روايات

رواية مزرعة الغضب الفصل الخامس عشر 15 بقلم نرمين قدري

رواية مزرعة الغضب الفصل الخامس عشر 15 بقلم نرمين قدري

رواية مزرعة الغضب البارت الخامس عشر

رواية مزرعة الغضب الجزء الخامس عشر

مزرعة الغضب
مزرعة الغضب

رواية مزرعة الغضب الحلقة الخامسة عشر

اذاد غصب عاصي عليها و سحبها بشده من يدها تحت نظرات رنا المشفقة عليها فاهي تعلم مدي غضب اخوها
سحبها وادخلها حجرة نومهم واغلق الباب عليهم بالمفتاح ثم قام فجاءة بتمزيق ملابسها
تفاجأت روز مما فعله عاصي قامت مسرعة محاولات أن تجمع ملابسها الممزقة لاخفاء ما ظهر منها مما زاد غصبه عليها وقال بنبرة حاده :
– علي فكرة انتي مراتي كل حاجة فيكي ملكي انا ليا حق فيكي حتي النفس اللي طالع منك ملكي انتي فاهمة
انتفضت روز من صوته الجهوري و لكنها تظاهرت يالتماسك وقلت بنبرة غضب:
+ وانا بقولك أن نجوم السما اقربلك مني مش روز اللي تعمل حاجة مغصوبه عليها انت لسة متعرفتيش يا بشمهندس
– لاء انتي اللي لسة متعرفنيش ياكتوره يمكن انتي أقصي حاجة عملتيها في حياتك انك عملتي المزرعة دي منكرش أنها استوريا بس اخرك باب المزرعة. لكن برا الباب بتعها متعرفيش ايه الي بيدور برا لكن أنا نحت في الصخر علشان اعمل نفسي انا ابويا مات قدامي ونفسه مكسورة بقيت مسؤله عن ام واخت عاجزة وانا عمري عشر سنوات كنت الاخ و الاب و الابن،
امي اللي هي في دلوقتي بسبب اللي شافته زمان خوفها أن ايام الفقر ترجع بقت تكره اي حاجة تفكرها باللي شافته و للاسف انتي من ضمن الماضي اللي نفسها تنساه كل ما بتشوفك بتفتكر كل اللي مرينا بيه ومش هي بس انا كمان كل ما افتكر جدك و اللي عملوا فينا نار جوايا
مسحت روز دموعا بظهر يدها وقالت وهي صامده :
+تمام قوي يا بشمهندس كل ده حلو شيل ده من ده يرتاح ده عن ده وانا قلتلك انا هسيب الدنيا كلها وانزل مصر اديني فلوس بيع المزرعة ومش هتشوفني تاني لا انت ولا الهانم ولدتك
ضحك عاصي بسخرية وقال:
– انتي فاكرها سهله قوي هطلع من جيبي ٢مليون واقواك اتفضلي!! واللهي مش انا اللي اتعاتب روحي عتبي ابوكي هو اللي حطك في الوضع ده هو اللي حط شرط الجواز سنتين وهو اللي عمل الوديعة بفلوسك كلها يبقي طول فترة سجنك هنا انتي تحت رحمتي وتحت مزاجي وانا مزاجي طالبك دلوقتي اخلصي وخشي وضبي نفسك علشان مزاجي وبعد ما اخد مزاجي روحي نامي برا في أوضتك ولما ما مزاجي يعوزك انتي هنا تحت رجلي
قالت روز بأندفاع بدون أن تفكر:
+ ااااايه جو الاغا خان و حريم السلطان اللي انت عايش في انت طالع من فيلم ابيض واسود قديم ومهروس ناقصله الكاس و ازازة الخمرة ما توزن كلامك يا بشمهندس كده مزاج مين اللي انا هكون تحت امرك فيه انت عايش الوهم بزياده
وفي الخارج تقف هبه علي باب الحجرة تحاول أن تستمع لما يدور في الداخل وكل ما تسمع صوت عاصي يرتفع تزاد فرحتها من الداخل وهي تدعي أن يطلقها فاهي تريد بشده ان تكون هي صاحبة كل الخيرة ده وهي الآمر الناهي وتكون هي سيده المنزل حتي فكرت أنها سوف تتخلص من خالتها في إحدي دور المسنين حتي لا تكون عائق لها وتصبح هي المتحكمة في كل ذلك العز
اقتربت منها رنا وقالت وهي تدفعها بعيدا عن الباب:
= بطلي بقا يا شيخة مسح الاوكر ده وانضفي بقااا هتستفادي ايه لما تسمعي للي بيدور بين راجل ومراته عيب عليكي
اتفزغت هبه من رنا ولكن تلتفت لها وقالت بغيظ وهي تجز علي أسنانها:
+ والله مباقش غيرك يا عجزة انتي اللي هتقولي اعمل وما معلش ايه انتي مالك انتي انا بعمل ايه
= طيب يا هبه انا هخبط علي عاصي و اقوله اللي انتي بتعمليه ونشوف بقا رد فعله معاكي هيكون ايه
ولكن بحركة سريعة دفعت هبه رنا بعيد عن الباب مع ضعف قدم رنا اختل توازنها و سقطت من علي الدرج تحت صياح هز جميع أركان الڤيلا
سمعت روز صوت صياح رنا جرت مسرعة وتناست أن ملابسها ممزقة فتحت الباب وجدت هبه تضع يدها علي فمها و رنا تقع من علي الدرج جرت مسرعة تلحق برنا ووضعت يدها خلف ظهر رنا حتي تخفف من حده الوقعة علي ظهرها فوقعت رنا بثقلها علي زراع روز مما تسببت في كسر مضاعف فيه
جري عاصي هو أيضا علي صوت الصياح وشاهد ما فعلته روز مسرعة دون أن تفكر وكيف ضحت بنفسها من أجل أن تلحق رنا جري عاصي مسرعا ينزل الدرج و رفع رنا من علي زراع روز التي كانت تصيح هي الأخري من زراعها صاح بصوت جهوري إسعاف اتصلوا بالاسعاف فكانت رنا تصيع من ظهرها و روز من يدها وقدمها
استوعب عاصي أن ملابس روز مازالت ممزقة و دخول محمد وعمال المزرعة فور سمعهم صوت الصياح المرتفع
جري محمد علي روز لأن عاصي كان يحمل رنا
ارتفع الدم في عروق عاصي لأن روز كان جزء كبير من جسدها مكشوف
لاحظت روز تغيير وجه لغضب شديد وتذكرت ما هي في رفعت عينها وقالت لهبة أن تحضر لها اسدال الصلاة الخاص بها من حجرة النوم ولكن هبه اصتنعت عدم الفهم وقالت :
+ وعاوزة الاسدال ليه بقا أن شاء الله مش انتي عاملة فيه المراه الخارقة اطلعي هاتية لنفسك ولو أن انا شايفة أن الشو اللي عملتيه من حبه ده سخفيف قوي كل ده علشان عاصي يا خد بالله منك مش بعيد تكوني انتي اللي زقتي رنا علشان تشدي النظر ليكي
خبط ولدت عاصي علي صدرها دليل علي الاعتراض وقالت برعب :
= معقول تكوني انتي اللي زقيتي بنتي من علي السلم اه معقول قوي بدليل أن هدومك مقطوعة اكيد رنا حاولت تمسك فيكي فزقيتها سحبتك معاها وهدومك انقطعت
ثم التفتت نحو عاصي وقالت :
= شايف يا عاصي شايف المجرمة عملت ايه في اخوتك
ولكن عاصي كان في عالم آخر لا عارف يعطي رنا لأحد يحملها و لا قادر يحضر شيء يستر زوجته عن العيون
لم ترد روز علي كلام ولدت عاصي و تحاملت علي قدمها رغم الالم الشديد الذي كانت تشعر به وصعدت اللي غرفتها ولكنها أدركت أن ملابسها مازالت في غرفتها الصغير فتحت دولاب عاصي وأخرجت منه تي شيرت خاص به و. جددت صعوبه في ارتدائه بسسب الالم في يدها و لكنها في النهاية ارتدته سقطت دموعها من شده الالم نزلت روز الي اسف فقد كانت سيارة الإسعاف وصلت حملو رنا علي حامل السيارة توجه عاصي نحو روز يسندها هي الآخر لم تحاول روز الاعتراض فاهي قد تملك الالم منها أقصاه
ذهبوا الجميع اللي المستشفي و طمأنهم الطبيب علي حاله رنا وأنها لاتحتاج سوي راحة اسبوع بدون حركة وان ما فعلته روز هو من أنقذها من انتكاس حالتها مرة أخري
ولكن الوضع عند روز لم يكن باحسن حال مثل رنا فالوقعه كانت قوية وهي تحمل جسد رنا لقد حصل كسر مضاعف وتم تجبير الذراع بالكامل بالجبس و ربط رباط ضاغط علي الساق و لبس حزام يمسك منطقة الظهر و عدم الحركة لمده شهر كامل حتي ترتاح فقرات الظهر بسبب ظغط الفقرات بسبب الارتطام
حمل عاصي روز الي غرفتهم ووضعها علي السرير وقال لها برفق دقتين وراجع اوعي تتحركي انتي سمعتي كلام الدكتور وكفايا عند علشان مضريش نفسك
هزت روز رأسها
ذهب عاصي لغرفت رنا التي كانت تبكي شعور بالذنب لما حدث لروز
اقترب منها عاصي يربت علي شعرها وقال بحنان
سلامتك يا عصفور قلبي ايه اللي حصل خلاكي تقعي من علي السلم
قصت رنا علي عاصي كل ما حدث من هبه مما زاد غضب عاصي عليها وقال:
– وبعدين بقا فيها علشان عارفه أن انا مش هقدر أمشيها من هنا بسبب الزفت ظروفها بس هي اتمادت فيها قوي واللي يجننك أن امي مصدقها في اي حاجة بتقولها
قالت رنا بتعب شديد :
+ امك بتعتبرها بنتها اللي فاهمة دماغها و بطاوعها وبتعوضها علي انا مقدرتش اعمله بسبب عجزي امك بتتباهي بيها فبراير مكان تروحه وهبه عارفة ده كويس وبتلعب عليه عارفة ان خالتها مش بتستحمل عليها الهوا
بذمتك يا عاصي المفروض ماما امون معايا دلوقتي علشان لو احتجت حاجة انا مش عارفة لو روز ملحقتتيش انا كانت هتبقي ايه حالتي دلوقتي وفين ماما انا بجد محتاجها يا عاصي محتاجة حضن يحسسني بالأمان لكن هي من ساعة مرضي وكأنها بتستعر مني علطول هبه هي اللي معاها في كل مناسبه و كل مكان وانا في الأوضة بتاعتي بالايام
دمعت عيون رنا لاهتمام ولدتها ب هبه و تركها ليها رغم ظروفها التي كانت في أشد الحاجة لحضن امها
حضنها عاصي فهو يعلم ما تفكر فيه أخته واشفق عليها وقال لها بحنان شديد :
– طيب يا حببتي مش محتاجة مني حاجة انا هروح اشوف روز علشان زي ما انتي عارفة الدكتور مانعها من الحركة ولو احتاجتي اي حاجة رني عليا هتلاقيني قدامك علطول
هزت رنا رأسها وقالت مبتسمة وهي تغمز له:
+ عيونك فضحاك يا عاصي ولهفتك وخوفك عليها وأضحة رحلها يا عاصي وطيب خاطرها صدقني روز مش هتتعوض وبنت اصول ارمي كل الحقد اللي جواك وعيش العمر قصير قوي بلاش تقضية في كره وعند، في حاجات لو راحت منك هتقعد العمر كله ندمان عليها انا نصحتك وانت حر ماترجعش تقول ياريت اللي جري ما كان متسعش لكلام ماما سيب قلبك هو اللي يمشيك اسمع كلام قلبك يا عاصي وانسي اللي فات
تركها عاصي ودخل غرفته ليجد روز تحاول النهوض من السرير و هي تتألم جري مسرعا نحوها وهو يقول بغضب
– هو انا مش قلتلك متتحركيش من مكانك هو انتي لو سمعتي الكلام تعيي متعرفيش تسمعي الكلام ابدا
قالت روز وهي تتالم :
ما انا عاوزه اخش الحمام اعمل اية طيب
سندها عاصي الي الحمام و تقابلت أنفاسهم عن قرب لاول مرة خفق قلب عاصي بشدة وشعر أنه فعلا يحبها لم تكن روز في حاله افضل منه فاهي الأخري خفق قلبها وتسارع نبضها وارتعشت يدها و احمر وجهها من الخجل لاول مرة أحد يقترب منها
رمت روز تقلها عليه فاهي فعلا لن تستطيع المشي علي قدمها كمان أن ظهرها يؤلمها حقا تركها عاصي عند باب الحمام وقال لها وهو يبتسم
+ تحبي اخش معاكي علشان اسندك
احمر وجهها بشده من الخجل وقالت بتلجلج
– لاء لاء انا هتصرف انا بس هنادي عليك لما اخلص علشان تطلعني
+ وانا واقف علي الباب مش همشي يمكن تحتاجني جوا ولا حاجة ثم غمز بعينية
ابتسمت روز بخجل ودخلت الحمام وقلبها يخفق بشده خرجت روز وجدا بالفعل عاصيي ينتظرها أما الباب سندها وقال لها
+ بس التي شيرت بتاعي هياكل منك حته هو صحيح كبير عليكي شويتين بس جميل قوي
احمر وجهها وقالت بصوت يكادو مسموع
-معلش اصل ملقتيش حاجة ألبسها و كل وهدومي لسة في الأوضة اللي في الجنينه
+ ولا يهمك انا بهزر معاكي تعالي يلا علشان ترتاحي وانا هنزل اجبلك اكل علشان اتخدي العلاج بتاعك
هزت راسها نافيا وقالت معترضة
+لاء مش عاوزة اكل انا عاوز. اروح الأوضة بتاعتي انا مش مرتاحه هنا وعاوزة اطمن علي رنا الوقعة سببت ليها اذي. رنا اعصبها مش راكزة لسة و ممكن ده السبب اللي خلها تقع انا حاسة بلذنب علشان انا اللي قومتها من علي الكرسي المتحرك اكيد انا السبب
زفر عاصي انفاسة بغضب وقال :
– اولا يا روز مش انتي السبب رنا وهبه كانوا بيتخانقوا ورنا ما شفتش السلم فوقعت تانى حاجة لازم تفهميها كويس أن دي اوضتك لازم تتعودي تنامي هنا بقا
تركها ونزل يخضر لها الطعام ولكنه وقف علي باب المطبخ في حاله زهول مما سمع

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مزرعة الغضب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *