روايات

رواية سجينة الهيثم الفصل الأول 1 بقلم روكا حسن

رواية سجينة الهيثم الفصل الأول 1 بقلم روكا حسن

رواية سجينة الهيثم البارت الأول

رواية سجينة الهيثم الجزء الأول

سجينة الهيثم
سجينة الهيثم

رواية سجينة الهيثم الحلقة الأولى

أنا عايزه أطلق يا بابا و حالا مبقتش قادرة أعيش معاه!
سكتت بابا وقال :أي السبب يا غرام ي بنتي؟
جوزي محسسني إنه شب مش متجوز بيسمع أفلام كأنه مراهق ده زي المدمن، أتكلمت معاه يا بابا وقال
هو أنتي مش بتاخدي حقوقك الشرعية!!
بصلي بابا بتركيز.. أنتي بتاخدي حقوقك يا غرام من هيثم الا أنه شب محترم ومعملته معاكي كويسة عايزه تتطلقي منه؟
يا بابا أنا بقرف منه لما بيلمس جسمي ببعد وبفتكر اللي هو بيعمله برفض كتير وسبب رفضي كان بيسيب البيت ويمشي وبقوله حرام.. يقولي أنتي اللي مقصره أنا مش حاسس إنك ست وعندها أنوثه دايما قاعده بعباية بتبعدي عني وانا فعلا بعمل كدا
_بس انا هطلق يا بابا من هيثم و ده أخر قرار ليا
فجاة بيتصل هيثم بهدوء،، غرام أنا رجعت من الشغل ومعايا أكل من بره قولت أجبلك الاكل اللي بتحبيه هترجعي من عند عمي أمته؟ عشان وحشتيني البيت من
غيرك زي القبر ده انتي روح البيت أرجع أخدك
_سكت وبصيت لبابا كان سامع المكالمه كلها، اخد مني التلفون وقال بهدوء :أيوة يا هيثم يا ولدي غرام هجبها لحد عندك بعربيتي هتجهز وهتجيلك، حاول تهتم بيها شوية البنت زعلانه منك وجايه علي خاطرها…
لا يا عمي ربنا ما يجيب زعل علاقتي أنا و غرام كويسه وهي ست بمعني الكلمة شايله البيت من أوله وبتتعب وأنا مقدر ده بس أنا بغير علي مراتي وبحبها،، تقعد في بيتها؟ وهي بتشوف ده تحكم وتملك..
خلاص يا ولدي نص ساعة وهتكون عندك!!
_صرخت في بابا بحزن :أنت معايا ولا معاه بقولك أنا في سجن انا مش مرتاحه هيثم بيتفرج علي افلام خارجة اقولهالك ازاي يا بابا.. دي فيها قضية وقاعده رسمي لأنه متجوز أمال عقوبة الزا*ني المتزوج اي؟؟
قرب بابا مني وحضني.. حتت أنه بيعمل كدا ممكن انتي فعلا مقصره زي ما هو بيقول جربي تحتويه وتسمع كلامه بلاش كلام الناس اللي تقولك، الراجل زي الست مفيش فرق بينهم.. تشتغلي زي ما هو بيشتغل، وأنه يطلب منك حقه وترفضي ده حرام، وأنه يشوفك أنثي ده
حقه بتتطبخي اجري عليه و رحبي بيه..
شوفتي أمك كانت بتعمل اي.. أطلعي أساليها كدا اللي أنا بعمله ده صح شوفي هتقولك اي،، مش بعيد تتضربك بشبشب أبو ورده جوزك بيعمل ذنب حاولي تبعديه عنه بدل لا قدر الله ندخل في عواقب تانيه!!
لبست وجهزت حاجتي وسلمت علي ماما ونزلت ركبت العربية ومشيت مع بابا كنت خايفة.. وعارفه ان راجعه سجني تاني للأبد :هيثم عايز يمتلكني كأن ههرب منه؟
وصلنا مسكت في هدوم بابا بخوف..
أنا خايفة اوي يا بابا من هيثم المره دي بسبب أصراري ان امشي من البيت ممكن معرفش أخرج تاني؟
فتح هيثم بترحيب :أهلا يا عمي؟؟ أهلا يا غرام نورتي بيتك وجوزك!! قرب عليا وحضني قدام بابا وهمس جمبي وحشتيني اوي أتنفضت من كلامه وقولت بتوتر:
وانت كمان يا هيثم،، قعد بابا وقال حضري الشاي، دخلت المطبخ وسمعت بابا كان بيتكلم معاه بصوت مش مسموع!! مراتك طلبت الطلاق يا هيثم وشايف ان عندها
حق المره دي مفيش واحده تقبل تعيش مع واحد بيسمع حاجة زي دي أنا لميت الحوار وهدتها، واحد زيي كان خلاها تتطلق وقعدت معايا
بس انا عشان بحبك قولتلها حفظي علي بيتك وحاولي تخليه يبطل يسمع الكلام ده أنت رايك اي
_وقف وحسيت انه اتوتر وبقا محرج :
حاضر يا عمي هشوف الموضوع ده وابقي اتواصل معاك
بيمشي بابا من غير ما يشرب الشاي ولقيت هيثم باصص في الارض دخلت بلشاي بصلي وقال!! عايزة تتطلقي يا غرام؟؟
هزيت دماغي برفض فجاة صوته بقا عالي :
حاجة زي دي هنا في بيتي أنا بعملك إن زوج كويس ده انا بصلي وبنزل الجامع وبحفظ اولاد قران وبحاول أخليكي كويسه من حجاب صح لطريق ربنا أنا كا راجل نفسي الاقي إن معايا زوجة أنا مش بشوف دلعك ليا يا غرام دايما قافله علي نفسك برده في مشاعرك
فا كنت بهرب ان اسمع قرف من ده عشان لما بطلب منك كنتي ترفضي وتقوليلي أنا زهقت منك دي حقوقي يا ماما أنا مش بقول لأهلي عليكي ومفيش حرف بيني وبينك بطلعه بره الاربع حطان دول وانتي كا غبية راحه تقولي لبوكي انك غلطانه وجاي يقولي واحد غيري كان
طلقها منك أنتي شايفه كدا!!
_سكتت بخوف : هيثم أسمعني خد أستني متنزلش عشان خاطري.. سبني ونزل وساب تلفونه ومفتاح عربيته رجع وفتح الباب وقال وهو باصص في الارض..
أنتي طالق يا غرام
هيثم سامحني أستني يا هيثم ساب البيت ومشي
مش عارفه اللي انا عملته ده غلط ولا صح بس انا كنت
محتاجة افضفض شويه مع حد وروحت لبابا لكن كل حاجة اتقلبت ضددي أنا اطلقت منه..
رنيت علي بابا وانا بعيط.. بابا أنا اطلقت من هيثم!!
أيهههههههههههه
ووووووووو

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية سجينة الهيثم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *