روايات

رواية خلف الظلام الفصل التاسع 9 بقلم أروى اسماعيل

رواية خلف الظلام الفصل التاسع 9 بقلم أروى اسماعيل

رواية خلف الظلام البارت التاسع

رواية خلف الظلام الجزء التاسع

خلف الظلام
خلف الظلام

رواية خلف الظلام الحلقة التاسعة

دخلت الأوضة و كانت أمل قاعدة على الكرسي عيناها مغلقتان و لسة زي ما هي قمر ناديت عليها بصوت هادئ:أمل مساء الخير ي حبيبتي.
أمل:خالد أنت حقيقي ولا بتوهم.
خالد:حقيقي ي حاجة بكيزة .
أمل:خالد و أخيرا وحشتني اوي كنت فين طول السنين دي .
خالد:مش مهم كنت فين المهم أنتي بتعملي أيه هنا .
أمل:الطمع ي خالد اللي جبني هنا.
خالد:الطمع لاء بلاش الالغاز انتي محامية ااه بس انا ممرض على قدي اتكلمي مباشر .
أمل:ماشي فاكر عمي مدحت.
خالد:فاكره ربنا يجازيه خير لما والدك اتوفى دار كل شغله و كان بيديكو فلوس كل اول شهر لحد ما انتي تتمي 21 و تديري الشغل ماله.
أمل:اهو طلع حرامي و نصب و كان بينيمنا انا و اخويا و امي لحد ما ينقل المصنع و الشركة بأسمه و فعلا عمل كدة انا لما تميت السن القانون مطلبتش حاجة و قولت استني اخويا هوة اولى يتكلم و استنيت و اول ما قاله انا عايز حقي اديره وراه ورق بيع الملك بتاعنا و الكلام ده السنة اللي فاتت و من ساعتها و أحنا في المحاكم لحد ما زق عليا عميل لبسني في المخدرات و حولوني هنا عشان اتعالج و يخلص مني و دلوقتي انا قصاد البيت ي أمي تطلعني و تديله البيت او الحل التاني اللي انت عارفه .
خالد:ااه ي ندل طب هتتصرفي ازاي دلوقتي.
أمل:حقيقي معرفش بس هلاقيه حل ان شاء الله بس اول حاجة محتاجة اعرفها مين اللي زور تحليل الدم بتاع المخدرات عشان ده هيبقى المفتاح.
خالد:أنا أعرف حد ممكن يساعدنا لو حابة اجيبه دلوقتي.
أمل:طب ياريت ي خالد جيبه.
رنيت على أحمد و خليته يجي ليا الاوضة طبعا قلق اول ما جه و قال:أيه ي خالد قلقتني حد حصله حاجة من عندك.
خالد:أهدي أهدي كدة ي أحمد أنا محتاجك تحليلي حاجة بس.
أحمد:ي شيخ والله في مرة هتجلطني معلش انا أسف ي أستاذة أمل أزعجاني هنسيبك ترتاحي و نكمل كلامنا برا.
خالد:أزعجنا مين و نكمل كلامنا فين أنت هنا عشان تساعدها اصلا.
أحمد:أساعدها ازاي بقى و ليه أصلا ده كدة أذى ليا .
خالد:أذي ليه بس ي عم انت بس هتعرف مين اللي زور التحاليل بسيطة.
أحمد:لاء صدق بسيطة فعلا هوة أي مريض يحتاج مساعدة نساعده و بعدين مين اصلا دي عشان اساعدها دي واحدة مدمنة.
خالد:ااه ي متخلف مدمنة مين دي أمل حب عمري كنا جهزنا كل حاجة و هنجوز بس حصل اللي حصل و مشيت.
أحمد:أنا أسف والله ي خالد أسف ي أمل طب كدة الموضوع اختلف و بقيتي مرات اخويا و لازم اساعدك.
أمل:شكرا جدا لذوقك بس ياريت في أسرع وقت عشان والدتي محتاجاني.
أحمد:حاضر هبعتهم حالا ل زميلي و عندي حل حلو تاني هيسرع الخروج.
خالد:ايه ي أحمد قول بسرعة.
أحمد: نعمل تحليل تاني خالص و نثبت التحليل الجديد نقي مع القديم مزور كدة القضية أتحلت.
أمل:فكرة حلوة جدا بس قبل اي حاجة عايزة اعرف مين اللي زور التحاليل.
أحمد:عيوني حاضر بس كان عندي سؤال انا لما دخلتلك اول ما جيتي كنت مهيسة و بتقولي كلام غريب ازاي دلوقتي بخير .
أمل:كانو مديني جرعة مخدر عليا و الشخص اللي ادهالي قال المفعول هيروح كمان 5 ساعات عشان كدة مكنتش وعي .
أحمد:الشخص اللي اديهالك دا انتي موضوعك كبير بقى.
خالد:حاجة زي كدة ي ابو حميد المهم انت تروح تخلص اللي قولنالك عليه.
أحمد خد العينة و وداها معمل التحليل و سبت أمل و اتطمنت على يونس و قررت اني اكلم والدتي و اتطمن عليها و حشني صوتها خدتني الشجاعة و اتصلت:لكل حبيب مستني حبيبه أبنك عوض أي حبيب .
دي كانت الجملة اللي كنت بقولها ل أمي على طول ردت بعياط و قالت: خالد حبيبي فينك كل ده بقى كدة تقطع قلبي عليك و متسمعنيش حتى صوتك.
حاولت اتماسك و معيطتش قولت:كنت تايه ي أمي و زعلان من نفسي على اللي عملته فيكي سامحيني ي حبيبتي أنا أسف.
سناء:مسمحاك ي حبيبي دنيا و أخرة هترجع البيت أمتى وحشتني دخلتك عليا و صوتك و هو بيناديني لما تجبلي حاجة بحبها.
خالد:و حضرتك كمان وحشاني ي أمي و وحشني زعيقك ليا لما ارجع متأخر و أكلك اللي كنت بتريق عليه .
سناء:طب أيه مش ناوي ترجع لحضني.
خالد:قريب اوي ي أمي ادعيلي بس انتي.
خلصت مكالمة مع أمي و الروح اتردت ليا تاني و أخيرا من بعد خمس سنين بس فجأة لقيت أحمد جاي و ماسك دماغه و بيقول : الحق ي خالد ————

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خلف الظلام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *