روايات

رواية روح الفصل الخامس 5 بقلم مجهول

رواية روح الفصل الخامس 5 بقلم مجهول

رواية روح البارت الخامس

رواية روح الجزء الخامس

روح
روح

رواية روح الحلقة الخامسة

جاسر لما سمعها وهي بتعيط حس بالذنب من ناحينها قام من مكانو واتصل بالتلفون على صاحبو ادهم
جاسر‘‘‘الو ايوه يا ادهم انت فين طيب انا جايلك حالا عايزك
وبعدها بساعه…..(ادهم صاحب جاسر من زمان وزي اخوه ومبيخبيش عنو اي حاجه)
ادهم‘‘‘انت ايه اللي انت بتقولو ده ياجاسر ليه عملت كده انت اتجننت وبعدين ليه روحت اتجوزتها انا مش فاهم مش انت كنت مش عايز ان حد يعرفك
جاسر‘‘‘منا روحتلهم على اني واحد تاني غيرت كل حاجه ماعدا الاسم وهما ميعرفرنيش اصلا واحنا بنتابع شركاتنا من هنا يعني ميعرفوش يوصلولي
ادهم‘‘‘انت بردو مرضتش عليا ليه هي ؟؟؟؟؟
جاسر‘‘‘معرفش استفزتني ولما ضربتني بالقلم حسيت اني هنفجر لو سكتلها حبيت انتقم منها
ادهم‘‘‘وبعد ما انتقمت حاسس بايه
جاسر‘‘‘مش عارف دي… دي كانت زي لوح الثلج معايا وكل ما احس بكده اتصرف بعنف معاها وهي بردو ساكته كنت هتجنن بس لما سمعت صوتها وهي بتعيط مقدرتش اقعد كلمتك وخرجت
ادهم‘‘‘انا مش فاهمك انت عايز ايه دلوقتي مش عملت اللي انت عايزو هتعمل ايه دلوقتي
جاسر‘‘‘مش هعمل حاجه هفضل على اتفاقي معاها تجيبلي الطفل وتمشي
ادهم‘‘‘طيب مش انت قولت انها مختلفه مش ممكن لو اديتها فرصه تبقى كويسه
جاسر‘‘بغصب وصوتو علي(لا ..لا كلهم واحد انا عارف ومتأكد)
ادهم‘‘‘مش معنى ان والدتك ومراتك كانو كده يبقى كلهم كده
جاسر‘‘‘‘سكت ومردش عليه
…………………………….
تاني يوم الصبح قامت روح من النوم دخلت الحمام اتوضت وصلت ولبست هدومها كانت لابسه فستان موڤ فاتح اللون خلها منوره ومكياچ خفيف وسابت شعرها مفرود ولبست صندل فوشيا واخدت معاها شال نفس اللون عشان لو حد دخل وهو قاعده بشعرها ونزلت السلم تدور على اي حد فضلت تلف في القصر وصلت للمطبخ لقت ناتالي واتنين كمان سلمت عليهم وضحكت معاهم وطلبت منهم يحضرو الفطار
ناتالي‘‘‘الاستاذ جاسر في المكتب طلب مني اقولك لما تصحي تروحيلو
روح‘‘‘وهو بتبتسم ليها خلاص شكرا بس هو فين المكتب
ناتالي وصلتها لباب المكتب روح خبطت عالباب ولقتو بيقول ادخلي
روح‘‘‘فتحت الباب ودخلت وناتالي قفلت الباب وراها وكل اللي قالتو(كنت عايزني في حاجه)
جاسر‘‘‘لما شافها فضل باصص ليها مش مصدق جمالها وزاي بسيطه كانت شبه الاطفال فاق وقالها(مفيش صباح الخير ياعروسه ولا إيه)
روح‘‘‘عايز ايه ياجاسر
جاسر‘‘‘بلاش اشوف مراتي
روح‘‘‘واديك شوفتني ايه المطلوب
جاسم‘‘‘تعالي اقعدي
روح ‘‘قعدت قدامو وسكتت
جاسم ‘‘‘بيطلع ورقه وبيدهالها
روح‘‘ايه دي
جاسم‘‘‘دا شيك اكتبي فيه المبلغ اللي انتي عايزاه
روح‘‘‘مبلغ ايه ده لمين ولايه
جاسم ‘‘‘ليكي مقابل الطفل والمده اللي هتقيضها معايا هنا
روح‘‘‘رفعت عنيها فيه مصدقتش انو بالحقاره دي وانو بيديها فلوس على وجودو معايا زي واحده من الشارع وردت عليه(يعني انت عايزني آخد فلوس على نومك معايا كانك مأجرني يعني مش كده… لا وايه عايزني ابيع ابني كمان )والله عرض مغري بصراحه.. طب معلش اصل انا محتاره.. انت لو مكاني هتكتب كام ؟؟؟؟..روح كانت بتتكلم والدموع بتنرل من عنيها غصب عنها…
جاسر‘‘‘كان بيسمعها وهو ساكت مش عارف يرد عليها حس انو غلط معاها (انا مش قصدي انا قولت ان المبلغ اللي في العقد مش هيكون كفايه)
روح‘‘‘مبلغ ايه اللي في العقد مش فاهمه(روح كانت نسيت خالص ان كان في مبلغ خمسين الف دولار اللي كانت ساره متفقه عليهم وخدت نصهم في الاول وهربت يعني فاضل خمسه وعشرين الف دولار)
جاسر‘‘‘الخمسين الف اللي ساره كانت متفقه معايا عليهم وخدت نصهم مقدم وفاضل النص التاني
(هي معقول مكنتش تعرف ولا هي بتستهبل)
روح‘‘‘لا ياجاسر بيه انا مش عايزه اي حاجه من حضرتك شكرا ولو على قعدتي معاك فانا مراتك قدام ربنا ولو على ابني فانا لما همشي هسيبو مع ابوه مش هبيعو لحد تاني ….عن اذنك… وقامت روح تجري دخلت اوضتها وفصلت تعيط كل ما تفتكر كلامو كانت حاسه انها رخيصه اوي في نظر نفسها
………………………………..
ناتالي‘‘‘استاذ جاسر الاستاذ ادهم وصل
جاسر‘‘‘دخليه
ادهم‘‘‘صباح الخير
جاسر‘‘‘وهو متضايق صباح النور
ادهم‘‘‘مالك ياجاسر حاجه حصلت
جاسر‘‘‘اه في
ادهم‘‘‘خير قولي
جاسر حكى لادهم على كل اللي حصل ورد فعل روح
ادهم‘‘‘انت اتجننت يابني ايه اللي انت هببتو ده
جاسر‘‘‘اهو اللي حصل انا اصلا مكونتش متوقع رد فعلها ده
ادهم‘‘‘انت لازم تعتذر ليها على اللي انت عملتو
جاسر‘‘‘بصوت عالي انت اتجننت اعتذر ليها ليه يعنى
ادهم‘‘‘عشان انت غلط جامد في حقها دي مراتك مش واحده مأجرها من الشارع وبعدين انا عايز افطر هتنادي عليها ولا انادي عليها انا
جاسر‘‘‘خلاص انا هكلمها رفع التلفون يتصل عليها لقاها بتتكلم مع حد فضل حاطط السماعه على ودنو يعرف هي بتتكلم مع مين
روح‘‘‘ايوه ياماما ياحبيبتي انا كويسه متقلقيش عليا وجاسر كويس اوي معايا وبيحبني اوي بيتعامل معايا كويس اوي مريحني خالص… حاضر ياماما هسلم عليه وابقي سلميلي على ريم ويوسف وبابا مع السلامه
جاسر‘‘‘قفل التلفون كان هيتجنن من اللي سمعو كان حاسس انو بيحلم
ادهم‘‘‘مالك يابني مكلمتهاش ليه
جاسر‘‘‘فاق من شرودو وقالو انا هبعت ليها ناتالي احسن
ناتالي‘‘‘مدام روح الاستاذ جاسر عايزك تحت عشان الفطار
روح‘‘‘معلش يا ناتالي انا مليش نفس
ناتالي ‘‘‘بس الاستاذ ادهم تحت وعايز حضرتك
روح‘‘‘ادهم مين
ناتالي‘‘‘دا شريك الاستاذ جاسر وصاحبو اوي
روح‘‘‘خلاص ماشي انا جايه وراكي
روح قامت غسلت وشها ورتبت المكياچ بتاعها خلتو احسن ورفعت شعرها لفوق وحطت الشال عليها بطريقه حلوه من غير ماتربطو بس كان حلو اوي عليها نزلت وراحت على السفره
روح‘‘‘السلام عليكم
ادهم ‘‘‘اول ماشافها قام من مكانو انبهر بجمالها وبعنيها راح عليها ومد ايدو
روح‘‘‘انا آسفه يااستاذ ادهم مش بسلم على حد اهلا وسهلا
ادهم‘‘‘استغرب اوي وبص لجاسر اللي كان ساكت بس مبسوط من رد فعلها(اهلا بيكي يامدام روح على فكره اسمك حلو اوي)
روح‘‘‘متشكره لحضرتك
قعدو عالسفره يفطرو كان ادهم مبهور ليها اوي لدرجه انو نسي انها مرات صاحبو وكان بيقول لنفسو (والله ياجاسر انت حمار في حد يعمل كده مع الملاك ده)
جاسر‘‘‘ كان متضايق من ادهم لانو كان مركز مع روح اوي
ادهم‘‘‘هو حضرتك خريجه ايه يا مدام روح
روح‘‘‘رفعت عنيها وكلمتو انا خريجه ألسن
ادهم‘‘‘وهو مش داري بنفسو قالها (هي دي عنيكي بجد)
جاسر‘‘‘رمى الشوكه اللي في ايدو من كلمه ادهم وقام من مكانو(مش يالا يا ادهم عشان اتاخرنا)
ادهم‘‘قام من مكانو وقال فرصه سعيده يامدام روح
روح‘‘انا اسعد مع السلامه
جاسر ‘‘‘خرج من القصر وركب العربيه زي المجنون وصل الشركه وادهم وراه
ادهم‘‘مالك يابني ايه اللي عصبك
جاسر‘‘‘انت اتجننت يا ادهم بتعاكسها قدامي
ادهم ‘‘‘وانت مالك متضايق ليه مش انت قولت انها مش فارقه معاك
جاسر‘‘‘استغرب نفسو فعلا وقالو بس انا قاعد وانا جوزها المفروض تعمل حساب لده
ادهم‘‘‘بضحكه انت بتغير ياجاسر ولا اي

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية روح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *