روايات

رواية شكب الفصل السابع 7 بقلم صفاء حسني

رواية شكب الفصل السابع 7 بقلم صفاء حسني

رواية شكب البارت السابع

رواية شكب الجزء السابع

شكب
شكب

رواية شكب الحلقة السابعة

#كان #متردد عمار يدخل البيت إلا سابه من سنة وفضل يقعد في فندق
لكن وجوده دلوقتي مهم جدا ومش عارف يتصرف
قطع شروده عماد
وقال
انا جهزت كل حاجه يا اخى فتحت عيادة علاج طبيعي وطلبت دكتور وكمان أجهزة ومعدات وفى مساعدين معه وكمان الدور الارضي يكون ليك انت وبابا
اتنهد عمار وقال
انت عارف يا عماد انا هربت من ميار زى ما اتفقت معاك وعشت في فندق عشان اديك فرصة تعرف تشوفك لكن انا خايف من رجوعى دلوقتي ميار مش هتسبنى وزمان انا كنت رافض عشانك انت ام دلوقتي
انصدم عماد وقطعه وسألها وقال.
غيرت رايك حبيتها
ابتسم عمار بوجع وقال
لا طبعا عيب،عليك انا اتجوزت
ساله عماد
اتجوزت امتى ومين ده
تنهد عمار
اتجوزت شكب،
استغرب عماد
يعني انت بدور علي مراتك قبل ما تكون شاهدة وانا مستغرب اهتممك لكن امتى لحقت انت متعرفهش، الا، من اسبوع
تنهد عمار
الموضوع ابوها واثق فيا وهو من الاساس، كان خايف علي بنته من اخوه عشان كان اشترك في خطفها زمان ولم شافنى متعلق بيها وسمعته وهو بيتكلم عن عمها والا عمله ووقتها عرض علي يشتغل معايا في شركتنى ل مرسي مطروح او بورسعيد وانا وفقت بشرط اكتب كتابي على بنته ولم تكبر نتجوز وهو وافق
شهق عماد
يعني ممكن يكون عمها متورط فى موضوع تغير العنوان
طبعا ده اكيد عشان كده عاوزك تطمن منى انا
حبيت وعرفت يعني ايه تحب وتعشق وعشان كده عندي خطة عشان تحسي بيك ميار،
اتنهد عماد ومسك قلبه وقال
وقعت قلبى انت اخوى الكبير وعمرى ما اقدر اكرهك وحبي ليك اعظم من حبي ل ميار واحترمت هروبك منها انا عارف ميار بتحبني من واحنا صغيرين لكن مش عارف ليه اتغيرت شافت فيك ايه مشفتهوش معايا
اتنهد عمار وقالت
اقولك ومتزعلش
خفض رأسه عماد وقال
شايفنى عيال رغم الفرق ما بيني وبينك مجرد سنتين
ربط على كتفه عمار ورفع راسه وقال
انت رجل وسيد الرجال لكن مش تقيل مدلوق عليها والا زى ميار بتحب الا تجري وراه مش الا يجري وراءها
قطع حديثهم الخال الا شافهم متجمعين واقترب وانصدم من الا سمعه وقال
وكمان بنتى مدلعة وعودها كل حاجه تطلبها تستجب وبعتذر منك يا عمار مكنتش فاهم رفضك صح كنت فاكرك متكبر عليا لكن انا دلوقتي فهمتك وانا عايزة الا يحب بنتى ويصونها وكمان يشكمها وكنت فاكرك انت المناسب لكن غيابك خلني شوفت عماد رجل يعتمد عليه وشال الشغل والموانئ ومش اتاخر وكان من الصبيحى بيقف مع العمال
وانا بوعدكم ان ده بيتك يا ابني ومتخافش وادخل وانا معاكم فيها وعايز اشوف دلع بنتى وصلنا لفين
حضن عمار خاله هو وعماد وقالو
ربنا يخليك لينا يا خال
وبعد كده عماد قال
فى حاجه تانى عرفتها لم رجعنى انا سمعت ميار بتتكلم مع حد وقالت
انا معايا حاجه هتخلى عمار يوافق يتجوزنى ومش عارف هى ايه بالظبط
تنهد الاب وقال
انا احط كاميرا في غرفتك يا عمار وانت تكون موجود يا عماد وانشوف بنتى اعتماد نواي على ايها
و
فعلا بعد ما دخلوا وظهر القمر
دخلت عنده ولبسه قميص نوم وبدمغ لبان
وقالت
اخرين رجعت يا عمار وحشتيني اوى
صرخ عمار
ايه الا جابك هنا يا ميار انا سبتلك البيت وروحت عيشت في فندق عشان اخلص منك
ومرجعنيش الا الشديد القوة
ضحكت ميار وقالت
هى ليله واحده اعيشها معاكى وفى المقابل عنوان السينور الا هتشهد قلت ايه
نظر لها عمار بصدمة وسألها
عنوان ايه الا بتقولي عليها
ابتسمت ميار وقالت
مش هقولك الا لما تكون لي وتطلب تتجوزنى من بابا
مسك نفسه وبدأ يجريها فى الكلام وقال
انتى عارفه انى ابوى مريض وانا عندي كلمتى بس افهم بتتكلمي عن ايه
ابتسمت ميار وقالت
بتكلم عن عنوان الشهادة الوحيدة على الحادثة الا،اسمها شكب،
اتنهد عمار وهو بيمثل انه مضيق، وقال
مطلعت ضحكت علينى وكتبت عنوان غلط وهربت ممكن خافت تشهد بس اقول ايه عيلة
هزت راسها ميار بالنفي وهى فرحانه انه وصفها بعيلة وقالت
تو تو هى اصلا مكتبتش العنوان بيديها عشان كانت متجبسة هى مالت العنوان للبت الا موجود في الاستعلامات لكن البت غيرت الورقة وكتبت عنوان غلط ورمت العنوان الحقيقه
انصدم عمار وسألها.
انتي بتقولي ايه عرفت ازاي
ردت ميار وهى تقترب منه بدلع وضمته وقالت
انا بحبك يا عمار وبعشقك بجنون وانت دايما بتهرب منى وكنت فاكره عمى سافر ليكى يقنعك تتجوزنى زى ما اتفق مع بابا يشركه وينصبه ووحشتنى ومقدرتش تغيب فجيت على الفندق عشان اطلب منك توافق على عرض ابوك ونتجوز وعرفت بالحادثة وجيت على المستشفى وشفوت البت دي معاك كنت هموت من الغيره، وانا شايفه نظرت زعلك عليها، لكن لم عرفت انها صغيرة وطفلة ومجرده شهادة اطمنت
ووقتها شفوت كل الا حصل اعتقد عمى البنت طلب من السكرتيره تعمل كده وانا عملت نفسي برمى حاجه فى القمامة واخد الورقة
اندهش عمار من الا سمعه وسالها
طيب ممكن العنوان يا ميار بجد الموضوع مهم وابوى مش يتحسن الا لما نوصل للشخص الا عمل كده
ابتسمت ميار وهى بتشاور على صدرها وقالت.
هنا خده لو عايز
صرخ عمار فيها وقال
عيب عليكي يا بنت خالي ارجعى غرفتك وشكرا على المعلومات دى ومش عايز حاجه
وانسى انا عمري ما اكون ليكي اخوى بيحبك وانا عمري ما اخد واحدة اخوى عينه عليها
انصدمت ميار وقالت
انت بتضحك عليا انت عارف انى مش بحبه انا بحبك انت وممكن اصرخ وقول انك اعتدى عليا والكل يصدقني.وتكون مجبر تتجوزنى
ابتسم عمار وبثقة وقال
اعمليها وشوفي النتيجة هتكون.ازاى
استغربت ميار تصرفه وسألته:
انت مش خايف ولا ثقة في نفسك
طيب شوف وبدات تنعكش شعرها وتقطع هدومها
وفتحت الباب وفضلت تصرخ
اتلم كل اللي فى البيت على الصوت
وهى بتعيط وجاية تحكي وقالت
وانا خارجة على الحمام سحبنى وقبل ما تكمل الاسم كان عماد الاخ الاصغر ل عمار ظهر وه
واتكلم
انا فعلا سحبتها عشان اترجها توافق على الزواج منى وتنسي عمار عشان انا بعشقها بجنون وهى رافضة
ضربة الخال بالقلم وقال
تروح تتحرش ببنت
كانت ميار مصدومة امتى حصل ده جي تغيير كلامها
كان الأب، طلب منها تسكت وقال
انتي اسكتي خلاص ما انا لو عرفت اربيك كنت مش خرجت من اوطك بالشكل ده وفى شباب، فى البيت وبكسرة انا كنت عايز اعملك فرح كبيرة لكن بعد الفضيحة ده مجبر ان نعمل فرح في اقرب وقت
يكون الخميس اللي بعد الجاي
حاولت تتكلمي ميار
يا بابا
ص
رخ الخال
غطى بنتك يا اعتماد الا معرفتيش تربيها
اقتربت الام وحضنت بنتها و اخدت الورقة من صدرها وميار مصدومة ومحستش والورقة بتتسحب منها
سابهم الاب
ومشي ورمى عماد قبلة على الهواء وهو بيضحك
وميار، مفروسة
وكان بتذكر، لم دخل الاوضه مراقبي كل الا حصل وكان يتجننى ونادى على مراته وقال شايفة عمايل بنتك والله العظيم هطلقك
انصدمت اعتماد
ليه يا رجل وانا ذنبي ايه انت عارف بنتك بتحبه
صرخ فيها
حبك برص وعشر خرص انا الا غلط انى اتجوزتك كانت النتيجة البت طلعت ذيك انتى تعملى اللي اقولك عليها بدون كلام ولو اعترضت او بوك انفتح بكلمة للبت هخرب بيتك وترجعى للشارع الا لميتك منه
ردت اعتماد حاضر يا اخوى متزعلش نفسك انت بس وبدات تدلع عليه قول اللي انت عاوزه وانا تحت امرك
باك
رجعت اعتماد وقالت
اتفضل يا اخويا الورقة اهيه زى ما طلبت منى بلاش التكشيرة دى وانت خلاص حكمت عليها تتجوز واحد مبتحبهوش
نظر لها الخال بعصبيه ولسه يزعق راحت قالت
خلاص يا رجل بقي ي خبر عليك يا انى متجوز سبع وانى مش عارفه يا اخواتى انا مش قادر على نظرتك ده عجبتنى ورمتني تحت رجلك
ابتسم الأب وحرك شانبه وقال
تعالي يا اعتماد قلبي انتي. يا ولية بتصغر، والا بتكبر يا بوى على الجمال ده اللى مصبرنى عليك
اجهزة يا وليه دقيقة وارجعلك وهوريك السبع يعمل ايه
ابتسمت اعتمد وانا منتظرك يا سبعى وضحكت ضحكه مايعه
عندى عمار ابتسم ان ربنا سترها لو عمى مكنش سمعنى كنت عملت ايه تخيل شكب ا قدمه وهي تضحك وبتتكلم معه
كنت هتهرب من الشباك بردو انت نمسي وتعملها
ضحك وجيه يكلمها فجاءة مشفهاش اقدمه
ه
رجعك عندى انتى مراتي غصب عن الكل وعنك انتى كمان
كان الخال خرج وراح عنده وقال
اتفضل يا ابني الورقة
لازم توصل ل عمل كدة في صهري وصحابى وشريك العمر
شكره عمار وقال
بس حكمك كان صعب يا خال ازى تجبر بنتك تتجوز غصب عنها
ابتسم الخال وقال
متقلقيش يا ابني دور على حق ابوك وانا وعماد هنعيد تربيتها بنت اعتماد وضحك الولية مستنيه جوى اروح ليها سلام
ضحك عمار على خاله الا مش عجبه حال مراته لكن بيعشقها الحب حلو انا جايلك
يا شكب
……
عند شكب
انصدمت ان عمها اخده على بيت تانى فى حى المنتزه حي راقي والبيت غاليه
وكانت رفض شكب تسيب بيت اهلها
بعد الحاح شديد من العم انه لازم يكون تحت عيونه وانه اشتري بيت كبيره عشان العيلة تتجمع من ثلاث طوابق
هو وأسرته فى طابق،
وشكب وجدها وجدتها طابق وتحت محلات
اقتنع الأب عشان معندوش استعداد يعيش الوجع تانى
تم فتح محل موبايلات العم وقف فيها
والتانى مكتبة للجد يقعد فيه بيع الكتب الخرجي والقصص والكراسات والكشاكيل والاقلام والعاب
كانت شكب مصممة انها تروح معهم لم شافت ان جدها فرحان على شرط تروح تشهد
وثبتها عمها وطلب منها بعد النقلى
….
بالفعل وصل عمار لمكان بيت شكب وانصدم انها شقه فاضيه وفى شغل فى الشقة
فسالهم عن أصحاب البيت
رد الصنايع
عزلو من شهرين بعد وفاة استاذ ايمن ومراته
اخوه باع الشقة
وسكت شويه
سأله عمار وقال
سكت ليه فى حاجه
سأله الصنايع
انت المشتري الجديد اعذرونى يا ابنى
استغرب عمار وساله
اعذرك ليه انت عملت حاجه
اتنهد الصنايع وقال
عشان قلت ليك ان اصحابه ماتوا لم يعرف المشترى بكدة وقف الشغل ووطلب يبعيها تانى
ومنتظرين المشترى الجديد نفرجه على
الشقة لكن منقولش ان حد ماتوا
سأله عمار وقال
اه انا سمعت عن شقة فاضيه وطلعت اشوفها
طيب الرجل والست مكنش ليهم اولاد
رد الصنايع
كان ليهم بنت زى القمر كانت زميلة بنتى اسمها شكب شكلها كان يقطع القلب وهى بتعيط عشان عمها مش يبيع الشقة حتى وقع كشكول من كشكيلها وهو بيلم حاجاتها بالعافية
استغرب عمار وساله
انت تعرفهم كويس على كدة وفين الكشكول ده عشان لم اقابل المشترى اديه يرجعه ليهم
ابتسم الصنايع
طبعا اعرفهم شكب ده قمة الاخلاق والطيبة انت عارف ان كل الفلوس اللي كانت بتطلع من اعلانات اليوتيوب للقناة إلا فاتحها كانت بتدفعهم ل مين

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية شكب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *