رواية انتقام عاشق الفصل الثامن عشر 18 بقلم ميفو السلطان
رواية انتقام عاشق الفصل الثامن عشر 18 بقلم ميفو السلطان
رواية انتقام عاشق البارت الثامن عشر
رواية انتقام عاشق الجزء الثامن عشر
رواية انتقام عاشق الحلقة الثامنة عشر
لم يعد يونس يحتمل مايمر به فصرخ مره واحده….. اقعديلي وانا هتنازل عن انتقام ابوكي .
نظرت اليه بذهول غير مصدقه وبدات دموعها تنزل وقلبها يرجف أيتخلي عن انتقامه من اجلها .
هنا هاجت العمه واندفعت تمسكه من ملابسه ……،يا نهارك اسود عايز تسامح ناظم عايز تسيب اللي قتل ابوك ي يا عديم الكرامه.
صرخ….. مش عارف اعيش انا حسيتها مظلومه ومصدقها يا عمتي وعشان كده هسامح ابوها عشانها .
صرخت العمه…. يا حسره قلبي يا خرابك يا شكريه يا خساره سنين تعبي يا ريتني سيبتك في الملجأ اخرتها يابن سليمان البت لفتك علي صباعها .
صرخ بحرقه …ارحميني يا عمتي والله هطب ساكت حاسس اني هنجلط اندفع لنيران ومسكها بعنف هتقعديلي صح انا مصدقك يا عمري وهسامح ابوكي يبقي خلاص مافيش بعد ماتموتنيش انا خلاص والله اخرتها هموتك .واموت روحي
فصرخت نيران….. بطل بقه انا مش عايزه كده مش عايزه .بعد ايه
اندفع يحتضنها ..عايزه ايه قولي عايزه ايه انطقي
هتفت ..كنت عايزه احس انك مصدقني اني ماعملتش حاجه تثق فيا تثق في حبي احس ان حبي له قيمه .
هتف .،خلاص مصدقك اهوه والله اقعديلي بقه .
نظرت اليه بقهر .،مصدقني بالكدب يا يونس عايز تضحك عليا وتقولي مصدقني وانا هفضل عمري كله خاينه وانت كاتم .لم تصدقه مع انه كان صادقا في مشاعره .
سالت دموعها ..عارف انا موجوعه اد ايه انت بتحبني يا يونس وانا نفسي في الحب ده .
اندفع واحتضنها…. وانا اهوه يا عمري قدامك خدي قلبي.انا اهوه بعتذرلك عن كل حاجه عملتها ونسيت ابوكي وقتله لابويا ونفسي تسامحيني زي ماسامحت ابوكي والله مش هاذيه وهرجعله كل حاجه بس ارجعيلي.
اندفعت العمه وبعدتهم عن بعض ودفعت نيران سقطت عالارض اندفع يونس صارخا ….كفايه كفايه بقه مسكها واحتضنها ووقف وشدها لاحضانه هتفت العمه…. ايه خلاص هتبقي دلدول .
هتف…. قولي زي ماتقولي خلاص انا روحي متعلقه بروحها .
صرخت العمه ….والله اتبري منك واخد فلوسي واخربها .
هتف .،اعملي مابدالك يا عمتي انا عارف اني بوجعك بس انا بموت انا هاخدها واهرب بيها من هنا.
اقتربت العمه وصفعته علي وجهه وهتفت ..ساعتها اقتلك فاهم ايه نسيت نسيت لاا فوق دانا شكريه وانت عارف مين انا .
هتف ،،انت امي اللي ربتيني بس لحد كده وكفايه يا عمتي نيران بريئه ذنبها ايه اللي اتعمل فيها احنا مش من حقنا يا عمتي احنا ظلمه زي ابوها .
صرخت العمه…. اعقل يا يونس انت كده ابوك بيتقلي في تربته .،
هتف بحرقه ،،الحي ابقي من الميت يا عمتي شدها وصعد بها والعمه تصرخ دخل حجرته وضمها اليه ولم ينطق كانت تبكي بحرقه وهو دموعه تسيل .. همس بس يا قلبي بس وحسي بحبيبك مش قلتي حاسا بيا حسي .
نامت علي صدره فهيا فعلا تحس به ولم تصدق كونه تخلي عن انتقامه من اجلها احقا يصدقها لم تهتم بانتقامه ولكن كانت تتمني ان يصدقها بصدق لتسيل دموعها وتضع يدها علي قلبها لتشعر بألم يذبحها هتفت ..بطل يا يونس انت مش مصدقني .
هتف بلوعه …قلتلك مصدقك والله مصدقك اعمل ايه تاني نيران انا هتخلي عن كل حاجه عايزاني اجيب ابوكي واطلبك منه هعملها عايزاني اتذل لناظم الجميل هعملها لو سيبتيني موتيني احسن روحنا متعلقه ببعض كان يكلبش فيها . .ظلا هكذا يبكيان وهو يستجديها . ليجد الخادمه تطرق الباب ليذهب ويفتح الباب
هتفت.. يونس بيه فيه واحد اسمه مراد السويفي تحت عايزك وعايز مدام نيران .
قطب جبينه ليهتف…. مين ده.
قالت ماعرفش يا بيه ومعاه واحد كمان اسمه خالد صرفها لتقوم هيا وتمسح دموعها هتف غيري هدومك يا عمري وحصليني ليتركها وينزل وجد رجلا كبير يبدو عليه الشيب وشاب من سنه هتف ….خير يا بهوات اي خدمه.
اقترب مراد ليهتف.. معاك مراد السويفي رجل اعمال و ده خالد ابني.
هتف يونس ….اي خدمه تحت امركو.
هتف…. طب فين مدام نيران.
قال يونس.. وحضرتك عايز مراتي في ايه يا فندم.
هتف خالد.. عايزين ناخدها يا يونس بيه
رفع يونس حاجبيه….. نعم يا اخويا اي تاخد مراتي انت اتجننت يا جدع انت.
هتف مراد ….اهدي يا يونس ببه.. ليهتف انا جاي بخصوص مشاكلك مع ناظم الجميل ليقطب يونس اكمل مراد،،د ايوه ناظم الجميل اللي انت بتنتقم منه في صوره بنته اللي هيا في الاساس مش بنته.
ليسمعا شهقه في الخلف كانت نيران قد نزلت لتسمع ذلك الرجل لتهتف.. حضرتك بتقول ايه ناظم الجَميل مش بابا.
اقترب مراد وابتسم ونظر اليها بحنان انت نيران لتهز راسها اقترب واحتضنها بقوه.
ليثور يونس ويقترب ويشدها ……فيه ايه يا جدع انت انت اتجننت بتحضن مراتي قدامي.
هتف …..مراتك دي تبقي بنت اخويا.
هتف يو..نس بنت اخوك ازاي انت اخو ناظم الجميل.
هتف……. لا انا اخو احمد السنوسي ابو نيران الحقيقي.
وقف يونس ونيران مبهوتين ليهتف مراد…. انا هحكيلكو كل حاجه ليبدا في قص قصه ماجي مع زوجها ومع ناظم
وقفت نيران وتسيل دموعها….. يعني هو موت امي انا كنت حاسه انه مش ابويا .عيشني في ذل سنين وانا ماعرفش هو بيعمل ليه كده. كان بيعذب فيا عشان ينتقم من امي يعني انا كل ده ماليش ذنب في العذاب ده انا ماعيشتش يوم فرحت فيه من يوم ماتولدت .ليه داده سعيده ماقلتليش ماصعبتش عليها كت حتي اطفش بدل ماياخد فلوسي ويقهرني اهرب منه وماعيش دا كله لترفع عيونها الي يونس انا مش بنت ناظم يا يونس خفق قلبه وهجم عليها يحتضنها لتغممض عينها بوجع لتدفعه بعيدا وتندفع الي عمها تحتضنه وتجهش بالبكاء .
احس يونس بالقهر فهيا فضلت حضن عمها عنه لاحساسها بالامان سمعها تقول بقهر….. احضني يا عمي احضني حسسني اني ليا حد والنبي حسسني ان حد ليا في الدنيا دي وانا مش لوحدي ماليش ضهر.
احتضنها مراد…. تعالي يا بنت الغالي تعالي يا حبيبه عمك في حضني منه لله ناظم الجميل راجل نجس وخسيس يعمل فيكي كده ليه.
اقترب يونس ولمسها لتصرخ …..ماتلمسنيش ماتقربش متي ابعد عني عايز مني ايه خلاص يا يونس بيه انا مش بنته روح شوف حد تاني تنتقم منه ابعد عني بقه وسيبني ارتاح يوم.
مسكها وشدها وقال….. نيران قلبي انا….
لتصرخ وتبعده….. اخرس مين اللي قلبك ابعد خلاص ماعتش فيه نيران خلاص ماعتش حد هيوجعني خلاص بقي ليا حد يدافع عني بقي ليا عيله بقي ليا ناس بقي ليا سند يقف جنبي ابعد انا ماعتش لوحدي.
احتضنها بقهر …. انا موجود يا قلبي.
صرخت….. ابعد انت ماعتش هتبقي في حياتي انت دخلتها عشان توجعني وبس تقهرني وبس بطل بقه يا اخي انت ايه مابتشبعش وجع نيران خلاص شبعت وجع وذل ماعتش هتعرف تذلني .انا مش بنته روح بقه ذل في حد تاني وانتقم من حد تاني اعتقني بقه انا بقي ليا دول اهلي اللي هيخافو عليا اللي دورو عليا انا بقيت بني ادمه ليا حد يخاف عليه …..
لتتجه الي عمها…. مش كده يا عمو هتقف جنبي هتدافع عني مش هتسيبهم يوجعوني مش كده والنبي قول بالله عليك هتقفله مش هتسيبني ليهم خلاص انا بقي ليا حد بقي ليا ناس قوله يا عمي قوله ان نيران خلاص مش لوحدها لتصرخ قله انه ماعادش هيذل فيا .
اقترب يونس واحتضنها…. اهدي يا قلبي ماحدش هيمسك اني هحطك بعيوني.
صرخت.. لا لا انت هتذلني لا ابعد ابعدو عني سيبوني بقه سيبوني من غير ذل تعبت ذل سيبوني ليغشي عليها مره واحده في احضان يونس حملها علي الفور وصعد بها معه ومعها عمها وضعها علي الفراش .
هتف عمها …..اظن يا يونس بيه تسيبني معاها افوقها كفايه كده قصتكو خلصت.
ليستدير يونس…… قصه ايه اللي خلصت يا مراد بيه دي مراتي وانا مش هسيبها.. ومن فضلك سيبني مع مراتي انا هتصرف.
ظل مراد واقفا لا يعرف ماذا يفعل ليهتف ….هستناها تحت لما تفوق.. لينزل ويقابل خالد ليهتف خالد.. بابا احنا هنخش في مشاكل دا جوزها احنا مالنا.
هتف مراد غاضبا…. انت ايه مابتحسش مش شفت حالتها عايزني اسيبهاله والله ما يحصل البت مقهوره ماصدقت لقت حد ينجدها من عيشتها.
جلس خالد متضايقا مغلاولا من ابيه .تابعو القصه علي حكايات ميفو كامله .
اما عند يونس كان ينظر اليها بقهر ويعلم ان حياته ستتحول الي جخيم اقترب ونظر اليها ليهمس ….طب انا خايف افوقك اعمل ايه .تنهد وهمس انا والله بحبك وكت هسيب انتقامي وهاخدك في حضني والله كنت هعمل كده يا قلبي.صدقت يا عمري وسببت الدنيا عشانك . قبل وجهها انا بعشقك وانت هتبعدي عني انا عارف والله عارف قلبي هيموتني يا قلبي والله بحبك انا مرعوب اللي عملته فيكي صعب اعمل ايه دلوقتي.. تنهد واقترب منها ايحضر احد العطور ونثر عليها لتبدا هيا في استعاده وعيها .
فتحت عينيها لتجد من عشقته ينظر اليها بعشق وحب جارف ظلت تنظر اليه فقد اشتاقت لنظرته لتزيح بوجهها .
مسك وجهها وهتف …..ليه…. ماتوديش عيونك بعيد ماتحرمنيش من انك تشوفي اللي جوايا والله انا جوايا عاشق بس عشت ايام صعبه.
لتقوم هيا وتجلس وتحني راسها اقترب وركع علي قدميه…. نيران حبيبتي بالله عليكي انا بعشقك عارف اني اذيتك بس والله كت هسامح وهبطل اللي بعمله والله الصبح كت هاخدك في حضني وكنت هسيب موضوع الانتقام ده نيران بصيلي ماتخوفنيش انا بحبك والله عارف انك موجوعه بس انا غصب عني ناظم الجميل موت ابويا وانا عيل صغير فضلت متشرد في دار ايتام لحد ماعمتي جت خدتني انا شفت ابويا بيترجاه بعيني وبيقع قدامه وموطاش حتي ينجده سرقه وحصره علي دنيته حاربه بكل السبل وخانه وخد فلوسه انا اتعذبت كتير لما اعيش في دار متشرد ولولا عمتي دورت عليا كنت هفضل متشرد والله عشت ايام ذل وقهر وحسره ممكن مالكيش ذنب بس والله كنت هسيب كل ده من امبارح وانا باكل نفسي ..كنت غبي وعنفوان الانتقام والغل اللي زرعته جوايا عمتي عماني بس حسيت في الاخر بيكي وانك مالكيش ذنب الصبح كنت مصدقك يا عمري يمين الله وكنت هسيب كل حاجه انا اتعذبت قوي ماقدرتش استحمل وقفتك وسط الرجاله حسيت اني هموت لما قلتيلي اني خرجت من حياتك اترعبت والله وحسيت انك روحي النفس اللي بتنفسه قلبي انت ساكته ليه ماتقهرنيش انا زباله بس والله بعشقك لو بعدتي اموت انطقي ماتسيبينيش والله اموت …ذل ايه دانا اللي مذلول دلوقتي وراكع مستني نظره والله يا قلبي مستني نظره .مسك يدها وقبلها بصيلي مابتبصليش ليه ماتحرمنيش من نور عيونك بالله عليكي يا قلبي قولي يراضيكي ايه وانا اهوه هعملك اللي عايزاه بس ماتبعديش عني.
اغمضت عينها بقهر فهيا تحبه ولكنها موجوعه منه لتقوم وتبتعد وقف يتتظرها تقول شيئا سيفجعه لتهتف.. عارف يا يونس انا بحبك اد ايه انا بحبك لما اتوجعت يا يونس عيشت حياتي مذلوله ولما دخلت حياتي سلمتلك قلبي وقلت ده اللي هيطبطب علي قلبي بتقول بتحبني ازاي هو اللي بيحب بيسيب حبيبه موجوع.. عارف انا دلوقتي موجوعه ليه موجعه لنفسي اوي وموجوعه لاني حاسه بوجعك لاني بحبك شوفت الفرق شوفت يا يونس انا بتمزع علي وجعك وهموت انت لو حبتني ماكنتش استحملت ذلي ونومي كل يوم موجوعه ايه بتتوجع وسايبني طب تفرق ايه عن اي حد يصعب عليه حالي عيبك ان انتقامك كان اقوي من الحب او جايز ماكنش حب اساسا.
صرخ ….ماتقليش كده والله بعشقك انت فاهمه يعني ايه اتنازل عن انتقام انا عاشق وانتقام العاشق غير انتقامي رميته ونسيته عشانك نسيت يونس عشانك وقفت لعمتي عشانك ومستعد اتنازل عن حياتي عشانك ماتموتنيش انا استاهل اي حاجه بس ماتموتنيش مش هتحمل تبعدي عني.
هتفت بقهر….. وانا يا يونس ماقدرش غير اني ابعد عنك جايز اعرف اتنفس بس عارفه اني هتعب من غيرك.
هتف…. طب ليه يا قلبي تسيبيني ليه يا عمري ليه توجعي نفسك انا هستني ان شالله العمر كله تسامحيني هستني.
هتفت….وانا مش عايزه يا يونس مش عايزه احس اني تحت رحمتك تذلني وقت ماتحب وترجعني وقت ماتحب سيبني اداوي نفسي علاقتنا علاقه مسمومه ماتنفعش تستمر.
اقترب منها وشدها لاحضانه ….اوعي تقولي كده بصيلي مابتبصليش ليه بصيلي.
لتنظر اليه بقهر ….مش عايزه ابصلك عشان لو فضلت بصالك مش هسيبك قلبي هيذلني ليك عشان ماهقدرش اسيبك ارحمني ارحمني انا بتعذب وكفايه كده كفايه ودفعته وهمت ان تخرج ليهجم عليها ويقف عالباب.. كفايه ايه ايه اللي كفايه عايزه تسيبيني وتروحي معاهم صح عايزه تموتيني عايزاني اعيش محصور ببعدك نيران وحياه قلبك اللي مليان حب ادينا فرصه انا ماقدرش اعيش من غيرك.
تنهدت وهتفت….. وهتعملها ازاي هتحبسني وتكمل ذل فيا
صرخ…. يبقي اخر يوم في عمري نيران والله انا مذلول ليكي يا قلبي ارحميني والله كان غصب عني والله كت هرجعك انهارده الصبح والله طول الليل بفكر ارجعك لحضني نيران انا والله هموت لو بعدتي
هتفت…… يا ريت نخلينا محترمين يا يونس وسيبني اعرف اداوي نفسي من وجعك ظل ينظر اليها بقهر ليشدها يحتضنها بوجع وهتف طب انا هسيبك شويه ترتاحي بس مش معني كده اننا هنسيب بعض نيران قلب يونس ومالهاش قلب غيره ظل معتصرا اياها وهيا مستكينه بوجع تحس بحنانه لاخر لحظه لتبتعد وتتركه احس انه سيموت هجم عليها وشدها اليه…. لا مش هتسيبيني وقفل الباب.
فصرخت ….ايه هتحبسني .
هتف… هتحبس معاكي لحد ماتقوليلي انك مش هتسيبيني .
سمعا خبطا كانت الخادمه تسال فهتف ..قوليلهم ان نيران نايمه ويونس هيكلمكو وينزلكو ،واندفع وكلبش فيها وهيا تبكي كانت متعبه حملها ووضعها عالفراش ..اهدي وارتاحي انت تعبني امبارح وانهارده نامي ،هتف نامي ولما تصحي هنتملم .
نظرت اليه .،ماعتش كلام خلصت واستدارت بالفعل نامت من تعبها وظل هو محتضنها يشعر بالذعر من فكره فقدها .
قام ونزل لعمها…. ..هتف خالد ايه ماجبتهاش ليه ناخدها .
نظر اليه يونس بغضب ……مراد بيه نيران تعبانه ونايمه خدت مهديء يا ريت تراعي حالتها .
تنهد مراد ..تمام انا همشي وهاجي بكره نتكلم في كل حاجه وانصرف ..وقف هو محصورا يعلم ان حياته ستتقلب جحيما .
دخلت عليه عمته وتقترب منه ….فيه ايه يا يونس ومين دول.
ليرفع عيونه وهيا مليئه بالدموع ….. قلبي انخلع يا عمتي انا مت خلاص حاسس ان نفسي مش قادر اخده.
هتفت…. ليه فيه ايه.
هتف…. اقعدي يا عمتي شوفي الجاحد اللي ما هيكسبش عمل ايه شوفي النجس اللي عايش يعذب في خلق الله عمل ايه ليبدا في قص عليها ما حدث لتشهق وتنزل دموعها لتهتف يعني احنا عملنا كده في واحده بريئه.
صرخ.. حتي لو كانت بنته ذنبها ايه نعمل فيها كده عقلنا كان فين يا عمتي ليه ناخد حد بذنب حد اجبهالك غلبانه ومكسوره تبهدلي فيها وانا جاحد مابحسش زي ماقالت ليه يا عمتي انا مزعت قلبي بايدي.
هتفت…حد يعمل كده دا فاجر قوي طب يابني وهتمشيها ليه.
هتف….. انا ما مشيتهاش هيا اللي عايزه تسيبني خايفه تعيش معايا الذل. نفسها يبقي ليها سند انا مش سندها يا عمتي انا اللي وجعتها انا ناظم تاني في حياتها ناظم عيشها جحيم وانا جيت كملت انا بتقطع يا عمتي.ليترنح ويمسك قلبه
لتقترب منه وتحتضنه …اهدي حبيبي وشك اصفر ..حبيبي طالما لسه بتحبك مش هتبعد احنا الستات كده اه موجوعه وكرامتها وجعاها بس بعد فتره بننسي احنا غلابه بنحب ومابننساش حبنا اهدي واصبر وانا هروح اترجاها تسامحني .
هتف ايوه هصبر ما فيش في ايدي حاجه اعملها وخلاص عليا كده كفايه اوي لناظم وجوده في حياتي انا مش هعيش عشانه مسود حياتي خلاص من بكره هضرب ضربتي وكده خلصت وهقفل عالقصه دي هاخد حقها انا ما كتش عايز حقوق منه دلوقتي مش فاكر الا اللي عمله فيها يمين الله لامسحه واحرق قلبه هو وعيلته وافوق وارجع احاول ارحع قلبي اللي راح وسحب روحي بس لما اسحب روح ناظم الجميل الأول.
هاتو فرفيت يا واد عايزين الراس في الحته والجته في اربع حتت يا غلبان .
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اصغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انتقام عاشق)