روايات

رواية شيخي العنيد الفصل الثاني 2 بقلم نور محمد

رواية شيخي العنيد الفصل الثاني 2 بقلم نور محمد

رواية شيخي العنيد البارت الثاني

رواية شيخي العنيد الجزء الثاني

شيخي العنيد
شيخي العنيد

رواية شيخي العنيد الحلقة الثانية

سبت ماما وتوجهت لصالون وانا قلبي بيدق بقوه
معرفش ليه ده خوف والا رهبه والا ايه دخلت الصالون وانا بحط القهوه على السفره قدامه بس فجأه انصدمت وانا برفع نظري لشخص وقولت
بصوت عالي:انت؟!!… انت بتعمل ايه هنا ياشيخ حمزه
ابتسم حمزه وهو بينظر للارض ورد بابا: الشيخ حمزه طالب ايدك يابنتي قولتي ايه؟
برقت في بابا بزهول الشيخ حمزه نفسه الشخص الي بيكره حتي يقف يتكلم معايا طالب ايدي طب ازاي ده حد يقولي بس وبدون تفكير كتير
صرخت بقوه:لااااا
ضحك حمزه بخفوت وبابا انصدم مني وقال:صوتك يافاطمه احترمي اني قاعد هنا
رديت عليه بخوف لان بابا ده مرعب في غضبه اوي:اسفه يابابا مش اقصد والله بس
قال حمزه بسرعه:معلش ياعمي ممكن اتكلم معاها شويه لوحدنا
قام بابا وقال:اكيد يابني انا هقعد بره قدام الاوضه تمام
هز حمزه رأسه بهدووء وطلع بابا وانا ببص عليه بغضب ونفسي اطرده من البيت كله بس تصنعت البرود وقعدت على الكنبه المقابله ليه
وحطيت رجل فوق رجل وقولت بسخريه :ها ياشيخ حمزه ايه غيرت رأيك في لبسي علشان كده اجيت تتقدم مش كده..
رفع نظره ثانيه بس وبص عليا ورجع تاني يبص في الارض وقال:لا ياأنسه مش كده طبعا انا لسه عند رأي فيكي بس كمان مش معنى اني مش ببص عليكي لان الرسول عليه الصلاه والسلام امرانا بغض البصر.. مش تحترمي وجودي وتحطي رجل على رجل كده قدامي
ابتسمت بتشفي لان الباين اني دايقته فقولت:انا حياتي كده ياشيخ حمزه ولو حضرتك مش عجبتك حياتي تقدر تتفضل من هنا
استنيت اشوف ردت فعله ايه بس فضل ساكت
وده اصابني بالقلق بصراحه منه لغايه مانطق اخير
وقال:لا طبعا مش عجبتني لانها غلط وانا كمان
مش بحب اسكت علي الغلط..سكت شويه وبعدها
قال بصوت عالي اترعبت منه حرفيا: علشان كده نزلي رجلك قدامي لاني ماسك اعصابي بالعافيه عنك وانا جاي هنا وعارف بعمل ايه كويس يعني
انادي على عم مرزوق واقوله موافقه تقولي مواقفه او
بلعت ريقي بخوف فعلا منه بعد مانزلت رجلي قدامه بحركه لا اراديه مني وقولت:او ايه؟!
هدء شويه من صوته وكمل:او هتشوفي الوش التاني من الشيخ حمزه وصدقيني ده مش هيعجبك ابدا
قومت وانا بحاول اجمع نفسي وقوتي قدامه وقولت:انت بتهددني والا ايه طب مش موافقه والي عندك اعمله
قام بهدووء جدا من مكانه بصوت زي فحيح مرعب وقال :صوتك الحلو ده لو سمعته عالي تاني قدامي او في اي مكان انا اعرف اذاي ارجعه طبيبعي تاني وحالك المايل ده مفيش غيري يعدله ولو على اخواتي الي بيدايقوكي كل شويه فانا بقولك بكره الشارع كله يعمل زيهم كده واكتر لو مش سمعتي الكلام يانسه فاطمه
اتعصبت منه جدا ومن كلامه كونت هرد عليه بس
دخل بابا وقال بقلق:مالكم ياولاد واقفين كده ليه
قعد حمزه ببرود وقال:مفيش ياعمي احنا اتكلمنا و
خلاص هي موافقه مش كده ياانسه فاطمه
بصيت عليه بغيظ ونفسي ارفض بس فكرت اني
لازم كمان انتقم على تهديده وكلامه ده معايا فبتسمت برقه وقولت:ايوه يابابا موافقه وانا هلاقي احسن من الشيخ حمزه فين بس
ابتسم بابا لانه بيحب حمزه وقال:على خيرت الله بكره نجيب الدهب وبعدها الخطوبه علطول والا ايه بابني
ابتسم حمزه بانتصار وقال:اكيد ياعمي ومفيش كلام بعد كلام حضرتك بس انت عارف ان والدتي مريضه وبابا متوفي فانا بكره هاخد اختي الكبيره معايا علشان نجيب كل حاجه للخطوبه
رد بابا: الي يريحك يابني طبعا نعمله
قام حمزه واستئزن من بابا ومشي وانا كونت
واقفه هفرقع حرفيا منه دخلت غرفتي بغضب وانا بصرخ في المخده بتاعتي علشان افرغ غضبي كله فيها وبعد ماهديت شويه اخدت فوني ورنيت عليها
:الو ياملك عامله ايه
:كويسه ياحبيتي وانتي ياتوته مالك صوتك مش
تمام
:مفيش بس تعرفي ايه حصل
:حصل ايه؟!!
:مش الشيخ حمزه اجه واتقدملي
:احلفي كده نفسه حمزه الي بتكرهيه وهو كمان
:ايوه هو وكمان كان بيهدد وعلي صوته عليا بس وديني لاطفشه من اول يوم
:طب اهدي كده الاول لانه باين مش سهل كمان
:والله تشوفي اعمل فيه ايه بس اصبري عليا
:تمام تصبحي على خير بقى عندي درس ديني بكره بدري
:اوك ياجميل وانتي من اهله
قفلت معاها وتسطحت على السرير وفي ايدي الفون بتصفح الفيس بوك بس فجأه اجت رساله من إميل غريب اول مره اشوفه بتقول
:كفايه لعب في الفون اقفلي الفيس وبكره حسابك معايا
بصت بزهول في الرساله مين ده واذاي يتكلم معايا باطريقه دي اصلا هو مين بس خطر في بالي
الشيخ حمزه فقولت اكيد هو مفيش غيره
فتحت الاميل تاني وبعدت رساله ليه
:ده انت مش كده ياشيخ حمزه وعاوز ترخم عليا بس بقولك ايه انا حره مش بحب حد يتحكم في حياتي وحتي لو اتخطبت ليك اوك
شوفته فتح الرساله وانا بقيت على نار عاوزه
اعرف رده حيكون ايه مرت دقايق وانا مستنيه على اعصابي اشوف رده فجأه لقيت رساله منه اول مافتحتها انصدمت وعنيا برقت اوي وبلعت ريقي بخوف وهو كاتب…
: بكره نشوف ياجميل
قرأت الرساله وانا مش مصدقه عنيا ابدا ده الشيخ حمزه لا اكيد مش هو ده عمره مارفع نظره فيا حتي اذاي يقول كده انا عقلي حقيقي اتشتت منه هو متدين اوي او لا بس ده
كله هعرفه بكره الصبح اكيد قفلت الفون من الصدمه وتسطحت على النوم علطول في اليوم التاني روحت انا وبابا وكان معانا الشيخ حمزه واخته اميره وطلعنا على
المول الكبير نجيب الدهب وفستان الخطوبه دخلت انا واميره على محل الدهب الاول وفضلنا
نشوف دبله الخطوبه وخلاص خلصنا موضوع الدهب الحمد لله قاعد فستان الخطوبه بس
وطبعا روحت انا واميره على محل الهدووم علشان نشوف بس لقيت حمزه دخل قبلنا وقال
: انا هختار الفستان على زوقي
اديقت اوي منه لاني متأكده من زوقه هيكون ايه وفعلا بعد وقت لقيته طالع بفستان واسع اوي وطويل جدا ومقفل من كل حته كده يخنق اوي
: ايه رأيكم حلو صح انا حبيته اوي
رديت بضيق: لا وحش اوي مش حلو
برق فيا وضحكت اميره بخفوت عليه وقال
: تعالي معايا يافاطمه نشوف سوى وانتي ياميره شوفي كمان فستان حلو ليكي
ابتسمت اميره ومشت بسرعه وسابتني معاه وانا
هفرقع منه دخلنا المحل وقف قدام قسم العبايات الدرسات الاسلاميه وقال
: تعالي ورايا
دخل ودخلت وراه بضيق لاني مش بحب
اللبس ده ابدا لانه بيخنق اوي قعدت وسبته يشوف هو براحته لغايه مانادى عليا
: فاطمه تعالي هنا شوفي الدرسات دي
روحت عنده لقيت دسته من الدرسات الاسلاميه قدامه فقولت بضيق
: خير عاوز ايه يعني انا مستحيل اللبس الدرسات دي
مسك درس منه وقال بحده: خدي قيسي ده علشان هناخد منه كتير
بصيت علي الدرس في ايده بغيظ وقولت: مش هقيس حاجه الدرسات دي مش استيلي وانا مش بحبها
اتحولت عنيه للغضب ورمى الدرس في ايدي وقال بحده
: خمس دقايق علشان تقسيه وانا هستني هنا مفهوم
بصيت في عنيه كانو يرعبو بصراحه فجريت زي الهبله من قدامه
طلعت بعد عشر دقايق وانا لابسه الدرس وبنفخ
بضيق رفع هو نظره ليا باعجاب كان الدرس تحفه بصراحه وزوقه حلو اوي وانا عجبني بس
خبيت ده عنه تقدم ودي كانت اول مره اشوف نظره مركز كده معايا وقال
:جميل اوي كده بقيتي حوريه من حوريات الجنه
وسكت بعدها وكمل:روحي غيري علشان هناخد منه كتير وخمارات كمان وده هيكون لبسك من النهاردا
لفيت علشان اغير بس كان قلبي بيدق اوي لاول
مره اقدر اشوف عنيه عن قرب كده كانت لونها عسلي فاتح تسحر بصراحه وعلى غير العاده كلامه عن اللبس مش دايقني زي كل مره لاني حبيت نفسي بصراحه اوي في الدرس ده
وبعد وقت رجعنا البيت وكونت تعبانه اوي دخلت
غرفتي علطول ارتاح بس فجأه اجاني راساله على الفون منه وفتحتها بيقول
:انا بس بعت الرساله اطمن عليكي لاني حسيت انك تعبانه النهاردا طمنيني عليكي انتي كويسه
ابتسمت بسعاده لان اول مره حد يحس بيا كده
منغير ماقول اني تعبانه هو حس بتعبي فرديت عليه بسعاده
:انا كويسه الحمد لله وشكرا اوي على سؤالك عليا بجد ده فرحني اوي وانت اخبارك ايه
لقيته شاف الرساله ومرت دقيقه بس وبعت تاني
:الحمد لله انا كويس بس عاوز اطلب منك طلب ممكن
اتفجأه الشيخ حمزه عاوز طلب مني ياتري ايه هو بعت بسرعه:اكيد اتفضل
مرت دقيقه كمان وبعت الرساله وانا فتحاها من
هنا وضحكت من هنا على طلبه بجد بيطلب مني طلب زي ده اكيد ده شخص عبيط مش كده او طيب جدا لانه كان كاتب..

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية شيخي العنيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *