها وغيرت الفستان ونزلت جت تخرج الجنينة حد شدها من ايدها جامد
ملاك بخوف : اااااا حط ايده عل بؤها بسرعة
..:شششش اهدي يا ملاكي وووووو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ملاك الاسر)