روايات

رواية ملكت قلب الجبل الفصل الرابع 4 بقلم ملك أحمد

رواية ملكت قلب الجبل الفصل الرابع 4 بقلم ملك أحمد

رواية ملكت قلب الجبل البارت الرابع

رواية ملكت قلب الجبل الجزء الرابع

ملكت قلب الجبل
ملكت قلب الجبل

رواية ملكت قلب الجبل الحلقة الرابعة

وقفنا البارت اللي فات لما حد حط أيدوا على كتف ملك وهي بتعيط وكان رعد(طبعا كلكوا مستغربين رعد جه الكلية إزاي ولكن متستغربوش عادي بتحصل 🤣)
(للتوضيح رعد كان جاي لجبل وجبل نسى شنطته ورعد كان رايح يجيبهالوا ولقى ملك )
رعد : في إيه يا أنسة أنتي بتعيطي كدة ليه
ملك وهي بتمسح دموعها بكف إيديها زي الأطفال: مافيش حاجة شكرا إن أنت سألت
رعد : مافيش حاجة إزاي أنتي عمالة تعيطي بحرقة أكيد في حاجة قولي يمكن أقدر أساعدك
ملك بدأت تعيط بهستيرية وبدأت تحكي كأنها كانت محتاجة حد تحكيلوا حتي لو متعرفوش: أنا تعبت والله تعبت أنا من وأنا صغيرة ماكنتش زي أي طفلة تعبت كتير في حياتي نفسيا طول عمري كنت بشوف البنات بتحب أبوها وأبهاتهم بيجيبوهم المدرسة والامتحانات بس أنا لأ أنا دايما يا بروح لوحدي يا أمي بتوصلني ما بلومش عليها هي كانت ياعيني بتصرف علينا وأبويا محطش جنيه واحد في تربيتي ولاتربية أخويا عديت الموضوع وقلت يمكن حياتك تتحسن بس لأ ما حصلش حاجة بالعكس حياتي بقت أسوأ
رعد : ليه بتقولي كدة بس إيه اللي حصل لكل دة دة ربنا هو اللي حطك في الاختبارات دي كلها علشان يعرف مدي ثقتك وإيمانك به إيمانك أن ربنا هينجيكي دايما من أي حاجة في الدنيا
ملك بعياط: ونعم بالله أنا عارفة إن ربنا حطني في الإختبارات دي كلها علشان يشوف مدي إيماني به بس أنا خلاص مش قادرة أنا أبويا من يومين جه البيت وقال لنا أننا نسيب البيت في خلال شهر وأنا عارفة إن أمي ماعهاش فلوس تشتري ولا تأجر شقة أنا تعبت خلاص ومش عارفة أعمل إيه
رعد بحزن على حالها: خلاص بطلي عياط وأنا هقولك تعملي إيه
ملك : مينفعش مفيش حاجة تحل الموضوع ده
رعد : لأ في أنا ممكن أديكي الفلوس
ملك بمقاطعة: شكرا لحضرتك أنا مش بقبل شفقة من حد
رعد : شفقة إيه يا بنتي ما أنتي هتشتغلي وتسديهم عادي
ملك : هشتغل إزاي وأنا لسة في أولى كلية
رعد : عندنا في الشركة
ملك : أنت عندك شركة
رعد : أيوة بس مش بتاعتي لوحدي بتاعتي أنا وإبن عمي جبل ما أنتي أكيد عارفاه
ملك : أه دكتور جبل كنت عايزة أشكره لأنه وقف جمبي وقوم الشاب دا من جمبي
رعد بغيرة وهو مستغرب نفسه: والشاب دة عمل إيه
ملك وهي منزلها رأسها بخجل وتوتر : كان كان بيحاول يتحرش بيا
رعد بغضب (على غير عادته لأنه دايما شخص مرح): قوليلي أسمه أيه وأنا همحيه من على وش الدنيا
ملك بخوف : خلاص كل واحد راح في حال سبيله يا أستاذ ..
رعد : أنا أسمي رعد
ملك : شكرا يا أستاذ رعد
رعد : لأ شكر على واجب بس المهم تيجي تعملي إنترفيو بكرة في شركة الشهاوي
ملك : شكرا يا أستاذ رعد
بقلم ملك أحمد
في بيت ملك
دخلت ملك هي مبسوطة لأنها لقت شغل و هتقدر تجيب بيت علشان مايبقوش تحت رحمة حد
ملك : ماما يا حبيبتي عاملة إيه
الأم بحزن : الحمد لله يا بنتي هنقول إيه بس غير كدة
ملك: خلاص يا ماما متزعليش كدة أنا لقيت شغل في شركة كبيرة وإن شاء الله هنجيب البيت ونتحرر من أبويا
الأم : يا بنتي أنا مش عايزاكي تتعبي وكمان أنتي لسة بتدرسي
ملك: يا ماما عادي في ناس كتير بتعمل كدة بتدرس وبتشتغل
الأم : خلاص يا بنتي اللي تشوفيه صح أعمليه أنا مش هضغط عليكي
ملك: تمام يا ماما بكرة إن شاء الله هروح أعمل إنترفيو عايزكي تدعيلي إنتي بس
الأم : والله دعيالك من غير ماتقولي يا بنتي
ملك : شكرا يا ماما أنا هدخل أنام بقى علشان أصحى بدري
الأم : تصبحي على خير يا رب يا بنتي
ملك : وأنتي من أهله يا ماما
في صباح يوم جديد يملؤه الكثير من التفاؤل تذهب ملك مبكرا لكي تعمل المقابلة في شركة الشهاوي وهي لا تعرف هل يتم قبولها أو لا وترى ملك في الشركة بنات يلبسون ملابس تفضح أكثر مما تستر ظلت تفكر هل سيقبلوها وسط تلك البنات التي تسعى إليهم معظم الشركات لكي يزيدوا نسبة مبيعاتهم وبالأخص لو كانت سكرتيرة أو عاملة إستقبال لأنهم واجهة الشركة ولا يمكن أن يكونوا محجبات في الكثير من الشركات وكما أن هي لا تمتلك شهادة جامعية وإنها لا زالت تدرس
تنده عليها السكرتيرة لكي توقظها من تلك الأفكار
تدخل ملك وتري جبل يجلس على كرسيه بهيبته الرجولية جبل بجدية : أتفضلي يا أنسة ملك
ملك : شكرا جدا ليك يا دكتور جبل
جبل : العفو أنا عرفت كل حاجة من رعد و هتتعيني تبقي سكرتيرة بس لازم تتعلمي بسرعة لأن السكرتيرة اللي برة حامل ولازم تاخد اجازة
ملك :حاضر يا مستر جبل وإن شاء الله هبقى عند حسن ظن حضرتك
جبل بجدية : تمام أتفضلي عند السكرتيرة برة وهي هتشرحلك الشغل
ملك : تمام يا مستر جبل
طلعت ملك من عند جبل وهي مبسوطة إن خلاص كدة أشتغلت وراحت عند السكرتيرة وتعلمت الشغل بسرعة و السكرتيرة إتعجبت من سرعة فهمها
هايدي : بسم الله ماشاء الله أنتي فهمتي بسرعة شكلك كدة شاطرة في دراستك
ملك : شكرا لحضرتك دة من ذوقك
هايدي: حضرتك إيه بقى أحنا صحاب خلاص قوليلي هايدي بس
ملك : شكرا ليكي بجد أنتي إنسانة طيبة وأنا أعتبرتك صاحبتي من أول ماشوفتك(عادي يا جماعة بطلتنا عبيطة شوية وبتاخد علي الناس بسرعة 🤣😂)
هايدي : شكرا والله أنتي اللي قلبك طيب بس خلينا في الشغل دلوقتي علشان تستلمي الشغل بسرعة وأنا أخد أجازة بقى علشان خلاص تعبت من الشغل
ملك : تمام يلا بقى أشرحيلي أعمل إيه بالظبط بس ممكن أسألك سؤال فضولي شوية هو إزاي مستر جبل لسة صغير كدة وفي نفس الوقت عنده كل الشركات دي
هايدي: بصي مستر جبل مجتهد جدا و جاد جدا في الشغل وكمان أول ما بدأ كانت عيلته عندهم شركتين أساسا بس هو طور منهم وبقي عنده فروع في كل العالم العربي علشان كدة دايما اللي يشوف مستر جبل يفكره مغرور ومبيهتمش بحد بس هو بجد طيب و تحبي تشتغلي معاه علشان هو شاطر في شغله بجد واحد تاني كان قعد في البيت ومجاش الشركة أساسا
ملك : تمام شكرا ليكي يلا بقى نبدأ شغل علشان مأخركيش
بقلم #ملك_أحمد
بعد وقت كانت ملك فهمت كل الحاجات اللي هايدي قالتلها عليهم وروحت وهي ماشية في الشارع شافت شخص وكان …….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي  : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ملكت قلب الجبل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *