روايات

رواية انتقام القدر الفصل الأول 1 بقلم مجهول

رواية انتقام القدر الفصل الأول 1 بقلم مجهول

رواية انتقام القدر البارت الأول

رواية انتقام القدر الجزء الأول

انتقام القدر
انتقام القدر

رواية انتقام القدر الحلقة الأولى

جهزت جميلة الفطور بصعوبة بالغة لما تعانيه من التعب وكيف لا تتعب وهي رغم شدة البرد لم يغطيها سوي ملاية خفيفه لا تسطيع تدفئة ولو جزء صغير من جسدها أعدت الفطور وقام بوضعه علي سفرة الطعام وهمت لتذهب للمطبخ إلا انها لم تقوي فسقطت علي الأرض مغشيا عليها.
جرت أنصاف نحوها فوجدتها ملقاة علي الأرض حاولت إفاقتها بشتي الطرق ولكن بدون فائدة فاضطرت لنقلها إلي المستشفي .
ما ان وصلت بها المستشفي حتي فحصها الطبيب وقام بتعليق بعض المحاليل لها وخرج.
أنصاف /مالها يا دكتور.
فهد (الطبيب)/ للأسف حالتها سيئه ومحتاجه لراحه وتغذيه انا علقتلها محاليل وبإذن الله شويه وتفوق. بعد إزنكم.
أنصاف عقب مغادرة الطبيب / ولا تغور ف ستين داهيه أهي تريح وتبقي جات منها البلوه اللي اتبليت بيها دي.
مر فترة من الوقت ودخل إليها فهد وجدها قد فاقت للتو.
فهد بإبتسامة صافيه / حمد الله علي السلامه.
جميله بتعب / مين حضرتك أنا فين وايه دا وحاولت إزالت المحاليل عنها فأسرع إليها فهد لمنعها .
فهد وهو يمسك بيدها ويبعدها عن اليد المعلق بها المحاليل / بس يا مجنونه غلط اللي بتعمليه دا.
جميلة بدموع / واللي بيحصلي دا هو الصح.
فهد وقد تعمق في ملامحها التي أسرت إنتباهه. / اهدي انتي لازمك راحه.
جميلة بضحكة جانبيه تكسوها السخريه 😏😏 / راحه انا ارتاح لو فعلا لازم من راحتي يبقي أموت.
فهد / إنتي مجنونه اكيد يا هند هند.
أتت إليه الممرضه مسرعة.
هند الممرضه / نعم يا دكتور.
فهد / حقنه مهدئه بسرعه.
جميله / ودي هتهدي اللي جوايا ولا هتهديني طول العمر يا دكتور..
فهد / وكأن لسانه قد ربط عن الكلام لم يستطع التحدث.
أتت إليه هند بالحقنه فأعطاها لجميلة.
ثم خرج إلي أنصاف .
فهد / هو حضرتك والدتها.
أنصاف / لأ انا عمتها.
فهد / أمال فين والدها ووالدتها.
أنصاف / ماتوا من زمان وسابوهالي انا اربيها هيا عندها ايه.
فهد / ضعيفه جامد ومحتاجه لغذي وراحة.
أنصاف / يالهوووي حامل يعني. انا كنت حاسه انها هتحط راسنا ف الطين.
فهد بعصبيه / حامل ايه يا ست انتي بقولك ضعيفه ومحتاجه تغذيه هتخليها خاطيه انا تقريبا فهمت لوقتي سبب حالتها دي ايه ثم نظر لها بإشمئزاز وتركها وغادر.
أنصاف استوقفته قائله / هيا هتخرج امتا.
فهد وكاد ان يرد عليها إلا انه فكر لبرهة ثم قال / بكره الصبح ان شاء الله.
غادرت أنصاف المستشفي وتركتها وحدها لم تفكر جتي ان تدخل لتطمئن عليها.
………………………………………
جلس في مكتبه يفكر تري ما هي قصة هذه الفتاة ولما كل هذا اليأس. الذي يتملكها.
{فهد هو شاب في الثلاثين من عمره تخرج من كلية الطب وتعيين ف المستشفي توفي والده منذ سنوات يعيش مع والدته وإخوته الفتيات وله ثلاثة أخوات زوج واحدة منهما والثانية مخطوبه والثالثة في عمر جميله تقريبا 20 سنة أيضا }
انتهت ساعات مداومة فهد ف المستشفي. واتي موعد رحيله فهم بالذهاب ثم فجأة اتجه نحو الغرفة التي بها جميله.
دخل إليها فهد ليطمئن عليها ثم قال / اقدملك نفسي انا الدكتور فهد وانتي.
جميلة / جميلة.
فهد بإبتسامة/ محدش ينكر طبعا وزي القمر كمان بس انتي اسمك ايه ؟؟؟؟
جميلة بعصبيه / حضرتك دا اسمي جميلة .
فهد / ماشي يا ست جميله ممكن بقي تتفضلي تقولي حكايتك إيه.
جميلة بإبتسامة حزن / حكايتي هو اللي زايي ليه حكايه ولا ليه لازمه أصلا.
فهد وقد شعر بالأسي نحوها / الست اللي جابتك هنا دي هيا السبب صح.
جميله / وانت ايه دخلك.
فهد،/ جايز اقدر اعملك حاجه جايز اقدر اساعدك.
جميلة / الزمن والنصيب هما اللي عملوا لما عمتي رغم كل المال اللي عندها دا واستخسرت تعلمني ولما تشغلني خدامه عندها هيا وبنتها بنتها تشتري وتختار وتلبس وانا بعد ما تزهق من الحاجه ترميهالي لما ابات ف عز البرد من غير غطا وهيا وبنتها يناموا ع الحرير.
فهد / ياااااااااه كل دا.
جميلة / دا ولا حاجه يا دكتور من اللي شوفته منها.
…………………………
عادت انصاف إلي المنزل فوجدت ابنتها قد استيقظت من نومها .
غاده / كنتي فين يا مامي وفين البت جميلة تعملي شاي أحسن مصدعه خالص.
أنصاف / جميلة محجوزه ف المستشفي.
غاده بصدمه / ايه ليه ايه حصل.
انصاف/ مالك خايفه عليها كدا ليه دي عامله زي القطط بسبع ارواح يكشي تموت خلينا نخلص.
غاده / ومين يخدمنا ببلاش يا مامتي يا حبيبتي غيرها.
أنصاف / ف دي معاكي حق.
…………………………
كان يجلس في مكتبه صباكا ليتابع يتابع عمله فدخلت إليه الممرضه في فزع قائله / إلحق يا دكتور فهد المريضه بتاعت غرفه (512) مش موجوده شكلها هربت.
فهد بخضه / إيه !!!!!!!! امتا وازاي دا حصل ……………………

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انتقام القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *